Liputuksesta ja yhteisön valvonnasta

Tämä viesti on kyllä kuraa… Täytyy myös ymmärtää henkilökuntaa ja kuinka paljon viestejä tänne tulee päivittäin.

Toki jos et tykkää niin eihän täällä ole kaiketi pakko olla? :thinking:

5 tykkäystä

Tää nyt hei vaan pitäis kato tietää kun tää käytäntö on ollut päivästä nolla asti voimassa. Vaikkei sitä missään sanotakaan!

Tossa kun nyt ihan ajatuksella luki ylläpidon vastauksen niin onhan se kyllä kiva että löytyy vastauksessa intoa ■■■■■■■■■■ mutta ei viitsi kuitenkaan ottaa kantaa siihen oikeaan kysymykseen. Mutta ehkä on vaan niin kiire tsekkailla lippuja ettei ehdi asiallisesti vastata kun harmittaa että ihmiset räiskii mitä sattuu ja mihin sattuu tänne keskustelupalstalle. Ja vaikka on kuitenkin hienot kirjoittamattomat säännöt luotu, niin nää innokkaat linkkien jakajat eivät yhtään viitsi niitä noudattaa!

Ei kai se nyt niin helvetin vaikeeta voi olla ilmoittaa siellä säännöissä (jotka olen lukenut tarkkaan läpi) jos tälläinen systeemi on päivästä nolla asti ollut olemassa? Mä en ole ollut täällä päivästä nolla ja mä luotan niihin sääntöihin mitkä olen täältä lukenut.

Omalta osaltani päätän tämän keskustelun tähän, myönnän että veti vähän visiiriä huuruun tälläinen ”pitäis tietää” sääntöjen käyttö.

7 tykkäystä

Tuli oikein malliesimerkki:

• Ipa julkaisee uusia rättejä → @Betonileuka aloittaa asiasta keskustelun Tapparan BilleBeino ketjussa. Mikä voisi olla enemmän väärin?
  • Noilla saatesanoilla ei varmasti siirrä, vaan liputtaa roskiin.
  • Ja tietysti porukka alkaa innokkaana keskustelemaan Ipan räteistä, miettimättä yhtään.

Verratkaa nyt please viestinne sisältöä ja otsikkoa, ennen kuin julkaisette.

Pitää varmaan alkaa jakamaan pahimmista hudeista pelikieltoja, kun asia alkaa olemaan niin yleistä.

@henkilökunta

P.s. @Jiisaazi pyynnöstä tein päivityksen sääntöön §6. Sääntökirja on aika vanha ja ehkä olisi syytä kokonaisuudessaan käydä uusin silmin läpi. Katsotaan ehditäänkö kauden aikana, vai olisiko off-season hommia. Sääntö §6 tuntuu muutenkin olevan heikosti sisäistetty.

16 tykkäystä

Juu, en kaikkia teistä haluaisi omaan taloyhtiöön naapureiksi. Biojätteet lasinkeräyksessä ja mukana lappu “Meni varmaan väärään astiaan, mutta roskakuski voi siirtää sopivampaan paikkaan”. Sitten tulee seuraava ja heittää mukaan omat säilyketölkit.

14 tykkäystä

Mikäli aikanaan Elintaso kolmosen potilaita tarvitsette avuksi pohtimaan jonkun säännön muotoa / hyvyyttä niin voisiko esim tsät olla ok paikka käydä läpi.

1 tykkäys

Kyllä tällaisia asioita on aina hyvä joukkoistaa ja ottaa aktiivisimmat käyttäjät mukaan kehittämään, koska he ovat yhteisön sielupelaajat. Täällä on nykyään lakiosaamistakin.

Voisi olla kehityskeskusteluketjun paikka.

1 tykkäys

Nauratti lainauksen kommentti ja ymmärsinkin heti, että roskiin / siirtoon menee. Ihan perusteltua noilla saatesanoilla heittää roskiin.

Silti menin vastaamaan viestiin ja jatkamaan off-topicia (vaikka nyt sen vertasinkin otsikon tuotteisiin). Väärin meni ja käsi pystyyn virheen merkiksi. :raised_hand:

Ylempään keskusteluun kevennykseksi: Ei näitä sääntökirjan mukaan vihelletä!

2 tykkäystä

Tämä on ollut muuten hyvä ketju monessakin mielessä. Inhimillinen, kun huomaa että
a) muillakin menee tunteisiin
b) valvojilla menee tunteisiin (aiheesta)
c) sai minut kertaamaan sääntöjä ja yllättymään
d) kävin läpi osaa tuoreimmista viesteistäni ja ne ei oikeastaan ole sääntökirjan mukaisia tai ainakin voidaan tulkita keskustelua ei-edistäväksi
e) oma johtopäätös on, etten esim. itse juurikaan anna keskuteluihin lisäarvoa/ aiheutan toisinaan paljonkin eripuraa ja työllistän myös valvojia. Eli käytännössä varmaan 85% kirjoituksistani saisi jäädä piippuun.
f) jotenkin luulin, että saatan olla ihan kunnollinen palstalainen, mutta kun noita sääntöj oikein tavaa - olen varmaan aika työlllistävä raggari
g) jos muutkin tekee saman pohdinnan, kukahan saa puhtaat paperit. Saisiko edes ylläpitäjät toisiltaan/ itseltään puhtaita papereita?

Sitten taas filosofinen pyöräytys: jos toimisin oman johtopäätökseni mukaan ja vaikkapa iso osa palstalaisista näin tekisi, olisi täällä toki vähemmän moderoitavaa, mutta samalla tämä menettäisi ns. suosiotaan kontentin osalta. Jos taas kontenttia olisi vähemmän, olisi varmaan lukijoitakin vähemmän.

Eli sain ylläolevalla pohdinnallani prosessorin jumiin. Olen koittanut soveltaa saamaani ohjetta “max. 1 viesti ketjuun ja sitten done”, mutta samalla “voisit tiivistää viestejäsi”. Eli siis yksi mahdollisimman kattava ja ulosanniltaan selkeä, mutta neutraali toki faktapohjainen viesti LYHYESTI. Ja koska “max. 1 viesti”, niin sen tulisi taklata kaikki väärinkäsitykset, koska sitten niitä ei soisi enää korjattavan :sweat_smile:

Sitten taas jos palstalle kirjottaisi harvakseltaan, pienenisi kelpoisuusluokka ja sitten tarkastettavat viestit aiheuttaisi kuitenkin lisää hommia modeille?

Vaikeaksi on mennyt :joy:

6 tykkäystä

Kuka jaksoi lukea edellä olevan viestin ajatuksella?

• Kyllä
  • Ei
  • Tyhjää
0 äänestäjää

Tätä palstaa ei olisi olemassa ilman noita ylläpitäjiä ja vapaaehtoisia.

Summasummarrum. Kritisoikaa, mutta koittakaa nyt samalla myös ymmärtää.

Vapaaehtoista…

Liputus käyntäntö osuu ihan jokaiseen täällä, mutta sen kanssa tullaan toimeen.

5 tykkäystä

Tuohan ei ollut tarkoitettu kritiikiksi, mutta pahoittelen että muotoilin viestin niin. Se ei ollut tarkoitus. Ja pahoittelut liian pitkästä viestistä. Pitää jatkossa ottaa tykkäily enemmän käyttöön, kuten muutama lukija on tehnyt. Ja pahoittelut myös, että nyt tulee jo toinen viesti samaan ketjuun.

Hain pohdinnalla sellaista unelmakäyttäjän profiilia. Sellaista, mikä tuottaisi sisältöä sopivasti, eikä triggeröi. minä se en näköjään ole, kun en edes pohdintaa osaa tehdä ilman erillistä äänestystä aiheesta. Tuohon pohdintaan liittyy se, että voisi olla paikallaan nostaa joku malliesimerkki, jota kohti mennä.

Vaikka @Treppu joka tykkäilee paljon. Tai sinä, joka et jaarittele. Näin me saisimme hyvin tosielämän kiintopistettä siitä, mitä kohti mennä.

3 tykkäystä

Oli miten oli. Tämä palsta on paljon hauskempi paikka, kun ei ota henkilökohtaisesti ihan kaikkea eikä syyttele muita.

Ja mitä tulee liputuksiin, niin pidetään porukalla lippu korkealla.

6 tykkäystä

en mielestäni ottanut henkilökohtaisesti, joten epäonnistuin siis viestinnässäni täysin. Enkä siis syytellyt ketään ja siksi peilasin sääntöjä omaan käyttymiseeni.

Väärin meni. Otan henkilökohtaisen takkini.

Mallia esimerkki. Kirjoitin yleisellä tasolla ja otit henkilökohtaisesti. Keskustelupalstan rikkautta.

Mutta ihan oikeasti tähän liputuksiin liittyen. On palanut minullakin hermot ja tulee palamaan. Mä nyt ehkä vähän nuoleskelen, mutta ihan hyvä käytäntö tämä on. Kunhan ei ruveta liputtelemaan “naaman” perusteella.

5 tykkäystä

Samalla vastaten minulle. :smiley: Tottakai minun oletus on, että vastaat minulle. Pahoittelut myös tästä.

Korostan vielä erikseen, että liputuskäytäntö on minustakin hyvä, osuu tai ei. En myöskään tiedä mikä muu systeemi olisi parempi.

Filosofinen pohdintani liittyi ainoastaan sisältöön - siihen turhaan jota nytkin tuotan tähän ketjuun. Että millaista sen sitten tulisi olla, sillä ainakaan itse en kykene tiivistämään yhdessä viestissä kaikkia asianhaaroja enkä välttää kaikkia väärinkäsityksiä ennalta. Syntyy keskustelu. Se menee reilusti yli sen yhden viestin eli jankkaamiseksi.

Sitten kun yrittää selittää itseään ja pohdintojaan pidemmin, saa äänestyksen siitä että kuka noita jaksaa lukea. Se on se hankaluus. Joku “vuoden/ kuukauden palstalainen” - äänestys tai “kunniamaininta” voisi antaa meille referenssiä siitä, millainen tulisi olla. Koska se vaikutus meille taviksille on tuottaa oikeaa kontenttia, koska aina onnistuu sohimaan jonnekin joka ei tykkää. Sitten hän kertoo sen jne. tai jokin muu väärinkäsitysten/ erimielisyyksien ketju mikä hyvänsä.

2 tykkäystä

Tuskin on tarpeen hahmotella mitään ideaali/unelmapalstalaisen mallia, sillä eiväthän kaikki voi olla kuten esim. minä.

Noin muuten olen sitä mieltä, että jokainen vääntäköön contentia eli kontsaa eli köntsää tavallaan mutta yhteisten sääntöjen puitteissa. Se on tällaisten palstojen rikkaus. Lukijoilla sitten on vastuu osata silmäillä/skimmailla viestejä ja lukea vain ne, jotka kiinnostavat, hiljentää epämieluisia aiheita yms. Kantaa omasta mielestään hyvän palstaköntsän puolesta voi sitten ottaa vaikka tykkäämällä.

5 tykkäystä

Se huono puoli näissä hommissa on, että tuohon ei oikein ole varaa, vaikka mieli kyllä joskus tekisi.

3 tykkäystä

Voisiko joku valaista, minkä takia viestini Kemiläisen ketjussa on liputettu?
Ei voi olla ainakaan niin, että negatiivista palautetta ei saa antaa. Jotkuthan tuon on ovat loukkaavana liputtaneet.
Jatko kysymys, joka tuli tästä mieleen, vaikka ei välttämättä edes asiaan liity.
Valvotaanko modejen puolesta ns.maalittamists, koska tuo maalittaminen(lippujen suhteen)olisi helppoa toteuttaa? Eihän tarvi kuin keskustelu, jossa sinulla on vastakkainen mielipide jonkin ryhmän kanssa, niin voit joutua ns.hampaisiin.
@ylläpitäjät

5 tykkäystä

Haluaako joku kertoa miksi kieli poskessa itse tekemäni meemi koetaan “loukkaavaksi, herjaavaksi, vihamieliseksi toiminnaksi”

Mielestäni mitään sääntöjä en sillä riko (jos muistan säännöt oikein) vai mikä asiassa oli ongelmana?

edit. jos multa joku sääntö mennyt ohi nin kertokaa. Mielestäni ei.

1 tykkäys

Kuvien lisääminen on mahdollista joko lähettämällä se liitetiedostoksi, tai kopioimalla linkki Imgur-kuvapalveluun.

• Kuvan tulee olla ketjun sisältöön olennaisesti liittyvä ja siihen lisäarvoa tuottava.
  • Ns. meemit ja muut itsensä ilmaisuun käytetyt, mutta sisällön kannalta epäolennaiset kuvat eivät ole sallittuja.
  • Käyttäjä on itse laillisessa vastuussa kuvan tekijänoikeuksien noudattamisesta.
  • Jos lähetät kuvan liitetiedostoksi, varmistu sen asianmukaisesta resoluutiosta ja optimaalisesta kuvaformaatista/tiedostokoosta. Korkean tarkkuudet PNG-kuvat ovat huomattavan isoja tiedostoja, jotka lisäävät suoraan palvelun ylläpitokustannuksia.
5 tykkäystä

Tekstihän on tietysti peräisin yhteisön säännöistä:

https://tappara.co/guidelines

2 tykkäystä