Palautetta kanssakeskustelijoille, 2. erä

Ketjun otsikkoon vedoten en sanon että @TeroJ vaikuttaa erittäin viksulta äijältä.

Aina suora ja ei yhtään turhaa viestiä vaan lähes aina omasta mielestäni tiukkaa asiaa.

7 tykkäystä

Yks pikkuinen huomio surusta.

@KnutKarski : Surullinen uutinen -keskustelussa asetat viimeaikaisten hukkumisonnettomuuksien rinnalle ilmeisesti vertailun vuoksi Kurun onnettomuuden vuodelta 1929. Todella traaginen tapahtuma, mutta se on jo ollut lähes 100 vuotta tiedossa, ei siis ole mikään uutinen enää. Kyllä se tapahtuma on surtu moneen kertaan ja edustaa tänä päivänä lähinnä historiaa.

En lähtisi tekemään surusta “korkeushyppyä” eli asettelemaan rimaa millekään tietylle korkeudelle. Juuri tällä hetkellä itse suren enemmän Kalajoen kolmea hukkunutta poikaa kuin Kurua vuodelta 1929. Aikakin tekee tehtävänsä ja siloittelee haavat. Nopeastikin, jos kyse ei ole omaan lähipiiriin kohdistuneesta tapahtumasta.

Kaikella palstaystävyydellä, jota toivottavasti on olemassa, luultavasti ymmärrän perimmäisen ajatuksesi. Mutta en sitä, että alettaisiin vetämään tiukkaa kelpoisuushierarkiaa surulle ainakaan tuossa topikissa.

9 tykkäystä

Suru ei ole juu korkeyshyppyä, mutta mikä järki on alkaa surra yksittäisiä tapaturmaisia kuolemantapauksia? Ei se mihinkään yleissivistykseen kuulu, eikä sen kuulu hetkauttaa jos joku on jossain hukkunut tai kuollut kolarissa.

Tuo “surullinen uutinen” -ketju on sellainen, jonka viestit mielellään katsoo saadakseen tietää jos vaikka joku palstalainen on joutunut jonkin tragedian keskiöön. Mutta aika usein sieltä saa lukea tapauksista, joista ei olisi halunnut tietää ensinkään.

4 tykkäystä

Tämä. Miksi siis jakaa näitä onnettomuuksia täällä, kun kaikki voii lukea niitä noista roskalehdistä.

4 tykkäystä

Sitä hetkautusta kutsutaan myötäelämiseksi. Toki on ihmisryhmiä ketkä eivät sitä tunne, vaikka se on keskeinen osa ihmisyyttä.
Moni on surrut esim. Kalajoen tapahtumia, vaikka kosketuspintaa poikiin ei ollut. Se on ihmisillä sisäänrakennettua.

5 tykkäystä

Tottakai sillä tahtoo olla vaikutusta mielialaan kun tällaisista kuulee. Mutta se on täysin hyödytöntä ja tarpeetonta kärsimystä, ellet tunne osallisia ja/tai pysty tekemään jotakin heidän auttamisekseen. Sitä alkaa helposti ajatella maailman olevan paha, petollinen, onneton ja vaarallinen paikka.

Lapsena tykkäsin Aamulehden “konnalootasta” ,ja sen aiheuttamista tunteista. Nykyään en haluasi tarpeettomasti marinoitua ikävyyksissä. Somefeedeistanikin olen onnistunut rakentamaan aikamoisen LaLa-landin, mikä on mahtavaa.

Jos joku haluaa myötäelää Kaiken Maailman Paskan, sille on ehkä otollisempiakin paikkoja kuin mikään ketju tällä palstalla.

Ehkä sitä on helppo laajentaa vaimentamalla tuo Surullinen uutinen -ketjukin, jos aiheuttaa noin voimakkaan reaktion?

4 tykkäystä

Etsä viittisitsä lukea aiempiakin viestejäni tastä ketjusta ko. aiheeseen liittyen, jossa perustelin sitä miksi haluan avata sen ketjun jos siinä on uusia viestejä.

Ratkaisu varmaan olisi jakaa ketju kaiken maailman ikävyydessä rypemisen ja suuronnettomuuksien sekä palstalaisten henk. koht. draamojen ketjuihin. Ensin mainitun vaientaisin ilolintumielin.

Mutta toki olen yleisesti ottaen vähentänyt rajusti täällä roikkumista ja kommentointia varsinkin kesäisin, koska matalamielinen ajanviete ja tällaiset typerät vänkäykset ovat pääsisältö.

2 tykkäystä

Kyllä mä sen luin. Mutta eikö ne palstaveljien tragediat mene samaan osastoon: hyödytöntä ja tarpeetonta kärsimystä lukea muiden murheista, kun et ihmisiä tunne tai pysty asioille mitään tekemään?

Kai se on tulkinnanvaraista. Ite lähinnä ajattelen, että jos jotakin mun elämässäni merkityksellistä ihmistä kohtaa joku tragedia, niin kuulen siitä kyllä jostain muualta kun Tappara.co -palstalta. Jos en kuule, kyseenalaistan onko se sittenkään niin kovin merkityksellistä. Tosin eipä mulla täällä yhteisössä varsinaisia tosielämän tuttuja taida juurikaan ollakaan.

Noin muuten kyllä olen hyvinkin paljon samoilla linjoilla siitä, kuinka paljon maailman pahuudesta kannattaa ahmia osakseen. Maailma on täynnä kaikenlaista paskaa, sotia, terrorismia, tragedioita, ja sosiaalinen media haluaa työntää aikalailla kaiken sen meidän silmille 24/7, aina kun avataan some. Suurin osa siitä sisällöstä on melko hyödytöntä ja turhaa, ja vaikka aina voikin vedota yleissivistykseen, tai siihen että on hyvä tietää mitä maailmalla tapahtuu, en ehkä itse allekirjoita sitä että se kaikki pitäisi saada tietoon sillä tarkkuudella, volyymilla ja nopeudella millä sitä tarjotaan. Oikeastaan päinvastoin: on vaan parempi kun ei tiedä kaikkea, koska iso osa siitä on täysin tarpeetonta sontaa. Jos syyriassa räjähtää nyt pommi, niin se ei vaikuta mun elämääni millään lailla. Paitsi jos annan sen vaikuttaa.

Viimeisen kappale ei ole suunnattu @KnutKarski, toimit vain innoittajana. :+1:

6 tykkäystä

Kunpa kausi alkaisi.

13 tykkäystä

No jo ny on jumalauta. Täällä sä pystyt laittamaan tykkäyksen, tai vaikkapa osaaottavan yksityisviestin. Ja monesta palstalaisesta on tullut läheinen. Tämä on YHTEISÖ.

Kuten sanoin, tulkinnanvaraista. Omassa elämässä ne merkitykselliset ihmiset ja yhteisöt löytyy n. 99% jostain muualta kun internetistä, niin en jaa tuota kokemusta. Jos sä koet asian erilailla, niin suotakoon se sulle, eipä mulla siihen sitten mitään sanottavaa ole.

5 tykkäystä

Nykysukupolven ihmisenä olen uponnut tähän kaninkoloon ja nykyään valitettavasti uhraan joka vuorokaudesta noin 30min-1h aikaa kaiken maailman tulevaisuuden kauhuskenaarioiden tai vaikka oman terveyden murehtimiseen.

Joskus pienenä mua peloteltiin että “me ihmiset tapetaan ittemme sukupuuttoon” ja siitä asti oon päässäni muka ennustanut että joskus 2030 luvulla tulee joku kaiken lopettava sota. Toki en tähän täysin usko, koska kuitenkin sijoitan rahaa tulevaisuuteen.

Yritän kyllä päästä tuosta murehtimisesta eroon. Ei sillä tee mitään, mutta mun aivojen on pakko kokoajan ajatella jotain ni välillä kun on tylsää ni hups.

Yllä olevaan keskusteluun muuten totean, että sinne vaa vaikka jokainen hukkumisuutinen jos joku jaksaa linkata. Menee 0.5 sekuntia swipettää se pois jos ei otsikkoa enempää kiinnosta.

1 tykkäys

Meet kato duuniin joka ei oikeasti lopu kun tunnit on täynnä.

Perkele ku pääsis ees duunii :smiley:

Ei sillä kyllä mä pääni täytän harrastuksilla… Pääosin… Annoin kyllä täydellise aasinsillan huumevitsille, mutta siitä ei ole kyse :sweat_smile:

2 tykkäystä

Iso respect @iceman :lle faktapohjaisista viesteistä linkkeineen :+1:. Pidän.

7 tykkäystä

Onpa mukava, kun kiekkoaiheiset ketjut ovat ylhäällä joka kerta, kun palstan avaa. Oisko se vaikuttanu, että Tapparan kevät loppui aivan liian aikaisin ja paljon totuttua aikaisemmin, mutta kyllä kiekkoa kaipaa jo tässä vaiheessa kesää kovasti. Joukkuekin näyttää ihan kilpailukykyiseltä, niin eiköhän tästä taas hyvä tule.

10 tykkäystä

Jos jaksaisit lukea ketjua ihan muutaman viestin ylöspäin, niin tietäisit kenestä kysymys. Aiemmin jo pahoittelin asiaa ja selvensin seuraavassa viestissäni ketä tarkoitin, kun puhuin Jepusta, Antesta ja Popesta. Näin ollen ajattelin, että kaikilla se luetun ymmärtäminen on sen verran hallussa, että tajuaisi kuka se Jepu on. Mielestäni Julius Mattilastakin on puhuttu Jullena jo pidempään ihan Tapparan somea yms. haastatteluja ja palstaa myöden.

Ilmeisesti on vähän liian pitkä tauko peleistä, kun ei voi vielä pelaajia heitellä bussin alle, niin v*ttuillaan sit palstatovereille.

Mutta pahoittelut nyt sullekin, kun en käyttänyt koko nimeä. Toivottavasti ei mennyt päivä pilalle.

2 tykkäystä

Pelaajista niiden oletetuilla lempinimillä puhuminen on mielestäni jotenkin falskia, kun ei ne kuitenkaan mitään omia kavereita ole.

20 tykkäystä

Jep, se on sun mielipide ja se sulle suotakoon. Kuten jokaiselle muullekin. Minä ajattelen tästä asiasta eri tavalla. Eikä kumpikaan mielipiteistä ole oikea tai väärä, eihän? Omasta mielestäni myös kitinä ja etenkin v*ttuilu siitä, että kirjoitanko Jesper vai Jepu, on pikkumaista. Ja sekin on yhtälailla vain mun mielipide.

Ensimmäinen palaute aiheesta oli asiallinen, johon pahoittelin ja selvensin ketä tarkoitin. Seuraava oli vain sellainen, että kunhan pääsee pätemään asiasta, että ei muka ymmärrä kenestä puhun, vaikka se ylempänä kyseisessä ketjussa juuri selvennettiin.

2 tykkäystä