Loukkaantumisista / poissaoloista tiedottaminen

Pelkkää haavaahan ei puoltatoista-kahta (?) kuukautta tarvitse parannella eikä jalkaa kipsata/lastoittaa.

Jos kyse tosiaankin on haavasta, niin viilto on ollut todella syvä. Täytynyt jotain jänteitä tms. mennä poikki tai muuten vakavasti vahingoittua. Toisin sanoen melkoisen vakavasta vammasta on ollut - ja edelleen on - kyse.

Tämä NHL:stä Suomeen apinoitu yläraaja-alaraajavamma-jargoni ei kyllä ole mistään kotoisin. Aiheuttaa vain joutavaa spekulointia ja arvailua.

Minkä ihmeen vuoksi esimerkiksi NBA:ssa loukkaantumisista annetaan mahdollisimman nopeasti suorastaan ortopedisen tarkka tieto toipumisennusteineen? Samojen yleisten amerikkalaisten lakien ja säädösten alaisuudessa NBA toimii kuin taloudellinen pikkuveljensä NHL. Kyse on siis pelkästään NHL:n omasta käytännöstä, joka on sitten siirretty asiallisesti sellaisenaan Suomeen.

Tämä NHL:stä Suomeen apinoitu yläraaja-alaraajavamma-jargoni ei kyllä ole mistään kotoisin. Aiheuttaa vain joutavaa spekulointia ja arvailua.

Ihan Suomen laista tulee eli työpaikallakaan työnantaja ei saa jakaa muille työntekijöidensä terveystietoja. Työntekijä tosin saa kertoa muille omasta terveystilastaan ihan vapaasti. Tämä pätee jääkiekossakin.

Minulle riittäisi ihan tieto, että on saikulla ja arvioidusta paluusta. Tietenkin tuo jälkimmäinen tieto voi joissakin tapauksissa vaihdella ja voi olla hankala ennustaa. Eipä noita saikkujakaan kirjoitella, kun tietyksi jaksoksi kerrallaan riippuen vaivasta ja sitten katsotaan uudestaan.

Joo-o. Varmaan voidaan pykälillä perustella, mutta kyllähän tämä upper ja lower body -jargoni on tullut suoraan NHL:stä. En mää ainakaan muista, että 90-luvulla ilmeistä polvivammaa olisi kutsuttu “alavartalovammaksi” tai katkenneen käden aiheuttamaa saikkua “ylävartalovammaksi”. Mikähän muuten on kyseessä vaikkapa alavatsalihaksen revähdyksessä? Keskivartalovamma?

Mahtaakohan pelaajillakaan olla mitään sitä vastaan, että kerrottaisiin vaikkapa nyrjähtäneen nilkan pitävän sivussa arviolta viikon verran peleistä? En jaksa uskoa. Vaan kun lajiin on perinteisesti kuulunut vammojen piilottaminen ennen kaikkea pleijariaikana, niin se on sitten laajentunut runkosarjaan.

Rohkenisin olettaa, että kyse on sekä Liigan seurojen että pelaajayhdistyksen yhteislinjauksesta. Periaatteessahan tässä pitäisi työntekijoiden olla aloitteellisia eikä työnantajien. Luultavasti todellisuudessa asianlaita on päinvastoin. Todennäköisesti pelaajia on myös ohjeistettu niin, että kysyttäessäkin lupaa vamman julkistamiseen sitä ei anneta. Toki ei kysytäkään. Sikäli teoreettinen vaihtoehto.

Vaan tämä on nyt käytäntö ja sen mukaisesti mennään. Saapa näilläkin palstoilla spekuloida ja arvailla ihmisten terveydentilaa. Liekö se sitten parempi vaihtoehto kuin avoimesti kertoa mistä on kyse. Ehkä sitten.

Onhan se toki yhdessä Liigan kanssa sovittu, mutta tietosuojavaltuutettu on antanut ohjeet.

Mielestäni riittää, että syy on sairausloma ja arvioitu pituus ja pelaaja saa tarkentaa syyn, jos haluaa. Toiset niin tekevätkin.

Ärsyttäähän tuo spekulointi minuakin… Mutta nytkin esim. Savinaisen kohdalla on tiedossa, että tuli haava ja jalka on paketissa. Haluaako esimerkiksi Savinainen kertoa, että onkin niin paha vamma, että kausi voi olla myös paketissa. Voi olla sopimusneuvotteluja ja muita meneillään?

Toivotaan kuitenkin pikaista paluuta…

Nappasin tämän jokavuotisen minua ärsyttävän aiheen irti Vellun ketjusta, koska tämä mielenkiintoinen keskustelu ei enää käsitellyt sen ketjun nimikkohenkilöä suoranaisesti.

Infon puolelta vanhoja vääntöjä aiheesta löytyisi varmasti vähällä vaivalla. Sen vaan sanon, ettei nykykäytäntö vaan istu mun yleiseen järkeen. Ammattijääkiekkoilija on sen verran julkinen ammatti, ettei yksityisyydensuoja muutenkaan ole yhtä kattava kuin Ville Varastomiehellä. Mun mielestä kaikki voittaisivat, jos loukkaantumisen arvioidun keston voisi tiedottaa. Jos laki ei muuten mitenkään mahdollista, voisivat pelaajat itse ottaa asiakseen.

Juuri näin itsekin asian näen. Vielä kerran viittaan tuohon NBA:n käytäntöön. Ei ainakaan voi olla niin, että samassa Pohjois-Amerikassa yleistä lainsäädäntöä sovelletaan kahdessa eri ammattilaissarjassa eri tavalla. Kyse täytyy olla pelkästään liigojen omista käytännöistä.

Ja onkohan todellakin niin, että tietosuojavaltuutettu on ollut asiassa aloitteellinen? En tietenkään tiedä, mutta vahvasti epäilen. Onko lainsäädäntö taas muutaman viime vuoden aikana muuttunut niin paljon, että uusia ohjeistuksia on pitänyt antaa? Vai olisiko joku tai jotkut kehottaneet antamaan?

Jos taas ajatellaan, että loukkaantumisista tiedottaminen voi haitata pelaajan X sopimusneuvotteluja, niin siinä tapauksessa hänen neuvottelukumppaninsa, seura Y, ei ole lainkaan tehtäviensä tasalla. Luulisi kiikarissa olevan uuden sainauksen terveydentilan olevan ensimmäisiä tarkistettavia asioita. Tuskin seurat ennenkään ovat olleet iltapäivälehtien varassa, luulisin.

Mutta kuten sanottu, eihän tämä käytäntö nyt mihinkään muutu. Yhtäaikaa naurettavaa sekä ärsyttävää on joka tapauksessa lukea jonkun Jatkoajan nuoren toimitusharjoittelijan ennakkojutusta, että Tapparasta Savinainen on sivussa alavartalovamman vuoksi…

Samaa mieltä pitkälti tuosta, että tiedottaa voisi toki paremmin. Mutta itse asiassa Vellun tapauksessa niin tehtiinkin, arvio noin 1 kk, ja poikkeuksellisesti myös aika tarkkaan mitä oli tapahtunut.
Taitaa tässä keskustelussa mennä hieman asiat sekaisin, eli se, että nuo ovat aina vain arvioita joita lääkärit antavat ja sitten kun ne eivät oikein pidä…niin ne tuottavat ärsytystä.
Arviot ovat harvoin kovin tarkkoja, pahemmissa vammoissa yleensä joidenkin viikkojen tarkkuudella, lisäksi toipumisen aikana voi ilmetä jotain jne. jne. kuten kaikki kyllä tietävät. Mutta joskus tuntuu että sitä ei haluta hyväksyä. Pitäisi saada nykymaailman tyyliin “kaikki faktat” pöytään ja heti. Mielellään jostain wikipediasta katsomalla että mikä on toipumisaika :neutral_face:

Toisin sanoen, koska täysin vedenpitävää toipumisaikaa ei koskaan voida antaa, mitä me itse asiassa tehdään tiedolla missä se vamma tarkalleen on ja minkälainen se on? Ei yhtään mitään.
Parempi vain odottaa ja luottaa siihen että potilas on hyvässä hoidossa ja tulee terveenä takaisin.

Otin kantaa loukkaantumisista kertomiseen - tai paremminkin niiden pimittämiseen - yleisellä tasolla, en niinkään Savinaisen tapaukseen. Se vain tarjosi esimerkin ottaa asia hieman laajempaan käsittelyyn.

Eikä mulla sen enempää ole lisättävää omaan näkemykseeni. Oon sen koettanut mahdollisimman selkeästi kertoa. Joten se siitä.

Vuodelle 2004 on päivätty laki työntekijän yksityisyyden suojasta. Terveudentilaa koskevat tiedot on sanoisinko kohtuullisen hyvin suojattu, rajoitteita on ihan työnantajankin organisaatiossa. Työnantajan on nimettävä henkilöt tai määritettävä tehtävät, jotka näiden tietojen perusteella valmistelevat tai tekevät työsuhdetta koskevia päätöksiä taikka panevat niitä toimeen. Sekä terveydentilas koskevat tiedot on pidettävä erillään muista työntekijästä kerätyistä tiedoista. Näin Suomessa :open_mouth:
Sopimusneuvotteluissa työntekijä on liigan sopimuksen mukaan velvoitettu luovuttamaan pelikykyyn liittyviä terveydentilaa koskevia tietoja.
Ihan tuubaa on vedota julkisuuden ammattiin, kyllä enemmän esillä olevilla ihmisillä on myös oikeuksiakin, myös yksityisyyden suojaan.
Ameriikan maalla ei varmaan ole tällaista lakia jos kerran NBA ja NHL ovat eri linjoilla. Ehkä siellä on muotoutunut käytäntö pelien fyysisyyden ja kontaktipelaamisen mukaan.

Totesin edellisessä viestissäni, että mulla ei oo enää aiheeseen lisättävää. Edelleen asia on näin, mutta yksi tuore konkreettinen esimerkki. Se tulee NBA:sta.

Taustaksi sen verran, että Los Angeles Clippersin jo koko liigan supertähtiin kuuluva Blake Griffin oli toipumassa kuukauden kuntoutuksen vaatineesta reisivammastaan, kun pian todeksi osoittautunut huhu kertoi hänen palanneen kesken vieraspelikiertueen takaisin Los Angelesiin. Syy ei ollut reisivamman pahentuminen, vaan kapakkatappelu (!), jonka aikana Griffin suomeksi sanottuna veti turpaan joukkueen yhtä huoltajaa. Sillä seurauksella, että rikkoi kumautuksessa lyöntikätensä.

Jos Suomen kiekkoliigan, pelaajayhdistyksen ja totta kai tietosuojavaltuutetun käytäntöjä noudatettaisiin, Clippers kertoisi Griffinin kärsivän “ylävartalovammasta”. Tarkimmillaankin “yläraajavammasta”.

Kuten olen useampaan kertaan todennut NBA:ssa on erilainen tyyli. Clippers julkaisi asiasta tiistaina tämän tiedotteen: Clippersin lausunto Blake Griffinistä.

Vapaasti suomennettuna siinä kerrotaan Griffinin kärsivän “oikean käden neljännen kämmenluun kierremurtumasta, joka aiheutui hänen nyrkiniskustaan Torontossa 23.1. Kämmenestä otettiin röntgenkuvat 25.1. Los Angelesissa ja operoitiin sen jälkeen. Toipumisaika on arviolta 4-6 viikkoa”.

Lisäksi pahoitellaan tapausta, joka “ei edusta joukkueen arvoja”. Luvataan myös tehdä yhdessä liigan kanssa perusteellinen selvitys välikohtauksesta.

Varmaan on Amerikan tietosuojavaltuutettu kauhuissaan, kun tästä kuulee…

1 tykkäys

Entä jos kyse on vakavammasta sairaudesta? Tai jos on vaikka kikkeli tulehtunut. Pitäisikö kaikki kertoa? Mielestäni nykylinja on aivan hyvä. Pelipäivänä näkee ketkä pelaavat, en ymmärrä mitä se tieto jonkun poissaoloajasta vaikuttaa katsojiin.

“Pelaajan X arvioidaan olevan poissa ensi viikon peleistä / joitakin viikkoja / kuukausia / loppukauden.” Se riittäisi ainakin minulle ensihätään, ja sitten myöhemmin lisätietoa kun tiedetään tarkemmin. Se olisi linjaus, jolla kaikki osapuolet voittaisivat: fanit tietäisivät sen mikä heitä ensisijassa kiinnostaa, jolloin pelaajan terveydentilan arvuuttelu minimoituisi.

Aloinpa muuten pohtia, että pitäisiköhän jonkun nohevan tehdä Ilveksestä kantelu tietosuojavaltuutetulle? Tässä muutama tiedote malliksi tältä kaudelta (VAROITUS: sivusto ei sovellu perheen pienimmille eikä muillekaan :smiley:):

Jyri Niemi sivussa noin viisi viikkoa
Antti Jaatinen ja Teemu Rautiainen sivussa loppukauden
Teemu Rautiainen sivussa 6-10 viikkoa
Mustonen ja Tyrväinen sivussa kaksi viikkoa, Niemi viikon
Dane Byers ei jatka Ilveksessä, Sami Sandellin kausi ohi

On todettava ilman uhriutumismoodia, että oon syyllistynyt täysin joutavan keskustelun aloittamiseen ja sen lietsomiseen. Liigassa on otettu tämä käytäntö eikä se näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa ole muuttumassa. Sitä paitsi suuri - ellei suurin - osa katsojista ja kiekkokuluttajista ylipäätään on mitä ilmeisimmin tyytyväinen tähän käytäntöön.

That´s it. Rest my case - lopultakin. :smile:

Heikkilä kaikista pahimpana Aamulehden haastattelussa…

:warning: Varoitus - saattaa sisältää tietosuojavaltuutetun silmille sopimatonta materiaalia pelaajan sormen terveydentilasta

1 tykkäys

Taas ärsyttää Tapparan toiminta. Arttu Ilomäki jäi yllättäen CHL-kokoonpanosta pois ja on nyt sivussa kokoonpanosta jo viidettä peliä. Tiedotuslinja on edelleen:

Hyökkäyksestä loukkaantuneena puuttuu Arttu Ilomäki

Erinäisiä käytäntöjä on eri liigaseuroilla ja Tapparan linja on kaikista äärimmäinen. Paljoa ei tarvitsisi tiedottaa mun tiedonjanon sammuttamiseksi. Ilveksen yltiöavoimelle linjalle, josta on esimerkkejä kun kelaatte pari viestiä ylöspäin, ei pidä mennä. Samaisessa viestissä näette, mitä mä tammikuussa olisin halunnut tietää Vellun tilanteesta. Sama pätee tähän keissiin, joka on tosin siinä mielessä erilainen että poissaolo on kestänyt toistaiseksi lyhyemmän ajan, mutta jonka syystä ei ole mun korviin tai palstalle kantautunut mitään tietoa. Ei pystytä siis arvioimaan mitenkään.

Näköjään Ilveksen kotisivu-uudistuksen myötä linkit yllä eivät toimi. Laitetaas yksi tuore sen vuoksi: http://ilves.com/uutiset/2016/10/14/teemu-rautiainen-sivussa-pitkaan.

Rautiaisella todettin tutkimuksissa yläraajassa leikkaushoitoa vaativa murtuma, joka pitää hänet sivussa noin kolme kuukautta.

Mä muotoilisin tuon niin, että sai vamman, joka pitää sivussa useita kuukausia. Siinä olisi kaikki tieto mitä yleisö tarvitsee. Jos Rautiainen kuitenkin pelaisi Tapparassa, me tiedettäisiin luultavasti vain että on loukkaantunut ja spekuloitaisiin kiivaasti videon perusteella, onko käsi murtunut vai ei.

Kyllähän Tappara on välistä tiedottanut pidemmistä loukkaantumisista (esim. Bonsaksenin sairasloman pituus on kerrottu hyvinkin tarkasti ja paluuajankohta tiedettiin jo keväällä, että pitkälle syksyyn menee) En itse näe asiaa ihan näin vakavana, koska voihan olla täysin mahdollista, että Artulla on jokin päivittäin seurannassa oleva vamma ja ei yksinkertaisesti pystytä antamaan mitään varmaa tietoa siitä, koska pääsee pelaamaan.

Ihmiset ajattelevat joukkueen aina maksimipotentiaalina ei minimipotentiaalina. Esim. tapparalainen ajattelee, että jos meiltä puuttuu x+y+z niin sitten peli paranee, kun x+y+z tulevat takaisin. Esim. tiistaina Tappara esitti viihdyttävää ja maalintekovoimakasta peliä, vaikka puutteet olivat siellä olemassa. Toisen loukkaantuminen (kuten vaikka Ilomäen) on suuri mahdollisuus Järviselle, joka on ainakin tehojen valossa vastannut huutoon. Ei valmentajat ja organisaatiotkaan voi ajatella, että jos meillä olisi tällainen joukkue niin me voitettais jokainen peli ja jäädä miettimään sitä, ketä puuttuu ja miksi. Rautakorpi sanoi aikanaan, että joukkue on se, joka on jäällä. Se, joka puuttuu, se puuttuu ja sillä mennään ja ei jäädä märehtimään asiaa. Mun mielestä tässä on paljon viisautta, mitä me niillä maksimipotentiaaleilla ja jossitteluilla kostutaan?

Savinainen ei ollut viime kaudella mestaruuden tavoittelussa ratkaisupelaaja, vaikka oli sitä ässissä. Tämä kausi on alkanut ihan toisin ja nyt hän voi jälleen olla se ratkaisun ja käänteen tekevä pelaaja. Ei pelaajilla saati joukkueilla ole mitään “minimi-” tai “maksimitasoa” ja tällaisen miettimiseen valuu aivan liikaa energiaa kaikilla osapuolilla. On hienoa, että ollaan huolissaan Artusta, mutta pelkän tiedon siitä, että hän on poissa pitäisi riittää tähän hetkeen. Kyllä se joukkue kestää. Se on sit eri juttu, että pitääkö organisaation reagoida: Tapparan kokoonpanossa ei ole juuri yhtään särkymävaraa juuri nyt ja se on ihan sama, kuka on klesana niin paikkaajaa ei ole. Hyökkäys on erittäin särkymisherkkä ja se on todella ikävää.

Bonsaksen tosiaan käsiteltiin hienosti, mutta oli pikemminkin säännön vahvistava poikkeus. Luultavimmin Ilmäen vamma, jos edes on loukkaantunut eikä vaikkapa keuhkoputkentulehduksessa, on tuollainen tarkkailtava pikkuvamma. Silloin senkin voisi ihan rehdisti kertoa esimerkiksi: “Ilomäen paluuajankohdasta ei ole varmuutta, mutta hänen toivotaan palaavan kaukaloon pian”. Se että on loukkaantuneena ei mulle riitä eikä tule riittämään, ja Tappara saa multa kuraa niskaan niin kauan kuin nykylinja jatkuu.

Tuossa on tiettyä viisautta, mutta toisaalta on melko latistavaa. Spekulointi potentiaaleilla ja vaihtoehdoilla on iso osa kaikkea. Se näkyy vaikkapa pelaajahaaveiluketjujen suosiossa täällä. Mä en epäile ollenkaan, etteikö voitaisi näillä miehillä voittaa mestaruutta, vaikka Arttu olisi kaikessa hiljaisuudessa tuhkattu ja levitelty metsään. Silti haluan tietää missä mennään, vaikkei mulla mitään laissa määrättyä oikeutta olisikaan Artun terveydentilaan.

1 tykkäys

Ne tapaukset mitkä on pystytty ennustamaan hoitavan henkilökunnan puolesta on kerrottu pelaajan salliessa. Näistä epämääräisyyksistä ei sitten kerrotakaan mitään ja hyvä niin. Se että kerrot arvion määrein “ei varmuutta”, “toivotaan” ja “pian” tyyppisesti, aiheuttaa edelleenkin vaan porua. Jollekin pian on päivä ja jollekin viikkoja, kuka mihinkin suhteuttaa tuon määreen.
Mulla on käsitys että on pitkälti pelaajan vallassa mitä kerrotaan, eikö seura tarvi pelaajan hyväksynnän tiedottamiseen ja sen sisältöön.
No sää rizka jatkat sitte kuran kaatamista Tapparan niskaan, sulla on se oikeus.

Eipä työnantaja tosiaan saa kertoa työntekijöidensä terveystilanteesta, kun näin laki määrää.

Työntekijä itse saavat kertoa omasta terveystilanteestaan julkisuuteen mitä huvittaa…

Joku kompromissi olisi tosiaan hyvä, missä kerrottaisiin vaikka kk tarkkuudella saikun pituus vaikka ilman “syytä”.

N.N. poissa kokoonpanosta arviolta:
Kuntoa tarkastellaan päivittäin
0-1 kk
2-3 kk
Yli 3 kk

Tuo on yksi teoria siitä, miksi tiedotuslinja on tämä. Ainoa mysteeri on, miksi Tapparan pelaajat valitsevat nin usein sen että mitään ei saa tiedottaa, kun taas Ilveksen ja useimpien muiden seurojen pelaajat haluavat että tiedotetaan erittäin yksityiskohtaisesti? Ei täsmää, enkä sitä selitystä siksi hyväksy.

Toivotaan palaavan pian on jo niin epämääräinen ilmaus, että se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa päivistä kuukauteen. Jos paluu tuollaisessa tapauksessa kuitenkin venyisi yli kuukauden niin tuskin siitäkään mitään kummempaa porua syntyisi. Tai siitä, jos Rautiaisen paluuseen menisi kaksi tai neljä kuukautta, vaikka Ilves nimenomaan lupasi, että kolme menee.

Tässä juttua asiasta päivälleen vuoden takaa:

Tarkemmat potilastiedot eivät ole julkista tietoa ilman potilaan lupaa. Tietosuojavaltuutettu on antanut tähän tarkat ohjeet, joita Liigassa noudatamme, kilpailutoimenjohtaja Arto I. Järvelä linjaa käytäntöä.

Ette noudata tarkkoja ohjeita, Arto. Mitään tarkkoja ohjeita ei ole seuroille välitetty tai sitten osa seuroista lukee niitä päin mäntyä. Ilveksen olen maininnut jo. Toisena esimerkkinä Sport: se pitää kotisivuillaan listaa paluuajankohdista, jos kelaatte sivun alalaitaan. Otto Karvisen toipumisaika on tämän viikon maanantaista lukien noin viikko, ja Nordlundilla on pieni vamma, jonka kanssa puhutaan päivistä. HPK, Kärpät, Pelicans, SaiPa, TPS, Ässät kuuluu samaan leiriin:

HPK: Julius Valtonen loukkaantui - sivussa 6 viikkoa - Hämeenlinnan Pallokerho
Kärpät: Etusivu - Oulun Kärpät
Pelicans: http://www.pelicans.fi/uutiset/2016/10/18/kangasniemi-lahenee-pelikuntoa-vartiainen-sivussa-pari-viikkoa
SaiPa: Terveystilanne vko 42/2016 | SaiPa
TPS: http://hc.tps.fi/uutiset/ajankohtaista/jesse-dudaksen-ylavartalovamma-vaatii-leikkauksen/
Ässät: Loukkaantumistilanne 17.10. 2016 | Porin Ässät

Nämä pikasilmäilyillä liigaseurojen kotisivujen uutisosioista. Jos olisin alkanut otteluennakoita ja -rapotteja lukemaan, varmasti olisi löytynyt lisää tarkkoja paluuajankohta-arvioita.

Kuka on oikeassa, sitä emme tiedä. Mun tulkintani tuosta tietosuojavaltuutetun ärähdyksestä on, että sillä puututtiin vammojen liian yksilöityyn ilmoittamiseen. Yleisön ei tarvitse tietää, että Möttösen polvesta on kierukka ja sisäside revennyt, vaan alaraajavamma ja joku summittainen arvio @iceman’in kertomalla tavalla riittäisi enemmän kuin hyvin. On toki myös mahdollista, että tietosuojavaltuutetun tulkinta on paljon tiukempi ja että kaikki nuo yllä listaamani seurat leikkivät tulella ja käräyttävät näppinsä ennen pitkää.