Mua nauratti eniten vainelämäässä se, kun Keek tajusi et Hei, näähän on lauluja mitä me tehdään täällä!!! Mä olen aina tehnyt vain biisei. Hei!
Kysymys ei ollut suunnattu mulle, mutta vastaan silti: Se kuulostaa hyvältä.
Tai siis osa räpistä kuulostaa hyvältä, osa taas on ihan paskaa, samanlailla kun melkein kaikissa muissakin musagenreissä. Sama homma sen “vaativuuden” kanssa, räppiä voi tehdä menemällä siitä mistä aita on matalin, niinkun voi about mitä tahansa muutakin musaa, mutta ei se tarkota että kaikki niin tekis.
En mä kuitenkaan sano että kaikkien pitäis räpistä tykätä, mutta väite että räppi on helppoa ja sitä tekee vaan ne jotka ei muuta osaa on typerä.
Kuunnelkaa siitä vaikka Busta Rhymesin Break ya neck ja kokeilkaa ite taipuuko kieli samaan.
Tämä on villakoiran ydin. Paskakin hevi on paskaa ja samoin rap. Vaikka raskas musiikki on se mitä pääsääntöisesti kuuntelen - tykkään myös rikkoa rajoja ja kuunnella hyvin tehtyä musiikkia aika laajalla skaalalla. Ei ole väliä onko konemusiikkia, poppia, räppiä, rokkia, bluesia, punkia jne., niin kyllä artistin joka on aito asialleen tunnistaa.
Olisi helppoa jumahtaa paikoilleen, mutta pirun spotify, youtube ja muut palvelut pitävät mielen virkeänä.
Laulaako räppärit livenä oikeesti ja vielä ilman autotunea, kuten vaikkapa moni hevilaulaja vielä nykyään? Vaikka metallialbumit ovat nykyään kaikki vähintään jossain määrin autotunetettuja, kuten kaikki muukin musiikki.
Jos räppiä lauletaan, se ei ole räppiä.