Palo-Pena

En löytänyt sopivaa ketjua tällaisella aiheella jossa voimme kysyä tietoa mieltä askarruttaviin kysymyksiin aiheesta kuin aiheesta.

Aloitetaan Palo-Penasta josta kaipailen lisätietoa. Netin syövereistä löytyy toki jonkin verran, mutta onko jolla kulla tietoa Penan varhaisimmista vuosista? Minulle on jäänyt jostain syystä sellainen kuva vaikka Villen hyvä ystävä onkin, että hän on kannattanut Lukkoa jo paljon ennen kuin Ville sinne siirtyi. Tapparan kannattajaksi en häntä miellä koska (saatan olla väärässäkin) olen saanut kuvan, että oli Tapparaa vastassa mikä joukkue tahansa niin Penan ryökäle heijaa sille. Mistä saanut korkonimen Palo-Pena, vanha palomieskö kenties, vai onko palo lätkään ollut “arvonimen” arvoinen. Joten kaikki tieto kyseisestä valopilkusta, kaukalokatsomoiden ihmemiehestä on tervetullutta.

1 tykkäys

Eikös kyseinen herra oo toiminu myös nimellä Poliisi-Pena?

"Palo-Pena on tamperelainen merkkihenkilö, joka tunnetaan mieltymyksestään univormuihin ja erilaisiin virkalakkeihin. Nimensä hän sai pidettyään ihan omia palotarkastuksiaan ravintoloissa. "

4 tykkäystä

Pena on pyörinyt hallilla niin paljon kauemmin kuin minä, etten varhaisimmista asioista mitenkään tiedä varmaksi. Huhun olen kuullut, että Palo-Pena nimi tulee siitä, että mies teki omatoimisesti palotarkastuksia tamperelaisiin ravintoloihin yms. Hänet tunnettiinkin tästä syystä nimellä Palomies-Pena, joka mikä on nyt siis lyhentynyt Palo-Penaksi. Tämän ehtikin Donizimo jo mainita myös.

Kyllä Pena on jo kauan ennen Ville Lukkoon siirtymistä pyörinyt hallilla Lukon takissa. Ja joo, ikinä ei ole kyllä Tapparan puolella peleissä, vaan aina vastustajan puolella. Mitenkäs muuten Pena käyttäytyy paikallispeleissä? Eikös hän kuitenkin ole myös Ipan vastustajien puolella?

Ja kyllähän Pena on tuttu näky myös jalkapallo- ja kaiketi koripallokatsomoissa. Se hieno erotuomarin paita on muuten Hakametsän järkkäreiden lahja Penalle.

3 tykkäystä

Minä olen kuullut, että hän olisi joskus Tampere-päivänä kauan sitten ollut Ikäänkuin esittelemässä paloautoa keskuspaloasemalla. Mutta voi olla että tämäkin tapaus on ollut noiden “palotarkastuksien” jälkeen. Miksiköhän minä olen ennen Lukko-aikoja mieltänyt miehen Ässien kannattajaksi?

2 tykkäystä

Kyllä Pena heilui jo 90-luvun alussa vierasjoukkueen vaihtoaition vieressä Brizan fanipaita päällä. Jo tuolloin suosikit Lukko ja Ässät. Itselle hän olikin vuosia “Briza-ukko”.

2 tykkäystä

Alla olevassa twiitissä, jossa on muuten erittäin hieno kuva, myös Nemo väittää Penan suosikkijoukkueeksi Ässät. Joten kyllä aiemmin postanneet ovat oikeassa.

4 tykkäystä

Aamulehti kirjoitti Laineen Pentistä 70 -vuotisjuhlan kunniaksi pienen jutun tuossa taannoin:

[Aamulehti: Hakametsän legenda täytti vuosia]
(http://hetki.aamulehti.fi/issues/2015-03-23/kirjoitukset/hakametsan-legenda-taytti-vuosia?share=72183ffc3370d6495101a816e964a1af)

1 tykkäys

90-luvulla Palo-Pena ainakin oli usein peleissä Ässien takki päällä.

2 tykkäystä

Itse olen elänyt siinä käsityksessä että Palo-Pena nimi juontui siitä, että Pena muutama vuosikymmen sitten ainakin pyöri kaupungin keskustassa aina VPK:n mantteli yllään. Se oli vielä sitä aikaa kun herra jaksoi vetää itselleen alkulämpöjä (polvennostojuoksut jne) Hakametsän parkkiksella ennen matseja.

Myös Penan mapitetut pitkäveto-laput olivat legendaarisia. Kulkeeko enää kansio kainalossa?

3 tykkäystä

Siis Palo Penahan kirjaa muistivihkoonsa kaikissa peleissä tilastot.
Lisäksi hän on myös ehtinyt esiintymään tekemällään kyltillä järjestyksenvalvojana Hakametsässä, poliisina keskustassa. Ja varmasti paljon muutakin. Kova mies keskustelemaan myös itsensä kanssa.

Hyväntahtoinen, upea, perinteinen “kylähullu” on kyseessä.

4 tykkäystä

EA sportsille vinkiksi, että Nhl-pelisarjassa, jos panostaisivat muihinkin, kuin nhl kaukaloihin, niin Palo-Pena kuuluis sinne hakametsään käsiä levitteleen Tapparan maalatessa, ja tietysti tuomaripaita päällä, paitsi lukko-peleissä lukon paita.
Miten muistelisin nähneeni Palo-Penan ässäpaidassakin. Satakunnan joukkueita taitaa kannattaa.

6 tykkäystä

Tuli mieleen hauska sattumus parin vuoden takaa. Keskustan liikenne oli ruuhkautunut ja jonkin ajan kuluttua syykin selvisi, Pena oli ohjaamassa liikennettä ameriikankytän univormuun pukeutuneena. Manööverit oli kyllä hyvin hallussa ja autoilijat hyppysissä.

4 tykkäystä

Tarttis EA:n eka mallintaa se Hakametsä ennen Palo-Penaa :slight_smile:

5 tykkäystä

Hieno persoona kaikin puolin on Palo-Pena. Niin legendaarinen, että jutun juurta riittää. Siksipä päätettiin tehdä tästä Palo-Penan oma ketju ja siirtää se Fanit-osioon, palstan yksi aihe, yksi ketju -politiikan hengessä. Poissuljettua ei kuitenkaan ole, että pienten kysymysten ketjukin palstalle luodaan tai annetaan kukoistaa lähitulevaisuudessa.

3 tykkäystä

Palomies-Penahan ei ole mikään pieni kysymys, vaan ilmiö joka on kantanut yli vuosikymmenien. Ensimmäiset omat havainnot herrasta ovat 90-luvun alusta. Jo tuolloin vaatetus oli Lukko tai Ässät -henkistä, mutta asenne aina Tapparaa vastaan. Ja muistaakseni tuo käy Ilveksenkin peleissä “vastustamassa”.

Nimen tarkkaa alkuperää en tiedä, mutta ~25 vuotta sitten hänellä oli tapana pitää päähinettä jonka tulkitsimme palomiehen/-päällikön suikaksi.

Ja pieni muistivihko tosiaan ainakin ennen savusi peleissä kun Pena teki merkintöjään. Joskun satuin istumaan niin lähellä Penaa, että pääsin kurkkimaan vihon sisältöä, mutta se oli täynnä sellaisia harakanvarpaita, että en saanut mitään tolkkua oliko kyseessä tilastointi vai mikä.

Google löytää Penasta yllättävänkin paljon kuvamateriaalia, mm. tämän.

3 tykkäystä

Pari vuotta sitten Palo-Pena ilmestyy Koivistonkylän paikalliseen Tapparan takki päällä. Sen verran ihmetystä tuo herätti,että piti kysyä mistä moinen. Oli kuulemma törmännyt Niemis-Villeen, joka oli Kait käskenyt Penaa lopettaan räksytyksen ja heittänyt takkinsa Penalle “myöhäisenä joululahjana”. Pena sitten tunnusti että mieluummin Tappara kuin Kärpät, ja katseli myöhemmin finaalejakin Niemisen takki päällä…

7 tykkäystä

Eikös Pena tosiaan saanut pari vuotta takaperin Tapparan kopilta joululahjaksi maisemaa vaihtaneen Zoltan Hetenyin vanhan Tappara-toppatakin.

Muistan ainakin Niemis-villen tästä twiitanneen.

Ketjuun sopiva mainos! :+1:t4::fire:

Tampereella on Palo-Pena ja omalla kotipaikkakunnallani on Tappara-Topi. Mahtavia nämä mukavat kylähullut!

5 tykkäystä

Timo Jutila, Raimo Helminen, Janne Ojanen ja MM-1995 “Nevö Foget!” -juhla Tampereella.

Kuka lahjoo Ison Kasin n. ajassa 1:20 ja eteenpäin…

Kyllähän se niin on, että halliin mahtuu persoonia niin kaukalon sisäpuolelle kuin myös katsomon puolelle ja hyvä niin. Kaikki nämä ovat osa Tampereen kiakkokulttuuria :slight_smile:

3 tykkäystä