Nopeusrajoitukset ja ylinopeusvalvonta

Totta tämäkin. Tosin täytyy myös lisätä, että kamerat ovat pääsääntöisesti turvallisimmissa paikoissa tehdä ajon aikana jotain noin älytöntä, mikä kertoo jotain valvontakameroiden liikenneturvallisuutta lisäävästä vaikutuksesta. Eli siis käytönnössä turhia.

3 tykkäystä

Näyttäs ainakin Hatanpäällä Kulma-Sarviksen kohdalla olevan tolppa olevan toiminnassa. Komeasti välähti pimeessä edelläajavalle. Sitä en tiedä menikö maksun puolelle, mutta sikäli oli oikea osoite että sama kärry veti vähän aiemmin komeasti läpi punaisista, jotka olivat vaihtuneet aikoja sitten. Aika välinpitämätöntä menoa. Mutta tolla meiningillä osuu kyllä kaikenlaista kohdalle ennemmin tai myöhemmin. Näytti kyllä tuo välähdys pikkuisen nostavan jalkaa kaasulta. Jos tulis vaikka tavaksi.

1 tykkäys

Eivät ne valtiolle turhia ole. Keino rahastaa autoilijoita. Liikenneturvallisuuteen vaikuttavat jopa heikentävästi, kun suurin huomio menee tolppien ja nopeusmittarin tarkkailuun.

2 tykkäystä

Toisin kuin br. Lion #79, itse käytän navigaattoria ja ostettua POI-tiedostoa (ja hälytysetäisyydenkin saa säätää, ainakin Tompassa). Talven suolasumussa kätevää.

YLEn mukaan uuden ajan “peltipoliiseja” on nyt otettu käyttöön:

  • Uudistunut ja hoikistunut peltipoliisi mittaa nopeutta tutkalla ja tallentaa videota.

  • Viiden vuoden aikana uusille tieosuuksille tulee 500 tolppaa, joissa on 150 kameraa.

  • Äkkijarrutukset tai väistöt tiessä olevien silmukoiden kohdalla eivät enää pelasta kaahailijaa. Rikesakko tai sakko napsahtaa riippumatta kepulikonsteista, sillä uuden sukupolven tutkatekniikkaan pohjautuvat peltipoliisit mittaavat ajonopeuksia jopa 150 metrin päästä.

  • Kamera voi seurata 32 ajoneuvon nopeuksia samanaikaisesti eri kaistoilta.

Taitaa peli olla kohta autoilijoiden kannalta “menetetty”. Ei se ajaminen navigaattorien kanssakaan mukavaa ole, jos tarpeeksi usein sieltä hälytyksiä tulee. On se semmoista kyttäämistä sekin, varuillaan saa olla. Ja jos ei noilla uusilla vempeleillä saada tarpeeksi kerättyä “tieveroa”, niin kumma on. Ei tarvitse enää haikailla satelliittivalvonnan ja rahastuksen perään. Moni tiellä liikkuva pääsee maksamaan jo.

2 tykkäystä

6-tien uudet tolpat tuli koettua männäviikolla. Pukaron Paroonin pätkällä oli kuusi uutta tolppaa suuntaansa. Pätkällä on kahdeksan 80:n aluetta, joista kuudella tolpat. Lisäksi se vanha tolppa Kouvolan päässä 70:n alueella. Tolppien design on selvästi yllätyspainotteinen eli hämärän ja pimeän aikaan niitä ei voi nähdä ennen kuin on myöhäistä. Testasin menomatkalla havaitsemista päivännäöllä ja palatessa pimeällä. Lisäksi en ainakaan huomannut, että olisivat laittaneet uusia kylttejä automaattisesta nopeudenvalvonnasta. Luultavasti uusien tolppien ansiosta sakkotulot tulevat kasvamaan roimasti. Liikenneturvallisuus tuskin on ollut edes mietinnässä. Tosin tuolla pätkällä on sikäli helppo välttää välähdys, kun tietää että aina kun tulee joku muu nopeusrajoitus kuin sata, kannattaa hiljentää välittömästi.

3 tykkäystä

Ymmärrän harmituksen, mutta toisaalta miksi ei voi ajaa sen rajoituksen mukaisesti? Totta on, että melko monta noista on laitettu paikkaan, missä oikeasti pitää jarruttaa, jotta saa nopeuden laskemaan ennen rajoituksen muutosta (moottorijarrutus ei riitä). Tästä en pidä lainkaan, mutta sen kanssa on nyt toimeen tultava.
Kaikesta huolimatta siellä on ne säännöt ja merkit, minkä mukaan pitää mennä. Ylinopeudesta saatava muistutus tuppaa olemaan yleensä siinä ratin ja penkin välissä. Itse olen elämässäni saanut vain yhdet sakot ylinopeudesta, kameroista en yhtään.
Kamerat ovat kuitenkin ennalta arvattavissa paikoissa yleensä.

Itse pyrin rajoitusten mukaan ajamaan, eikä rapsuja ole vielä tullut. Mutta joskus on tilanteita ollut, että keskittyminen on sen verran herpaantunut, että olen hetken arponut senhetkistä nopeusrajoitusta. Pikkuisen noloa ajaa välillä 80 satasen alueella. Yksin ajaen on helpompaa. Liian hyvä seura autossa saattaa sensijaan aiheuttaa unohduksen… Oman navigaattorin nopeusrajoitus tietoihin en 100%:sti enää luota. Eikä sitä taida saada päivitettyä. Pitänee ostaa uudempi navi tai auto, joka osaa lukea liikennemerkkejä.

Ei ole tarvis hurjastella, mutta vähän liian kyttäämiseksi tuo nopeusjuttu on mennyt. Pahempiakin juttuja on, mutta niihin ei juuri puututa. Tai ei muka ehditä puuttumaan. Ohituksia aivan surutta älyttömissä paikoissa, todellista kaahaamista, punaisia päin ajoa, suojatietilanteet jne. Paljon pahempaa kuin hetkellinen 90 kasikympin alueella.

8 tykkäystä

En voisi olla enempää samaa mieltä. Lopulta ongelma taitaa olla se, että poliisien resursseja on vähennetty ja liikenteen valvontaa on automatisoitu. Tämä tuo tullessaan sen ongelman, että liikenteen valvonta keskittyy noihin tolppiin ja pääteille. Tänä päivänä harvoin (jos koskaan) näkee valvontaa esimerkiksi taajamissa, missä liikkuu lapsia koulutiellään.
Tästä eteenpäin, jos jatkaisin juttua, niin sitten oltaisiin nopeasti politiikka-alueella.

2 tykkäystä

Itse sain rikesakon Kalevantiellä ihan valvonta-auton takalasin läpi kuvattuna, eli poliisin automatisoimaton nopeusvalvonta keskittyykin nykyisin juurikin taajamiin. Pääväylillä sitä ei juurikaan tapahdu kuin “lennosta”.

Oliko siellä valvonta-autossa poliisit sisällä vai oliko se vain valvonta-auto, jonka ihminen oli ajanut tietylle paikalle ottamaan kuvia?
Veikkaan, että ei ollut poliisia (ihmistä) istumassa tuossa autossa.
Jos Tampereella sattuu pari valvonta-autoa olemaan jossain parkissa silloin tällöin, niin se ei tarkoita mielestäni kauhean aktiivista liikennevalvontaa taajamissa. Miten nuo valvoo esimerkiksi suojatie käyttäytymistä valottomissa risteyksissä autoiliijoiden suhteen? Voit toki olla erimieltä asiasta.

Ikinä en ole nähnyt valvonta-autoa ilman miehitystä, enkä usko niin toimittanakaan. Miehitystä ei toki näistä “kleippari volkkareista” näy, kun istuvat siellä takaosastossa tummennettujen lasien takana.

Hyvä linkki ja hyvä kuva. Mutta, tuossa uutisessa kerrotaan myös:

Automaattivalvonta-auto on poliisille apuväline, ihmistyövoimaa se ei korvaa.

Olen edelleen sitä mieltä, että ei siellä poliisisetä kokoaikaa istu. Toimisiko kuitenkin vähän samalla tapaa kuin tolpatkin.

Ole vaan, mutta eihän siinä mitään järkeä olisi, että kun auto on samalla paikalla max pari tuntia, niin siitä johonkin lähdettäisiin. Saat olla ihan vapaasti mielipiteesi kanssa ja minä lopetan asian todistelun tähän.

Tää on kyllä autoa ajaessa pirun harmillista.

1 tykkäys

Voit olla oikeassakin, en minä sitä ole kiistänyt. Tuo YLE:n linkki ei vaan tuonut todistusaineistoa tuohon, jutuissa ei kerrota sitä, päivystääkö poliisi autossa vai eikö? Minun mielestäni nuo ovat liikuteltavia kameratolppia, jotka eivät ole oikeaa valvontaa taajamissa.

Taajama valvonta on joka tapauksessa ihan retuperällä ja sakkoja haetaan valtateiltä, se kai se oli se minun ajatukseni.

Mä joudun tuon “harmillisuusjutun” ottamaan kyllä osittain vitsinä omalta osaltani. Itse olen semmoisen ajokoulutuksen saanut, että luultavasti olen joutunut melkoiseen tarkkuuteen ja huolellisuuteen oppimaan. Monet ekat vuodet ajelin poliisikoulut käynyt ihminen repsikan paikalla ja jos pientäkin huomautettavaa oli, niin kommentti tuli. En edes viitsi mainita esimerkkejä. Niinpä meikäläinen ajeleekin turvallisuus edellä. Nuorempana tuli oltua vähän reippaampi liikenteessä. Nyt huomioin yleensä, jos joku on esim. vaihtamassa kaistaa yms. Tilaa tulee kyllä. Ja itsekin esim. käytän vilkkua kotipihassakin. :wink:

1 tykkäys

Joillekin ottaa koville tämä “tarkkuuskisa”. Herpaantua ei vaan saa. Säännöt on sääntöjä.

Lähtee 170€ takia käräjille? Missäköhän henkilö oli silloin, kun järkeä jaettiin?

4 tykkäystä