Tuli @Virvelia_kainaloon kuvasta (Saitama - One Punch Man) mieleen, että katsookohan täällä joku animea tai lukee mangaa?
Itse tuli katseltua animea ehkä 20 vuotta ja viimeiset vuodet olen lueskellut mangaa. Jos ja kun täällä muita aiheesta kiinnostuneita on niin tässä ketju missä voi suositella jotain mitä lukenut tai katsonut.
Laitan tähän aloitukseen omat tähänastiset suosikit.
Intissäkin opitaan monesti jotain. Itse opin tällaisen “hyvän” tavan tappaa aikaa, enkä ole viidessä vuodessa päässyt irti, kenties päin vastoin. No, tämän aihepiirin ympärillä keskustelu on aina toksista listaamista, joten listaan tähän nyt ne sarjat, joille olen antanut arvosanan 8-10 (ei järjestyksessä).
Anime:
One Piece
Black Lagoon
Code Geass
D-Gray man (ei Hallow)
Death Note
Dorohedoro
Full Metal Alchemist: Brotherhood
Gintama (myös °’. ja muut iteraatiot)
Great Teacher Onizuka
Hunter x Hunter (2011)
Jojo’s Bizarre Adventure (kaikki osat)
Jujutsu Kaisen
Kimetsu no Yaiba
Mob Psycho 100
One Punch man
Rurouni Kenshin
Attack on Titan (vain viimeinen kausi so far)
Steins; Gate (sekä 0)
Tokyo Ghoul:Re (hot take?)
Yu-Yu Hakusho
Manga:
My Hero Academia
D-Gray man
Hunter x Hunter
Jujutsu Kaisen
One Piece
One-Punch Man (molemmat)
Beelzebub
Berserk
Chainsaw Man
Dorohedoro
Jojo’s Bizarre Adventure (kaikki osat)
Kimetsu no Yaiba
Attack on Titan
Tokyo Ghoul
Tähän jälkimmäiseen listaan pääsee varmaan 80 % siitä, mitä olen viitsinyt lukea.
Mistä muuten käyttäjät katsovat animea? Onko käytössä kuukausimaksullinen Crunchyroll vai vieläkö porukka warettaa? Itse olen nykyään tyytynyt katsomaan animeni Netflixistä tai Anime-planetista. Anime-planet ei ole mikään paras vaihtoehto, mutta kyllä sieltäkin jotain näkee ilman kustannuksia.
Silloin, kun itse vielä katsoin niin piti melkeinpä tyytyä ei niin laillisiin lähteisiin. Joko itse ladaten tai sitten esim. netin striimauspalveluista.
EDIT: Otin pois palvelun nimen, kun ei ole laillinen. DM voi kysellä halutessaan.
Eikös Crunchyroll ollut ainakin ennen ilmainen viikon kunkin tallenteen ilmestymisestä? Se vaati jotain Flashia tai vastaavaa, niin olen sitä tosi vähän käyttänyt (hankalaa mobiililla). Käyttämäni suoratoistoalustat eivät varmaan pysy palstan sääntökirjan sisällä. Toki esim. mangapuolella ei välttämättä ole virallista englanninnosta saatavilla tai se laahaa, joten scanlationit menevät minun oikeuskäsityksessäni harmaan alueen valkoiselle puolelle.
Eilen tuli vihdoin kahlattua loppuun Jojo’s Bizarre Adventure: Diamond is Unbreakable.
Aikaisemmat osat ovat olleet hyviä ja viihdyttäviä, mutta tämä osa / kausi oli kyllä aikamoista pakkopullaa. Yksikään hahmoista ei ollut hyvä (poislukien Jotaro, joka on todella pienessä osassa) ja tarinan maalitolppia siirreltiin jatkuvasti.
Nyt sitten katsotaan, että mitä Jojo’s Bizarre Adventure: Golden Wind tarjoaa. Ensimmäisen jakson perusteella DIO tekee “paluun” ja standit jatkavat mukana.
Itse saatan olla vähemmistössä, mutta itse pidin kahden ensimmäisen osan/kauden hamonista enemmän kuin standeista.
Nelososa on täysin erilainen kuin oikeastaan kaikki muut osat. Kasissa on vähän samaa, mutta sekin on kuitenkin varsin lineaarinen. Nelososassa itseä häiritsi jotenkin se, ettei sivuhahmot ja näiden toiminta oikein sopineet yhteen. Aika keskinkertainen osa, animoituna huonompi kuin vitososa.
Tykkäsin kuitenkin nelososan fiiliksestä enemmän kuin kolmososan “villain of the week”-meiningistä. Ykkösosassa Araki vielä harjoitteli ja tarina on varsin tylsä. Kakkosesta eteenpäin sarja on klassikko. Oma ehdoton suosikki on seiskaosa, toivottavasti sekin joskus nähdään animoituna (hevoset haasteena).
Oma ranking 7>2>5>4>8>3>6>1
Toki oma suosikkisarjani on huonoimmillaankin hyvä.
Kaikki Dragon ball mangat on tullut luettua läpi ja alkuperäiset 42 kirjaa löytyy kokoelmasta. Animeversiona on tullut katsottua kaikki sarjan jaksot Dragon ball/Z/Super ja GT niin englanniksi dubattuna kuin alkuperäisenä japaniksi englanniksi tekstitettynä. Myös sarjaan pohjautuvia videopelejä löytyy vino pino kokoelmasta. Kaikista sarjoista Dragon ball on oma ykkös suosikki.
Toinen anime mitä on tullut pentuna katsottua on Digimon. Näistä on tullut katsottua läpi Adventure 01, 02 sekä tri. Suunnitelmissa olisi katsoa adventure 01 sarjaan pohjautuva vuoden 2020 versio. Digimon on Dragon ballin jälkeen heti toisena omissa suosikeissa.
Lapsena tuli myös Pokemonia katsottua aika paljon ja vieläkin löytyy Pokemon Fire red, Leaf green ja Emerald pelit.
Lasketaanko Transformers animeksi? Lapsena tuli katsottua Transformersin Unicron trilogia läpi ja kaikki jaksot on VHS:llä nauhoitettuna. Oma suosikkini näistä oli ehdottomasti Transformers Armada ja myös siihen pohjautuva ps2 peli löytyy ja monta kertaa tuli vedettyä se aikanaan läpi.
18 VUOTTA täyttävät alkavat Espanjassa saada valtiolta rahaa kulttuurin kuluttamiseen. Espanja päätti asiasta virallisesti tällä viikolla, kertoo muun muassa brittiläinen NME-lehti.
Kulttuuripassin arvo on 400 euroa, ja aikaa sen käyttämiseen on vuosi.
Koko Manga-teollisuus on räjähtänyt kasvuun Ranskassa sen jälkeen, kun teinit saivat kirja-voucherin. He ovat rynnineet kirjakauppoihin ostamaan Manga-sarjiksia
Otetaanpa pieni päivitys animetilanteeseen. Golden Wind tuli katsottua loppuun jo ajat sitten ja loppua kohden sarja muuttui todella hyväksi. Saattaapi olla paras Jojo tähän asti. Doppio, Diavolo & King Crimson 5/5
Stone Ocean ei paljoa tarjonnut, mutta jään mielenkiinnolla odottamaan, että mihin syksyn jatko tulee menemään.
Näiden päälle on tullut katsottua Yu Yu Hakusho ja Vinland saga. Yu Yu Hakusko eteni hyvin ja eeppistä tarinaa rakennettiin hyvin, mutta sitten koko sarjan kliimaksi vedettiin läpi kymmenessä jaksossa. Oli tainnut tulla aika kiire lopettaa sarja, mutta jonkinlainen järkevä lopetus kuitenkin haluttiin.
Vinland Saga oli myös positiivinen yllätys, onneksi siihenkin on tulossa jatkoa.
Se oli kyllä erittäi hyvä arc, kesti juuri sopivasti ja kohtaaminen Toguron kanssa oli kunnollinen. Muutenkin Toguro oli hyvä hahmo. Kyllä näkee mistä Narutoonkin on otettu vaikutteita.
Osaatko sanoa Netflixin valikoimista löytyvistä Cardcaptor Sakurasta tai Code Geas: Lelouch of the Rebellionista? Sakura on klassikko 90-luvulta, mutta ei kauheasti sytytä ensimmäisten jaksojen perusteella… Kannattaako jatkaa? Code Geasin olit listannut suosikkiesi joukkoon, mutta onko tuo Lelouch suosituslistalla?