Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

On varmaan sitäkin. Nuuka oon mäkin.

Kuinkahan moni palstan käyttäjä käyttää momenttiavainta renkaiden vaihdossa? Veikkaan ettei kovinkaan moni. Fiksua se olisi kyllä. Aika harva rengasfirmakin momenttiin kiristää.

1 tykkäys

Renkaita olen vaihdellut noin 23 vuotta. Ei kai se ole uusavuttomuutta, jos edellinen auton omistaja ei ole ollut huolellinen.

Sitten on niitäkin jotka kiristävät kaikki pyörät teräsvanteista lähtien momenttiavaimella.

1 tykkäys

Oman ja rouvan auton pyöränpultit vetelin ihan pyssyllä kiinni.
Ei tartte jälkiristää… :laughing: :laughing: :laughing:
Aukeaa kyllä tarvittaessa ihan ristikkoavaimellakin.

1 tykkäys

Joo, muistuttelin vaan. Momentti on vähemmän rasvatussa kuin kuivassa ja tämä momentti mitä ilmoille heitellään on rasvattu momentti. Firmathan painavat pyssyllä ja jos ei ole muistanut kääntää voimaa alaspäin, niin tiellä kulkee ihmisiä joilla on renkaat aivan älyttömän kireällä.

1 tykkäys

Aika harva varmaan. Itse kun olen noita moottoripyöriä rassaillut niin löytyy kolme eri skaalaan menevää avainta.

Silti ei kiinnosta itse vaihtaa SUVin renkaita.

1 tykkäys

Jotkut IR:n laadukkaat mutteripyssyt ampuvat aukipäin täydellä teholla ja tehon säätö toimii vain kiristykseen.
Jos sattuu olemaan vääränkätinen kierre niin äkkiä pamauttaa liian tiukkaan kun pitäisi ottaa vaan löysät pois.

1 tykkäys

Onhan momenttivarsiakin olemassa minkä voi liittää pulttipyssyn ja hylsyn väliin. Ja joo. Rasvaa kun laitat kierteeseen niin toki vaikuttaa momenttiin. Ei tämmösissä rengashommissa kyllä moisista tarvii välittää.

1 tykkäys

Samaa mieltä, en ole rengashommissa mistään rasvoista välittänyt. Alut momenttiin 120Nm ja peltivanteet 90Nm ja hyvin on pelittänyt.

Sen sijaan kaksisylinterisiä KTM-mopoja ruuvatessa kannatti laittaa lukitteet tasan huoltomanuaalin ohjeiden mukaisesti…

2 tykkäystä

Mopojen kans tietysti tarkkana saa olla. Voi sattua jos ykskin rengas irtoaa :ok_hand::face_with_hand_over_mouth:

1 tykkäys

Se, ettei itte vaihda renkaita, ei oo likikään aina uusavuttomuutta. Moni käyttää siivoojaa, vaikka osaa siivota. Moni ostaa elektroniikkaan erilaisia asennuspaketteja, vaikka osais ittekki selvittää ja asentaa. Joku jopa käyttää erilaisia talkkaripalveluja, vaikka jokainen osaa kolata ja haravoida ittekki. On vaan kiva tukea jotakin yrittäjää ja säästää aikaa/vaivaa tai tehdä samaan aikaan jotain, minkä paremmin osaa tai mikä jopa tuottaa ittelle. “Ei se oo mies eikä mikään, joka ei itte omaa taloaan rakenna!” Toi on typerä asenne menneisyydestä. Käytetään aika ja käytettävissä oleva raha just niinku ittestä tuntuu hyvältä ja antaa muitten tehdä miten itte haluaa.

Tänään vaihdoin toiseen autoon mukavasti asfaltin päällä talvikumit ja pesin samalla renkaat. Mukavaa ulkoilua. Pimeessä, sateessa, hiekka-alustalla olis ollu vähä erilaista. Oli muuten hyvä sijoitus muutama vuosi sitte ku ostin n.200e:n Bahcon tunkin. Joskus muinoin vaihdoin isän autoon auton omalla tunkilla, sitte meni lähes 20 vuotta jollain K-Raudan 20e:n tunkilla ja nyt tolla on suorastaan nautinto vaihtaa.

7 tykkäystä

Sellaisen vinkin voin antaa, että jos joku pultti ei meinaa aueta niin avaimeen joku putki tms jatkoksi. Ei tarvi olla kuin 30cm pitkä, niin voima lisääntyy jo merkittävästi.

Toinen on että jos pystyy napauttamaan lekalla tms avainta, mutta tuossa on se riski että avain “limpskahtaa” ja koloaa pultin päätä.

Itse kiristän tuntumalla, eli käsipelillä ja pieni nykäys loppuun muttei täysillä.

1 tykkäys

Hylsy pultin päähän ja napakka isku siihen hylsyn päähän perrkeleen isolla vasaralla, niin jo aukeaa. Ei saa lyödä sormeen eikä ohi.

1 tykkäys

Tässä vinkissä semmoinen mutta. Jos pultti/mutteri ei meinaa aueta, niin sit se hajoaa. Jotain crc tyylistä voidetta kannattais ehkä kokeilla, jos ei meinaa lähtee helposti. Näin jälkiviisaana voin todeta.

1 tykkäys

Jotenkin tuo tarinasi kuulostaisi siltä että kierteet oli menneet jo edellisellä kierroksella?

1 tykkäys

Lämmittäminen myös auttaa joskus.

Edit:

Mutta tuo väkisin aukaiseminen on aina vähän riskaabelia. Jos ei vähällä väkivallalla aukea niin kannattaa viedä pajalle. Jos ammattimies rikkoo jotain, niin se on puolessa tunnissa laittanut siihen Recoilin. Jos ite rikot, niin sitten on peukku perseessä.

Itselläni renkaiden vaihto on jäänyt selkäongelmien vuoksi. Jokaisen vaihtokerran jälkeen seurasi parin viikon selän jäykkyys ja kipuilu. Kumara asento ja kyykkiminen ovat kerta kaikkiaan myrkkyä. Eli osaamisesta ei homma jää itselläni kiinni.

Jätän nykyään vaihdon suosiolla ammattilaisten huoleksi.

4 tykkäystä

Ei välttämättä hajoa.
Jos kierteet ovat molemmissa ehjät ja pultti tai mutteri vaan tiukassa(lue: liian vähän voimaa) niin tuo auttaa jos siihen saa annettua kunnon iskun.

Takavuosina jälkikasvun eno oli paskonut jo kolme ristikkoavainta metrin jatkovarren kanssa ja saksalaisen laatuvaunun pultit vaan pysyivät kiinni.
Mä kävin hiukan naputtelemassa niitä pultteja, kaivoin ristikkoavaimen omasta autosta ja vetelin pultit auki.
Oli näkemisen arvoiset naamailmeet. :laughing: :laughing: :laughing:

4 tykkäystä

Pyydän anteeksi kaikilta. Oon vaa kova automies, mulla noin 20 vanhaa ja vanhin on 93.