Linnut ja lintuharrastus

@Ranari vastaan täällä linnut ketjussa ettei mene kamera ketjussa ohi aiheen. Tuo pöllöjen äänetön hyökkäys on juuri se paha juttu. Ystäväni oli yhtenä keväänä menossa puhdistamaan telkänpönttöä mökillään. Laittoi tikkaat puuta vasten. Kun oli pääsyt melkein ylös pamahti jotain takaraivoon. Ja verta rupesi heti vuotamaan solkenaan. Viirupöllö olikin tehnyt jo pesän pönttöön ja puolusti sitä. Ystäväni juoksi mökillensä matkalla pöllö vielä iski mukana olleeseen koiraan. Ystäväni sitoi haavat ja laittoi salaattikulhon päähänsä kun haki tikkaat pois. Samassa pöntössä muuten pesi myös telkkä kesällä.

6 tykkäystä

Ja kuin tilauksesta Metsäradiossa on tarinaa Viirupöllön ahtaasta asumisesta.

2 tykkäystä

Tähän mennessä tänä vuonna olen havainnut 163 lintulajia. Eilen kävin läpi valokuviani ja koneelta löytyi kuva 122 lajista. Monta ihan tavallista on jäänyt kuvaamatta esim talitiainen, punatulkku ja Korppi. Nuo puutteet kun paikkaan niin saan varmaan kasaan 130 kuvattua lajia. Haaveena olisi saada tälle vuodelle 200 havaittua lajia ja 150 kuvattua. Kuvassa Nokialla kuvaamani Kuningaskalastaja.

19 tykkäystä

Kuka tunnistaa lajin? Kuvasin tämän äsken keittiön ikkunan läpi.

P5143070b

FB:n “Kysy luonnosta” -ryhmässä kerrottiin, että tämä on kirjosieppokoiras.

2 tykkäystä

Eikö tuo nyt joku sieppo ole. Kirjosieppo kai todennäköisin. Sitten tulee sepelsieppoa, balkaninsieppoa jne. Mutta eihän ne meillä pesi. Voisko nuori yksilö olla vähän erilainen. Ainakin leppälintu juniori on minut “yllättänyt”.

2 tykkäystä

Ajattelin ensin että kännykällä kuvattu kun on jäänyt noin etäiseks. Mutta vissiin vaan oli kovin kaukana?? Millä siis kuvattu?

Kirjosieppo koiras juu kuvassa.

1 tykkäys

Kovin oli joo kaukana tuo kun kuvasin. Veikkaan että yli 200metriä oli matkaa. Kuvattu Sony rx 10IV. Täysi zoom kino vastaavuus 600mm ja kuvaa vielä kropattu jonkun verran. Tässä vertailun vuoksi kuva jossa on 3 suokukkoa ja 1 suosirri. Nämä olivat noin 80 metrin päässä.

6 tykkäystä

Tämmöisten vesilintujen pesintää kävin tänään katselemassa. Ihan perinteinen jokakeväinen tapaus. Järkkäri mukana, mutta vähän harjoitteluksi meni. Olen niin tottunut vaan kuvaamaan sillä Lumix-pokkarilla, että luultavasti nytkin otin paremmat kuvat sillä. Mutta tässä yksi järkkärin tallentama.

Edit. Härkälinnustahan on kyse, laitetaan tämä tieto nyt varmuuden vuoksi tähän.

6 tykkäystä

Täytyy kyllä nostaa hattua, että sait tämän kuningaskalastajan tuolta kaukaa bongattua. Taisit vaan tietää sen olevan jossain siellä… Hyvin hiffattu! :wink:

Tiesin että sillä alueella oli kuningaskalastaja. Sitten kiikareilla katsoessani näin sen lentävän tohon paikkaan. Sit vaan äkkiä kamera sinne päin ja pari dokumentaatio kuvaa. Ei ollut mahdollista vesistön takia päästä lähemmäksi.

2 tykkäystä

Itse olen ollut kovin epäonninen kuningaskalastajien kanssa. Viimeksi Albanian ja Montenegron välisellä Skaderin järvellä surkea sää pilasi retken, satoi lähes kokoajan. 2014 Intiassa onnistuin kyllä kuvaamaan paikallisen kuningaskalastajan, mutta valitettavasti mukana oli vain 5x optisella zoomilla varustettu Olympus -pokkari. Pikkuisen harmitti tuolloin, olis vaan pitänyt olla mukana “kunnon” kamera. :frowning:

4 tykkäystä

Toistaiseksi munat ovat ehjiä ja hautominen on käynnissä. Naakat parveilevat nyt pesän lähellä ja aiheuttavat uhkaa. Eivät vielä kuitenkaan ole löytäneet pesää.

4 tykkäystä

Cuculus canorus

Toinen kuva samasta linnusta. Luullakseni naaraskäki.

Se taisi olla pettynyt, kun en ollutkaan käkiuros. Tuossa se oksalla sitten mökötti.

16 tykkäystä

Ohhoh. En oo muuten ikinä livenä nähny, vaikka ääni on tuttu.

4 tykkäystä

Olitko siis lähelläkin lintua, eikö tuo ole aika arka?

Mielenkiintoisia ja harvinaisiakin kuvia käestä. Toinen lintu, jonka kuulee, mutta ei juuri näe, on kuhankeittäjä. Tai ei sitä edes enää niin kuule, mutta se oli niin osa lapsuuden kesiä. Aina kun mentiin mummolaan Mäntyharjuun sinne Mikkelin lähelle, niin kuului lähimetsästä “kuha kiehuu”. Korkeintaan pari kertaa oli edes jonkunlainen näköhavainto.

1 tykkäys

Jäljittelin kukkumista sen verran onnistuneesti, että tämä tuli minua katsomaan. Kävelin polkua pitkin sen puun ohi ja alitse, jonka oksalla tämä istui. Jotain 5-10 metrin korkeudella se kai oli. Ei tuolla tuntunut olevan kiirettä pois. Siihen se jäi vielä, kun lähdin.

Olisi ollut mukava saada video kukkuvasta käestä noin läheltä mutta en nyt saanut. Uros varmaan olisi tuossa kukkunut.

3 tykkäystä

Todennäköisesti ihmiset näkevät käkiä useammin kuin ymmärtävätkään. Käki muistuttaa lentäessään ja monesti myös istuessaan pientä haukkaa. Ja kun se ei lennossa kuku niin ihmiset ei tajua että ohi vilahtava lintu on käki. Mut joo monet linnut jää vain äänihavaintojen varaan. Itse harrastan kesäkuun öinä yölaulajien kuuntelua. Itselle mieli yölaulajat ovat ehdottomasti sirkkalinnut. Pensassirkkalintu on yleisin ja viitasirkkalintuakin kuule joka kesä. Viirusirkkalintu onkin sitten se jackpot. Kaksi kertaa olen sen kuullut. Englannissa muuten ei hyväksytä havaituksi lajiksi bongareiden keskuudessa lajia jos siitä ei saa näköhavaintoa. Tekee harrastuksen asetetta vaikeammaksi.

4 tykkäystä

Joku vuosi sitten käki istui pystyyn kuivuneen kuusen yläoksilla ja kukkuu. Paikka oli Leppävaaran ja Kilon välillä oleman metsän läpi menevän kävelytien vieressä. Käki ei välittänyt mitään vaikka menin sen puun alle kuuntelemaan ja ihmettelemään. Kukkuu vaan. Läheltä kuunnellen nukkuminen oli ihmeen käheää - etenkin kukkuiden välissä kuului käheätä rahinaa.

1 tykkäys