Se on kyllä täysin totta. Mutta mökkeilyä ei voi arvostaa vain rahassa koska mahdollisuus päästä arkea ja kaupunkielämää karkuun maaseudun rauhaan ja järven rantaan on niin tärkeää. Varsinkin jos mökki sijaitsee kohtuullisen ajomatkan päässä.
Irrotin tämän omaksi ketjukseen - katsotaan tuleeko perinteisestä suomalaisten harrastuksesta keskustelua. Itse olen suuri mökkeilyn ystävä, mutta erinäisistä syistä harrastan liian harvoin, enkä omista omaa.
Itse taas tykkään siitä, että mökki on vähän kauempana. Pari tuntia kun ajaa, niin ihmiset muuttuu, maisemat muuttuu, murre muuttuu. Se on vähän kuin ulkomaille menisi ja pääsee hyvin tehokkaasti irti arjesta.
Miinuspuolena mökkihommissa on kaikenlainen nikkarointi, joka ei kuulu suosikkiajanvietteisiini. Veneiden kanssa sen sijaan touhuan mielelläni.
Moni mökkipaikkakunta, varsinkin Oulun korkeudelta ylöspäin, on sellainen, että vuosikymmenkin menee pari-kolme taaksepäin.
Nikkarointi on kyllä sellainen mikä ei ainakaan kauhean hyvin itseltä onnistu. Kaikki pienemmät rempat toki mutta sitten kun tarvii jotain isompaa teettää niin mökkikunnan palveluita vaan hyödyntämään. Mökkielämä kuitenkin pitäisi olla, ja minulle onkin, sitä että kun mökille menee niin siellä saa rentoutua ja nauttia vapaa-ajasta ilman stressiä siitä että pitäisi ihan koko ajan jotain tehdäkin. Samalla muistaen toki senkin että kun jotain pieniä hommia kun tekee niin nauttii mökkeilystä vielä vähän enemmän Kun on jotain tehnytkin niin sitten saa laimailla ja vaan olla.
Riittävän askeettinen mökki kun on, niin ei tartte nikkaroida liialti. Erämaakämpät on aivan rock rock…
Mulla on kyllä hyvin askeettinen mökki. Ainoa nykyajan mukavuus mitä löytyy on sähköt. Vesi haetaan järvestä ja puuceessä käydään kun on isompi tarve. Juomavesi tuodaan kaupungista vesipuntuissa. Mutta eipä sitä mitään muuta kaipaa kun on tähän tottunut ja mökki saakin olla vaatimattomampi kuin kaupunkiasunto.
Minulla ei ole edes sähköjä mökissä. Kännyn sentään lataan naapurissa, muuten nautin elävästä tulesta,aidosta saunasta ja järven kauneudesta. Yksi kaupunkilaisnainen valitti ettei oo juoksevaa vettä. Kipaisin kaivosta ämpärillisen ja kaadoin päälle. Sainpahan olla rauhassa loppuloman.
Mun mökkeilykerrat on laskettavissa yhden käden sormilla. Ei oikein koskaan ole ollut mökki-ihmisiä lähipiirissä. Nyt parina vuonna ollaan otettu vuokramökki. Mutta sekin on ollut säätämistä, kun ei ole omaa autoa. Minulla ei itse asiassa ole edes ajokorttia. Ihan niin in en siis ole mökkeilyssä, että vuokraisin sähköttömän mökin, jossa ei ole juoksevaa vettä, ja osaisin nauttia. Viimeksi katselin mökillä Tapparan pelejä. Voitettiin HPK 6–5. Oli hyvä peli.
Mulla on kyllä pieni idea muodostumassa päähäni, että jossain elämänvaiheessa haluan vetää pienen korpijakson keskellä ei mitään. Ei mitään omavaraista hippeilyä, mutta jos muutaman kuukauden ruokavarastolla ja kalastuksella lähtisi selviytymään.