Palautetta kanssakeskustelijoille

Sääntöjen ja mielellään hyvän maun rajoissa. Ja kritiikkini kärki ei kohdistunut millään muotoa sinuun @Labrys.

Negatiivinen näköalattomuus on ilmiönä sellainen, että sen vaikutusta ei koskaan kannata aliarvioida. Positiiviset asiat aniharvoin lähtevät yhtä nopeasti monistautumaan kuin negatiiviset. Negatiivinen näköalattomuus taas on fanille aivan äärimmäisen ikävä tila olla ja fanittamisesta ei tule mitään, jos tuhlaa aikansa siihen.

Aika deep s*it, mutta ihmiset aistivat kyllä tunnelman ja tunnelatauksen. Negatiivinen tunnelataus aistitaan ja mitä enemmän yleisön lataus hallilla muuttuu negatiiviseksi sitä varmemmin se tarttuu myös pelaajiin. Itsekin toivoisin, että asiat eivät vaikuttaisi tuon taivaallista toisiinsa, mutta ihminen kyllä on loistava monistamaan ja imitoimaan toisten ihmisten tunnelman.

9 tykkäystä

Hienosti kirjoitettu! Kiitos.

1 tykkäys

Jankkaamiseksihan se meni. No, jokainen uskoo mitä tahtoo. Voi joku perä ollakin, että negatiivisuuden kierre on valmis, ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kuitenkin olisi tylsää, jos kaikki olisi samaa mieltä.
Kaikesta huolimatta itse odotan ihan innolla peliä, poika mukaan ja popparit eteen.
Kyllä tässä uskoa varmaan monella on, ainakin itsellä, mutta ei se sitä poista etteikö nähtyjä pelejä voi kritisoida, ja pelaajia.

Edit. Negassa voi olla myös voimaa. Pelaajat aistivat ja päättävät, että ny loppu rämpiminen. :grinning:

2 tykkäystä

Olemmehan me nytkin sinun kanssasi eri mieltä, mutta ei sen tarvitse johtaa mihinkään varsinaisiin haastoihin ja jankkaukseen. Tämä foorumi toimii erinomaisena minilaboratooriona; seuraapas sitä, kuinka nopeasti negatiivinen ilmapiiri leviää esim. otteluseurannasta useampaan ketjuun.

En kerkiä yleensä seuraan otteluketjuja paljoakaan, ja muutenkin on lukemattomia kirjoituksia ihan pirusti. En tiiä miksi nyt puolustelemaan negailijoita lähdin.
Hyvä, että te olette positiivisia. Kyllä minäkin olen.

Mitä on negatiivisuus? Onko se sitä, jos fani odottaa joukkueeltaan parempia suorituksia ja jos ei sitä saa niin ei ole tyytyväinen? Mitä tulee negatiivisuuden tarttumiseen joukkueeseen, niin nyt ei ole enää kyse junnukiekosta vaan ammattiurheilusta. Suora puhe on tärkein asia hoitaa asioita. Puhutaan asioiden oikeilla nimillä. Turha selkääntaputtelu on ihan turhaa. Pelaajatkin heräävät, jos huomaavat etteivät fanit tyydy keskinkertaisuuteen.

Tapparan organisaatio ei myöskään ansaitsisi keskikertaisia/heikkoja faneja ympärilleen levittämään negatiivisuuden ilmapiiriä.

Omassa ihannetilanteessa fanit olisi “osa joukkuetta”. Vaikeina aikoina tuetaan ja annetaan rakentavaa kritiikkiä. Käydään omien resurssien mukaan peleissä.

6 tykkäystä

Ehkäpä asiassa voisi käyttää jotain kärjistystä, joka auttaisi ymmärtämään - en ole kyllä kovin hyvä keksimään esimerkkejä.
Kannattaa erottaa kaksi eri asiaa toisistaan:

  • rakentava kritiikki
  • negatiivisuus

Rakentavaa kritiikkiä on esimerkiksi tällainen:

Joukkueen pelaaminen ei tällä hetkellä vastaa lainkaan odotuksiani. Pelissä on paljon ongelmia esimerkiksi se, että yksilöistä ainakaan Zaborsky & Redenbach eivät yllä sille tasolle, jolla olen tottunut heidät näkemään. Syitä voi löytyä ketjun kemiasta tai siitä, että Rautakorpi ei ole vielä löytänyt oikeita ketjukoostumuksia. Itse lähtisin rohkeasti hajottamaan ketjuja ja kokeilemaan uutta, koska tällaiset esitykset eivät voi jatkua.

Negatiivinen kommentti on tällainen:

Ei hel*etti taas mitä *askaa. Ei voi ammattilaiset s**tana olla noin *itun pihalla, että joka tilanne vedetään aivan täysin päin sitä itseään. Missä on ammattiylpeys? Miksi ei edes yritetä. Hävetkää kaikki. Minä en tule rahaa tuolle joukkueelle enää tuomaan senttiäkään. Zaborsky ja Redenbach voisi vaikka palata takaisin SHL:n, ei kiinnosta vähänkään katsella tällaista halutonta neppailua.

Yritin kärjistää keksityin esimerkein. Olennaista on se, että kaikki sisäistävät eron kahdella eri tavalla esittää asioita. Viesti voi olla sama, mutta sen voi esittää siten, että se kuulostaa viestiltä ja sitten sellaisella tavalla, että se kuulostaa ala-asteikäisen jupinalta.

11 tykkäystä

Hyvä, että te yritätte opettaa tapoja muille, keitä muuten olette, te? Jäi mietityttämään mitä tarkoitat, koko muuta palstaa vs. Minä, vai itsestäsikö monikossa kirjoitat?

Pidät siis itseäsi vahvana, kun olet positiivinen tällähetkellä ja heikkona niitä, jotka kritisoivat peliä. Täytyy soittaa Bayern Mynchenin joukkueenjohtaja Willy Sagnolille, että ottaa valkun takasin, kun negatiivisuutta ei suvaita edes Tampereella. Siellä muuten fanit vaativat yhden ottelun perusteella valkun vaihtoa ja niin tapahtui. Maksavan asikkaan ei tarvitse tyytyä huonoon viihteeseen ja jollei muuten voi vaikuttaa, niin ainakin tuomalla oman mielipiteen esille. Totta kyllä, että en voi esittää asiallisesti. Keskustelupalsta ei ole keskustelupalsta, jos kaikki ovat samaa mieltä mieltä asioista. Aina ei se oma mielipide ole se oikea, mutta suodaan se kaikille kirjoittelijoille.

Tarkoitin varmasti itseäni - asetunhan usein muiden yläpuolelle.
Ja jos haluat nimenomaan antaa minulle palautetta, voit antaa vaikka yksityisviestillä

Jos et usko minua niin voit seurata ihan yleisellä tasolla sitä, miten negatiivinen ilmapiiri leviää. Se leviää paljon nopeammin, tarttuu muihin ja syntyy huono flow. Joskus asiaa on tutkittu: yhtä negatiivista kokemusta vastaan tarvitsemme (ihmiset) kymmenen positiivista ja siltikin muistamme sen negatiivisen paremmin.

Homma ok. Kirjoitusmuoto vain ihmetytti. Olis sitten tärkeä napata kolmen pisteen kotivoitto tänään. Tänään jos hävitään, niin kyllä negailua riittää.

1 tykkäys

En pidä itseäni ollenkaan “fanina”. Seuraan hiukan eri kulmasta ja eri otteella Tapparaa. Ennemminkin jonkinlainen seuran tukija olen, vähän vaikea selittää. Mutta siis fanit ja fanitus on ehdottoman tärkeää seuralle.

Mutta olen minäkin kritiikkiä täällä antanut. Tänäänkin. Ja jo ensimmäisissä tämän kauden Liigapeleissä.

Oma mielipide on hyväkin tuoda esille ja kritiikkiä annetaan asiallisesti jos on aihetta. Itseäni ärsyttää se, että se “kritiikki” kohdistuu vain muutamaan pelaajaan ja valmentajaan, vaikka koko joukkue alisuorittaa tällä hetkellä. Lisäksi mielipiteet toistaa itseään päivästä toiseen eli on jankkaamista, ei mitään uutta sisältöä.

5 tykkäystä

Negatiivisuuden ruokkiminen esimerkillä joka perustuu virheelliseen tietoon on huono fanitoimintaa.
Bayern München puheenjohtaja Karl-Heinz Rummenigge on päätösten takana ja asiaa hoitanut myös urheilujohtaja Hasan Salihamidzic. Willy Sagnol on entinen apuvalmentaja ja nousi vt päävalmentajaksi. Valmentajan potkut tuolla isossa maailmassa lähtee kyllä ihan seuran sisältä, siihen ei fanien apua tarvita.

1 tykkäys

Jääkiekko herättää tietenkin tunteita. Jos vedetään ilta toisensa jälkeen vihkoon niin tottakai se ottaa pataan. Jos otteluseurannassa on tunteen purkaukset (myös negatiiviset) kielletty, niin silloin ei varmaan sellaisia ketjuja kannata avata. Mutta itse pidän seurantaketjua hyvänä, koska silloin tunteen purkaukset menee sinne, eikä ne leviä muihin ketjuihin.

Menee jo aika paljon ohi aiheen, mutta Münchenissä pelaajatkin olivat jo useampaan kertaan ilmaisseet tyytymättömyytensä Ancelottin toimiin. Ei siis ollut mitään seurausta yhdestä paskasta pelistä tai fanien vaatimuksesta nuo potkut.

Joku “täällä puramme Tapparan aiheuttaman vatutuksen” tyyppinen ketju voisi olla paikallaan. Pysyisi nuo muut ketjut hieman siistimpänä, kun tuonne voisi mennä purkautumaan näiden useiden huonojen pelien jälkeen.

Minulle urheilun seuraaminen on eräänlainen rentoutumiskeino/nollaamiskeino ja tällä hetkellä Tampereen Tappara ei palvele tuota tarkoitusta kovinkaan hyvin.

2 tykkäystä

Sehän tässä onkin just parasta, että otteluseurannassa ei oo kielletty tunteenpurkauksia. Ylläpito on koittanut ohjata sitä tunnetta sinne kuten on sovittu. Ongelma ylläpidon näkökulmasta (tosin he puhuvat tietysti vain omasta puolestaan) on se, että esim. Rautakorven ja parin pelaajan ketjut joudutaan tällä hetkellä sulkemaan jokaisen pelin ajaksi, kun negatiivinen tunnelataus purkautuu niihin otteluseurannan rinnalla.

Tunteillaan siellä otteluketjussa ja otteluseurannassa kuten on sovittu niin asia on perin helppo. Kun peli on loppu niin sitten palataan taas muissa ketjuissa arkeen.

Kyllä minäkin sen myönnän, että nämä esitykset hävettää ja ahdistaa. En oo itsekään mitenkään tyytyväinen joukkueen esityksiin ja odotan paljon parempaa. Kuitenkin yritän tavallaan pitää itse itseltäni pään raikkaana ja yrittää keskittyä siihen, että tuen, tuen ja tuen joukkuetta parhaani mukaan sen sijaan, että kaadan likasankoa eri henkilöiden päälle. Porukkana mennään. Ei fanienkaan kannata pakottaa peliä; pakottamalla ei tuu kuin pahoja ja tyhmiä lapsia.

Ja heikoilla hetkillä lohdutan itseäni ainakin tällä:
kun on vaikeaa, ei oo helppoa
ainoastaan pohja opettaa nauttimaan huipusta

Muistellaan sitä Tapolan ekaa kautta ja kuinka paljon pantaa kiristi jouluna - ja se, kuinka paljon painetta vapautu kun IFK kaatu vikassa pelissä. Se ilon ja onnen määrä syntyy siitä kontrastista; se ilo, kun näet, kun pelaajat onnistuu ja he vapautuvat. Sitä odotan nytkin.

3 tykkäystä

Mistä tiedät kuka potkut antoi? Potkut tietysti lähtee seuran sisältä, mutta kyllä fanien mielipiteet otetaan huomioon. Tästä on monia esimerkkejä maailmalla, mutta pysytään me kuitenkin Suomessa ja Tapparassa.
Juteenin kirjoitus oli loistava! Lyhykäisyydessään yks tämän palstan parhaimmista kirjoituksista!