Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Voisin vaihtaa renkaat itse, koska olen terve ja osaan hommat ja välineitäkin on. Sen sijaan ostan kaksi kertaa vuodessa sen rengasliikkeen melko kalliin kahvimukillisen, ja annan niiden hoitaa hommat. Koska minulla on siihen varaa enkä halua tehdä sitä itse. Deal with it.

9 tykkäystä

Eilen vaihdoin yhteen (oma, mutta ei omassa köytössä), illalla pimeässä, hiekkapihalla. Tänään loput kaksi (rouvan sekä duuniauto), sama paikka, mutta päivän valossa. Sen jälkeen pesemään vanteet ja sijoitus säilytyspisteeseen! Tästä tulee hyvä päivä :sun_with_face:
Kukin tyylillään, ite tykkään vaihdella omaan tahtiin, eikäpä täällä maalla oikeinpaljon noita vaihtoehtojakaan ole!

1 tykkäys

Vaihdan siten että liikkeessä ensin otetaan kesärenkaan pois ja sitten laitetaan kitkarenkaat tilalle.
Tehty viikko sitten

1 tykkäys

Lupasin alkaa harkita rengas-asiaa marraskuun puolivälissä, mutta nyt alkaa jo näyttää siltä että jopa koko marraskuu menisi selkeässä plussakelissä…eli kahtellaan…

1 tykkäys

Kitkarenkaiden vaihto mennee joulukuun puolelle, m+s alla eli ei kiirettä ku kelitki näyttää syksyseltä

1 tykkäys

Joskus seurasin vierestä kun pyöriä kiristettiin jollain halpis momenttiavaimella, ja voin sanoa, että oli vanteen halkeaminen lähellä.
-kato ku tää naksahtaa sitten kun on tarpeeks…
80kg mies junttaa koko painollaan että avain naksahtaa.
Itse olen joskus laittanut ihan kalibroidulla ammatilaisvekeellä, ja kyllä ihan käsi riittää…

2 tykkäystä

Mää vaihdatutin loppuviikosta perheen molempiin autoihin nastat alle. Kohta 10 vuotta säilytys ja vaihto liikkeessä. Toimii hyvin, ei vie renkaat varastosta tilaa ja joku tsekkaa säännöllisesti renkaiden tasapainotukset ja kunnon.

Todennäköisesti lähivuosina nappaan ainakin toisen auton renkaat omaan varastoon, ni voi opettaa pojille, miten homma hoituu. Pysyy peukalo kauempana kämmenestä kun oppii pienestä asti tekemään muutakin ku räplään kännykkää ja pelaan pleikkaa!

7 tykkäystä

Jos viitsis niin nykyään renkaidenvaihto olis helppoa, kun ne on autotallissa seinälle sijoitettuna. Mutta joskus oli kieltämättä työlästä, kun renkaat oli ison kerrostalon kellarissa varastohäkissä. Sieltä kellarista pihalle mennessä oli pitkät käytävät edessä, neljä ovea auottavana ja renkaat piti vielä tuoda portaita puolikerrosta ylös ennenkuin oli edes ulko-ovella. Sekin kävi ihan jumppatuokiosta. Siis ennenkuin renkaita pääsi edes konkreettisesti vaihtamaan.

Sama reissu sitten takaisin altaotettujen renkaiden kanssa. Hikee pukkas, mutta hyväksihän se vain oli. Nyt jos olis sama tilanne, niin varmaan tulis muitakin vaihtoehtoja mietittyä. Rengashotellia tms. Nykyään kyllä maksan ihan mielelläni sen muutaman kympin palvelusta. Nostelen vaan renkaat auton perään ja menoks. Mieluummin sitten pikkulenkille. :slight_smile:

4 tykkäystä

Sitten vielä se kun saat kumit varastohäkistä pihalle ja alat vaihtamaan niin aina ilmestyy joku naapuri neuvomaan/viisasteleen :persevere::blush:

4 tykkäystä

Jännä ettei ne tuu jo siinä kantamis vaiheessa… :grin:

5 tykkäystä

Eikös se niin ole ettei renkaita saisi edes säilyttää varastohäkeissä?
Ei ainakaan jokaisessa kerrostalossa saa.

Kaverini joutui viemään renkaansa rengas hotelliin säilöön kun taloyhtiö perusteli kieltonsa paloturvallisuusriskinä…

Itse renkaiden vaihtoon niin olen aina vaihtanut itse renkaat autooni ja myös äitini autoon silloin kun hänellä auto vielä oli.
Ikinä en laittanut mitään rasvaa pultteihin/muttereihin ja milloinkaan ei myöskään ongelmia ollut… Ja momenttiavainta en ole käyttänyt milloinkaan

Ja voipi olla että keväällä tulenkin paikallista rengas firmaa että vaihtaa kesäkumit alle. Ei ole siittä kii ettenkö saisi itse vaihdettua vaan pelkästään tukemisesta

Ei niitä renkaita saa välttämättä säilyttää edes omassa autotallissa laillisesti.

Palotarkastuksessa katsotaan palokuorma ja sitten tulee noottia, jos on liikaa rojua tallissa.

3 tykkäystä

Rengashotellien märkä uni olis varmaan määräys, ettei omassa tallissa saa olla kuin ne renkaat, jotka on autossa alla. Ja max. kapeanpuoleinen vararengas auton peräkontissa.

Meillä asiat on kuitenkin reilassa. Se on kuitenkin pikkuhiljaa eri juttu, jos ottaa vaikkapa serkkupojan tai tyttärensä renkaatkin säilytykseen talliinsa. Tämmöinen ei ole aivan epätavallista.

Ja tuo viittaamani kerrostalon varastokoppijuttu päättyi jo 1989. Siihen aikaan se oli käsittääkseni hyvin yleistä eikä siitä edes huomattu keskustella. Nyt ollaan monista asioista hyvin huolissaan. Usein asiaa, mutta joskus menee överiksikin. Kaikkein turvallisin varastokoppi on varmaan tyhjä. Veteenkin voi joku hukkua. :wink:

5 tykkäystä

Liian halpaa ei todellakaan kannata ostaa, mutta jos ostaa normihintaisia niin kyllä ne pelaa.

Noissa mopoissa esim. alumiinisessa öljypohjassa olevien proppujen momentit on tosi pieniä, mutta kertaakaan en ole onnistunut kierteitä rikkomaan näillä maallikon vehkeillä.

2 tykkäystä

Juu, itse kyllä olen mieluummin ilman, ja koitan käsituntumalla kuin halvalla momenttiavaimella.

Tekniikan Maailma teki muuten testin näistä kotikäyttö avaimista, ja kyllä siellä hyviäkin oli. Artikkeliin kannattaa tutustua jos meinaa hankkia.
E: tämä edellä haukkumani romu oli muuten bilteman ns. Keskihintainen. Tiedä sitten onko viallinen…

1 tykkäys

Olen antanut itseni ymmärtää, että noissa naksahtavissa käytön jälkeen täytyy aina ruuvata momentti nolliin ja aina välillä kiristää jotain avaimen maksimimomenttiin ja ainakin tällä tavalla ovat itsellä toimineet (koputtaa puuta).

1 tykkäys

Tuollaista ei tarvitse muuta kuin käyttää.

1 tykkäys

Se on renkaiden kuolema ku ne säilytetään lämpimissä tiloissa, renkaat kuuluu säilyttää viileässä varastossa tms. auringolta suojassa.

3 tykkäystä

Sittenhän sen tyhjänä pitäminen pitäisi määrätä pakolliseksi. Turvallisuus aina ensin.

5 tykkäystä

Joo, auttaa kyllä se viileys ja pimeys palkitsee. Meilläkin viileä talli, juuri nytkin alle +5 C. Mutta auto on siellä piuhan päässä, joten lämpiää kyllä silloin kun tarvitaan.