Tänään Lielahden Vianoriin päivän eka aika 8.00… Tiputin avaimet noin 7.55 ja pääsin lähtemään 8:50.
Ei nyt mikään formula vaihto taaskaan. Vaihtaisi itsekkin nopeammin mutta firman liisari ja säilytykset on vianorilla.
Vaihdoin itse pyhänä ihan käsipelillä. Ihan mukavaa ja terapeuttista hommaa kun aurinko paistaa, ei ole mikään kiire ja seurana on muutama kylmä olunen.
Passatiin tulee vaihdatettua sunnuntaina (tosin vaatii ensin ajelun Tampere-Nummela), Focukseen vaihtelen kun jaksan (kitkojen kanssa ei niin kiirettä) ja hevostraileriin menee kesänakit alle varmaan alkuviikosta.
Jos ennustettu sää toteutuu niin ei kannata ehkä vielä vaihtaa talvirenkaita. Vaikka epävarmuutta esiintyy.
Ainiin, tänne pitää raportoida kun renkaat on vaihdettu ja ihan itse . Pestä vielä pitää sitten kun uskaltaa kytkeä pihaletkun (yöpakkaset).
Jälleen kerran muistutan kaikkia että älkää ostako vanteita joissa pitää käyttää soviterenkaita.
Soviterenkaissa ei ole varsinaista vikaa jos ne ovat muovia ja paksut.
Ohuet muoviset eivät ole hyvä vaihtoehto ja alumiini ei sovi soviterenkaan materiaaliksi hirveän hyvin.
Mulla tuli auton mukana vanteet joiden keskireikä on sovitettu 65mm > 63,4mm.
Vanteissa ei ollut soviterenkaita mukana mutta sellaiset niihin laitoin ennen pyörien alleasennusta.
Ite pääsen taas helpolla, “appiukko” pitää autokorjaamoo. Pittää vaan tässä pikkuhiljaa päättää päivä, niin renkaat on naps vaan alla
Kaippa nuo joutaa nyt vaihdella taas. Auton vaihdoin vuosi takaperin ja silloin oli ihan mielenkiintoinen urakka vaihtaa ne renkaat. Kaikki pultit oli vedetty huolella ”momenttiin”, sain kolme rengasta vaivoin irti, mutta neljättä en. Tuloksena oli se, että ei auennut pulttipyssyllä, hajotin jatkovarrellisen mutteriavaimen, naapurin pulttiavaimen, hain vielä yhden motonetista mikä sekin siitä ontosta kohdasta halkesi ja lopuksi vein euromasterille jossa lähti sitten järeämmillä vehkeillä. Oli ihan leppoisa homma😅
No nyt pääseekin taas helpommalla, kun on itse nuo renkaat viimeksi vaihtanut ja kiristellyt.
“Pulttipyssyllä” ne siellä Euromasterissakin ne pultit todennäköisesti avasivat?
Noissa ammatti- ja halpisvehkeissä on tosin aika paljon eroa.
Halpikset kuluttavat paljon paineilmaa ja voimaa on paljon vähemmän kuin ammattivehkeissä.
Tästäpä päästäänkin sujuvasti siihen että ne pultit ja mutterit täytyisi kiristää momenttiavaimella ja aluvanteille vielä jälkikiristys lisäksi.
Niinhän ne avasi. Toki sanoivat, että otti järeämpää pyssyä käyttöön. Onhan noissa pulttipyssyissä isoja eroja ja ei niitä muutaman kympin tokmanni-pyssyjä kannata edes verrata noihin ammattivehkeisiin. Ei niillä halppispyssyillä saa auki vaikka olis käsin kiristetty oikeaan momenttiin. En tosin tiedä miten ne oli noin kireeseen saatu vedettyä, ettei antanut periksi edes noille käsityökaluille vaan hajos vaan raudat siinä. Tietty halpaa skeidaa nekin oli, mutta hieman ihmetytti kun löi puolimetristä putkee jatkoks ja vaan hylsyt sekä raudat hajoo, mutta pultit ei auennut.
Vaihdoin tänään pihassa. Kesärenkaat alkaa kyllä oleen loppu n.3mm jäljellä. Rengaskaupoilla joutuu kesällä käymään.
Oma piha tänään. Bilteman 30€ sähkövääntimellä menee näppärästi.
Itse vaihtelin eilen oman ja emännän auton renkaat kotipihassa.
Isoimmista isoimmalla kirkolla vielä talvikummeja alla.
Jännä, että heti aletaan sakottamaan, kun jotkut haluaa vaan pelata varman päälle
Tänään viimeksi keskustassa tuli nähtyä parit talvirengastelijat 5 minuutin sisään. Ei mene mulle jakeluun, ensinnäkin ajo-ominaisuudet on ihan peestä näillä keleillä kun talvinakkeja käyttää. Tietenkin myös se että tiet kuluu. Joten antaa sakkojen laulaa.
Itse käytän kitkarenkaita nyt myös talvella ja tarkoitukseni olisi tällä viikolla vaihtaa kesäkiekot alle.
Sama homma. Ei ole niin nöpönuukaa milloin kumit vaihtaa. Ite vaihdoin viikko sitten pois alta ja varmaan syyskuun lopussa takaisin alle.
Bongasin aamuliikenteestä varmanpäälle pelaajan, autossa oli vielä nastat alla!
Varmaan lappiin lähössä, niin ei parane hätiköidä. Eikös siä hetki sitten lunta tullukkin?