Kuvan tiedot. Kamera Sony RX 10 IV. Arvot 600mm, 1/2000, f/4, ISO 2000. Kuvaus hetkellä satoi hiukan vettä. Ja siitä johtuen keli hiukan utuinen. Lentävän linnun etäisyyden arviointi järven yllä on hyvin vaikeaa. Arvioin että lintu lensi noin 350-400 metrin päässä. Ja tuo kuva minkä tänne laitoin on kopioitu minun face sivuilta. Face pienentää kuvan laatua aika reilusti.
Edit. Kuvaa jonkun verran cropattu ja hiukan värejä säädelty vastaamaan luonnollista tilannetta.
Vähän yli kymmenen vuotta sitten olin kaverin kanssa jänismetsällä ja siinä jossain vaiheessa istuttiin nuotion äärelle paistamaan makkaraa. Läheisestä kesämökistä tuli mies siihen juttelemaan, että hänen mökkirannasta noin 500m päähän oli hirvi tippunut jäihin. Lähdettiin katsomaan tilannetta ja hirvihän siellä uiskenteli kahden saaren välissä noin 20m. matkaa edes takaisin, eikä päässyt nousemaan jäälle. Merikotka seisoi jäällä ja katseli hirven uimista. Lähdettiin kaverin kanssa hakemaan toisia kiikareita ja kun tultiin takaisin, niin yksi kotka oli hirven niskassa kiinni ja toinen kotka seisoi vuorostaan avannon vieressä. Kiikarilla näki hyvin, kun kotka joka oli niskassa kiinni yritti nostaa hirven ruhoa ylöspäin räpyttämällä kovasti siipiä ja nousihan se sen verran, että sen huomasi hyvin kiikareilla.
On sillä kyllä valtavat voimat siivissä, tosin merivesi tietysti vähän avitti, mutta kuitenkin.
Otin valokuvan kännykällä kiikarin läpi, mutta ei siitä kummoinenkaan tullut. Harmittaa kun ei ollut kunnon kameraa mukana.
Meillä on harakkapariskunta rakentanut pesän tohon takapihan vanhaan puuhun. Ovat siinä nyt toista vuotta. Vaimo ei arvosta yhtään, eikä naapurikaan. Haluaisivat hävittää pesän, mutta sanoin että ei käy.
Mun mielestä harakoiden puuhia on hauska seurailla, ja onhan tuo harakka hieno lintu. Lauluääntä sille ei ole jaettu, mutta eipä ole kaikille ihmisillekään…
Kaikkein paras asia tuossa on kuitenkin se, että ukkoetanat hävisivät takapihalta harakan tulon myötä.
2 päivää tuli kierreltyä lintujen perässä aamusta iltaan. Hienoja kokemuksia taas tuli saatua luonnossa. Uusia lintulajeja saapuu pikkuhiljaa. tähänmennessä tänä vuonna olen havainnut 103 lajia. Niistä noin 80 olen myös valokuvannut. Eilisellä reissulla tuli 6 uutta lajia ne olivat punarinta, jalohaikara, heinätavi, Virtavästäräkki, merilokki ja kyhmyjoutsen. Olen retkeillyt siis vain Pirkanmaalla + Huittinen.
Linnuthan on tehokkaita hyönteisten ja ötököiden pyytäjiä. Siksi joka pihassa kannattaisi olla linnunpönttöjä. Myös lepakot tehokkaita hyönteispyytäjiä niillekin jotkut väsää pönttöjä pihapiiriin. Kaupungeissa on monin paikoin rotta ongelmaa. Siihen olisi helppo ratkaisu pöllönpöntöt kaupungin metsikköihin. Lehtopöllö esimerkiksi viihtyy taajama alueillakin.
Aihe ei varsinaisesti kuulu harrastuksiin mutta mökillä lepakot, joutsenia ja erinäinen määrä vesilintuja joita sillointällöin tulee seurattua. Ne kans puljailee kaikenlaista. Kertoo toisaalta tekemisen määrästä mökillä jotain
Mieliinpainuvin havainto on kuitenkin golfatessa, metsien reunustamaa väylää edetessä jostain syystä katsoin taakse ja sieltähän lensi ilmeisesti pöllö myyrä saaliinaan kohti ja pari metriä pään yläpuolelta kohti metsää. Toinen tapahtuma, yhden lyödessä väylän toisella reunalla hiljakseen etenein bägi kärryissä ja bägin kyytiin räpelsi linnunpoikanen, matkasi noin 15 metriä kunnes räpelsi muualle. Oli räkätin poikanen, ei mitenkään juhlavaa. Missä se pöllökin sillon rillutteli!?!?!
4 tykkäystä
hellno
(When we all give the power, We all give the best)
94
Aina ei niin hyviä kokemuksia linnuista. Joskus kun olin aikamoinen dagen efter. Ja kauppaan oli lähdettävä. Ei kovin sosiaalinen olo niin ajattelin, että oikaisen metsän poikki kauppaan. Jossain vaiheessa varis hyökkäsi kimppuun ihan varoittamatta. Päähän sai nokalla osuman niin et tuli verta oikein. Palasin kotiin.
Tykkään seurata ja katsella lintuja ja opetella niiden tunnistamista. Ihan vaan siinä kaiken muun tekemisen ohella. Jostain syystä suosikkilintuni on korppi. Niiden näkeminen aina ilahduttaa.
Yksi parhaista korppihavainnoista sattui n. 10 vuotta sitten Lapissa. Oltiin porukalla liikkeellä ja pari yötä peräkkäin Hannukurun tuvassa. Oli aikaa kävellä yksikseen Outtakkan alarinteillä. Oli syyskuun alku, mutta ilma oli lämmin ja taivas täysin pilvetön. Siinä kanervikossa aukeassa maastossa kävellessäni kuulin korpin ronkotuksen jostain. Kun ääntä yritin paikallistaa, niin huomasin että siellähän se taivaalla painaa suoraviivaisesti kohti lounasta. Siis ilmansuuntaa. Piti ääntä mennessään. Ja kohta huomasin, että kotka seuraa sitä ehkä n. 50-100 metrin päässä. En tiedä oliko meri- vai maakotka. Enkä tiedä oliko niillä mitään muuta tekemistä keskenään kuin sama suunta. Korppi meni edellä välillä jotain kronkkeja päästellen ja kotka tuli rauhallisesti perässä.
Jäi hieno muisto muuten täysin hiljaisesta aurinkoisesta erämaasta.
Olen lukenut jostain, että korppi voi ohjata kuolleen/haavoittuneen eläimen haaskalle jonkin isomman pedon, jos korppi ei yksin onnistu saalista hyödyntämään. Isomman pedon jälkeen korppi pääsee sitten itse aterialle.
3 tykkäystä
hellno
(When we all give the power, We all give the best)
98
Eikös se korppi aika fiksu otus ole? Jossain dokumentissa oli juttua.
Toi voi hyvinkin olla selitys. Kyllä ne sen verran määrätietoisesti meni viivasuoraan peräkkäin. Ja mitään riitaa niillä ei ainakaan ollut.
Ja tosiaan onhan korpit ja kaikki varislinnut tosi fiksuja. Ja oikeastaan kaikki eläimet on varmasti paljon fiksumpia mitä ymmärretään. Auttavat toisiaan paljon enemmän kuin mitä me huomataan.
Tänään näin valkoisen fasaanin, kun olin autolla kauppareissulla. Perhana, kun ei ollut kameraa, eikä edes puhelinta mukana. Onko nuo miten harvinaisia? Ei se kauheen säikky ainakaan ollut, kun sitä siinä ihmettelin tien varressa. Kuulemma jo jonkin aikaa pyörinyt siinä samoilla paikoilla. Pitää mennä kameran kanssa ihmettelemään lähipäivinä.
2 tykkäystä
ProTappara
(”Joskus kannattaisi olla hiljaa.”)
101
Ootko varma ettei se ollu… …kana?
1 tykkäys
ProTappara
(”Joskus kannattaisi olla hiljaa.”)
102
Muutama päivä sitten täällä Uudenmaan demokraattisessa kansantasavallassa bongattua: laulurastas, merimetso, harmaahaikara ja merikotka.
Totta kyllä. Tuo fasaani pariskunta, joka asustelee melkein meidän takapihalla maastoutuu kyllä väreiltään hienosti luontoon. Tämä valkoinen pisti heti silmään.
Tänään istuin kuvausteltassa 5 tuntia Iidesjärven rannalla. Paljon tuli hyviä kuvia napsittua. Yksi vuodarikin löytyi Kaakkuri. Muutenkin pääsiäisen aika tuli oltua kuvaamassa. Liitän tähän Nokialla kuvaamani Pikkutikan.
Nyt tattis nopeasti löytää halvat kiikarit. Halvat siksi että yksi käyttäjä on niin nuori ettei sille voi antaa arvokkaita vapaaseen käyttöön. Lintuja varmasti katselisi.