Oletko maistanut elämää suurempaa olutta?

Kylmä Warsteiner on kyllä hyvä olut, se vähän makea maku on oikein hyvä.

Noi trappistioluet on kyllä oma lajinsa, aika vähän noihin olen vielä itse perehtynyt.
Belgialainen Leffe Blonde on kyllä lähellä sydäntä, tuo on erinomainen olut.

3 tykkäystä

Mun makuun kuitenkin vähän liikaa alkoholia, mutta hyviä oluita Sori Brewing tekee. Jätkäthän asuivat opiskellessaan Sorilla, ihan vuokrakämpässä siis, eivät käsittääkseni tilapäismajoituksessa. Sieltä alkoi olutharrastus ja sitten pistivät pystyyn panimon Viroon. Jotain mietintöjä oli panimoravintolan perustamisesta Tampereellekin tietääkseni, mutta ilmeisesti ne haudattiin.

Wanhasta postista saa hanasta. Varmasti myös muualtakin.

1 tykkäys

Kymmenen herätystä ja Finnair vie tämän luokse.

5 tykkäystä

Mulla kaksi viikkoa ja Japaniin maistelemaan paikallsia ihmetyksiä.

1 tykkäys

Sorin Delirious IPA myös samassa kategoriassa. On kyllä niin suun muotoista että…

Kyllä. Tätä tuli pääsiäisenä maisteltua ja on kyllä erinomainen DIPA. Ihan ei omissa kirjoissani yltänyt tuon In to the Cloudin tasolle, mutta vähintään semmonen 9-9,5 kouluarvosanana. Tietty mahdollista, että ero johtui vain maistelutilanteesta tms. ulkopuolisesta seikasta.

In to the Cloudin ystäville suosittelisin Leffen Rituel 9° olutta! Tämä on kanssa omia suosikkejani, ai että kun on hyvää!

Mielipiteitä nyt on aina, mutta kyllä mulle ainakin +30 C:n lämmössä maistui meksikolaiset oluet. Yleensä ihan perusvaaleeta, Pacifico, Sol, Corona. Usein ihan pullon suusta ravintossakin. Tais niissä olla välillä joku “Quality” tai “Special” lisämerkintä olla, joten ehkä jotain ihan halvinta parempaa laatuakin löytyi. Jotain kuvia tuli joskus räpsittyä, joten pitäis melkein niistä tsekata tarkemmat merkit ja laadut. :slight_smile:

Turistialueella 15-20 pesoa pullo, joten ei mitenkään kovin kallista. 1€ = 20 pesoa. Ja mielestäni normipullo oli 0.365 l. Aika monessa paikassa oli Happy Hour klo 12-18, joten kyllä sitä oluttakin ihan riittävästi tuli. Ja jos lasi pöytään tuotiin, oli tarjolla aina limeviipaleita. Niistähän Meksikossa ei tunnu eroon pääsevän. Joskus oli limeviipale lyöty pullon suuhunkin, jollei sitten ollut “serviettitulpalla” koristeltu.

En nyt ole mikään erikoinen oluella nautiskelija tai asiantuntija, mutta pikkuinen plussa pitää laittaa Modelo Negrolle. Nimensä mukaisesti tumma olut. Ei nyt mukään hätkähdyttävän pysähdyttävä, mutta ainakin siellä tuntui toimivan. Helposti juotava, kuitenkin ihan aromikas. Ei mitään semmoista, josta jo pintistä tulee “syöneeksikin”. Eikä
kuitenkaan voi värjätyksi vedeksikään väittää. :wink:

Tuo on kyllä totta, että +30 asteessa ei todellakaan tee jotakin jytkyä stouttia mieli :smiley:
Vaikka meikäläinen on aika hurahtanut tuohon IPA / tupla IPA osastoon ja Blegioluisiin, niin
Sol ja Corona on kyllä semmoisia aurinkoisen päivän klassikoita, että kyllähän ne maistuu.
Samoin Hoegaarden.
Viime vuonna iski SOPPissa ollessa kunnon helle ja Sonnisaaren Oranki osoittautui vietävän hyväksi janojuomaksi! Kerrassaan virkistävä olut auringonpaisteessa!

1 tykkäys

Eilen tuli juotua avantosaunottelujen yhteydessä Pyynikin Nordic Lager -olut. Ei se nyt mitään elämää suurempaa ollut, mutta hyvä olut joka tapauksessa, mm. Lidlistä sitä saa. Ainakin saunomisen yhteydessä meni kivutta kitusiin.

Eikös se nimenomaan mene niin, että mitä lämpimämpi maa, sitä miedompi on oluen ominaismaku?

Ja sitten on poikkeukset kuten Suomi :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 tykkäystä

Vessaremppaa oon tässä väkästänyt viime päivinä. Kyllä se virosta tuotu Heinekenkin maistuu kun hommia lopettaa, vaikkei mitään elämää suurempaa olekaan.

Ohan se siinä mielessä ihan oikea olut vessarempan yhteyteen, kun miettii, mikä Heinekenin kuttumanimi on. :smiley:

1 tykkäys

Se riippuu niin siitä, mihin tarkotukseen.
Työn jälkeen saunassa maistuu kylmänä mikä tahansa, ja maistuupa vielä hyvältäkin.
Mummuni aikanaan sanoi: “Paras mauste on nälkä”, ja se pätee kyllä olueenkin.

Lisäänpä vielä, että oon nyt maistanut muutamaa alkoholitonta olutta. Lähinnä siksi, ettei sitä prosenttia viitsi ihan päivittäin maiskutella.
Kyllä nämäkin ihan hyvältä maistuu, ainakin virvokkeena.

1 tykkäys

Kyllä ja ihan ykkösolut saunajuomana silloin tällöin ok.

3 tykkäystä

Kotona ruokajuomana aina välillä Lidlistä ostettua Finkbräuta. Ei oo pahemmin prosentteja, mutta aika harvoin mä niiden perään oon. Ja muutenkin janojuomana yks tölkki tota Finkbräuta ihan ok. Enempää on harvoin kaivannut. Sitä ei “ryypätä”. :wink:

Mutta jos aikaa vois kääntää takaisin… niin pikkuisen kaipaan sitä alkuperäistä Lahden Sinistä vieläkin. Sitä mitä juotiin 70-luvulla. Olisko ollut vielä 80-luvun puolellakin. Se oli saunaoluena ykkönen. Oli vain Lahden Vihreä ja Sininen. Mistään haarniskaoluista ei tiedetty mitään. Se ritarisininen tuli myöhemmin ja oli vettä aromiltaan tuohon vanhempaan verrattuna.

3 tykkäystä

Minun lemppari oli tuolloin myös Sininen. Tykkäsin siitä humalaisesta mausta, jota mielestäni siinä oli sopivasti.

3 tykkäystä

Nythän niitä lahtelaisia on taas tullut kauppoihin; on muunmuassa Lahden erikoista sekä Lahden erikois A:ta. Onko vanhemmalla kaartilla makumuistoja, että vastaako tämä uustuotanto yhtään maultaan sitä vanhaa?

Mun mielestä ei ole samaa olutta

Toi ‘Erikoinen’ taidettiin lanseerata uudelleen Lahden MM-kisoihin. Ymmärsin, että sen pitäs noudatella samaa reseptiä, kun se vihreä aikanaan, mutta haastavaahan se varmaan on vuosikymmenten jälkeen tehdä samanlaista, jos tekeminen on ollut katkolla.

1 tykkäys