Lähetti- ja kuljetuspalvelut (Posti, DHL, UPS, Matkahuolto, PostNord, Wolt ym.)

Eihän tuossa krääsän tilaaminen ole syynä, vaan kykenemättömyys toimittaa paketteja ja EU:n (vai kenenkä?) Solmima sopimus naurettavan pienistä postimaksuista “kehitysmaa” Kiinasta.

Täh? Sulla on toimiva järjestelmä pakettien lajitteluun tilanteessa X, mutta sitten yhtäkkiä porukka innostuu tilaamaan krääsää ns. enemmän kuin laki sallii jolloin jonnekin syntyy pullonkaula ja tavaroiden tilaaminen ei ole muka syyllinen asiaan? Paketti kyllä liikkuu, mutta se paketti pitää vain ensiksi saadaan siihen liikuttavaan välineeseen.

Eikä ole mikään pelkän EU:n ongelma, vaan ihan maailman laajuinen ongelma, jolle joku Posti ei voi mitään muuta kuin yrittää pitää pään pinnalla.

Tyypillisitä kiekkojargonia. Postin lajittelu toimii hyvin x määrällä, mutta määrä onkin x+y. Näitä uutisia ruuhkista on ollut jo useita vuosia. Postilla on ollut siis aikaa sopeutua tilanteeseen. Aikana, jolloin maan sisäiset postit ovat dramaattisesti vähentyneet ja Postilla on ollut aikaa lanseerata ruohonleikkauspalvelu.

Jos Postilla on ongelmia toiminnassaan, ei syllinen ole asiakas, vaan Posti.

Mä en pysty käsittään tätä. Länsimaat ovat ongelmissa, koska YK:n alainen Maailman postiliitto on sopinut, että Kiinasta tulevat paketit tulee ottaa vastaan maksulla joka ei vastaa kustannuksia. Helpolla pystyy Kiina laittamasn länsimaat polvilleen.

2 tykkäystä

Jep!
Jouluisin olisi hyvä reenata.
Sen kun saa hoidettua kunnialla niin toimii takuulla arkenakin.

1 tykkäys

Olisi taas hengitysharjoituksen aika. Viime keskiviikkona päätin @Oijennus innoittamana hommata talouteen televisiovastaanottimen Powerin Hulluilta Päiviltä. Kun halvalla sai. Olin jo tottunut ajatukseen etten sillä varsinaisesti enää tee mitään kun vanha himmeni. Tuli tehtyä nopeat kaupat verkon kautta, no siinä oli jo ensimmäinen pieni pettymys, kun tuotetta ei voinutkaan tilata lähimpään liikkeeseen vaan automaationa oli kotiinkuljetus Postin kuljettamana. No tämäkään ei ollut sen isompi kynnys. Kuljetusmaksukin oli sellainen, että kuvittelin homman pelittävän nopeasti.

Ajattelin että kai tuo varmaan perjantaina saattaisi saapua, ehkä lauantaina, kun keskusta-alueella jakelu toimii silloinkin. Ensimmäinen elonmerkki tilauksesta tulikin vasta sunnuntaina, kun Power ilmoitti tilauksen lähteneen. Hä? Neljä päivää kulunut. No, eiköhän se sitten ma-iltana ole jo kotiovella. Ei ihan. Ensimmäinen Postin aktivoituminen tapahtui tiistaina-iltana, kun seurantakoodi kertoi paketin vastaanotosta terminaaliin. Ja siellä edelleen.

Siis en nyt ketään Postin työntekijää syytä. Mutta laittakaa nyt johto saamari palveluketju toimimaan. Jos siellä terminaaleissa pyörii kiinansälää joista teille kertyy tappiota niin hinnoitelkaa niiden edelleenjakelu nyt saakeli siten ettei muu jakeluketju kärsi.

Powerillekin sen verran negaa, että toimitusvaihtoehtoina olisi voinut olla muukin kuin Posti. Ja kivijalkaliikkeet oli täynnä myyntipossea ke-su, miten varastolla?

4 tykkäystä

Täsmälleen sama homma.

Miksi ei voi noutaa? Miten kestää näin pitkään?

No tänään tuli Postilta puhelu ja kerrottiin, että toimitus tapahtuu tänään klo 17-21. Minä tulen tuon kanssa toimeen, mutta otetaan esimerkki.

Rakennustyömailla on monesti kurottaja odottamassa sovittuna aikana ja se kurottaja maksaa satasia per tunti. Postin kanssa sovitaan kellonaika milloin pitäisi tavaran olla työmaalla (tämä muuten maksaa lisää), siitä huolimatta toimitus saattaa olla perillä klo 15.00, vaikka puhe oli klo 9.00.
Tuo yhtälö ei vain toimi. On sääli, että Posti on saanut rakennettua itselleen pienen kartellin näissä hommissa.

2 tykkäystä

Juu, itsekin otin eilen yhteyttä ja kyselin missä päin maailmaa tavara on tulossa. Tänään tai huomenna odotettavissa. Ja itsekin pystyn tuon kanssa elämään kun on etukäteen tiedossa, että toimitusaika sitten päälle 7vrk.

Sitä on vain näin verkkokauppa aikana tottunut, ihan aiheellisesti siihen, että toimitus on 1-2pv kuluessa.

1 tykkäys

Tummennetusta kohdasta johtuu kaikki negatiivinen. Chromecastin toimittamisessa lähimpään Poweriin kesti seitsemän päivää ja tuonkin sai “bugin” avituksella tilattua lähimpään Poweriin, koska se tuli tarjolle kesken Hullujen Päivien. Siellä on varmaan vasta viikonloppuna alettu postittamaan Hullujen päivien tuotteita säästösyistä.

Joo, näin itsekin päättelin. Tuon toimitusaikataulun voisi kyllä ihan huoletta mainita näissä varastotoimituksissa. Ja tosiaan pystyn elämään tuon viikonkin kanssa kunhan siitä ilmoitetaan.

Itsekin kävin kivijalassa kyselemässä loppuviikosta vielä Chromecastia, kolme myyntijannua oli kyselemässä ja tarjoamassa palveluita.

1 tykkäys

Hah…Mä oon kuullut ennenkin Postin ja Powerin yhteistyöstä.
Kaveri erehtyi tilaamaan astianpesukoneen ja sit alkoi ongelmat.
Kun astianpesukone vihdoin pitkän odottelun jälkeen hänelle saapui niin olihan siinä kuljetusvaurio.:rofl:

Katsotaan illalla mikä on tilanne. Harmi on se, että on paljon ihmisiä ketkä eivät osaa katsoa kuljetuksessa tulleita virheitä. Jos ei merkata mitään rahtikirjaan, niin Posti (ja muut) siirtää vastuun helposti vastaanottajalle.

Eli muistakaa tsekata paketti kunnolla ennenkuin laitatte nimenne alle.

1 tykkäys

Käsitin hiljattain, että olen syyttänyt aiheetta postia eräästä asiasta, nimittäin meillä menee osa laskuista ns. väärään laatikkoon, joka on olemassa vain aamun lehteä varten ok-talon ovenpielessä sisäpihalla. Nyt kun lehteä ei tällä hetkellä tilata, tulee aika harvoin kyseiseen laatikkoon vilkaistua.

Tämä selvisi nyt, eli olen elänyt pellossa ja luullut että Posti jakaa kaikki kirjeet. Näin ei kuitenkaan ole, vaan jakajafirmoja onkin monia ja sen näkee kirjeestä, mikä firma on ollut jakelija. No nyt täällä sitten on niin, että sama taho joka jakaa sen aamun lehden, on voittanut jakaakseen myös osan laskuistani ja päättänyt pistää ne sanomalehtilaatikkooni.

Herran jestas kun tän elämän luulisi kaiken kehittyessä muuttuvan simppelimmäksi, käykin päinvastoin. Lamppujakaan ei enää osaa ostaa kaupasta eikä televisiosta näy muka mitään ilman seitsemää viihdepakettia ja boksia. Ugh, olen puhunut. T: dinosaurus

2 tykkäystä

Tässä tapauksessa pitäisi syytellä Poweria. Ei sillä, että Postillakaan homma pelittäisi kuten pitäisi, mutta ero toimitusnopeuksiin eri verkkokaupoilla on huima.

Itse heräsin sunnuntaina todellisuuteen, että heinäkuussa saapuneen TexasPete tonkan pohja häämöttää. Heti tilaus Verkkokauppaan ja uusi gallona nektariinia tulemaan. Maanantai-iltana tuli Verkkokaupalta ilmoitus, että tilaus on käsitelty ja paketti lähtee matkaan. Eilen kävin sitten paketin noutamassa ja homma toimi kuten pitää.

Jaaha.

Ite tilasin kengät Budgetsportista. Olisin voinut ne Ideaparkista noutaa, mutta sepä ei ollut vaihtoehto. Postin paketti maksoi yhtä paljon, kuin rumpukalvojen tilaaminen saksasta. Sillä hinnalla luulis saavan vastinetta, mutta 6 päivää kesti popottimien saapua noutopisteeseen. Samassa ajassa saan mopedin renkaat mistä tahansa euroopasta.

Järkyttävää sanon minä.

Eipä ole Gigantin toimituksissakaan aina kiire, lauantaina innostuin tilaamaan Apple TV:n 4K mallin, kun oli tyrkyssä hintaan 159€. Nyt oli yöllä tullut ilmoitus kuljetukseen laitosta, mutta postiin se ainakaan tätä kirjoittaessa ei ole saapunut. Saa nähdä saanko laitteen tulille paikallispeliin.

Noissa monessa taitaa olla se että se kuljetus lähtee jostain ihan muualta kuin Suomesta joka pidentää heti useammalla päivällä sitä toimitusta. Verkkokauppa.comissa on myös käynyt vastaava että olisin liikkeestä hakemalla saanut heti (jos olisi vaan ollut aikaa käydä, mutta verkosta tilaamalla kestikin melkein viikon. Sama on käynyt myös muidenkin isojen verkkokauppojen kanssa.

Tilasin juuri saksalaisesta verkkokaupasta koirille tavaraa ja eilen tuli postin aåppikseen ilmoitus että on läheisessä Smartpostissa noudettavissa koodilla X. No en ehtinyt hakea ja tänään tulikin sitten ilmoitus että on noudettavissa pääpostista. Lievästi hämmentävä tilanne. Muutenkin ärsyttää kun lähin posti olisi oikeasti Koikkarin Prismalla, mutta typerän postinumerokikkailun takia oma posti on Tullintorilla. Noh… sinne tie käy sit tänään…

Olen käyttänyt Postin android -sovelluksen asetusta “Oma noutopiste” ja valinnut sieltä haluamani oletusnoutopisteen ja yllättävän hyvin paketit ovat sinne ohjautuneet (maailmaltakin tilatut).

Mulla ei ulkomaan paketit mene ikinä. Muut kyllä suhteellisen hyvin.

1 tykkäys

Sekin mietityttää, että kuinkahan paljon Postin toiminnassa alueellisia eroja eri konttoreiden välillä…

Olin itsekin hämmästynyt viime vuoden hullareilla, että vaihtoehtoa “nouda myymälästä” ei Powerilla ollut.

Näin yleisluontoisena seikkana (ei kritiikkinä ketään kohtaan) olen havainnut, että ihmisten (minunkin) kärsimättömyys toimitusaikojen suhteen on kasvanut. Jos aikoinaan riitti, että tilaus käsitellään viikon tai parin sisällä ja saapuu kuukauden päästä, odotetaan nyt käsittelyä samana päivänä ja seuraavana päivänä tilauksen pitäisi olla jo postissa. Muistan esimerkiksi, että kun joskus viime vuosikymmenellä tilasin harvinaisia aasialaisia dvd-elokuvia alan liikkeen kautta, oli toimitusaika useita viikkoja, jopa kuukausia.

Sama kärsimättömyys näkyy toki lähes kaikilla muillakin palvelualoilla, että palvelua pitäisi saada heti eikä vuorokauden päästä. Se hämmästyttää minua hieman, sillä monesti ainakaan omalla alallani ei kyse ole oikeasti mistään hengenhädästä.

Jenkeissä Amazon on käsittääkseni ottanut suurissa kaupungeissa käyttöön pikatoimitukset, jolloin tuote tulee kotiovelle muutaman tunnin sisällä tilauksesta. Saapa nähdä mitä tapahtuu, jos Amazon avaa jakelukeskuksensa Ruotsiin. Se saattaa hyvinkin luoda painetta kotimaisiin toimijoihin prosessin nopeuttamisen suhteen.

On myös hyvä pitää mielessä, että niin lyhyttä toimitusaikaa ei olekaan, ettei ihminen haluaisi vielä lyhyempää aikaa, ja toisaalta X aikaa aletaan nopeasti pitää vakiona. Jos toimitusaika olisi vaikkapa 10 minuuttia, niin ihminen alkaa haluta 5 minuutin toimitusaikaa, onhan kyse tuskastuttavan pitkistä minuuteista :wink: On se tietysti allekirjoittaneellakin aina palava kuume saada uusi hankinta (“lelu”) heti käyttöön ja realistisen toimitusaika-arvion antamisella on aika suuri merkitys odotusten suhteen.

2 tykkäystä