Linnut ja lintuharrastus

Kai noilla nyt jotain tekee. Itse ostaisin pienelle lapselle omaksi esim tällaiset.

Ja muille katsojille sitten vaikka nämä.
https://www.rajalacamera.fi/olympus-8x40-dps-i
Edit. Ja perustelen vielä. Nuo lasten kiikarit kestää paremmin kolhuja kuin tavalliset. Sitten nuo toiset ovat sellaiset perus hyvät “ikuiset” kiikarit jos niitä ei kovasti kolhi.

2 tykkäystä

Noissa pikkukiikareissa on tosi iso suurennos, 10x, se tekee katselusta pikkuisen epävakaata ja pitkänpäälle saattaa rasittaa silmiä. Varsinkin kun tuon hintaluokan kiikarit eivät optisesti ole ihan niitä huippuja. Etten vaan joskus itse ostanut tuommoiset pojalle ja olen joskus käyttänyt niitä itsekin näppäryyden takia. Pienempikin suurennos riittäisi varmaan. @Hippa ehdotti jotain 6x kiikaria ja semmoinen olis minusta jo ihan ok.

Itselläni on vanha japanilainen kiikari, jonka sain joskus lukioaikana. 7×50. 7-kertainen suurennos on ihan ok ja 50mm objektiivi takaa hyvän näkymän hämärässäkin eli valovoima riittää. Hieman isohkot ne ovat kooltaan lapselle, mutta itse tykkään niistä. Vanhaa japanilaista Oton-laatua. :slight_smile:

1 tykkäys

Mulla on itsellä tällä hetkellä käytössä Hawke Shapphire 8x43 kiikarit. Riittävä suurennos ja valovoima. Seipiö kiinnitys pitää vielä ennen vappua viritellä niihin.

1 tykkäys

Nytpä muistan mitä tapahtui omille ensimmäisille kiikareille. Olin alle 10v, kun sain jostain bakeliitista tehdyt kiikarit max. 3-kert. suurennoksella. Kotitalon rappujen lähellä oli yksi ainoa matalahko kivi ja sillehän ne kiikarit jostain syystä putos. Ei ollut monen viikon ilo ne kiikarit.

Katselinpa kaappeja ja sieltähän löytyi ne mainitsemani pikkukiikaritkin. Popular 10×25, kumipäällysteiset ja camouflage-väritys. Pikkuvyölaukkukin tuli mukana. Ostettu ihan Foto Herteliltä 275 markan “hintapommina”. Ei näköjään ole jatkossa nuorisolle kelvannut, kun meille jäi.

Kyllähän noillakin kiikareilla näkee, mutta isosta suurennoksesta johtuen näkökenttä on kapea, joten ainakin lentävän linnun “kiinni saaminen” on aika haastavaa. Mitä isompi suurennos, niin kyllähän ne vaikeammat ovat käyttää. Pitää ainakin lapsella olla kärsivällisyyttä. Eikä tuo kuva noilla Populareilla ole yhtä kirkas ja vaivaton katsoa kuin kunnon lintukiikareilla. Viimeksi Iidesjärven lintutornilla joku kaveri lainas mulle Olympuksen 8×40 tai 42 kiikareita ja oli kyllä nautinto katsoa. Kannattaa itse hieman tsekata. Eroa on, mutta onhan selvä ettei alle 10v lapselle hirveän monen kympin kiikareita uskalla ostaa.

2 tykkäystä

Mitään hajua ei ole mitä vaappujia tarkalleen ovat mutta yövuorojen jälkeen kotiin palaillessa nyt bongaillut isomman lössin pellolta mölisemästä. Kenties jokin hanhilaji :thinking: Ruskehtava asu, kokoluokkaa fasaani.

5 tykkäystä

Koko luokka arvion väitän menneen alakanttiin. Kuvassa on ainakin metsähanhia voi olla myös tundrahanhia seassa.

5 tykkäystä

Ei se paljoa Lapualaisesta fasaani uroksista heitä :wink:

3 tykkäystä

Jos menet tuosta ohi vielä toisen kerran niin tundrahanhet tunnistat siitä että niillä on valkoinen otsa ja mustia viiruja mahassa. Metsähanhet ja tundrahanhet muuttavat usein sekä parvissa.

Hermostuukohan lintu paljonkin pöntön siirrosta?
Mulla taloyhtiön kuusessa pönttö ja puu päätetty kaataa perjantaina.
Siirsin pönttöä about -30m. Joku asukki siellä rapisteli.
Aattelin että hylkääkö mahdolliset munansa.

Riippuu vähän linnusta voi hylätäkkin. Kerro sitten miten kävi.

Talitiaista veikkaan.
Siirto saattaa olla liian pitkä. Lintu kyllä pysy siirron ajan mökissään.

Juu voi olla turhan pitkä siirto. Mutta voi pesiä uudestaankin siihen vaikka nyt hylkäisi. Lisäksi Kirjosiepot on saapunut ne valtaa muutenkin tinttien pönttöjä hanakasti.

Talitiainen on munien kuoriutumiseen asti aika herkkä hylkääjä. Toivotaan parasta. Sinitiaisemon voi ottaa vaikka käteen munien päältä, eikä se yleensä hylkää. Sama kirjosiepolla. Vaan talitiainen on herkin. Tosin jos se emo oli siirron ajan pöntössä, niin se voi auttaa.

2 tykkäystä

Ostettiin noi Tokmannin camot. Kyllä niillä näkee, mutta mainitut huonot ominaisuudet pitävät paikkansa. Kuva ei ole kristallin kirkas ja 10x vaatii vakaata kättä. Silmän pitää myös olla todella tarkasti kohdallaan. Huonoin puoli kuitenkin on lyhyt syväterävyysalue, eli jatkuvasti saa olla säätämässä riippuen katseleeko kauemmas vai lähialueen puustoon. Verrokiksi löytyi vuosikymmeniä vanhat Instru Marine -kiikarit, jotka suttuisilla linsseilläkin ovat paremmat. Mutta kompakti koko, halpa hinta ja mukana tuleva suojapussi on hintansa arvoinen paketti.

Katselin hetken paria merikotkaa ja avasin oluen. Kuningaslinnun jälkeen ei tirppuset jaksa kiinnostaa.

1 tykkäys

Töyhtöhyypän munat bongattu pellolla. Toivottavasti pesintä onnistuu!

Ensimmäinen pääskynen nähty!

3 tykkäystä

Nykymaanviljely on kyllä aika paha pellossa pesiville linnuille. Maanviljelijöiden asenne on viimeisen 10 vuoden aikana muuttunut huonompaan suuntaan. Ajattelevat vain työn tehokkuutta ei muuta. Peltojen avo ojat muutettu salaojiksi. Näin ollen linnuille ei jää suojakaistaleita pesimiselle. Ennen monet maanviljelijät siirtivät pesiä pellosta traktorin edestä pois. Nykyään sitä näkee vähemmän. Juuri toissapäivänä näin Teivaalassa kuinka tylysti jyrättiin yhdeltä pellolta sileäksi kaikki töyhtöhyyppien ja kiurujen pesät. Periaatteessahan se on laitonta mutta vain periaattessa. Ei tuohon käytännössä kukaan puutu.

4 tykkäystä

Jäät ja kovat kevättuulet oli vieny pesimälautaltani osan sammalista ja kasvitupoista, mutta siellähän se kaakkuri istui. Nyt vaan pitää toivoo, että pesintä onnistuu. Korpit on tolla suolammella se suurin uhka. En aio ilmoittaa sitä paikkaa edes tiirassa, ettei sinne mene pällistelijöitä suotta häiriköimään. Tosi arka lintu.

5 tykkäystä

Vekaran kanssa kerätty lintuhaastetta, että montako saa bongattua. Vajaa 40 kasassa. Mutta nyt sitten luodolla tepasteli joku kuovin näköinen, mutta noita saman värityksen omaavia lajeja onkin sitten enemmänkin.

Laitetaan vihkoon että joku kuovi. :thinking:

Jos se nokka vaan kaareutui “kuovimaisesti”, niin ei kai siinä juuri muita vaihtoehtoja ole kuin kuovi tai pikkukuovi. Toinen on varista isompi, toinen pienempi. Eiköhän se “kuovi” ainakin ole hyväksyttävä merkintä sinne vihkoihin. :wink:

2 tykkäystä

Tänä aamuna ois työmatkalla saanut hienon kuvan, kun samalla pellolla oli kaksi kurkea, kaksi joutsenta, 3 valkohäntäpeuraa ja kaiken lisäksi kettu repolainen. Tuli vähän sellanen Disney fiilis.

9 tykkäystä