Liputuksesta ja yhteisön valvonnasta

Kun lippu heilahtaa, niin viesti menee moderaattorien tarkastettavaksi ja tarkastuksen syitä voi olla monia.

Jos liputus todetaan aiheettomaksi, niin moderaattori voi myös hylätä lipun. Tämäkin on hyvä tietää.

Jumankauta juu nääs päivää vaan kaikille!

Kuten jotkut ehkä huomasivatkin niin lähdin kesken viime pelin suihkun puolelle. Eräät pääsivät ihoni alle harvinaisen helposti. Mulle annettiin poikittaista niskaan, siitä kimmastuneena huitaisin sitten takaisin. Tuomarit tulkitsivat tilanteen keihästämiseksi. Hyväksyin tuomion mutta ihmettelin että kuinkas nämä poikkarin tarjoajat. Eivätkö he tehneet mitään väärää?

Kaikki lähti siitä että ilmoitin Lukon laittaneen tilanteeksi 2-0. @ljpp heitti siihen “Näistä tulee @treppu sitten lippua ihan just.” Tulkitsin tuon vitsiksi, koska aina silloin tällöin spoilailen. Tahallani en sitä tee vaan haluan vain ilmoittaa muuttuneen tilanteen, erityisesti heille jotka eivät peliä pysty itse katsomaan.

Heitin siihen vastauksena läpällä “Antakaa lippua saatana”, jolla viittasiin Harri Aholan legendaariseen huudahdukseen “Antakaa sakkoa saatana”. No, Lukko iski kolmeen nollaan ja laitoin asiasta viestiä. Se liputettiin. Naureskelin tuolle vielä ihan hauskana vetona. Mutta sitten kun liputettiin vielä 4-0 ja kun valmiiksi ketutti, kuppihan siinä nurin meni. Piti vielä vanhaa läppää vääntää uudestaan.

Päätin purkaa pahaa oloani otteluseurantaan, koska siellä sen saa tehdä. Aloin sitten lätkimään 5-0, 6-0, 700-0 vaikka mitään maaleja enää syntynytkään. Osa yritti rauhoitella mutta ei jaksanut kiinnostaa. Vasta kun napsahti banaania niin tajusin tehneeni jotain väärin. Kyllä, otteluseurantaan saa purkaa harmitusta mutta pysymällä palstan sääntöjen puitteissa. Ja mähän en pysynyt. Annoin virheellisiä tilannetietoja.

Kävin sen verta kierroksilla että piti mennä purkamaan pahaa oloa pienelle kävelylenkille. Laitoinpa lenkin loppupuolella vähän lunta pipoon ja pipan päähän. Kummasti viileni tunteet. :rolling_eyes:

Enää en varmasti tule toistamaan virhettäni vaikka kovin rangaistus ei varsinaisesti ollutkaan bannit. Pahinta oli että tipuin mestarista konkariksi, koska konkarilla on vähemmän tykkäyksiä käytössä kuin mestarilla. Mä olin ajoittain helisemässä niiden kanssa jo ennen banneja niin entäs nyt…? Eikös järjestelmä katso tilannetta sadan päivän välein, joten saatan joskus saada asemani ja tykkäykseni takaisin? Vai?

Banni oli aiheellinen. Olen katsonut peiliin, nähnyt siellä syyllisen ja nyt pahoittelenkin luomaani ylimääräistä häslinkiä ja häiriötä. Rangaistus on nyt kärsitty mutta sen jälkivaikutukset taitavat vielä tuntua hetken aikaa. Ei tässä auta muuta tehdä kuin mennä eteenpäin!

Anteeksi pyytäen

36 tykkäystä

Nää pelitilanteista kertomiset ei sitten millään kuulu otteluseurantaketjuun…
Mahtavaa toimintaa Ljjp:ltä. Juuri näin kuuluu kunnon itä-saksalaisen toimiakin. Jatka samaan tyylikkääseen malliin :muscle:

Mutta kun ei ole kerrottu pelitilanteita, vaan ilmoitettu 4-0 tilanteessa pelin olevan 6-0.

Minulle sinänsä ihan sama, kun katsoin peliä itse ja tiesin missä mennään.

Mennään @Treppu eteenpäin. :slight_smile:

2 tykkäystä

Mä kun en hirveemmin oo perillä tuosta otteluseurantaketjujen etiketistä (hyvin harvoin tulee ko ketjuja vilkastua) niin kertokaas ny et mikä juttu toi on että ei saa maaleista puhua? Siis jos @Treppu on kertonu että tilanne on 2-0 ja @ljpp uhannu liputuksella?

Tämän anteeksipyynnön takuulla kaikki hyväksyvät. Menemme eteenpäin. Asiahan herätti pinnan alla kyteneen keskustelun, joka käytiin kolmostasolla olevien kesken ja saatiin aikaan päätöslauselma, joka hyväksyttiin yksimielisesti.

Palautan sinut kolmostasolle manuaalisesti, kun sille ansioidesi puolesta minusta kuulut.

13 tykkäystä

Ja eikös joskus ollut äänestys, että tulosta ei saisi heti panna, koska ruudun viive. En tosin muista, miten se äänestys päättyi ja missä se oli.

Joskus tuntuu, että tuo koko otteluseuranta on (tai ainakin muodostunut siksi) vitsi. Ajoittain sen tason mukahauskuuttelua ja liiankin turhautunutta “alatyylittelyä”, että ei mitään rajaa. Ymmärrän hyvin, että turhautuminen saattaa ottaa välillä vallan ja lauotaan mitä sattuu. Ymmärrän senkin kun maali syntyy (varsinkin jos Tapparalle) ollaan intoa piukeena räpsäyttämässä siitä viesti ajattelematta näitä “jälkijunassa” ottelua seuraavia.

Treppu (sääntöjen mukaan) sortui hankkimaan ko. toiminnasta bannia, mutta hyvin mies on palautunut turhautumisestaan ja sai rankusta huolimatta takaisin luottamustasonsa ( @rizka ) , minkä mielestäni ansaitsikin.

4 tykkäystä

Ongelma syntyy, kun jonkun lähetys on selkeästi muita edellä ja tämä, joka on muita edellä, kiirehtii välittömästi ilmoittamaan maalista. Netin kautta Ruutu laahaa tv-lähetystä perässä ja Chromecast on vielä tästä jäljessä.

Tuota ekana huutelua on kritisoitu ihan käyttäjätasolta jo kauan aikaa sitten. Jotkut on jopa uhanneet opettavansa otteluseurannan, koska sieltä spoilaantuu liian usein.

Otteluseurannassa on aika vapaat säännöt mm. viestien sisällön suhteen, mutta en mäkään välitä noista “1-0”-viesteistä. Varmasti makuasioita pidemmän päälle. Niistä saa helposti juuri sen vaikutelman, että halutaan olla eka, mutta lopulta se on vain pois muilta seuraajilta.

Ihan oma maailmansa on sitten, kun aletaan iskeen vääriä tuloksia eetteriin. Ne viestit liputetaan, piilotetaan ja rangaistus on lähellä. Toivon myös selkeyttä viestintään. Esim. “Kuusela tekee maalin” on ainakin kahdella tapaa luettava viesti: joko Kuusela on juuri tehnyt maalin tai kirjoittaja epäilee, että Kuusela saattaisi tehdä maalin.

2 tykkäystä

Kyllä tuo muiden viiveen arviointi on mahdotonta. Jättäisin tämän käyttäjien omalle vastuulle eli lagaavan matsin seuraaja voi laahata myös ketjussa hiukan tahallaan.

Toinen juttu, eli otteluseurannan tarkoitus. Itse pidän hauskana että voi lähes reaaliaikaisesti kommentoida näkemäänsä ja jakaa tuskaansa tai iloaan muiden fanien kanssa. En kirjoita ketjuun kommentteja, jotta joku voisi sieltä käsin seurata peliä. Sitä varten on mielestäni parempiakin saitteja ja kanavia.

Mulla tuntuu olevan aina minuutin tai parin viive seurannassa, ja usein kun olen kirjoittamassa jostain ihan muusta tilanteesta ketjuun niin spoilaannun tulevasta maalista. Ei siihen maailma kaadu, mutta kyllä se vähän harmittaa. Varsinkin kun sinne osa lykkää välillä tuloksia jopa hallilta…

Nykyään tuota ketjua tuleekin seurattua harvempaan tahtiin pääosin pelitauoilla.

1 tykkäys

Onko tällä palstalla minkäänlainen huumori sallittua? Jotenkin tuntuu, että aina kun joku edes vähän yrittää keventää, niin johan hyökätään kimppuun ja lippu heiluu. On tämä mennyt vakavaksi.

Ja nyt odottamaan näiltä muutamilta kirjoittelijoilta jotain näsäviisasta vastausta tähän.

1 tykkäys

Puhut varmaan Hamiltonin ketjusta liputetuista viesteistä. Otan niistä vastuun.

Mielestäni ne viestit olisi sopineet paremmin Hamiltonin huhuketjuun, eikä pelaajan omaan ketjuun. Kyse ei niinkään ole huumorista vaan viestien sisällöstä.

1 tykkäys

Joo, minä tein tuossa selkäydinratkaisun kun olin itse liveseurannassa mukana, peli oli menossa pahasti perseelleen ja samaan väliin osui tätä oletettua tulosspoilausta. Näin tilanteen liian räjähdysherkkänä (muistissa aikaisemmat tapaukset) ja päätin toimia nopeasti.

@valvojat ottivat sitten meikäläisen puhutteluun asiasta, jonka jälkeen kysyin neuvoa Mestari-tason käyttäjiltä. Nyt meillä onkin sitten ylöskirjoitetut pelisäännöt liveseurantaan, jotka julkaistaan ennen seuraavaa peliä.

Tekninen viive on suoraan sanoen paska homma ja tässä suhteessa on menty taaksepäin tekniikan kehityksessä. Pahin tapaus on Chromecast-mokkula. Otin kerran reitittimen pois seinästä, kun olohuoneessa oli Chromecast+TV päällä. Meni varmaan 1,5 minuuttia ennen kuin kuva katkesi, eli Chromecastissa on iso puskurimuisti johon se videota välivarastoi.

3 tykkäystä

Kiitos @Rizka, kun palautit Trepun tykkäykset takaisin. Se on kuitenkin kohtuutonta myös mua kohtaan, kun oon riippuvainen Trepun tykkäyksistä pysyäkseni kilvassa mukana. :smiley:

Ja @Treppu tervetuloa takaisin :slight_smile:

3 tykkäystä

Kommentoin tohon Tapolan viestiin, että ”juuri näin”. Ni se o liputettu loukkaavana. Koska ainaka palstan sääntöjä se ei riko.

Anteeks jos loukkasin tolla jonkun herkkää mieltä… mutta kertokaa ny joku miten se hoi loukata ketää?

@Ripuli ehkä se ei nyt loukkaa ketään ja saattaa olla väärä syy, mutta ei siis tuonut kyl varsinaisesti mitään lisää keskusteluun. Tykkäys riittää osoittamaan jo paljon.

2 tykkäystä

Asia selkee!
Olin vaan nii paljo samaa mieltä, että oli pakko vastata. Noi tykkäykset ei oo oikein hallussa mulla…

Ärsyttää että tälläsiä patrioottisia kisoja edes järjestetää. Tappara ensin ja sitte nää höntsyt vaikka kesällä.
Jos mentäs alkuperäsen olympia aattee mukaan ni eihän tuolla ammattilaiset edes pelaisi.
Eikä Tapparassakaan kai moni enää palomiähe hommia tee😂

Palstan säännöissähän “juuri näin” -tyyppiset viestit on nimenomaisesti kielletty.

Jos asianasi on vain toisen jäsenen kirjoituksesta samaa mieltä oleminen tms., tätä ei ole tarpeen ilmaista kirjallisesti, vaan käytä palstan “Tykkää viestistä”-toimintoa (sydän). Henkilökohtaiseen viestintään on palstalla yksityisviestitoiminto.

Joskus olen antanut olla jonkun kiitosviestin, joka on suunnattu johonkin erityisen ansiokkaaseen viestiin. Pääsääntöisesti käyttäkää tykkäyspainiketta. On tympeää mennä ketjuun lukemaan uutta viestiä, jos sen ainoa sisältö on “samaa mieltä”.

Linkki palstan sääntöihin: Säännöt ja UKK - Tappara.co

9 tykkäystä

Arvon palstaveljet ja -sisaret – kauden paras vaihe on käsillä!

Aiemmilla sesongeilla tämän palstan historiassa, tunteet ovat playoff-huumassa kuumentuneet useampaankin otteeseen. Panokset kovenee, pelit kovenee, tunteet nousevat pintaan.

Muistetaan viime kausien kokemukset ja lähdetään pää kylmänä voittamaan pelejä. Jos tulee tappio, niin kunnioitetaan vastustajaa ja kiitetään hyvästä pelistä.

Kuten viime keväältä muistamme, jos homma menee ihan ranttaliksi, @henkilökunta julistaa tarvittaessa Seppo Mäkelä -tilan, jossa jäähyaition luukku saa kyytiä.

Toivottavasti tähän ei tarvitse mennä. @luottamustaso_3 käyttäjiltä toivotaan kapteenin esimerkkiä, jotta pukukoppi pysyy siistinä.

19 tykkäystä