Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2019-20

Vielä kun lisäät tuolle Perustelut, Uskovat Uudetkin Seuraajat Itse Lisäämäsi Menetelmän Äärettömään Tarkkuuteen.

6 tykkäystä

Mielestäni IFK on mestarisuosikki numero 1 ja Tappara sekä Kärpät tulevat sitten haastajina.

En voi pitää IFKta ykkössuosikkina ilman valmentajaa.

1 tykkäys

Linkin takana siirrot ja sopimustilanteet koko Liigasta.

Nopea analyysini on että Tapparan lähtökohdat ovat erittäin hyvät. Top-2.

7 tykkäystä

Kyllä, tuossa jengissä olisi just sopivasti joka paikalle porukkaa. Kaksi ensimmäistä ketjua tulee olemaan hyvinkin kovia ja kolmas/neljäs pystyvät myös antamaan hyvää tukea.
Joka paikkaan on myös selvä kilpailutilanne ja just vakiokokooonpanon ulkopuolella on hyviä nuoria kärkkymässä paikkaa.

5 tykkäystä

Kun tässä on pikkuhiljaa noihin muidenkin joukkueiden rostereihin tutustunut, niin kyllä tuo Tapparan joukkueen rakentaminen on ollut vakuuttavaa. Ehkä vielä maalivahtiosastolla on pieni kysymysmerkki, mutta saas nähdä.
Kyllä tuo Hifkin porukka näyttää myös todella kovalta ja Kärpillä on kehityskelpoinen setti kyllä kasassa. Sinne tosin voi tulla vielä lisää porukkaa, jos homma ei niinsanotusti lähde…
Jyppi on kanssa ihan hyvän oloinen ja Tirkkosella varmasti on nälkää. Tosin paljon riippuu myös siitä Hytösellä ja Immosella putki vielä kulkee.
Joten ehkä tuossa olisi se terävin kärki…Lukko saattaa olla myös haastajan paikalla tai Tps.
Jos järjestykseen pitäis laittaa, niin Tappara, Hifk,Kärpät ja Lukko olisi neljän parhaan joukossa runkosarjan lopussa.

3 tykkäystä

@Naapuri En tiedä mihin ketjuun laitoit, mutta haluan ihan vilpittömästi tietää miten ihmeessä saat Ilveksen puolustuksen ja etenkin hyökkäyksen Tapparan edelle? Ja mitä maalivahteihin tulee niin Kolppanen ei taida ihan täysin kunnossa olla ja Dostalkin on ihan tavallinen kuolevainen. Vaikka maalivahtipeli saattaa olla Tapparaa edellä niin ei se Ilves kyllä pelkästään maalivahdeilla mene ohi.

7 tykkäystä

Valmennus, kannattajat ja kotihalli myös paremmat Ilveksellä. Helposti siis Tapparan edellä.

15 tykkäystä

Turha tästä on hermostua. Annetaan Oulussa olla ihmeissään taas. Kärpät menee muuten torsolta ohisektoriin. Parasta arvioissa toki on se, että Kärppien uusi tandemi ei ole edes riski hänelle :stuck_out_tongue:

1 tykkäys

Minäkin vilkaisin linkin takaa, mitä se Torso Tapparasta kirjoittaa. Näköjään aliarvioi valmennusta ja maalivahtipeliä ja sitä kautta sijoitus on ainakin kaksi pykälää liian alhaalla. Ja esim. Lukolta Torso taitaa odottaa vähän liikoja.

3 tykkäystä

JYP:ltä siellä ainakin odotetaan liikoja. Tapparan kohdalla tietysti jokainen numero painettu niin alas kuin vain voi, Kärppien kohdalla varmaankin taas ylös. Kärppien kohdalla mv:t varmaan 9, pakisto ja hyökkäys 9,5 ja valmennus 9,5. Nuo on perusteltavissa, ja IFK jää taakse, kun valmennuksen arvosana on 8 luokkaa.

2 tykkäystä

Eikös kausi kerro, mitkä ovat voimasuhteet? Eli ei muuta kuin ketju lukkoon ja auki sitten toukokuussa! Helppoa :sunglasses:

2 tykkäystä

Hienoahan se on, että keskustelupalstoille porukka jaksaa kirjoitella omia arvioitaan eri joukkueista. Ja vielä kattavasti.
Tosin ongelmia löytyy aina. Joku pahoittaa mielensä, kun oma joukkue on liian alhaalla ja/tai väärin arvioitu. Sitten syntyy inttämistä.
Kirjoittajalta löytyy yleensä “takaraivosta” suosikit ja inhokit ajattelua. Objektiivista ajattelua löytyy harvoin.
Eikä oikeasti tunneta sitä arvioitavaa joukkuetta.

Summasummarum. Hienoa, että jengi jaksaa vääntää noita kesällä. Voisi toki olla muutakin puuhaa… :thinking:

Itse olen yleensä sillä kannalla, että kyllä se peli näyttää. En lähtisi tässä vaiheessa arvioimaan muita, kuin Tapparaa. Ja Tapparaakin aika hatarin ennakkofiiliksin.

8 tykkäystä

McTorson analyysi Tapparasta oli mielestäni ihan hyvä ja osuva. Siis ihan auki kirjoitettu osuus.

Sen sijaan JYPin ja Ilveksen ennakoiminen edelle on aika mielenkiintoista. Toki JYPissä on potentiaalia, mutta onko aika ajanut jo ydinrungosta ohi? Voiko viime kauden laittaa kokonaan huonon valmennuksen piikkiin?

Myös Ilveksessä on paljon potentiaalia, mutta vähän sitäkin mielestäni yliarvioidaan Jatkoaikaan tehdyissä arvioissa. Kolppanen-Dostal tuntuu äkkiseltään hyvältä veskariparilta, mutta Kolppasen pelikunto on vähän arvoitus ja Dostal nostetaan jalustalle melko pienen otannan perusteella. Lupaava kaveri on varmasti.

Lisäksi Ilveksessä - vähän päinvastoin kuin JYPissä - puuttuu minun silmääni ehkä vähän kokemusta ja leveyttä. Se ei välttämättä muodostu ongelmaksi, mutta pitkän kauden mitassa ja kenties muutaman loukkaantumisenkin kohdatessa Ilves lienee ainakin Tapparaa taipuvaisempi notkahtamaan. Tämän arvioin näkyvän ainakin runkosarjasijoituksessa. Ei top-4 sijoitus runkosarjassakaan silti kovin paljoa ihmetyttäisi.

Tapparalla on Liigaan erittäin iskukykyinen kokoonpano ja varsinkin hyökkäyksestä löytyy laajuutta. Pakisto on hyvä, mutta ei mikään tykki. Vaikea silti sanoa, että jonkin muun joukkueen vastaava olisi selvästi parempi.

Maalivahtiosastolla tarvitaan parannusta viime kauteen verrattuna ja se kieltämättä on minunkin mielestä Tapparan suurin kysymysmerkki. Rautakorvenkin nostan valmentajana liigan kärkikuusikkoon samalle viivalle Kiven kanssa ja Tirkkosen edelle.

Top-3 on Tapparalle oma odotusarvo, sijat 4-6 lievä pettymys, säälit iso pettymys ja kympin ulkopuolelle jääminen todella surkea epäonnistuminen. Tapparan lisäksi Ilveksen ja JYPin edelle ennakoin ainakin Kärpät ja IFK:n.

8 tykkäystä

Unibet / mestaruuskertoimet kaudelle 19-20:

Kärpät 4,60
HIFK 5,00
Tappara 5,00
Lukko 11,00
JYP 12,50
TPS 12,50
HPK 14,00
Pelicans 14,00
Ilves 16,00
Sport 51,00

Loput 76 - 101.

Pidän tätä parempana arviona voimasuhteista kuin kaiken maailman torsojen tai yhdenkään muun minulle anonyymin kirjoittelijan omia. :blush:

5 tykkäystä

Minulla ei ole mitään Dostalin vähättelyä, mutta en loppujen lopuksi tajunnut koskaan mihin se viime kauden hype perustui? Toki toi ryhtiä siihen asti sekoilleeseen maalivahtipeliin, mutta sen mitä itse näki Ilveksen pelejä niin ei hän nyt niin maaginen ollut minkä kuvan olin saanut.

6 tykkäystä

Lähtökohtaisesti minusta ei ole Tapparan kannalta isoakaan merkitystä, lähdetäänkö playoffeihin sijoilta 1-6 - alustavasti en pidä pettymyksenä, jos ollaan runkosarjassa esim. viidensiä tai kuudensia. Sen sijaan playoffeissa odotukseni on todella korkea, koska mielestäni tuo on sellainen pohja, jolla taistellaan oikeasti mestaruudesta. Eli samanlainen sijoitus kuin tänä vuonna olisi itselle pettymys.

2 tykkäystä

Et sitten ehkä nähnyt tarpeeksi. Kyllähän Lukas Dostal oli syy miksi Ilves voitti muunmuassa SaiPan pudotuspeleissä. Ja Dostalin tulon jälkeen esim. Ilveksen AV tehokkuus parani merkittävästi. Ja itse Dostalin kaikki ottelut nähneenä oli ainakin Lehtosta ja Heleniusta valovuoden edellä. Mutta sen kyllä allekirjoitan, että otanta silti on hyvin pieni vielä ja kyseessä hyvin nuori kaveri, että tulevaisuus sen näyttäköön sitten kuinka Lukas siottuu lopulta koko liigan maalivahti hierarkiassa. Itse kuitenkin uskon hänen olevan tuon puolustuksen takana ihan liigan kärkipään kassareita.

1 tykkäys

Ilveksellä ihan positiivinen ongelma, kun tuo Kolppanenkaan ei mikään ikäloppu ole - eikä viime visiitillä missään nimessä surkeakaan. Sanoisin, että Ilves nyt ei ole ihan niin riippuvainen Dostalin onnistumisesta kuin esim. Tappara on Heljangon onnistumisesta.

3 tykkäystä

Jos Dostal on loistava → Ilveksellä on ongelma, koska Kolppasen pää ei tietääkseni vieläkään kestä penkillä istumista.

Jos Dostal pettää kovat ennakko-odotukset → Ilveksellä on ongelma, koska ovat keskinkertaisen (muttei toki huononkaan) Kolppasen varassa.

Tässä tällainen toisenlainen näkemys asiaan. Mielestäni Ilveksen maalivahtitilanne sisältää kysymysmerkkejä siinä missä monen muunkin.