“Telia tarjoaa Liigan kaudesta 2018–19 lähtien tuotteen, jossa kuluttaja maksaa vain siitä sisällöstä mitä haluaa katsoa. Tuotteen voi hankkia omana kuukausipakettinaan ilman muuta sisältöä tai vaikka vain yksittäisenä päivätuotteena silloin, kun oma suosikkijoukkue pelaa.”
Paperilla kuulostaa hyvältä, mutta lopulta tuo kaikki riippuu hinnoista. Saahan Ruutuakin 24 tunniksi – hinta tosin taitaa olla noin euron tunti, jollei enemmän. Paljokos Urholla maksoi yksittäiset pelit, muistaako joku?
Mä oon ihmetellytkin, että nykyaikana ei ole mahdollista maksaa ja katsoa vain yhtä joukkuetta. Olisi hyvä lisä. Minulla on Elisa Viihde ja sen kautta on maksanut 35€ Ruutu+ Viihde & Urheilu.
Kaikkien yritysten tavoin, Teliakin pyrkii varmasti maksimoimaan investoinnistaan saaman hyödyn, eli tuoton. Tuskin on puoli-ilmaisia lounaita tulossa, kun pidetään mielessä Ruudun sinänsä ihan kohtuullinen hintataso ja tarjoukset, yhdistettynä Liiga-liiketoimintansa kannattamattomuuteen.
Tuosta muutamat olennaisimmat kysymykset ja vastaukset:
Näkyykö Liiga enää televisiosta?
Kyllä, Liiga näkyy edelleen televisiossa. Kaikille löytyy tapa katsoa matseja tv:n isolta ruudulta. Liiga tulee tarjolle muun muassa Telian kaapeli-TV:n kautta ja Telian mediaboksilla laajakaistan kautta. Otteluita voi katsoa tietokoneella, älypuhelimella ja tabletilla, ja isolle ruudulle matsit saa myös Chromecastilla ja Apple TV:llä.
Tullaanko Liigan otteluita näkemään vapailla kanavilla?
Tarkoituksenamme on näyttää kauden aikana otteluita myös vapaasti Telia TV:ssä. Otteluita näytetään mahdollisesti myös jollain valitulla vapaalla TV-kanavalla.
Mistä kuluttaja voi jatkossa tilata Liigan?
Telian yhteistyö Liigan kanssa alkaa kaudesta 2018-2019. Ensi kauden osalta muutoksia ei tapahdu.
Jatkossa Liigan saa yksinoikeudella Telialta. Kuluttajat voivat tilata Liigan Telian myyntipisteistä, Telian asiakaspalvelusta ja telia.fi:stä sekä suoraan Telia TV:stä.
Voiko kuluttaja tilata Liigan vaikka ei olekaan Telian asiakas?
Kyllä voi. Liiga toimii kaikkein operattoreiden liittymillä.
Näkyykö Liiga muiden operaattoreiden paketeissa?
Telia on hankkinut yksinoikeuden Liigan jakeluun.
Miten Liigan eri joukkueet näkyvät Telian Liiga-lähetyksissä?
Tämä Telia yhteistyökuvio vaikuttaa ainakin näin alkuun lupaavalta. En tiedä paljonko Sanomalla on/oli Ruutu-tilaajia, mutta kuten aiemmin todettu niin muu tarjonta palvelussa oli kuitenkin aika heppoista. Itsekin seuraan palvelusta oikeastaan vain Liigaa. Samoin Sanoma kyllä epäonnistui omassa mainos- ja yhteistyökumppanimyynnissä aika perusteellisesti. Sinänsä yllättävää, koska markkinointiin oli valjastettu Sanoman radiokanaviakin. Toivottavasti Telia ottaa oppia Sanoman tekemistä virheistä, pelithän ovat suurelle yleisölle viihdettä. Voisiko ottaa vähän posimman näkökulman?
Teliaa itse kiinnostaa varmasti myös 5G teknologian kautta Liiga. Onhan tuo hyvä paikka ajaa tuotantoon datapainotteista tekniikkaa lähetysten siirtoon ja onhan tuossa kohtuullinen määrä henkilöasikkaitakin houkuteltavana. Onnistuessaan siis muillakin sektoreilla kasvua Suomessa.
Telialla ei taida olla omaa tuotantokalustoa, mahtasko ne rekrytä nykyiset resurssit. Vai olisko parempi laittaa uusiks ja myös laitteisto 4k valmiuteen.
Ehdoton minimi nyt kuitenkin on että ne studion jampat menee vaihtoon. Se jos mikä pitää uusiutua, niitä väsyneitä naamoja ja ääniä ja juttuja en aio aistia mitenkään vaikka Telia toisi ilmaiseksi revohkan kotitöllöön. Ei vaan mää meen 30 kertaa kaudessa halliin plus poffit päälle!
Studioon pitää saada puolueetonta asiantuntemusta jotka pystyy rehdisti kommentoimaan kaikkien joukkueiden tekemisiä.
Yleisesti oli Liigajoukkueiden kausikorttilaisille tuo tarjous 14,95 euroa kk saatavilla. Pidän sitä aika hyvänä ja vaikea uskoa että Telian aikana tuollaista tai parempaa tulee saataville, koska yrittävät tehdä tuolla bisnestä. Nythän ovat ehtineet markkinoida että tulevaisuudessa joutuu maksamaan vain siitä mitä katsoo, sitten jää vielä auki montako euroa per peli tulee hinta olemaan?
Mielestäni Telian suunnitelmat on askel oikeaan suuntaan. Se laatikko, mistä itse olen tottunut katsomaa Puoli kuuden ja Pikku kakkosen tulee jatkossa olemaan entistä enemmän näyttönä. Mitä nopeammin tuossa kehityksessä olet mukana, sitä varmemmin saat vankan katsojapohjan tuotteelle.
Tuo 5g ja virtuaalitodellisuus tulee olemaan kova juttu jossain vaiheessa. Itsellä on hieman epäilyksiä siitä, onko tuo 6 vuotta riittävä aika sen toteuttamiseen, mutta joka tapauksessa tie on oikea. Tulevaisuus on kuitenkin se, että voit ostaa kausikortin fanikatsomoon, vaikka todellisuudessa istut kotisohvalla. Se ei todellakaan sulje pois sitä, että hallissa riittää faneja ja kannatusta.