Lähetti- ja kuljetuspalvelut (Posti, DHL, UPS, Matkahuolto, PostNord, Wolt ym.)

Minulle tulossa ollut UPS:n kuljettama paketti seilasi Helsingin ja Tampereen väliä muutaman kerran, kunnes Posti pystyi sen toimittamaan perille.

Kyllä se aina vähän pelottaa tilata näitten DHL:n ja kumppanien tuomia paketteja. Pitää päivystää muutaman päivän kus sukassa. Kerran (jo vuosia sitten) tais olla ups, joka toi pakettia Englannista liiketilaan, joka aukesi klo 10 sinä aamuna. Tulin kymmentä vaille paikalle. En tiennyt käynnistä mitään, kun ei ollut jättänyt mitään lappua käynnistään. Soittelin sittemmin paketin perään Englantiin, jossa sanoivat sen olevan palautunut jo heille. Myöhemmin selvisi, että tuoja oli käynyt 5 minuuttia ennen tuloani. Ja paketin laittanut samantien palaamaan Englantiin. Onneksi en joutunut maksamaan tuplarahteja, vaan nettikauppa lähetti sen omalla kustannuksellaan takaisin. Kaikki meni hyvin lopulta ja sain paketin.

Toinen juttu oli täällä Lappeenrannassa, kun DHL toi mulle pakettia kotiin. Taas ihmeteltiin kun ei kuulunut, vaikka seurannan mukaan piti olla just tulossa. Sitten ilmestyi mystisesti lappu postilaatikkoon, jossa oli ihan kellonaika mainittu koska olivat pakettia tuomassa. Ukkoja ei kyllä näkynyt missään vaikka olin todistettavasti tuona kellonlyömänä kotona. Olivatkohan odottaneet, että pakettia ollaan pihalla odottamassa ja kun ketään ei näkynyt niin häipyivät. Osoite oli oikea ja talon kyljessä oli numerot asianmukaisesti. Siinä paprussa oli joku aspa-numero, johon sitten soitin. Lopulta saivat selville missä paketti ilmeisesti oli: joku kuljetus Sinkko tms. Ajelin sitten hakemaan. Kyselin, että mikäs tää juttu ny oli, mutta eipä tullut minkäänlaista selvyyttä vaikka suoraan kysyin. Onneksi paketti kuitenkin oli tallessa. :grinning:

Edit. Tämän jälkeen nää kuljetusfirmojen paketit on tullut täällä Postin toimesta ja on ruvennut toimimaan ihan mainiosti. Lisäsin tämän kehuosan tähän ettei aina tule vain moitittua.

1 tykkäys

Aah, lempiaiheeni Itella.

Postin liikeidean voisi tiivistää siihen, että mielellään ei jaettaisi mitään, eikä varsinkaan asiakkaalle kotiin.

Kirjeiden jakelua halutaan harventaa tasolle kerran viikossa, ja silloinkin postilaatikot pitää siirtää mahdollisimman kauas asiakkaiden kotipihoilta.

Paketteja kuljetellaan hitaasti ylihintaan (miten aina paketti jumiutuu lajittelukeskukseen yli vklpun vaikka se tulisi Suomeen keskiviikkona) , mutta niiden kotiinkuljetus on niin vastenmielistä, että mieluummin hommataan ja ylläpidetään kalliita automaatteja joka kaupassa. Hakekoot asiakkaat itse pakettinsa.

Automaatteihin pitää käyttää siihen sopivia tietyn kokoisia laatikoita, joita EI tietenkään saa automaatilta tai koko kaupasta.

Jos saat kotiisi ilmoituksen postiin saapuneesta lähetyksestä, se voi tulla erilaisina paperilippusena, sähköpostina, tekstiviestinä tai näiden minä tahansa kombinaationa ajallisesti oudosti porrastettuna.

Kun sitten menet noutamaan pakettiasi postista, prosessi vaihtelee asiakkaalle mysteerisellä tavalla. Välillä syynätään henkkareita ja kirjoitellaan naurettavalla elektronisella kynällä huonoja nimmareita, välillä taas annetaan paketti suoraan käteen ja ihmetellään että mitä se tollo siinä vieläkin seisoo.

Kun joskus varta vasten maksoin ulkomailta kotiintoimituksen lisämaksulla, niin posti toi sen vikan pätkän Suomessa ja ilmoitti että en ollut kotona joten minun pitää hakea paketti postista. Ainoa vaan etteivät edes yrittäneet sopia milloin paketin voi tuoda. Kun tästä suivaantuneena kaasutin postiin, sanoivat että paketti ei ole sielläkään, koska se ilmeisesti kiertää edelleen maakuntaa kuljetusautossa. Turha kait mainita että paketissa oli 4kpl talvirenkaita, jonka kokoisen laatikon kuskailu räntäsateessa itse on mukavaa touhua.

Paras oli kun pistivät jakajansa nurmikonleikkuuseen yms postille kuulumattomiin hommiin ja sitten ilmoittivat lopettavansa sen koska jakajan aikataulut venyivät näiden hommien vuoksi. Tätä ei kukaan voinut nähdä etukäteen.

Postimme tulee nykyään ihan omituiseen ja vaihteleviin aikoihin ja tiettyinä päivinä epäilyttävän säännöllisesti ei tule mitään (vaikka jakelua pitäisi olla). Lisäksi jotkut jakajista jakavat osan postista ns. aamulehtilaatikkoon, jonne postia ei ole tilattu. Koska meille ei tule lehteä niin laskut makaavat välillä pari viikkoa tuossa väärässä laatikossa ennenkuin ne huomataan.

Yritin keksiä jotain positiivista sanottavaa Postista tähän loppuun mutta ei nyt tule mitään mieleen. No se nyt varmaan, etteivät kovin usein hukkaa lähetyksiä.

8 tykkäystä

Väliaikatietoa: Paketti on tänään liikkunut. Nyt se rekisteröity, mutta sijainti edelleen Lajittelukeskuksessa.

E. Nyt se pyörii siellä ympyrää; uudelleen lajiteltu ja uudelleen rekisteröity.
E2. Tilanne päättyi onnellisesti, paketti perillä 5.9.

4 tykkäystä

Itella (*) osaa nykyisin aina jotenkin sössiä palvelussa. Esim. just se pakettiautomaatti: noutopuolella selkeä parannus, mutta niistäkin tehtiin liian pieniä ja lopulta läheteltiin “automaatti on täynnä, hae pakettisi heti” -henkisiä viestejä.

(*) Vaikka nimi on vaihtunut, kulttuuri on edelleen saneeraus-Itellaa.

Näitä tilanteita tulee Postnordilla ja vastaavilla todella usein vastaan. Kuskin laiskuutta, ammattitaidon puutetta vai mitä lie. Mutta et todellakaan ole ainoa. Käsittämätöntä palvelua kyllä.
Pyrin välttämään kyseisiä firmoja viimeiseen asti.

Postin kanssa ei mitään ongelmia ole koskaan ollut. Mitä nyt joulun alla täyden automaatin takia piti paketti hakea väliaikaispisteestä, ja ei voi kuin nauraa jos se joillekkin on suuri vaiva varsinkin kun joulun alla saattaa olla muutama muukin tilaamassa jotakin.

1 tykkäys

Jep.
Sitten kun Posti viekin sen paketin väärään pakettiautomaattiin, niin itse on sieltä haettava.
Näin kuulin tapahtuneen. Paketissa oikea osoite mutta jostain syystä Posti oli onnistunut lataamaan paketin yli 100 kilometrin päässä olevaan automaattiin.
Postilla ei ole sellaista palvelua että he olisivat voineet korjata mokansa.

Postin onni tässä tapauksessa oli että tuo ei ollut mun paketti.:rofl::rofl::rofl:

Minulla paketti pyöri viime joulun aikaan kuljetuksen ja pakettiautomaatin väliä.

Kyselin asiakaspalvelun chätistä, että eikö pakettia voisi jättää viereiselle Postin tiskille n.7 metrin päähän… Kuulemma ei voi (ja ei pysty) vaan täytyy yrittää ensin muutama kerta änkeä sitä täyteen automaattiin…

Tämän jälkeen vaihdoin Oma Posti -sovelluksella noudettavan postin paikaksi (default) lähimmän Postin tiskin (nyt on kaikki paketit ohjautuneet sinne).

Miksiköhän Suomessa kuljetus ja jakelu on niin mahdoton yhtälö? Itse asun toistaiseksi Saksassa ja täällä oman kokemuksen mukaan kaikki logistiikka toimii hyvin ja DHL:n autoja käy meidän kadulla tiuhaan jakamassa paketteja.

Jotenkin kuulostaa vaikealta operaatiolta lisätä esim. Noutopisteelle yksi laatikko lisää = Tiski, jos kerran sellainen on lähettyvillä. Eli muiden ollessa täynnä, ehdottaisi järjestelmä tiski-laatikkoa… No eikai pitäisi puuttua näihin, jos rajapinnat tulee kahdelta eri valmistajalta ja muutos vaatii kahden ohjelmistosopimuksen päivittämisen, joka maksaa 2M€ kpl - hallinnon saunottaminen+juottaminen kahteen kertaan.

Huono selitys on, mutta selitys kuitenkin: Suomi on harvaan asuttu maa ja etäisyydet on pitkät. Kuinka isoa organisaatiota on tällä populaatiolla kannattavaa pitää?

3 tykkäystä

Tuo on totta. Ero on jäätävä isoihin populaatioihin, joskin systeemitasojen vaikeuksia en ymmärrä. Eli miten paketti voi jäädä seilaamaan johonkin kuljetusyritysten eri autoihin ilman, että sitä saadaan jotenkin pysäytettyä…

1 tykkäys

Siinä on todennäköisesti syysteemin tuottama ongelma. Postikin kyllä onneksi kehittää palveluaan.

Esimerkiksi sunnuntai-jakelu on tulossa sesonki-aikaan:

https://www.posti.fi/private-news/tiedotteet/2018/20180903_Posti_aloittaa_pakettitoimitukset_myos_sunnuntaisin.html

03.09.2018

Posti aloittaa verkkokaupan pakettitoimitukset asiakkaille myös sunnuntaisin 12 kaupungissa: Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Kauniaisissa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Porissa, Seinäjoella, Tampereella ja Turussa. Paketteja noudetaan ja toimitetaan vastaanottajille joulusesonkina neljänä sunnuntaina 25.11. - 16.12. välisenä aikana.

Lisäksi on tulossa nopeat toimitukset kotimaisille verkkokaupoille:

Posti kertoo avaavansa verkkokaupan saman päivän toimitukset kuutena päivänä viikossa tänä syksynä. Aluksi palvelusta päästään nauttimaan pääkaupunkiseudulla, myöhemmin muuallakin. Saman päivän toimituksen piirissä ovat palvelun valinneiden verkkokauppojen paketit.

Kun päästään lähemmäs joulua, paketteja jaetaan jopa sunnuntaisin. Tämä palvelumuutos ei liity saman päivän toimituksiin.

Heitetään omakin kokemus kehiin. Aikanaan eräs muutaman sadan euron arvoinen paketti katosi postissa. Ei tullut ikinä perille eikä posti ottanut mitään vastuuta. Onneksi lähettävä firma oli todella asiallinen ja lähetti minulle uuden tuotteen kadonneen tilalle (mahtaisko enää nykypäivän käytännöissä tällaista tapahtua), joka tuli perille ja olin erittäin tyytyväinen tähän firmaan, en postiin. No, lopulta reilun vuoden päästä mulle soitettiin toiseltapuolen maata että meillä löytyi nurkista pyörimästä joku vanha paketti jossa olisi sun tiedot, osoite oli oikein ja kaikki. Sanoin että lähettää sen paketin takaisin sinne alkuperäiselle lähettäjälle. Ilmoitin heille että se aikanaan kadonnut paketti löytyi ja palautuu heille. Olivat hekin tyytyväisiä. Ihmetyttää kuinka paljon pieleen tuo paketti oli oikein voitukin toimittaa. Muuten posti kyllä toiminut moitteetta jos toimitusaikoja ei liian kriittisesti tuijota. Niin se vaan menee että kerran kun palvellaan huonosti niin siitä jää pitkäksi aikaa paha maku koko puljusta. Ja toisinpäin myös, edelleen arvostan tuota firmaa joka omasta pussissa (en tiedä miten heillä vakuutukset yms. vaikutti jos ollenkaan) tai muuten vaan oli valmis palvelemaan ja hyvittämään toisen firman mokan.

Kiinasta tulee “hinnat alkaen”-postilla tavara nopeammin Suomeen, kuin Postin pikakirje Helsingistä Tampereelle.
Posti jaksaa yllättää kerta toisena jälkeen.:joy:

1 tykkäys

Just posti hukkasi yhden kirjeen. Saamatonta touhua.
Pari viikkoo sitte yks kirje tuli tampereen sisällä viikon. Huh huh

Tuo Kiinan “roskan” tilaaminen on yksi syy siihen miksi Postin toiminta on hidastunut entisestään. Se volyymi on nykyään ihan hullua, kun väki painaa Wishiltä tulemaan kaikkea tuiki tarpeellista tavaraa.

1 tykkäys

Ja Venezuelassa ruokapula johtuu siitä että ihmiset syövät liian paljon.
Ei. Kyllä syy on Postissa. Heillä on yksi ainoa tehtävä, eivätkä saa sitä monopoliasemasta huolimatta ( tai siitä johtuen) tehtyä. Kikkailua nimenvaihdoksilla ja nurmikonleikkuuita on aika miettiä, muttei toimivaa postia

1 tykkäys

Aivan…

Mä olen hypännyt tän säikeen tarkoituksella kun mun sydän ei kestä postin toimia yhtään.
Postilla on kirje- ja pakettipuoli erillään. Jos Kiinasta tulee paketteja paljon niin Suomesta Suomeen lähetetty kirjeen postituaika ei ole riippuvainen siitä.

Niitä pikkunyssäköitä tulee kyllä ihan perusjakajallekin enemmän kuin lääkäri määrää. Ja aika paljon aikaa saadaan kulumaan ihan niiden lajitteluun (etenkin kun osoitetiedot voivat olla aivan mitä tahansa). Toki tämä asia hoituisi palkkaamalla lisää henkilökuntaa, mutta se ei jostain syystä ole mahdollista.