Liigan televisio-oikeudet kaudesta 2018-19 eteenpäin: Liiga siirtyy Telialle

Saattoi olla juu - toki digiboxeja nyt on ollut teleoperaattoreiden lisäksi vaikka ja kenellä. Kilpailu on hieno asia, kun näitä digiboxeja on tuotteistettu tosi erilaisilla tavoilla eri operaattoreiden ja toimijoiden kesken.

Itselläni on Viihde pölyttymässä - en oikeastaan tarvitse koko digiboxia mihinkään, kun ohjelmakirjastot on käytössä niin tallennuksestakaan ei ole hyötyä. Oon vähän netflix-ihminen, koska se on simppeli ja yksinkertainen ja erittäin helppo käyttää. Ei tarvitse mitään digiboxeja ja kyllä sieltä on hyviä sarjoja saanut.

Sellaista kysyisin partiolta että kun katselen kaapelista kortin kautta tv:llä niin tuleeko siis kauden alkaessa jokaiselle joukkueelle oma kanavapaikka? Tässä vaiheessa kanavien viritys antaa tuon liiga-tv:n paikalle 400 mutta ei muuta. Onhan tässä toki kauden alkuunkin vielä aikaa.

Ylempää löytyy vastaava. Muut kysyneet samaa.

@TeliaPartio vastaus oli, että kyllä.

1 tykkäys

Ok, kiitos. Täällä jankataan jostain silverlightista parin päivän välein niin ei jaksanut koko ketjua selailla.

Tämä ketju pitäisi kyllä muumioida. En ole itse lukenut enää aikoihin, kun tuntuu siltä, että jankkaa paikallaa. Ihmeellisen monimutkainen asia tästä on näiden juttujen perusteella kehkeytynyt.
Jos minä ostan jotain, niin ostan läppärille 5 sekunnissa paketin ja kirjaudun Telialle ja alan kattomaan pelejä. Jos haluan katsoa tv:n kautta, niin laitan siihen väliin hdmi tai joju sellaisen piuhan. So simple, sano Tapani Kansa.

5 tykkäystä

Se on just näin. Itsellä ei minkäänlaisia ongelmia. Toki itsellä nuo tekniset vaatimukset ei ole niin justiinsa. Ja se nyt on sama näkyykö joku jonninjoutava harjoituspeli jossain skutsissa vai ei.

3 tykkäystä

Luulen, että se on kuitenkin vaan äänekäs vähemmistö, joka täällä käy koko ajan pumppaamassa. Itse teen operaattorille töitä niin tähän törmää lähes päivittäin valitettavasti, että uskotaan pyhästi itse tietävämme jotain siitä, kuinka helppoa tai vaikeaa jonkun asian tekninen toteuttaminen on.

Kun et todellisuudessa oikeasti tiedä, mitä siellä taustalla tapahtuu ja kuinka moniosainen prosessi voi olla hyvinkin helppo juttu niin itse en ainakaan huutaisi linjoilla ammatti-ihmisille, että te ette osaa mitään tehdä oikein.

Asiakkaita on kuitenkin operaattoreilla semmonen 1,5 miljoonaa per operaattori ellei enemmän. Yllättävän helppoja on monet asiat asiakasmassaan nähden, mutta vanha faktaa pitää edelleen: Kaikki osaaminen on aina siellä, missä hommia ei tehdä.

1 tykkäys

Tämä ketju muumioidaan kauden kynnyksellä, kun tämä kovin vellominen on ohi. @TeliaPartio:n kanssa keskustellaan mikä on järkevin tapa organisoida keskustelu ja tuki jatkossa.

4 tykkäystä

@TeliaPartio Digiboxin kelaustoimintoon kaipaisi päivitystä. Pystyy vaan kelaileen tallennetta samalla nopeudella, eikä esim pysty skippaamaan tuostanoinvaan kolmanteen erään jos niin haluaisi. Jos haluaa nähdä jonkun tilanteen uudestaan, joutuu hitaalla kelauksella mennä alusta loppuun. Työlästä.

Tiedä kuinka monta prosenttia on irtisanonu koko liiga paketin, kun tuli tietoon tämä silverlight hässäkkä… oijoi veljet, miksi ei jotain muuta liitännäistä tai jotain softaa… hope ettei tule bugeja ja kaatuiluja, muutoin saa periä rahoja joka kuukausi takaisin

Tuskinpa tuo vanha uutinen maaliskuulta ketään ole yllättänyt -Jatkoaika vasta nyt huomasi sen.

Tappara.co oli heti hereillä:

Esim. Afterdawn viittaa uutisessaan Tappara.co:
Telian jääkiekon Liiga-lähetykset näkyvät vuosikymmenen vanhalla teknologialla - AfterDawn

Uutinen koskee vain selaimia ja chromecast ja appit ei silverlightia käytä. Telia on luvannut jollain aikataululla siirtyä HTML5 -käyttöön maaliskuun uutisen jälkeen (toivottavasti vielä tällä kaudella)…

2 tykkäystä

Asian ytimessä.
Otin kanssa Telian Liiga-passin kun poikkesin Lielahden myymälässä. Vaihdoin samalla kännyliittymän ja netin kotiin Telialta. Laittoivat erittäin hyvän keskittäjän tarjouksen.
Vuokraleffa, Tampere-Cup ja eilinen Alumniottelu katsottuna. Kaikki pelaa kuin junan vessa. Toisin kuin Ruudulla tälläkin hetkellä. Ihan sama laittaako Parmasta vai Bondia pyöriin niin pätkii.
Sekin helpottaa paljon kun ei edes tiedä mikä on Silverlight, ei pääse pahoittamaan mieltään.
Pohdinpa vaan sellaistakin kun näitä narinoita Teliasta täältä luin, että miksi ihmeessä kukaan avaa ko. maksupalvelu jos heti on murhetta että milloin se pitää perua ensimmäisen(!) kuukauden aikana että saa riistokapitaalin porsaanreiän hyväksi käytettyä ja 10€ rahasta takaisin. Tai jotain.

5 tykkäystä

Tuossa Pärnäsen uutisessa on se uusi tieto, että soittimen on määrä ensi kaudeksi eli vuoden päästä ja että sitä vasta suunnitellaan, vaikka puoli vuotta on törsätty kohta. Itse otsikko on luultavasti pelkkää klikkihuorausta.

1 tykkäys

Joo, ei tohon Jatkoajan lietsontaan kannata langeta. Pelottelua ja uhkakuvien luomista ihan vain, koska se on tuon median sisällön ydin nykyään. Ruutu käytti aika pitkään flashia, joka on “kaiken pahan alku ja juuri”. Ihan hyvin silläkin pärjäsi. Yle käytti flashia myös pitkään. Kehitys kehittyy.

Jos joku Silverlight-tiedon perusteella tilauksensa peruuttaa, niin siihen lienee vapaus. Veikkaan, että aika harva oikeasti tietää, mikä Silverlight on. Minulle se on tullut tutuksi sillä tavoin, että koneelle piti asentaa jotain ylimääräistä, jos halusi katsoa Katsomoa joskus. Taisi liittyä johonkin Tapparan europeliin sekin. Mutta nyt en jaksa ottaa mitään stressiä. Mulla on Telia-appi koneella ja puhelimessa ja katson kuinka pitkälle sillä pääsee.

Aika helposti saadaan asia kuin asia demonisoitua, kun sillä on ulkomaalaisperäinen nimi, sitä hoetaan tarpeeksi, eikä valtaväestö tiedä mistä on kyse. Vaikka trap jääkiekossa.

2 tykkäystä

Laskutuskritiikki kohdistuu syksyn harjoituspeleihin. Vähän on epäselvää viestintää Telialta, mutta tuskin jaksan sen takia venkslata - ompahan kaikki valmista kun Liiga-kiekko tippuu.

Todellinen kuukausilaskutuksen ongelmakohta on finaalien 6. ja 7. peli, jos :tappara::lla lipsahtaa taas sarja jännäksi. Nämä kun pelataan toukokuun puolella, niin maksetaanko siitä täyden kuun hinta @TeliaPartio?

1 tykkäys

Maksetaan. Toki odotetaan nyt @TeliaPartio viestiä aiheesta.

Mielestäni nyt rupeaisi olemaan hyvä hetki setviä tuota laskutusta enemmänkin:

1. jos sinulla on joukkuepassi niin loppuuko laskutus siihen, kun oman joukkueen pelit loppuvat? Eli jos nyt kannatan Sporttia niin periaatteessa maksuvapaata tulee huhti-, touko-, kesä-, heinä- ja elokuu? Koska ymmärrettävästi joukkuepassin idea on se, että näet vain yhden joukkueen pelit niin oletettavasti laskutuskin päättyy heidän osaltaan siihen, kun jengin pelit päättyvät, koska hehän eivät voi katsoa mitään muuta!
  2. jos minulla on liigapassi niin minua oletettavasti laskutetaan iloisesti koko kaudelta syyskuusta toukokuuhun ja maksuvapaaksi jäävät ainoastaan kesä-, heinä- ja elokuu. Tämä on sinänsä aika selkeää jopa.
  3. Kysymys vain herää erityisesti joukkuepassin kohdalla ja miten tuo laskutus menee playoffseissa. Käytännössä Ilveksen joukkuepassille tulee 1 kk ylimääräistä maksettavaa, jos he pääsevät sääleistä eteenpäin?
  4. AllStarpassillahan on se tilanne, että on yksi maksuvapaa kuukausi eli heinäkuu.

Kokonaisuudessaan näitä laskutuskäytäntöjä pitäisi alkaa eri passien suhteen selvittämään aika pikaisesti, koska itsepalvelukin on mahdollista. Ihmistenhän totta kai kannattaa tuo tilaus katkaista 2.5, kun pelit on loppu, koska silloin ette voi veloittaa koko kuukautta. Ohjaatte siis aika paljon asiakkaiden käytöstä tällä pienellä jutulla.

1 tykkäys

No itse asiassa tuolla halli- ja kuvaukaluston haltuun saamisella ei ole yhtään mitään tekemistä softan kehittämisen kanssa. Tuota softaa olisi voinut kehittää jo ennen koko liiga casea.

Ja se kuinka kauan tuollaisen kehittäminen kestää riippuu kahdesta asiasta

1. Kuinka paljon ollaan valmis satsaamaan tuotekehitykseen.
  2. Kuinka paljon tuotekehitys tunteja ollaan valmiita ostamaan taholta x joka kehittää softan.

Tuollainen ratkaisu on käytännössä bulkki jonka on rakentanut toimittaja x. Se voidaan sitten rakentaa eri palveluntarjoajien tarpeisiin. Eli alle vuodessa on todellakin mahdollista. Nyt on kysymys vaan siitä, että kauden aikana tuota muutosta ei kannata toteuttaa. Tai no playoffeissa varmaan voidaan tehdä lopputestaus käyttäjillä koska on aina halvempaa kuin ostaa testaajilta tunteja softan pyörittämiseen.

Telia on maksanut Liigasta ennätyssumman (kukaan järkevä ei olisi edes maksanut tuota summaa tästä tuotteesta.) Se, että kaikki ei oo valmista yhdessä kesässä + operaattorin perse ei kestä laittaa kaikkia resursseja siihen on aika ymmärrettävää.

Liiga on sisältötuote, joka ei mitenkään ole Telian pääasiallinen toimeentulolähde. Jos et tiedä, kyseessä on teleoperaattori.

Jos oot asiakkaana tyytymätön Telian panostukseen liigatuotteeseen niin sitten voit jättää sen ostamatta ja antaa rahasi sinne, missä panostetaan enemmän. Tässä kohtaa on ihan turha tulla heittelemään mitään arvauksia, mistä mikäkin johtuu ja miksei voida tehdä enempää.

Täältä ulkopuolelta ei oikeasti voida tietää pennin vertaa siitä todellisuudesta, mikä on tuolla menossa ja tulossa. Mielestäni juuri näin näitä tuotteita pitäisikin tehdä eli ensin laitetaan ns. eka versio pihalle ja sitten hiljalleen yleisön pyynnöstä kehitetään sitä siihen suuntaan kuin yleisö sen haluaa + mikä on taloudellisesti kannattavaa.

Neljässä kuukaudessa ei haeta kuuta taivaalta: kyllä Ruutu+:llakin meni aikaa saada homma pyörimään. En tiedä. Jos haluat valmiin tuotteen niin sitten Liiga + Telia voivat olla sinulle väärä tuote.

TL:DR:
Mun mielestä on aika ikävää valittaa teknisistä ominaisuuksista tällä otannalla, kun ei olla vielä ees päästy kauteen saakka.

Sen sijaan esim. laskutuksen kohdalla ymmärrän valituksen: pitäisi olla selkeämpää.

1 tykkäys

Se vasta kallista onkin, kun yleisölle kehittyy paska mielikuva tuotteesta. Siitä kärsi Ruutukin pitkään ja jopa loppuun asti. Myös MTV Katsomon maine on edelleen täysin kuralla, vaikka se on ollut jo pari vuotta ihan käypä palvelu. Kun olisi tartuttu toimeen silloin keväällä, HTML5-soitin olisi jo valmis. Nyt aiotaan ilmeisesti hieroa vielä kasseja jonkin aikaa ennen kuin aletaan päivittää tekniikkaa, josta olisi pitänyt luopua jo viisi vuotta sitten viimeistään.

Ruutukin toi HTML5-soittimensa kesken kauden muuten. Paska syy. Voihan ne olla käytössä rinnakkain niin kuin Ruudullakin.

4 tykkäystä

Oma tuntemukseni on enemmänkin se, että täällä on paljon kohdeyleisöä, jolla on jo valmiiksi sellainen mielikuva, ettei asioihin haluta panostaa.

Se on vähän kaiken teknisen alan ongelma, että näistä tiedetään välillä vähän liikaakin. Mun mielestä on lähinnä naurettavaa lähteä arvostelemaan jo etukäteen jotain ratkaisua - ennen kuin on nähnyt siitä pienintäkään piirua.

Annan esimerkin: minulla on pelittänyt nää harjoituspelit todella hyvin. Oon ollut tyytyväinen kuvanlaatuun ja toimivuuteen omalla kombollani. Minulla ei kerta kaikkiaan ole mitään valittamista, kun kuitenkin homma on toiminut Telia-TV-sovelluksella kiitettävästi tähän mennessä.

Olen varma, että tuote paranee vielä entisestään, kun Telia saa isomman massan ajot päälle ja päästään oikeasti läpivalaisemaan tuotetta. Se, onko HTML5 vai mitä lie on itselleni aivan yksi lysti, kunhan minä näen pelin, josta olen maksanut. Jos itse peli sumenee ja katkeilee + bugaa kuten Ruutu+:lla niin sitten olen vihainen.

Keskimäärin tosin olin Ruutu+:nkin tyytyväinen: ongelmat suhteutettuna siihen pelimäärään, jonka katsoin olivat todella minimalistisia.

2 tykkäystä