Ehkä moni sitä sen takia toivoo että Tampereen kiekko voi silloin hyvin kun kumpikin menestyy.
Hyvät pelaajat tulevat kumpaan mahtuvat.
Ja ehkä Ilveksen kannattajille on kiva nauraa kun huomaavat jossain vaiheessa mitä vaikeuksia menestys tuo.
On myös kiva paineistaa tunnelmaa kun kyselee miksi omat junnut ei pelaa ja muualta tulleet vie niitten naiset
Hyvinvoiva Ilves ja hyvinvoiva Tappara ovat Liigalle nykypäivänä elinehto ja uuden areenan aikaan molempien kiinnostavuus & menestys on varmasti tärkeää myös molemmille seuroille.
Erona näkemyksille varmasti on se, että Ilves ei ole menestynyt lähes kenenkään foorumia käyttävän aikuisiällä, kun taas Tapparan menestys keväällä on yhtä tuttua kuin lumien sulaminen. Suomessa on tosiaan ikäluokka, joka on käynyt peruskoulun näkemättä Tapparaa mitalipelien ulkopuolella
Itse en Ilvekselle koskaan toivo parempaa menestystä kuin Tapparalle, mutta mielummin katselen Tappara-Ilves -peliä, jossa jengit on sijoilla 1 ja 2, kun pelejä joissa jengit on sijoilla 2 ja 11.
Noin niinkun muuten mulle on ainakin ihan sama, onko Ilves kauden päätteksi sijalla 2, 4, 8 vai 15, kunhan se on Tapparaa alempana.
Kun lueskelen jääkiekon historiasta, tai katselen vanhoja valokuvia, niin TBK:n tai Tapparan vastustajana on usein juuri Ilves. Ilves kuuluu vahvasti sinne hienojen perinteiden ja seurakulttuurin vähälukuiseen joukkoon.
En varsinaisesti toivo Ilveksen menestystä, mutta seurana olen tyytyväisempi Ilveksen menestyksestä kuin vaikka JyP:in tai Kärppien. Minulle on henkilökohtaisesti isompi ongelma Ilves-perheen kanssa niiden äärikannattajien kanssa, joiden mielestä solvaaminen tai vaikka väkivallalla ihannointi on millään tasolla ok. Tällaisille kannattajille en soisi kannattamansa joukkueen menestystä. Tietysti tällaisia kannattajia löytyy muistakin seuroista, myös Tapparasta, mutta ehkäpä se tapparalaisena vain tuntuu siltä, että Ilves-kannattajista löytyy näitä enemmän, koska keihäänkärki on tännepäin. Toisaalta olen kovasti ihaillut hienoja tifoja ja vastaavia.
Yhteenlaskettuna, tuo kunnioitukseni seuraa kohtaan on isompi kuin negatiiviset ajatukseni niistä tietyistä kannattajista, joten siltikin olen ihan tyytyväinen, että Ilves pärjää.
Itse olen sillä kannalla, että Tapparalaiset eivät voi juhlia ilveksen menestystä ja vice versa. Tämä johtuu ihan siitä, että urheilullisella tasolla niin sanotut “leijumisoikeudet” tai “bragging rights” kuuluvat sille joka menestyy. Siksi paikallisvastustajan menestystä ei juhlita tai toivota. Se ei kuitenkaan tarkoita vastustajan kunnioittamisen lopettamista. Itse kunnioitan Ilvestä suunnastomasti sen historian takia. Myös tämä nykyinen “uudelleen tuleminen” on nostanut kunnioitustani. En kuitenkaa toivo, että Ilves voittaisi esimerkiksi mestaruuden.
Ilves ei herätä juuri muunlaisia tuntemuksia kuin mikään muukaan joukkue. Tapparaa vastaan toivon vastustajan aina häviävän, johon myös Ilves lukeutuu. Joten, otsikon mukaiseen asetelmaan vastaan: kyllä toivon Ilveksen häviävän, koska on yksi Tapparan vastustaja.
Viime kaudella toki arvosti esim. Lukon joukkuetta, ja nyt on annettava tunnustusta puolestaan Ilveksen hyvälle alkukaudelle. Mutta en tietenkään mestaruutta toivo koskaan muulle kuin Tapparalle.
Jos Tappara tippuisi jatkosta, sympatiat varmasti olisi aina jollekin joukkueelle. Tod.näk. toivoisin Ilveksen voittoa, jos vaihtoehtona olisi TPS tai HIFK.
Niin, tässä monen viestissä kiteytyikin omatkin ajatukseni. En minäkään varsinaisesti pahaa toivo Tapparalle, mutta en nyt panisi pahakseni vaikka joskus putoaisvatkin vaikka jo puolivälierissä
Kuten aiemmin sanoin, hyvä asia tamperelaisen kiekon kannalta että molemmat menestyvät. En silti pysty toivomaan Tapparalle menestystä, jolla tarkoitan nimenomaan mitaleja. Muuten tietysti hyvä jos molemilla menee hyvin.
Mutta kyllä Tapparaan itsellä on aivan erilainen suhde kun muihin Liiga joukkueisiin. Aivan eri tavalla odottaa paikallispelejä kuin jotain Ilves-Kärpät vaikka hyvätasoisia peljä voivat ollakin. Voisi melkein sanoa että rakastan vihata tapparaa
E: Niin ja älkää nyt suuttuko ja laittako käyttäjääni pannaan, kieliposkella useat jutut sanottu. En ole tälle foorumille tullut vihaa levittämään
Minulla pienet antipatiat Ilvestä kohtaan ovat tulleet siinä kun kouluaikoina Ilvesläisiltä sai aina kuulla Tapparaa mollaavia juttuja ja yksi isoimpia teemoja oli TBK juuret. “Rantaruotsalaiset, hurriseura ja länsinaapurin porvarit sekä ostetut mestaruudet” olivat kaikki suosittuja ja niitä sai Ilvesleiristä kuulla tasaiseen tahtiin. Hassu juttu sinänsä, sillä harvemmin Tapparan puolelta aloitettiin mitään kuittailua mutta vastattiin kyllä tarpeen vaatiessa samalla mitalla takaisin. Nykyään harvemmin kuulee TBK kuittailua eikä se yllätä. Ilvesleirissä taidettiin havahtua, että “hitto nehän menee kohta mestaruuksissa ohi” ja pilkka osuikin omaan nilkkaan. Nykyään taitaa olla suuremmaksi osaksi termi “Mouhijärveläiset” korvannut hurriseuran pilkkanimenä.
Yleisesti ottaen Ilvestä kohtaan olen neutraali eikä heidän menestys sinänsä harmita kunhan Tappara pysyy Tampereen ykkösenä.
Käväise Ilves-foorumilla lukemassa ketjuja, joissa lasketaan mestaruuksia
Eikös nykyään Ilves leirissä vähemmän yllättäen erotella Tappara ja TBK eri joukkueiksi?
Mikähän mahtaa olla syynä noin radikaaliin mielenmuutokseen?
Liioitellussa ystävällismielisyydessä paikallisvastustajaa kohtaan lienee kyse jostain vääristyneestä hyväntahtoisuuden ilmaisusta, tai sitten ihan vaan väärinkäsityksistä.
Oikeasti heti Tapparan voittoa ennen tärkeintä on tietysti perinteiseen tapaan Ilveksen häviö.
Joo, eli tärkeät asiat on kuitenkin hyvä pitää järjestyksessä ja kunniassa, ja tervehenkinen kilpa on aina hyvästä. Ilman (kaiketi lähinnä ilvesläisten harrastamia?) hölmöjä kohnotteluja.
(Naapurissakin sinänsä arvostettava perinne ja kulttuuri on myös jollain tapaa kehittynyt muun yhteiskunnan mukana. Muinaisesta mestaruustitteleiden kokoamisesta on edetty laskemaan väärin muiden mestaruuksia – varhaisista pyyntiyhteisöistä moderniin informaatioyhteiskuntaan.)
Kyllä tossa liki kymmenen vuotta meni, että itse toivoi, että Ilves alkaisi suorittamaan paremmin. Sitä jopa jollain tasolla kannusti Ilvestä. Paikallispelit oli tylsiä läpsyttelyjä jotka eivät nostaneet tunteita pintaan. Vaikka Tappara tuolloin silloin tällöin hävisikin niin eipä se juuri hetkauttanut kun Ilves oli ynnä muut sijoilla.
Nyt kun Ilves on jopa hallinnut paikallispelejä samalla kiikkuen tasaisesti top 4 porukkana liigassa on jälleen hieno seurata paikallispelejä. Vaikka se v******* jos Tappara häviää niin parempi sekin kuin entisajat. Urheilun tarkoitus on herättää tunteita. Niin hyviä kuin pahojakin ja ilman tunteita urheilun seuraaminen on tylsää. Kiitos Ilves, että olette saaneet taas paikalliskamppailut herätettyä henkiin.
En Ilvekselle ihan mestaruutta soisi koska me tarvitaan niitä vielä pari ensin, että Ilves faneilta menee viimeisestkin TBK pohjat huutelulta alta.
Ihan samat tuntemukset olleet. Itse sanoisin kuitenkin, että Liiga-ajan mestaruudet määrittävät enemmän tämän hetken osakeyhtiömuodossa toimivia ammattilaisorganisaatioita (Tappara 10, Ilves 1).
Ihan samaa mieltä itse ja varmaan kaikki Tappara fanit. Ilves faneilla on kumminkin vielä tuo hento TBK oljenkorsi jossa voivat sinnikkäästi roikkua. Se pitää saada katkaistua viimeinkin.
Mulla nää ovat menneet jo vuosikymmeniä saman kaavan mukaan: sen joukkueen nousemisen inhokiksi aiheuttaa menestyksestä leijuvat ylimieliset fanit. Näin se on mennyt kohdallani Jokereiden, Tepsin ja Kärppien suhteen. Lukonkin toivoo jo häviävän, ihan fanien vuoksi. Ilves sinällään ei inhota samasta syystä, vaan lähinnä katkerista faneista johtuen. Menestyksen sattuessa kohdalle Ilves luultavasti nousisi inho-ykköseksi Kärppien edelle.
Mut on kasvatettu ns “Tampere edellä” että se on hyvä kun molemmat menestyy ja aikalailla koko ikä menty niin. En toki voi kieltää etteikö viimevuotiset paikallisstappiot olisi herättänyt pientä Ilvesvihaa, mutta toistaseksi se koskee vain paikallispelejä ja faneja. Noille uunoille kun ei mitään iloa haluaisi suoda ja jatkuvasti tulee käkättimeen. Muuten iha sama miten pärjäävät kunhan pysyvät meidän alapuolella.
Kuittaillut heidän kustannuksella olen aina, mutta se kuuluu juttuun.