Liputuksesta ja yhteisön valvonnasta

Vitsi-palsta ja Hauskoja-juttuja kirjoitettuihin viesteihin liputuksia en ymmärrä.
Jos saa herneen nenään jostain jollekkin hauskasta asiasta, niin vaimenna ketju.
Huumoria on niin monen laista, että niistä riiteleminen on naurettavaa.

2 tykkäystä

Tämä on hyvä, olen jo jonkin aikaa ollut Mestari-tasolla ja tulee seurattua jonkin verran politiikkaketjuja, vaikken kauheesti enää niihin kirjoittelekaan.

Mulle ei oo mikään ongelma poistaa viestejä, jos ne on sääntöjen vastaisia. Linjanveto on varmasti hankalaa. Vähän niinku tuomarointi yleensä, pitkässä juoksussa tasoittuu jos joskus tuntee kokevansa vääryyttä.

Minä poistan aina, kun huomaan viestini liputuksen myötä rikkovan sääntöjä yhteisön mielestä. Ja @Kilo tätä tarkoitin.

Tuntuu että moderointi korreloi jotenkin Tapparan pelin kanssa. Kun voittoja tulee, niin priimaa pukkaa täälläkin.

:wink:

1 tykkäys

Totta. Ailahtelevaa suorittamista, mutta pitää sietää. :smiley:

3 tykkäystä

Minä poistan myös viestin, mutta silti olen pudonnut ku lehemän häntä jollekki konkaritasolle.

1 tykkäys

Olen tästä täällä ennenkin avautunut, mutta edelleenkin on tärkeää hahmottaa syrjivyyskysymyksissä, että onko kyseessä jokin viiteryhmä, johon ihminen kuuluu peruuttamattomasti (sukupuoli-identititeetti, kätisyys, ihonväri, vertikaalinen mitta jne); tai se on niin ihmisen perusolemusta, ettei sitä oikein voi poistaa hänestä ilman, että samalla ihminen muuttuu paljon, tai se on jostain geeneistä lopulta lähtöisin (uskonto, kansalaisuusidentiteetti, vartalomalli jne). Jos tällaisesta viiteryhmästä puhutaan, niin silloin on kyseessä syrjivää kohtelua, jos se on vaikka vitsi. Jos täytyy saada jokin viiteryhmä, josta vitsaillaan, niin paljon parempi on tehdä huumoria valtion virkamiehistä tai retkiluistelijoista, koska ne on valittuja viiteryhmiä, ja niistä pääsee halutessaan eroon joko kokonaan tai edes henkisesti istuessaan sohvalla.

Todella monet vitsit voidaan muuttaa vanhasta ajankuvastaan nykypäivään ilman, että vitsi oikeastaan heikkenee siinä juuri lainkaan. Voidaan kirjoittaa, että Matti, Jussi ja Pasi olivat metsässä ja…, tai voidaan kertoa, että mikä on moderni triathloni? Se, että kävelee uimahallille, ja tulee pyörällä kotiin. Siinä on edelleen hauskuutta tai nokkeluutta, vaikka siinä ei olisikaan syrjivää sävyä.

Valkoisena keski-ikäisenä miehenä koen turhauttavana ajatuksen siitä, että minun viiteryhmistäni voisi sitten pilkkaa tehdä olematta syrjivä. Ei voi, ihan samalla tavalla kuin ei voi tehdä niistä muistakaan pysyvistä viiteryhmistä.

7 tykkäystä

No onhan tämä sun avautuminenkin vitsi ja hyvä esimerkki samalla kuinka koetaan nykyajan ongelmia, eli puututaan ja juututaan asioihin mitkä vaan vois antaa olla.

Mielensäpahottaminen on vaan hip tällä hetkellä ja ihmiset kokevat tyydytystä kokiessaan taistelevansa vääryyttä vastaan.

12 tykkäystä

Ainakin tuossa esimerkissä vitsin poliittiskorrektoiminen aiheuttaa sen, ettei se todellakaan ole enää hauska eikä nokkela, vaan pelkästään hämmentävä: Mistä se sen pyörän sai? Oliko se unohtanut sen uimahallille aiemmin vai mitä tässä tapahtui? Alkuperäisessä kaikki tietävät mikä ja miksi siinä on vitsi, vaikka sitten valitsisivatkin ideologisista syistä olla tykkäämättä siitä.

Poliittinen korrektius on kammottava asia.

14 tykkäystä

Jos tämä lähtee jo laukkaamaan väärän otsikon alaisuuteen, pahoittelen.

Mielestäni näkökulmasi syrjivyyskysymyksissä valitun ja ei-valitun välillä on hyvä, mutta siihen voi tuoda vielä lisää näkökulmia. Yksi tällainen on arkaluontoisuus ja yleiset mielipiteet. Eli tämä olisi vähänkuin neliosainen kenttä, jonka x-akselilla on valittu ja ei-valittu ja y-akselilla arkaluontoisuus. Tähän tapaan:

Valittu ei-valittu
arkaluontoinen
ei-arkaluontoinen

Kaikista noista on huumoria. Vähiten parranpärinää aiheuttaa valitusta ja ei-arkaluontoisesta asiasta huumorin tekeminen (esim. insinöörit), eniten ei-valitusta ja arkaluontoisesta (esim. ihonväri tai etnisyys). Sitten voidaan naureskella vaikkapa kaljuudelle, joka on minun tapauksessani ei-valittu ja ei-arkaluonteinen asia, eli en siitä juuri pahastu. Toisaalta voi olla myös valittu ja arkaluonteinen (esim. aikuisena löydetty uskonnollinen tai eettinen vakaumus).

No, mitä väliä? Sitä, että arkaluontoisista asioista vitsin vääntäminen on lähtökohtaisesti väärin, mutta siinä täytyy huomioida myös se, mistä vinkkelistä asiaa katsoo. Esim. mustalaisvitsien kertominen näyttäytyy mahdollisesti aika pienenä asiana valtaväestön näkökulmasta, mutta jos kyseisen ihmisryhmän edustaja siitä suuttuu, se on mielestäni täysin oikeutettua. On mahdollista, että kyseinen henkilö on saanut kuunnella samaa virttä koko ikänsä. Kun Pulttibois-sketseistä syntyi Peteliuksen anteeksipynnön myötä taas otsikoita, nousi esiin se tosiasia, että sitä nunnuka nunnuka -juttua oli viljelty saamelaisista aivan joka käänteessä. Sehän on kiusaamista, eikö olekin. Kiusaaminen ei koskaan puolestaan tunnu kiusaajasta kovin isolta asialta, mutta asia on aivan eri kiusatusta.

9 tykkäystä

Hyviä näkökulmia tuotu. Yksi mitä paljon olen itse pohtinut, on se kuinka paljon oikeastaan on oikeaa mielensäpahoittamista, ja kuinka paljon myötämielensäpahoittamista hyvesignaloinnin keinona. Eli sitä kun halutaan näyttää tiedostavilta ja vähemmistöjen asioista huolissaan olevalta leimaamalla jotakin syrjiväksi. Kuitenkin samaan aikaan itse kohderyhmän enemmistö saattaa suhtautua vitseihin ja stereotypioihin paljon leppoisammin. Esimerkiksi monet tuntemani romanit heittävät itse paljon manneläppää ja suhtautuvat ironisesti romanistereotypioihin. Toki paljon riippuu persoonasta. Ja toki myös kaikella on rajansa, ja jossain kohtaa huumorista voi tulla ilkeää. Henkilökohtaisesti en pidä kovin paljon ilkikurisesta huumorista, joten asia ei sinällään itseäni kosketa. Edit: Mutta toki stereotypiat ovat hyvällä maulla käytettynä yleisesti ottaen yksi huumorin perustavanlaatuisia kulmakiviä.

Netti on myös yksi asioita hankaloittava tekijä, kun kirjallisessa kommunikaatiossa ja etenkin nopeatempoisessa someviestinnässä tulee helpommin väärinkäsityksiä ja on vaikeampaa hallita tunteita.

7 tykkäystä

Vitsin kertojalla onkin iso merkitys. Asiaa voi tarkastella tällä palstalla harvase päivä. Tapparakannattaja laittaa inhorealistisen tai ironisen viestin Tapparasta niin yhdessä naureskellaan ja tykkäillään. Kun saman tekee käyttäjä, jolla on Ilves-logo avatarissa niin liput liehuu. Omassa porukassa on aina helppo vitsailla, ulkoapäin tuleva herja voi olla täysin eri asia.

24 tykkäystä

Hyvää keskustelua, hyviä näkökulmia yllä monessa viestissä.

Kun vitsejä kertoo, kohdeyleisöä kannattaa miettiä. Täällä se aina koko maailma tai ainakin koko Tappara-yhteisö. Meitä on kaikenlaisia. On eri asia heittää poliittisesti epäkorrektia läppää tarkkaan valitulle kohdeyleisölle kuin huudella niitä juttuja kovaan ääneen torilla. Sääntöjen nollannessa pykälässä sanotaan:

Käyttäydy täällä kuten käyttäytyisit muilla julkisissa paikoissa tai -tilaisuuksissa.

Lisäksi, keskustelussa vielä mainitsematon pointti on teknologiajätin valta. Meidän palstan toiminnan rahoitukselle on keskeistä Googlelta tulevat mainoseurot. On joskus aiemminkin mainittu, että heidän tekoälybottinsa lukevat palstaa ja ovat tunnistavinaan sopimatonta sisältöä kun sellaiseen törmäävät. Juuri vitsiketjun takia on ainakin joku varoitus botilta saatu jo. Varman päälle pelaaminenkin on siis keskeinen vaikutin sille, että kitketään arveluttavimpia juttuja pois.

5 tykkäystä

Joku aika sitten ilman liputusta katosi kirjoittamani vitsi, jossa aika laimeasti viitattiin ihmiseen, joka piti eläimistä ehkä enemmän kuin on soveliasta, lähti varmaan tämän takia?

1 tykkäys

Niitä on tullut useita. Google suhteellisen tyhmästi, avainsanoihin tai lauseisiin perustuen, arvioi onko sivusto X sovelias kaikelle yleisölle. Jos ei, niin uhkaposteja ja penalteja mainoskohdennuksen kautta napsuu.

3 tykkäystä

Ymmärtäisin että moni kirjoittaa viestiäsä ensin kirjoittamalla ne ensin esim. Word:llä.
Copy paste ei aina toimi jäsentelyissä oikein,ja näinollen asia muuttaa muotaan ilman että sitä kerkiää itse tarkistaa,
Word:n 365 Dicate on oiva työkalu tähän.

En ole itse viestejä liputellut, mutta liittynee noihin perheenjäseniin. Ei siinä mitenkään hirvittävän syvälle menty, mutta eiköhän tässä ajatella vain pelaajien ja heidän perheidensä yksityiselämän turvaamista. Näin ollen vaimon ja lasten harrastuksilla sekä ammateilla spekulointi on vähän harmaata aluetta, olkoonkin tässä tapauksessa perusteltua. Saa korjata jos tulkitsin väärin :eyes:

12 tykkäystä

Lapsien harrastuksilla spekuloinnista olen samaa mieltä. Vaimon ammatista olen taas eri mieltä, sillä asia on ollut julkisuudessa ihan Kuuseloiden itsensä toimesta, eikä kyseessä ole mikään salaisuus. Aiheesta löytyy muun muassa uutisjuttuja, jossa vaimon ammattia sivutaan. Jos on valinnut olla julkisuudessa, niin silloin on myös julkisuudessa.

1 tykkäys

Perusteltu näkemys ja viestisi on toistaiseksi harmaana nimenomaan yhteisön lippujen vuoksi. Viestistäsi onkin keskusteltu taustalla. Teen nyt niin, että hylkään liput ja palautan viestisi. Jätetään kuitenkin alaikäiset pois näistä keskusteluista. Tilanne on sellainen, että se pakottaa ja ruokkii spekulointia.

@henkilökunta

8 tykkäystä

Ja ylipäätään poissaolospekulaatiot sopivat paremmin rosterin ketjun (elinkaari yksi kausi), kuin pelaajan ketjuun (elinkaari koko uran mitta).

Olemme pariin kertaan yrittäneet sairastupaketjua, Jatkoajan malliin, mutta ne eivät ole lähteneet lentoon.

@henkilökunta