Miksi Ilvekset toivovat Tapparan häviämistä ja toisinpäin

Joo eivät ole kavereita vaan puhe juuri satunnaisista työkavereista. Ja sana ”fanit” oli syystä lainausmerkeissä. En taida tuntia yhtään Ilvesfania sanan fani varsinaisessa merkityksessä. Se, että olet 20 vuotta sitten viimeksi nähnyt pelin ja käytät joukkueen logolla varustettua pipoa välillä talvella ei tee kenestäkään fania.

Ja pahoittelut. Ei ollut tarkoitus lytätä koko Ilveksen fanikuntaa vaan kertoa vain omista kokemuksista.

Voimme sopia sitten niin, että Tappara fanit on hiukan parempia ihmisiä. Kestän sen kyllä. :blush: Tsemppiä. :+1:

1 tykkäys

Puhun pelkistä omista kokemuksista ja se tuskin tekee kenestäkään huonoa ihmistä, että on antipatioita jotakin asiaa kohtaan. En vain ymmärrä sitä, tai näe syytä esim. toivoa Ilveksen häviötä JYP:lle.

1 tykkäys

Eiköhän tämä pitkälti johdu siitä kun oma joukkue ei pärjää, niin haetaan edes jotain positiivista jostakin.
Mikäs sen parempi vertailu kohde olisi kun rakas paikallisvastustaja. ( No eipä nekään voittanu)
Itse en ymmärrä mitä kicksejä siitä saa, kun paikallisvastustaja häviää ottelun.
Kyllä toivon että Ilves ottaa paikkansa pudotuspeleistä, ei ole mitään antipatioita niitä kohtaan.
Todellakin toivon että esimerkiksi Jyp jää pois pleijareista ja Ilves ottaa sen paikan.

2 tykkäystä

Ite en ainakaan saa mitään kiksejä Ilveksen häviöistä. Kaippa jotkut saa.

Muutaman Ilveksen fanit, jotka tunnen tuulettavat Tapparan häviötä varmaan enemmän kuin Ilveksen voittoa. Joskus se on jopa tragikoomista, kuten finaalien aikaan. Jos Tappara häviää pelin, kauheaa kuittailua, vaikka oma seura ollut jos pitkään lomilla.

Ei mun sulle pitänyt vastata tonza :grin:

Itse joukkuetta vastaan ei minulla ole mitään mutta kannattajien takia toivon että Ei voita.

2 tykkäystä

Tappara-fani, mutta olen aina Ilveksen puolella ellei ole keskinäinen peli. Tampere ennen muita! Parin vuoden takainen Tra-Ilves - taisto oli ihan mahtavaa seurattavaa. Onneksi Tappara sen niukimmalla mahdollisella tavalla vei, mutta silti se sai välittämään koko Tampereen kiekkoilusta.

2 tykkäystä

Viime keväänä oli Ilveksen faneissa yllättävän monta Kärppä- fania. Nyt ei jostakin syystä ole SoMen profiilikuvissa noita Kärppä- logoja ole nähty? :thinking:

23 tykkäystä

Onhan se aina jonkinlainen nautinto, kun Ilves häviää. Vaikka nyt sais Kärpät kaataa, mutta niistä ole siihenkään.

5 tykkäystä

2017 kun Ilves johti sarjaa 2-3 Tapparaa vastaan, niin alkoi hyvien kesälomien toivottelut mouhijärveläisille. Kävikin sitten niin, että Tappara voittikin sarjan. Se oli todella katkera pala monille. Yksi paljon Tapparalle irvaillut puolituttu poisti jopa kavereista Facebookissa. :smiley:

Itse en voiton jälkeen irvaillut, mutta nautin hiljaa itsekseni.

34 tykkäystä

Jos/kun ilveksen pelaajatkin hurraa Tapparan häviölle (ainakin vuosituhannen alussa), niin miksi en minäkin kun se tuntuu hyvältä.

2 tykkäystä

Minä olen julkisesti toivonut Ilveksien voittoa nyt kahdesti Kärppiä vastaan.:zipper_mouth_face:
Se on aivan ennenkuulumatonta ja ei tule toistumaan ihan äkkiä.

11 tykkäystä

Sinänsähän ilmiönä tämä ei ole mikään uusi asia. Nyt mennään kauas historiaan, mutta mielestäni Tapparan faneilla oli vähän vastaavanlainen asetelma ennen vuoden 2016 mestaruutta. Fanin elämä mullistuu, jos suosikkijoukkue voittaa jotain ja Ilves ei ole voittanut juuri mitään ihan hetkeen. Tämän vuoksi pienikin menestys tuppaa humahtamaan hattuun aivan saman tien ja toisaalta se on legendaarinen yhteisön tapa reagoida, että haetaan yhdessä kollektiivinen ulkoinen uhka, joka uhkaa koko minuutta. Vastaavaa ilmiötä löytyy muualtakin kuin jääkiekosta.

Ilveksen kollektiivinen itsetunto ei ole kovin vahva - miten se voisi olla? Ei millään fanikunnalla tuossa tilanteessa olisi. Tällöin yhteisön yhdistäminen vaatii poikkeuksellisen vahvaa ulkoista vihollista. Sen lisäksi, että Ilves kokee tulleensa syrjityksi suoraan vastustajan toimesta niin huonoa itsetuntoa buustataan ylöspäin näkemällä yhteisiä vihollisia myös Liigassa. Tosin Liigassa taitaa kaikkien joukkueiden fanit nähdä yhteisen vihollisen, vaikka se on oikeastaan meidän ainoa yhteinen ystävä.

4 tykkäystä

Lähtökohtaisesti toivon Ilvekselle tappiota, lähinnä koska tuntemani ilvesfanit ovat niin hirveitä apinoita.
Mutta. Sitten on tietysti tämän hetkisen Kärppä-sarjan tyylisiä tilanteita, joissa Ilveksen jatkoonmeno olisi suotavaa pienemmän pahan nimissä.

10 tykkäystä

Kas, ihan samat tuntemukset mutta sain pidäteltyä ja yritin kirjoittaa kauniisti.

3 tykkäystä

Itse taas tunnen useamman Tappara fanin kaveripiiristäni ja heidän kanssaan tottakai nailjailllaan ja kuittaillaan jatkuvasti kaikesta, mutta aina hyvässä hengessä. Ei niiden juttujen kuulu antaa mennä ihonalle. Toki on niitäkin jotka lähtee vähän liian tosissaan noita juttuja heittämään, silloin pyrin siirtymään taka-alalle keskustelusta. Kuitenkin oma kokemukseni on hyvä Tappara faneista ja uskallan sanoa, että heidän kokemuksensa minusta on ainakin jotain muuta, kuin “hirveä apina”.

@peterra tuossa hyvin perkasikin asiaa. Varmasti Ilvesläisten keskuudessa on paljon kateellisuutta ja harmitusta kun se naapuri pärjää paremmin. Varsinkin niillä faneilla jotka eivät ihan, niin ole jääkiekon ytimessä ylipäätään, niin ne jutut lähtee aika laukalle varmasti äkkiä. Ite pyrin kuitenkin katsomaan isoa kuvaa ja siinä näen Tapparankin menestyksen hyvänä asiana. En ainakaan haluaisi, että vaihdettaisiin osia menestyksen suhteen, vaan että menestyisimme mieluummin molemmat mahdollisimman hyvin. Kyllä mun unelma on Ilves - Tappara finaali ja se, että muu Suomi saisi katsoa ylivertaista jääkiekkokaupunkia Tamperetta.

16 tykkäystä

Juuri näin. Tampere ei olisi Suomen jääkiekkopääkaupunki ilman Ilvestä. Eikun Tapparaa. Eikun Ilvestä ja Tapparaa. Ja kyllä tuo sopivanlainen kahden seuran viha-rakkaussuhde on yksi osa jääkiekkopääkaupungin reseptiä.

Jos jompikumpi jotenkin katoaisi sarjasta, kohta olisi joku kultainen kravatti kaulassa ilmoittamassa, että jääkiekkopääkaupunki on sitten muuttanut osoitetta.

Kannatan Liigassa yhtä ja lisäksi symppaan yhtä joukkuetta. Molemmat on Tampereelta. Sieltä, mistä kiakko on.

11 tykkäystä

Jännä nähdä jos Kärpät ja Tappara kohtaa tänä keväänä finaaleissa, että kumman puolella Ilveksen fanit ovat. Kuitenkin sen verran tullut kommenttia Kärppien suosimisesta ja mafiasta, että olisikohan tänä vuonna jopa osa ilvesläisistä Tapparan puolella.

1 tykkäys

Itsekin huomaan nykyään olevani monesti (kun eivät Tapparaa vastaan pelaa) Ilveksen puolella. Kuten meistä monet varmaan muistavat, niin omasta joukkueesta sai ala-asteella maksaa kovan hinnan. Jos Tappara meni häviämään vaikka keskinäisen mittelön, niin vaikea pala oli seuraavana aamuna kouluun mennä. Se varmaan jätti pitkäksi aikaa jälkensä tuohon, ettei Ilvestä voinut oikein kannattaa. Keski-ikäisyys varmaan vienyt sen verran muistin, että vanhat kaunat eivät enää sillä tavalla estä kannattamasta Ilvestä joissakin Tapparalle merkityksettömissä sarjoissa tai peleissä.

2 tykkäystä

Aikaisempien kokemuksieni perusteella sanon, että ei. Tapparan ja Ilveksen keskinäisiin suhteisiin ei ole juuri koskaan vaikuttanut mitenkään se, miten molemmat pelaa omilla tahoillaan. Minä toivon useinkin Ilveksen voittoa muista ja uskon, että montaa ipalaista ei Tapparan yksittäiset voitot juurikaan kiinnosta. Mestaruus on vaan sellainen, että Tampereella se nyt vaan näkyy katukuvassa koko kesän, jos sellainen tulee. Vähän vaikea varmaan ilvesläisten tuossa kokea mitään erityisen hyvää.

Muutoinkin yleensä se, jos Kärpät tiputtaa Ilveksen ja etenee mestariksi Tapparan edestä niin tuo saatetaan naapurileirissä jopa kokea balsamiksi haavoille. Erehdyin kysymään tuosta nyt meneillään olevasta Kärpät-Ilves sarjasta muutamalta tutulta Ilves-fanilta ja lähes kaikki sanoivat, että eniten lohduttaa, vaikka Kärpiltä tuliskin turpaan, ettei sitä voita kukaan muukaan.

1 tykkäys