Ok, tämä oli uutta tietoa että sekakäyttö mahdollista. Tosin ei ole ollut aihetta asiaan paneutuakkaan. Hyvä sitten niin!
Olishan se melko perverssiä, jos Liiga menis kytkykauppamuurin taakse, ja suuruudenhullua Telialta. Eivät varmasti lähde moiseen idiotismiin. Sillä rajattaisiin niin paljon asiakkaita pois, koska kovin moni ei jonkun jääkiekon takia vaihda operaattoria.
Uskoisin, että lähetysten laatu paranee tämän vaihdoksen myötä, tosin meikäläisellä ei ole pariin kauteen ollut mitään valittamista Ruudustakaan. Niillä joilla ei toimi, on varmaan netin nopeus tasoa etana, päätelaite tasoa peruna tai vastaavaa. Mielenkiintoista sen sijaan nähdä, millaisella mediatiimillä hommaa aletaan tekemään, ja onko linja tasoa MTV, tasoa Sanoma vai jotain parempaa.
E: Ja koska kehitys kehittyy, niin uskoisin, että ainoat murheenkryynit tässä voivat olla hinta ja pelitapahtumien oheissisältö.
No eihän se vaan voi olla niin, että Telialaiset näkisi pelit, eihän!
Laadukas reititin n. 200€ ja siihen 100 megan Elisa 4G 16.9€/kk. Näin meillä ratkaistiin tilanne kun taloomme ei tuon ihmeellisempiä valmiuksia muutoin ollut. Olettaen että asut 4G-verkon alueella.
Ulkona kyllä on 4G kotona ei :D. Toisinsanoen pitäis puljata mobiililaitteen antennipiuhat / antennin talon ulkopuolelle, kuinkahan monessa laitteessa saa ulkoisen “laadukkaan” antennin + johdon reitittimeen. Kivitalo & ikkunat eristää tehokkaasti mobiilisignaalin. Aika monessa kohtaa sisällä mobiilinettisignaali on olematon tai sitä ei ole.
DNA tiedotti eilen uudesta hubista. Oliko sattumaa vai ei Telian kanssa. Tai siis eihän nämä millään toisiinsa liity. Mut mielenkiintoinen vekotin kumminkin.
Toisaalta se ruudun kuvanlaatu ei todellakaan ollut HD-tasoa muuta kuin pääpelissä. Varsinkin jos käytti ruutu.fi kautta. Eikä kyllä ollut netistä kiinni jos nopeus on 100/100M. Sen verran mitä lähipiiristä tiedän niin se kamerakalusto nyt ei ollut ihan nykyaikaista mitä Nelonen noissa peleissä käytti. Toivottavasti Telia pystyy tuohon huutoon vastaamaan.
Kävin Jatkoajalla lukemassa keskustelua aiheesta, ja tosiaan, kun on tottunut kaiken katsomaan netin kautta, enkä oikeastaan telkkaria katso nykyään juuri yhtään, niin ei tullut mieleen, että ei kaikki tajua, mitä on hdmi-kaapelit ja chromecastit ja mitä näitä geenejä sun muita on. Ehkä maksukanavakorteilla sittenkin on tulevaisuus tässä maassa. Sitten siellä oli ihme vinkumista Ruudun HD-kuvasta, joka ei olekaan HD-kuvaa, paitsi, että on, mutta kuitenkin se näyttää tosi huonolta,tai ei siinä oikeastaan ole mitään eroa kaapelikuvaan, mutta minähän en mistään nettistriimistä maksa, näkeehän niitä nettistriimejä ilmaiseksikin, paitsi, että minä en niitä löydä, kun en osaa englantia, tai osaan, mutta, kun niissä on niitä mainoksia, paitsi, että minulla onn adblocker, tai no, en tiiä mikä se on, mutta paskaa on kuitenkin, paitsi kusi, ja Tapparalla on ehkä kaks mestaruutta…
No ite oon saanut 22M parhaimmillaan irti, eikä 60-tuumaisella näytöllä ollut lainkaan rakeisuutta. Ainoa haitta oli läppärin tehoista johtunut ihan pieni nykiminen, mutta tässä nyt on vanha kunnon Pentium sisällä ja RAMiakin vaan 8 GB.
Täälläkin jappastaan kuvanlaadusta, hd:stä, hdmi:stä, pixeleistä, biteistä jne… Nyt on 04.05.2017. Tästä n. 1,5 vuotta eteenpäin, kukaan ei edes muista, mitä nuo edellä mainitut olivat. Nyt on kaukaista historiaa, ja kaudella 2018-19 ostat Telia paketin, ja näet pelit paikanpäällä virtuaalisesti.
Kyllä, todennäköisesti Telia tuo markkinoille Liiga-paketilla varustetut VR-lasit, sekä vanhan liiton miehille 4K-laatuisen hologrammistriimin.
Voe jösses,nähdään uusin silmin meitin neljäs mestaruus putkeen.
Kyllä mä oon sitä mieltä, että esim. Nelonen HD:n kautta näytetyt lähetykset on parempilaatuisia kuin Ruudun verkon kautta laitetut. Ruudun 720p on kaukana esim. full-HD:sta, mutta Ruudun kuvanlaatu on siitä huolimatta tasoa kelpo. Lähetykset toimii ja laatu on pääasiallisesti hyvää. Kaudella 2015–16 oli ongelmia sen kanssa, että samanaikaisia katsojia tuntui olevan paljon liikkeellä, että totuttua laatua saatu tykitettyä tasaisesti kaikille. Tällä kaudella kaistoja oli joko suurennettu tai massa ei ollut liikkeellä samalla tohinalla. Mutta minulla 99/100 lähetyksestä toimii moitteetta.
Joku 1080p, 60 fps Telialta olisi jo nannaa-naanana, – kuinka todennäköistä? Paljon puhutaan nettien nopeuksista, mutta eikö tuossakin ole kyse, miten materiaali pakataan? Pakkaus aiheuttaa aina hävikkiä, mutta tekniikoissa on eroa. Sen enempää aiheeseen sukeltamatta, muistan, kuinka piraattielokuvien maailmassa siirryttiin uuteen pakkauskodekkiin: tiedostojen koko pieneni radikaalisti, mutta laatu parani.
Ja 3Ree-rintteristä polyropyleenikannu käsivarsille.
Eihän tuo varmaan ole edes Suomen kilpailulakien mukaan sallittua, että Telia sulkisi Liigan vain omien liittymiensä asiakkaille. Kyllä se kaikkien saataville tulee, mutta hinta ja toteutuksen taso jää nähtäväksi.
Nelonen Pro, tai siis nykyisin Ruutu+, näkyy ainakin kaapelin kautta mielestäni 1080i:nä. MTV HD verrattuna (720p) siis parempi. Olen ollut kuvan laatuun suhteellisen tyytyväinen, ja siksi takaisinpäin meno olisi todella ikävää. Eli vähintään sama, mielellään siitä vielä ylöspäin.
Vähän sekotellaan puuroja ja vellejä tuossa yllä.
Ruudun kuva on 720p kuvaa, eli HD-ready. Ihan kelvollista katsottavaa, mutta ei tietenkään 1080p full-HD tasoista. Vaihtelevaan kuvan laatuun viitattiin ylllä puhuen mm. kameroista. Tuotannoissa paikanpäällä hallissa on tosiaan eroa. Päälähetyksissä on enemmän ja kenties parempia kameroita, mutta “maakuntapelejä” taidetaan kuvata jäähallien otteluvalvontakameroilla, kenties jollain nurkkakameralla höystettynä. Eli eroa kuvanlaadussa syntyy jo suoraan lähteellä.
Kaistaa ei älyttömästi tarvita, koska streami on vain muutaman megabitin sekunnissa.
Hyvin mielenkiintoista miten tämä tullaan toteuttamaan, koska arvaan ettei Telialla ole valmiuksia tai resursseja TV-tuotantoon talon sisällä. Kyseessähän on ensisijaisesti verkko-operaattori. Eli joutunevat videotuotannon ostamaan jostakin. Eikä ole hajua miten on kaapelikanavapaikkojen ja antennitaajuuksien laita Telialla. Meinaavatkohan alkaa TV-kanavaksi, vai myyvätkö ottelulähetyksiä kolmannelle tai kolmansille osapuolille? Vai hakevatko tähän TV-yhtiön partneriksi, joka hoitaa sekä videotuotannon, että perinteisen kanavajakelun?
Kaapelin kautta kuitenkin 1080i, eikö vain. Tasoltaan voi olla samaa, sitä en kiistä.
Tiedotetta odotellessa poimintoja tän päivän pressistä:
Kaapelin kautta muilla kuin pääkanavalla se on se sama 720p. Kyllähän tolla kuvanlaadulla mielummin kaivaa silmät ulos päästä kun sitä kattelee .
Mä oon jotenkin niin mieltynyt tohon änhooällä lähetysten laatuun, että kaikki muu vaikuttaa amatöörimäiseltä. Mutta raha puhuu. Siitä se loppupeleissä vaan on kiinni.
Toisaalta vielä vuosi aikaa. Ei sitä tiedä minkä virtuaalitodellisuuden Telia lyö pöytään.
Tuohon viimeiseen twiittiin liittyen, olen jo muutaman vuoden toivonut (ja tästä myös ruudulle & Tapparalle laittanut vinkkiä), että kausikorttilaisille olisi tarjolla edullisempaa pakettia jolla näkisi esim. pelkästään oman joukkueensa vieraspelit.