Nopeusrajoitukset ja ylinopeusvalvonta

Voi muttei nopeusvalvontakuvaa josta tunnistaa rekkarin. Ehkä huonon instagram kuvan otti?

Volvo alkaa rajoittaa jatkossa (2020 alkaen)omatoimisesti huippunopeuden 180km/h uusissa autoissaan. Mitä mielipiteitä tästä?

Eiköhän toi ole ihan hyvä, vai kuka tunnustaa että on järkevää/turvallista ajaa Suomen teillä yli 180km/h?

Kai se täällä suomessa on ihan ok , näissä olosuhteissa ja tällaisella teiden kunnossapidossa.
Mutta keski-euroopassa, lähinnä saksassa olet sitten silläkin “jaloissa”.

1 tykkäys

Ajat siä Saksassa “oikeaa” kaistaa niin ei ongelmaa.

1 tykkäys

Monestiko tulee eteen tilanteita missä 180km/h ei riitä? Enkä nyt siis tarkota sitä että joku ajaa jossain saksassa nopemmalla autolla ohi, vaan siis että ihan oikeasti tarvis ajaa kovempaa?

Menee off topiciksi, mutta ajan “oikeaa” kaistaa siellä Saksassa mielummin sellaisella autolla , jolla siellä voi ajaa, jäämättä jalkoihin.
Minun mielestäni turhaa lähteä rajoittelemaan autojen suorituskykyä ja näin antaa etua esimerkiksi monille saksalaisvalmisteisille autoille, joilla he voivat baanoillaan päästellä menemään sydämensä kyllyydestä.
Tuollainen 180km/h on aika pliisu nopeus noilla teillä. Kokemusta on.

2 tykkäystä

Tämähän olisikin mielenkiintoinen juttu. Mitä jos Volvo tarjoaisi esim. Suomeen vaihtoehdon, että autot rajoitettaisiin 120km/h, koska lujempaahan ei missään saa ajaa…Moniko ottaisi?

2 tykkäystä

Mitä? Eihän niitä tarvi rajoittaa, eihän traktorit noin kovaa kulje :rofl:.

2 tykkäystä

En ostaisi. Suomessa tommosia nopeuksia ei paljon tuu ajettua, mutta ulkomailla kyllä. Ja kyllä ne nopeudet siellä penkin ja ratin välissä pitää osata päättää/kontrolloida.

1 tykkäys

Tätähän voisi kanssa kokeilla Suomessa :grin:
Saataisiin reippaasti lisää Darwinin luonnonvalintaa ja luontaista poistumaa tuonne bensalenkkariosastolle. Toki samalla myös voisi tulla hieman sivullisia uhreja…
Tosin olisi siellä mäntyjen ympärillä varmasti aika joukko Skodiakin. Vai mikä se myyntiedustajien suosikki nykyään on? Niillä kun tuntuu olevan aina ihan pirullinen kiire nykyliikenteessäkin.

2 tykkäystä

Loistava idea, lisää holhoamista täällä kaivataankin. Tosin tuo huippunopeus on edelleen liian korkea. Se edellä ehdotettu 120 km/h olisi huippunopeudeksi paljon sopivampi mielestäni koska sitä kovempaahan täällä ei saa ajaa.

1 tykkäys

Itse kun en Volvolla aja, niin tämä on mielestäni hyvä asia. 120km/h olisi vielä parempi.

Nyt kun on saatu pää auki nopeusrajoittimille kevytautojen muodossa, on vain ajan kysymys koska joku valopää ministeri alkaa ajaa rajoittimia pakollisiksi kaikkiin autoihin.

6 tykkäystä

Voi olla, että ymmärsit oikein, mutta tarkennan hieman kommenttiani.

Nopeusrajoitushan on aina suurin sallittu ajonopeus. Keliolosuhteet ja liikenteen määrä ohjaavat käytännössä, ajetaanko moottoritiellä 120km/h vai 80km/h. Ja näiden havainnointi on kuljettajan vastuulla.

Mua lähinnä närästää tällainen, että aletaan tehtaalla rajoittamaan nopeuksia. Edelleen, Suomessa ei niin väliä, mutta nykyään osa ihmisistä käy jo ulkomaillakin autolla.

Olen yhdellä Volvolla aikanaan autobaanaa ajanut Saksassa ja kyllä oli kivaa kun ei tarvinnut olla tien tukkeena.

1 tykkäys

Niin tää on kyllä ihan sellainen periaatteellinen kysymys tämä case Volvo. Jotenkin ei järjellisistä syistä kuullostaa ahdistavalta, vaikka ei kyllä Suomen oloissa tule yli 180km/h koskaan ajeltua. Mutta kuitenkin henkisesti kova pala jos tietää, että on rajoitettu. Kuitenkin pystyn hyvin ajelemaan nykyisellä BMW:lläni vaikka tiedän, että on se rajoitettu tämäkin 250km/h. En ole kokeillut kylläkään, kun on ohjelmoitu, että vieläkö se rajoitus siellä on.
Eli siis käytännössä ihan sama onko rajoitus 180km/h vai 250km/h. Oisinko tällä nykyisellä kerran yöllä kokeillut hesan motarilla jonkun 200+ km/h. Saksassa en tällä ole käynyt, mutta mitä muilla autoilla, niin ei se oma matkanopeus sielläkään ole ollut yli 180km/h. Toki on tullut ajettua sitä 250km/h rajoitinta vasten ihan vaan kokeilun vuoksi.

En menettäisi yöuniani tuon Volvon nopeudenrajoittamisen takia.
Kaverilla on Lincoln Town Car ja siinä on nopeus rajoitettu lukemaan 179kmh.
Kaveri itse ei tätä tietäisi, eikä tulisikaan tietämään jos minä en olisi ajanut sillä.:laughing:

2 tykkäystä

Kyllä taas pienestä asiasta mieltä harmitetaan. Kuinka moni oikeasti on edes ajanut yli 180 kmh? Vois ihan hyvin vaikka rajoittaa 150kmh eikä siltikään pitäisi haitata kenenkään liikkumista.
Ja jos on Saksaan asiaa niin onko siellä pakko ajaa 250kmh vai pärjääkö vaikka menisi vähän hitaampaa? Jos haittaa niin ajaa jollain muulla. Ja ei, en ole itse Volvo kuski!

4 tykkäystä

Itse olen kerran nuorena hirmuna kokeillut viritetyn vanhan turbo volvon vauhtia. N. 240 km/h kulki mittarin mukaan. Jälkeenpäin ajateltuna hullua hommaa, ei ois kauheeta uraa tai töyssyä hyvin hoidetuilla Suomen teillä tarvittu, että ois autoo saanut etsiä jonkun ladon seinästä. Nykyään tuleekin ajeltua aika hyvin rajoitusten mukaan. Autossa toki tulee olla hevosia enemmän, kun 100. Ohitukset kuitenkin mukava hoitaa turvallisesti.

Vapaita nopeuksia “kokeiltiin” Suomessakin useita vuosisatoja, ennen kuin 1970-luvun puolivälissä vakiintui nykyisenkaltainen nopeusrajoituspolitiikka. Menestyksekkäin kokeiluvuosi taisi olla 1973, jolloin liikenteessä kuoli yli 1100 henkeä, silloisilla huomattavasti nykyistä pienemmillä liikennemäärillä. Silloinkin oli viisaita kansan syviä rivejä edustavia poliitikkoja, jotka vastustivat nopeusrajoituksia yksilönvapauteen puuttumisena, ja kova öyhyäminen lehtien palstoilla, kuinka yksilöt kyllä osaavat itse valita nopeutensa. Jopa turvavöitä vastustettiin samasta syystä. Liikennekuolemat kuitenkin romahtivat jo 1980-luvun alussa alle 600:n.

Lähitulevaisuudessahan nopeusvalvonta voidaan lopettaa, kun autojen kehittyminen mahdollistaa ylinopeuden estämisen kokonaan. Sitten täytyy vaan keksiä uusia tapoja osoittaa jo muutenkin nurkkaan ahdistunutta 1900-luvun miehekkyyttä.

3 tykkäystä

Täällä tuota Saksaa jotenkin hehkutetaan. Olen siellä aika paljon ajanut ja kyllä ne hetket on harvassa kun yli 180 km/h tulee ajettua. Enemmän varmaan kilometrejä motarilla on tullut ajettua ryömintävauhtia.

5 tykkäystä