Oletko maistanut elämää suurempaa olutta?

Entäs se litran pullo, perinnekalja nimellä muistaakseni kaupassa nyky päivänä, olisko samaa ainetta? Alkoholi pitoisuus muistaakseni vähäinen.

1 tykkäys

Nyt en kyllä osaa vastata, mutta sen verran on alkanut kiinnostaa, että pitää kokeilla tehdä itse.

1 tykkäys

Ei ole kyseessä sama tuote.

2 tykkäystä

Mä oon ja kaljoitellut pienestä pitäen. Äiti teki aina kotikaljaa semmoisiin 3 litran vaarinkaljapulloihin. Hyvää oli, kun ei päästänyt vanhenemaan. Silloin alkoi olla turhan hapokasta… hapanta. :wink:

Kävin vaimon kanssa Helvetinkolussa kävelylenkin ja ostimma paketin jälkiuunilastuja. Mökillä avasimme Ayinger Winterbock oluen. Ja maistelimme sen kimpassa. Ai saakuti ku oli hyvää !

5 tykkäystä

Se on hyvää ja kohtalaiset arviot saanut myös… On samaa tavaraa, kuin tämä (talvella nimi vain vaihtuu):

Ayinger Celebrator Doppelbock:
https://www.ratebeer.com/beer/ayinger-winter-bock/1090/

1 tykkäys

Mielelläni vastaanotan kattavia raportteja kauppojen uudistuvista valikoimista 1.1.2018 alkaen. Erityisesti kiinnostaa Saksa ja vehnä. Iltarukouksessa toivon Franziskaneria ja Schöfferhoferia.

Saksa-Lidlin Grafenwalder vehnä on muuten ihan kelvollista eikä maksa mitään. Olemme jännän äärellä, mitä oluisiin tulee.

2 tykkäystä

Ja belgialainen Hoegaarden, ai että. No en usko koskaan tulevan maitokauppoihin.

1 tykkäys

No joo, Hoe on sellaista hellelimua. Vähän pliisun makuista, mutta liukkaasti hulahtaa kesäpäivänä. Merkki satsasi muutama vuosi sitten isosti Suomen baareihin ja nyt sitä saa kaikkialta. En ihmettelisi jos kaupastakin.

Hoegarden kuumana päivänä sitruunan kera siitä pään kokoisesta mukista on parasta.

4 tykkäystä

Ok täytyy katsastaa, kun en ole viime vuosina paljon baareissa käynyt niin en oo huomannu.

Alkoholilain päivityksen jälkeen Krombacherin Pils 4,8% on saapunut ainakin osaan S-Ryhmän kaupoista. Itse ostin Sokokselta. Pehmeä pils jossa kaikki kohdallaan.

Pyynikin Käsityöläispanimon kauppa avattiin uudelleen perjantaina ja ainakin lauantaina 24.3 kauppa on auki aina klo 15 asti.

Kauppaan johtaa huomaamaton ovi tehtaan päädyssä osoitteessa: Kolismaankatu 1.

Tulipa ostettua jäkälällä maustettua olutta, joka on tehty yhteistyössä kahden ulkomaalaisen panimon kanssa, mutta ei vielä maistettua sitä…

4 tykkäystä

^Kerrohan tuntemukset maistelun jälkeen? :slight_smile:

Täytyypä kertoa… Untappd -palvelussa jokunen on jo maistanutkin tuotetta.

Tuli Belgian reissulla vierailtua Hoegaardenin panimollla, tosi hyvä ja informatiivinen panimokierros. Ja hyvää olutta, just tuommoinen aurinkoisen päivän janojuoma.

Sori Brewingin ja Keesin yhteistyönä panema In To the Cloud IPA/triple räjäytti tajunnan totaalisesti! Elämää suurempi olut. En tiedä saako tätä muualta kuin Sori Taproomista Helsingistä, mutta aktiivinen metsästys meneillään koko ajan; niin turkasen hyvää että pakko saada lisää. Toimi varmaan vaan jos diggaa hedelmäisistä, Ipa-tyyppisistä, oluista. Mutta jos noi kolahtaa niin aijai kun on hyvää. Ja semmoset sopivat ~9%.

5 tykkäystä

Westvleteren-olut,onko tuttua? Jutun mukaan West­vleteren XII-olutta saa Helsingistä yhdestä ravintolasta.

2 tykkäystä

Trappistioluet on kyllä varsin tuttuja. Olin joskus yhden kesän harjoittelijavaihdossa Hollannissa Delftissä. Meillä oli asuntolan TV-huoneessa kaljaa vaikka miten. Useampi jääkaappi täytettynä ja yks oli nimenomaan varattuna trappisteille. Oli Dubbeliä ja Trippeliä. Tais olla Westmalle yleisin. Kyllä niitä jokunen tuli juotua, mutta ei kyllä ns. urakalla. Tais meillä siellä silloin Grolsch, se suljettavalla posliinikorkilla varustettu, olla se suosituin olut. Se maistui ja näyttäis sitä vieläkin saavan maailmalla.

4 tykkäystä

Jos haluaa maistaa edullisempaa Westvleteren tyylistä olutta, niin suosittelen St. Bernardus Abt 12 -olutta (Panimo on aikoinaan saanut alkuperäisen Westvleteren -reseptin).

3 tykkäystä

En tiedä elämää suuremmasta mutta muutamat viimeiset vuoden olen lipittänyt Heinekenin nelosolutta ja seon mainio rentoutumisjuoma. Bulkkilageriahan tuo, mutta mielestäni pätkii Karjalat etc. Plus kun hinta on kohdillaan niin avot.

Elämää suurempi olut (joka on kanssa bulkkilageria) on mielestäni Warsteiner.