Kyseenalaiset tilanteet ja kurinpito NHL:ssa

Joo, sen takia sanoinkin että ensisijainen osumakohta ei ole pää. NHL:n kurinpidossa “principal point of contact” on usein ratkaseva tekijä kun päätetään jatkoseurauksista.

1 tykkäys

Mä luonnehtisin tota samoin. Huonoo tuuria, ei varmaan yrittäny tahallaan päähän. Toivottavasti Aho toipuu nopeesti.

1 tykkäys

Olipa ikävän näköinen tilanne.

Ahon polvi ottaa kontaktissa myös aikamoisen tällin ja näyttää arastelevan myös jalkaa, kun talutetaan vaihtoon (polvi osuu polvea vasten olkapääkontaktin jälkeen). Aho tulee hieman katse alhaalla tilanteeseen toki.

Aika kauan toi Giordiano saa tähdätä tossa tota osumaansa, eikä ihan eka kausi oo kaverilla menossa, mutta varmaan puhdas vahinko.

Piti jo otteluseurantaan kirjoittaa, että jotenkin sytyn tohon Justin Williamsiin. On varmaan suuri pala Petersin palapelissä. Ohjaa nuorempia puheella kentällä, ottaa vastuuta hyvin, näyttää asenteella esimerkkiä. Oli myös heti muistuttamassa tosta taklauksesta.

Tuohan oli klassinen esimerkki kun hyökkääjä luistelee katse vain kiekossa päin puolustajaa. Ei voi valitettavasti syyttää puolustajaa.

Taklaus näyttää ensin kohdistuvan enemmän Ahon oikean puolen olkaapäätä kohti. Ahon viime hetken puikkaus keskelle aiheuttaa, että pää jää suoraan linjalle. Erikoista, että selostajat eivät huomaa, että kyllä päähän jotain osuu, koska Ahon kypäräkin irtoaa melkein. Varmasti paljon kohdistui myös suoraan rintaa.

Joo, mutta edelleen en kanssa tuosta pakin piikkiin laittaisi yhtään mitään. Pakki valuu pikkuhiljaa maalivahtia päin, Aho on kuin natiainen karkkukaupassa eikä huomaa “seisovaa kivitaloa” ja sitä kuinka aurinko menee sen taakse piiloon ja sitten heräilee vissiin pukukopilla. Nyt oli vähän liikaa keskittyminen kiekossa.

1 tykkäys

Joo ei pakin piikkiin. Enemmänkin Aholta jonkun kärkiveivin yritys jää vähän liian myöhäiseksi. Vähän parempi ajoitus niin olisi ollut pakista ohi ja kiekko repussa. Tosi harmi tilanne.

1 tykkäys

Ei tullut pelikieltoa Ahon telojalle. Kai se sitten NHL-säännöillä taklasi puhtaasti päähän.

1 tykkäys

Ihan käsittämätöntä, polvitaklaus ja olkapäällä hypyn kanssa päähän eikä mitään?

1 tykkäys

Oon vähän eri linjoilla kuin yleinen mielipide. En näe tuossa taklauksessa oikein mitään rangaistavaa. Valitettavasti Aho alkoi neppailemaan ja leikkaamaan maalille, en ymmärrä miten pelasi noin.

11 tykkäystä

Jokuhan tännekin sen hard legal hits pätkän linkkas. Istukaa, kuunnelkaa ku Shanahan kertoo ja Suomeen siitä mallia.

:smiley:

Polvitaklausta tuosta ei saa millään, enkä mä tuossa hyppyäkään näe. Taklaus olis tullut aika puhtaasti rintaan jos Aho ei olis vetäny itteensä viime hetkellä sivuun. Huonoo tuuria, ei mitään muuta.

1 tykkäys

Jos Aho olisi katsonut muuallekin kuin kiekkoon, ei koko törmäystä olisi tapahtunut. Ahon jatkaessa noin kiekon kuljettamista sattuu vielä pahasti joskus.

2 tykkäystä

Täytynee kai katsoa uusiksi. Mä kun olin näkevinään kyllä ihan tahallisena hyppynä ja polvea päälle. Ihan neutraali siis tässä asiassa olen eli ei värilaseja mihinkään suuntaan päässä :slight_smile:

Minusta näytti, että päähän olisi hakenut osumaa. En huomannut hyppyä.

1 tykkäys

Polvet osuu yhteen mutta ei se kai tuosta vielä polvitaklausta tee. Pääosuma on toki melko tulkinnanvarainen, mutta polvitaklausta en saa tuosta väännettyä millään.

Edit: En oo lukenu sääntöjä mutta elän siinä käsityksessä että polvitaklaus edellyttäis jonkinnäköstä tahallista yritystä taklata vastustajaa nimenomaan polvella, mutta jos jalat osuu yhteen normaalin taklauksen yhteydessä niin se ei ole polvitaklaus.

2 tykkäystä

Nyt kun edestakaisin tuota urakalla kelailin täytyy kyllä vetää takaisin ainakin polvitaklauksen osalta.

Paha sanoa hakiko päätä, voi mennä puhtaana sen osalta ja Ahon piikkiin kun meni pää alhaalla. Kiertoliike, Molemmat jalat ilmassa ja olkapään taakse koko kroppa, tosin ei suuntaudu kyllä ylöspäin. Polvitaklausta tuossa ei ole vaan kuten @TeroJ sanokin osuivat vaan yhteen.

Jep. Ei tuossa ollut juuri mitään. Sitten kun ajetaan päähän, niin ajetaan kunnolla. Tässä aivojen heilauttamisen mallia:

No vakavasti, ei siinä polvitaklausta ole. Pääosuma on minusta kiistaton. Ehkä tulkinta on, ettei tuossa ole taklausta, vaan Aho vaan luistelee päin.

E: Kuten kuvasta nähdään:
IMG_20180116_175423

3 tykkäystä

Niin minun mielestäni puolustaja ei tee tuossa tilanteessa mitään muuta kuin valmistautuu ottamaan osumaa vastaan ja tekee sen niin puhtaasti kun sen voi tehdä kylki edellä ja käsi alhaalla. Valitettava loukkaantuminen mutta kyllä se menee Ahon omaan piikkiin tässä tapauksessa.

1 tykkäys