Voi olla, että muistan nyt omiani, mutta mulla on sellainen mielikuva että kysyin tätä joskus kun noudin paketin ilman paperien vilauttamista. Vastasivat postipisteellä, että lähettäjän tulee pakettia postittaessaan vaatia henkkarien tarkistusta. Saattoi olla, että tiettyihin pakettityyppeihin se liittyi automaattisesti, mutta että tietyissä tapauksissa vain jos lähettäjä vaatii/ruksii tuon vaateen pakettia lähettäessään.
Mutta kai se paketti jotenkin pitäs kuitata vastaanotetuksi? Nyt en laittanut nimmaria mihinkään enkä muutenkaan kuitannut. Mulla oli siis vain sellainen paperilappu johon kuka tahansa olisi periaatteessa päässyt käsiksi.
Noin minullekin kävi maanantaina. Tilasin kaksi halpaa tuotetta Vapaakauppa.net nimisestä liikkeestä jostain itäisiltä mailta noin kuukausi sitten. Toinen tuotteista saapui pienessä paketissa. (Toista yhä odottelen.) Annoin virkailijalle saamani saapumisilmoituksen mutta henkkareitani ei halunnut nähdä eikä ottanut kuittausta.
Tuosta Vapaakaupasta saa ilmaisen ja hyvin hitaan toimituksen. Voi valita myös nopeamman kuljetusvaihtoehdon, joka maksaa pari kymppiä. Ehkä tuon ilmaisen kuljetuksen lisäominaisuus on, ettei pakettien kulkua kovin tarkkaan seurailla eikä kuittauksia kysellä. Olisin ehkä saanut seurata paketin kulkua, jos olisin luonut tilin tuohon kauppaan mutta tein vain tilauksen ja maksoin sen. Tilaamani tuotteet olivat hinnaltaan vain 5€ ja 8€. Halvempi on jo tullut perille.
Posti kyseli et mihin aikaan voisi telkkarin tuoda. Ajaksi sovittiin 18-20. Ei kuulunut soittoa, saatika näkynyt pakettia. Seurantakoodilla näkyy et 18.02 kuljetus lähtenyt vastaanottajalle, sitten klo20.46 olisivat sopineet uudesta ajasta vastaanottajan kanssa, tästä pari minuuttia ja “Kuljettajan merkintä ettei pakettia ei ole vielä annettu tilaajalle”.
Ei ole kyllä tänne päähän kyllä kyselty uudesta ajasta mitään tai ilmoitettu ettei nyt ehdikään. Eihän tämä nyt mennyt niinkuin strömössä.
Postia on paljon haukuttu mutta nyt voi antaa vähän posiakin.
Vaikka Posti ei välttämättä ole nopein toimittaja niin kyllä heillekin sattuu hyviä päiviä.
Jokunen aika sitten tuli viikonloppuna Postilta tekstari että paketti olisi noudettavissa.
Hiukan yllätyin mutta miksi ei tulisi kun oma lähiposti on Prisman yhteydessä ja heillä on pitkät aukioloajat. Paketin sai siis lunastaa viikonloppunakin.
Ärräpaketin lähettämistäkin kokeilin.
R-kioskilla oli taas normaali tyly ja epäystävällinen asiakaspalvelu.
Posti/Prisma vie R-kioskia asiakaspalvelussa 100-0.
Komppaan edellistä. Hain uuden passin eilen ärrältä. Voi v kun sillä muijalla oli naama norsunemättimenä koko palvelun ajan.
Postista sen verran, että mitä nyt työn puolesta pääsee seuraamaan lähetyksiä, niin pääsääntöisesti paketit osuvat kohteeseen ajallaan oikeaan noutopisteeseen (ei siis pakettiauomaattiin). Mutta kun on kysessä jokin kiirekeikka, niin kyllä silloin useasti paketti harhailee jossain ihan muualla kuin pitäisi. Ja sitten asiakastoimitukset kusee.
Laitoin sunnuntaina tilauksen Verkkokaupan verkkokauppaan. Maanantai-iltana Matkahuollon Lähellä-paketti lähti Helsingistä liikkeelle kohti Jyväskylää. Tiistaiaamuna kymmenen aikoihin hain paketin 200 metrin päässä kodistani sijaitsevasta K-marketista.
Postipaketti olisi ollut pari euroa halvempi mutta kyllä erotuksen kehtaa maksaa, kun palvelu pelaa näin hyvin. Tilaan Matkahuollon kautta verkko-ostoksistani kaiken, minkä suinkin voin. Useimmissa tapauksissa se ei ole myöskään Postia kalliimpaa.
Smartpost -automaatit ja nämä kauppojen yhetydessä sijaitsevat postin toimipisteet ovat loistavia; paketti tulee kun tulee ja haet kun kerkeät. Itselleni on aiheuttanut enemmän stressiä ns. parempien kuriiripalvelujen kotiinkuljetukset ja niiden sopiminen. Jos kääntää toimituksen työpaikalle niin sujuu suht kivuttomasti, mutta yleensä aiheuttaa päivän pari extraa. Tuossa ajassa olisi postikin toimittanut lähikaupalle ja minä noutanut sopivana ajankohtana.
Mulla tästä poikkeavia kokemuksia [Tampereella]. Maksimissaan on tullut yhden päivän siirto, mutta usein soittavat aamulla, että monelta ja mihin tuodaan, jolloin saman päivän aikana tuovat mihin sovitaan. Koen kuriirifirmat paljon joustavammaksi kuin Postin. Postilla etuna isompi verkosto staattiselle jakelulle juuri Smart-posteineen ja muine pisteineen.
Postikin on nopeuttanut toimintaansa [ainakin kohdallani], kun ensin koittavat toimittaa, ja jos en ole kotona, vievät heti lähimpään pisteeseen. Aiemmin tuossa oli aina se yhden päivän viive ja tavara oli noudettavissa lapun mukaan vasta seuraavana päivänä. Jossain kohtaa toki opin, että seurantakoodi kertoo totuuden paketin sijainnista, ei posteljoonin jättämä lappunen.
Nojoo, myönnettävä että parhaimmillaan se toimii juuri näin. Olisikohan UPS jonka kanssa mennyt itsellänikin näin eli hienosti. Kunhan olen kääntänyt toimituksen työpaikalle. DHL on kohdallani sekoillut (+heillä oli aikanaan todella ärsyttävä pakollinen 20€ palvelumaksu, jos tavara täytyi tullata ja tuo 20€ siis perittiin tapauksessa että asiakas hoitaa tullauksen itse, poistunut ko. käytäntö sittemmin) ja PostNord on ankea; heiltä olen kokenut näitä useamman päivän siirtoja ja 12 tunnin aikaikkunoita, että tällöin jos olisit kotona, niin paketti saapuu.
Joustavia nämä ovat, mutta itse ainakin toivoisin soittoa esim. päivää ennen toimitusta. Pystyisi paremmin reagoimaan. Samana päivänä, kun soittavat ja itse olet jossain toisessa kaupungissa palaverissa. Sitten kotiin tullessa postilaatikossa on lappu, että olemme yrittäneet toimittaa näitä ja näitä tänään. Lapussa on ohjeet, että kuinka netin kautta pitää järjestää uusi toimitus.
Pieni vaivahan tuo on, mutta pieni varoaika toimituksen saapumisesta olisi ihan ok välillä. Itselleni tulee työhön liittyvää materiaalia kotiin lähes viikottain.
Joo, en tiedä, kuinka tuo on mahdollista kuriirifirmoilla, mutta Posti on ottanut käyttöönsä palvelun, jossa ilmoitetaan tulevasta paketista ja sen arvioidusta toimitusajasta. Sähköpostilla tai tekstiviestillä tuleva ilmoitus antaa mahdollisuuden vaikuttaa paketin toimittamiseen. Esimerkiksi juuri viisi minuuttia sitten ohjasin tulevan pakettini smartpostiin kotiinkuljetuksen sijaan, koska epäilen etten ole kotona kuljetuksen aikana. Vaihtoehtona oli mm. myös paketin oven taakse jättäminen ilman kuittausta.
Ilmoitus kilahti sähköpostiini, kun paketti oli skannattu Helsingissä. Tänään klo 18 asti aikaa vaikuttaa toimitukseen eli sellainen viitisen tuntia sain aikaa reagoida. Joskus olen saanut tuollaisen viestin niin, että reagointiaika oli paljon lyhyempi ja oli mennyt umpeen ennen kuin olin viestin edes bongannut. Jos siihen ei reagoi, Posti yrittää toimittaa paketin normaalisti ja epäonnistuneen toimituksen jälkeen vievät paketin lähimpään noutopisteeseen.
Unohdin tuossa omassa viestissäni mainita, että TNT on tässä yhtiönä ja Enset hoitelee jakelua Tampereella. Tästä kuviosta kirjoittelin edellä ja tuosta on kokemusta.
Eilen esimerkisi olin asiakkaiden kanssa golfkilpailussa, kun oli soitettu. Nyt on sitten taas itse järkkäiltävä uusi toimitus.
Aiemminhan Posti ei halunnut kuljettaa viimeistä mailia, vaan pisti asiakkaan hakemaan paketin lähikaupasta. Eli tässähän on upeaa liiketoiminnan tehostamista havaittavissa, paljon rahaa säästyy Postilta kuljetuksissa mikäli asiakas hakeekin paketin sieltä mihin se on alunperin jätetty! Bonukset jakoon.
Uusin kokemukseni Postin pakettiautomaatin kanssa: ei onnistunut taaskaan. Vaimo käski lähettää paketin ja oli hommannut valmiiksi ns. Helposti-koodin. Menin Lidliin niin siellä oli sellainen uusi pakettiautomaatti, että joka luukun ovessa on oma pieni näppäimistö koodia varten. Muuten hyvä, mutta saamassani koodissa oli kirjaimia mitä ei löytynyt näppäimistöstä! Siinä oli vain numeronäppäimet eikä mitään ohjeita. En osannut lähettää pakettia. Tyhmä asiakas.
Joskus lähipiiristäni jollain meni sekaisin Kalevan Prisman kaksi pakettiautomaattia. Paketti oli tullut Smartpostiin, mutta tyyppi koitti noutaa sitä PostNord/Matkahuolto-automaatista, joka on hämäävästi ennen Postin automaattia, joka taas on vähän piilossa nurkan takana.
Tänään pitäisi telkkarin tulla. Soitin Postille ja oli kuulemma “tutun oloinen paketti” ja väitti tv:n kirjautuneen auton kyytiin, vaikka ei siellä ollutkaan eli systen failure.
Aikasemmassa duunissa tuli aika paljon näyttenippuja, esitteitä yms Ensetille niin ihan suosiolla pyysin lähettäjää laittamaan statuksella nouto terminaalista. Nappasin kyytiin Sarankulmasta silloin kuin itselle sopi.
edit. Pirkkalassa toki nykyään
Posti oli saanut aikaiseksi printatun A4 tulosteen jossa kerrottiin saapuneen paketin tiedot ja että se on noudettavissa lähimmästä Postista (=kaukaa).
Jostain kumman syystä Posti ei kykene ohjaamaan lähetystä automaattiin, jos siinä ei ole sähköistä rahtikirjaa. Eikö sellainen syntyisi samalla vaivalla kuin tuo A4 tuloste?
Itse olen havainnut käteväksi Postin OmaPosti-sovelluksen. Sen avulla on näppärä seurailla missä paketit menee.
Voi myös säätää asetuksista “oman noutopisteen” ja aika hyvällä prosentilla siihen lopulta ohjautunut (postin tiski viereisen pakettiautomaatin sijaan).