Loukkaantumisista / poissaoloista tiedottaminen

Noissa seurojen linkeissä kaikissa on paluuaika tai hoidon kesto määritelty noin, arvio tai kysymysmerkein. Linkittämässäsi jutussa Arto I Järvelä tarkentaa : Seura ei voi yksilöidä tai ilmoittaa vamman tarkempaa sijaintia. Saipa kertoo jopa että Loukkaantumisten syistä emme voi yksityisyyden suojan vuoksi kertoa. Paluuajankohdan noin arviot ei liene ole sitä tarkempaa potilastietoa.
Eli nuo seurat infromoi juuri sen verran kuin voi ja ei mitenkään tarkasti.
Itse lakihan on tiukka salassapitoineen, käsittelijöiden määrityksin ja tietojen säilytyksen osalta.

Ilves menee vaarallisen tarkasti vamman määrittelyssa:
Niemellä todettiin jatkotutkimuksissa leikkauksen vaativa polvivamma, joka pitää hänet sivussa loppukauden 2016-17
Rautiaisella todettin tutkimuksissa yläraajassa leikkaushoitoa vaativa murtuma, joka pitää hänet sivussa noin kolme kuukautta.
Sandellilla todettiin jatkotutkimuksissa leikkausta vaativa polvivamma aiemmin operoimattomassa polvessa. Leikkauksesta toipuminen vaatii 6-8 kuukauden kuntoutusjakson, joten se pitää hänet sivussa loppukauden 2016-17
Pelaajat varmaan antaa tiedottaa tarkemmin näissä pitkissä tapauksissa.

Kuka on oikeassa, no seurat ja pelaajat. Rizka vaan vetelee välillä hätäisiä tulkintoja.

Tai sitten joku tulkitsee mun tekstejä väärin. Kaiken aikaa olen korostamalla korostanut, että paluuajankohdan arvio on se mikä mulle riittää. Kaikissa viidessä viestissä, jotka olen tähän ketjuun kirjoittanut se sanotaan erittäin selväsanaisesti. Tappara vaan vuodesta toiseen pihtaa juurikin tätä tietoa, joka ei monien seurojen tulkinnan mukaan ole velvoittavasti salattavaa tietoa ammattijääkiekkoilijan tapauksessa. Kaisa Kahvilatyöntekijän tapauksessahan se tietysti on salaista: työnantajalla ei ole oikeutta kertoa työkavereille tai asiakkaille mitään arviota milloin Kaisa on palaamassa töihin. Aiheesta on väännetty jo Infossa kauan ennen siirtymää tänne.

Paluuajankohtaahan sää jankutat, se on kyllä huomattu.
Ja ohessa tulkitsit että Liigassa ei noudatetakaan tarkkoja ohjeita. Mikä taas kumoutuu kun katsoo antamiesi linkkien sisällön.
Sairausloman keston tai paluuajankohdan arvausten kategorioiminenkin on minusta hyödytöntä ja toisaalta sehän ilmineeraa syyn vakavuutta. Nyt mulle riittää tää täysin hyödytön jauhaminen.
Ilomäen ketjussa on muuten tarkempaa tietoa loukkaantumisesta :slight_smile:

Hyödyttömänä saat paluuajankohdan kertomista pitää @peterra’n tavoin, mutta pääasia on ettei kukaan väitä sitä laittomaksi. En tästä ketjusta tuollaista väitettä suoranaisesti löydä, mutta esimerkiksi Infosta löysin saman tien vastauksena viestiini, jossa viittasin Tapparan kotisivujen kommenttiin:

Tappara haki vahvistusta hyökkäykseensä, sillä joukkueen hyökkääjä Henrik Haapala joutuu olemaan sivussa kuukausia.

Lainaus Infosta:

Minä: Ei tämän maan oikeuslaitoksesta niin kahjoa tuomaria löydy, että tuomitsisi Tapparan korvauksiin Haapalalle, mikäli mentäisiin rosikseen tuosta maininnasta, jonka yllä lainasin. Ei, vaikka olisi vastoin Haapalan tahtoa julkaistu.

Vastaus: En tiedä mitä laki tarkalleen sanoo, mutta aivan varmasti oikeudessa asia tuomittaisiin Haapalan hyväksi jos tuollainen kielto laista löytyy, että työnantaja ei saa ilmoittaa edes työntekijän sairasloman oletettua pituutta.

Ainoa asia josta ipa pystyy avoimesti tiedottaa joten suodaan heille edes se ilo. Arttu ja muut palaa sitten kun palaa.

KooKoo on loppuvuoden aikana näemmä julkaissut viikottaisen uutisen joukkueen poissaolotilanteesta. Esim. tänään on julkaistu uutinen “Poissaolotilanne, viikko 52: Flunssaepidemia kaventaa KooKoon kokoonpanoa kovalla kädellä.” Uutisessa on lueteltu kaikki poissaolot ja niiden arvioidut pituudet.

Lopussa lukee vielä “poissaolojen tarkempia syitä emme julkaise yksityisyyden suojan vuoksi.”

2 tykkäystä

Tänään Jokerit tiedotti Pihlströmin loukkaantumisesta ja sen pituudesta. Ilveshän on tässä päivittäin tiedotellut uusista vammoista. Lisäksi yllä KooKoon tiedotuslinjasta linkki.

Mua kyllä hieman risoo tää Tapparan tiedottamattomuus. Tapparahan ei esim. Tuhkasen, Kemiläisen tai Sammalkankaan loukkaantumisista ole pukahtanut käytännössä mitään. Minusta tiedotus tyyliin Sammalkangas on 2-3 kk sivussa yläraajavamman tai vaan vamman vuoksi olisi kaikin puolin asiallinen tiedotus. Kertokaas nyt vielä, että mitä hyötyä on olla pukahtamatta mitään?

Mikään laki tällaista tiedotusta ei kiellä ja yksilön oikeusturvaan ei voi vedota. Kyllähän me kaikki tiedetään, että ne äijät on loukkaantuneina, kun on tilanteet omin silmin nähty. Yksilön vaatima “radiohiljaisuus” ei voi olla syynä, koska Tappara ei kerro mitään ja monet muut kertovat aina. Ajatellaanko, että jos kerrottaisiin vamman laadusta niin vastustaja rokottaisi siihen sitten sairausloman päätyttyä? No älkää kertoko vammasta yksityiskohtia.

Mitä haittaa tiedottamattomuudesta sitten on. No, meistä suurta osaa asia kiinnostaa eli olis kiva tietää. Lisäksi nythän täällä jo spekuloidaan karrikoidusti Kemiläisen neliraajahalvauksella, koska nähtiin anbulanssin liikkuvan kerrankin lähellä jäähallia. Ymmärrän, että Kemiläisen paluun ennustetta ei tarkkaan tiedä, jos on päävamma. Mutta Tapparahan ei siis kerro mitään mistään.

3 tykkäystä

Mukavahan se tosiaan olisi tietää jonkinlainen arvio pelaajien sairaslomien pituuksista.
Tappara on kuitenkin valitettavasti valinnut oman linjansa, sen mukaan on mentävä ja sitä täytyy kunnioittaa.

Siis ymmärrän, että tällainen linja on valittu ja eihän me sille mitään voida. Mutta miksi ihmeessä, sehän tässä kiinnostaa.

Muistaakseni Rautakorpi toi joskus 2000-luvun alussa mukanaan tämän radiohiljaisuuden. Arvioista ei mielestäni ole mitään haittaa, mutta mun mielestä oli surkuhupaisaa kun 2013 kaikki näki, että Barkov ja Connolly menivät niin rikki etteivät enää loppuplayoffeissa pelanneet. Silloinkin Tappara oli “hiljaa” eikä sanottu missää vaiheessa, ovatko pois vai eivät koko loppukevään.

1 tykkäys

Jos yhtään muistan, niin eikö Tappara tuolloin ilmoittanut kummankin kauden olevan paketissa? Voin itsekin kyllä muistaa väärin.

1 tykkäys

http://www.tappara.fi/liiga/uutiset/246-maaliskuu-2013/7556-barkovin-ja-connollyn-kausi-ohi

2 tykkäystä

Kiitos, peterralle lampaanperse vääristä tiedoista, @forrest ja @Twall posia.

3 tykkäystä

Just nämä pari pointtia Tapparan kohdalla on saanut kritiikkiä: pelaajaa ei ilmoiteta vemppaosastolle eikä anneta mitään arviota paluulle. Nuo riittäisivät varmaan kaikille.

3 tykkäystä

Juuri näin. Taudin nimi ei niinkään kiinnosta, mutta kun Tappara ei kerro mitään arviota poissaolon kestolle niin spekulaatiot alkavat lentää. Voisin kuvitella, että Tapola ja joukkueenjohto pääsisivät helpommalla, mikäli poissaolosta annettaisiin lyhyt ilmoitus, kun että joka pelin jälkeen ja ennen kyseltäis mikä on sen ja sen pelaajan tilanne. Tottakai taudin luonnetta spekuloidaan, kun ei tiedetä onko ukko sivussa kaksi tuntia vai vuoden. Se poissaolon syyhän on silloin juurikin silloin se mikä ratkaisee.

Tämä niukka tiedotuslinja on ihan täysin ja yksistään tämän somessakin pyörivän huhumyllyn taustalla. Muutosta siihen kiitos.

1 tykkäys

Spekulointiahan se on Tapparallekin poissaolon kesto. Mistä kukaan tietää kuinka pitkään Kemiläinen on poissa?
Oliskos se sitten yhtään helpottavampaa kertoa että Pelaaja Pentti on sivussa 1-15 viikkoa.

1 tykkäys

Tottakai, joskus. Mutta muut joukkueet tuntuvat onnistuvan spekuloimaan näitä hyvinkin usein. Yritän nyt vääntää rautalangasta. Suurimmassa osassa vammoista voidaan antaa suurpiirteinen ennuste. Pitäisi minun mielestäni antaa tiedote: Salonen on alustavan arvion mukaan poissa 4-6 viikkoa sairastumisen vuoksi. Nyt annettiin tiedote “----”.

On kuitenkin kerrottu olevan sairaana jokaisessa otteluennakossa, kestoa ja syytä ei mainittu.
Meillä on hyvin erilainen näkemys tästä poissaolojen kertomisesta, minulle riittää tieto että ei pysty pelaamaan.
Väännäpä siihen rautalankaas myös lenkki pelaajan haluamalle tiedotuslinjalle. Salosen linja lienee kertoa yksityisesti asiasta perustuen jäsenen TapparanMies viesteihin.

Juuri näin, kyllä tuon pitää riittää, valinta tässä pitkälti pelaajan.
Sammalkangas taas valitsi (käsi paketissa) hieman avoimemman linjan, sanoi itse haastattelussa että kun on tämä “ylävartalovamma” ja olen poissa arviolta ainakin 4-6 viikkoa.

1 tykkäys