Palstalaisten omat treenit

(Asuntoagentti myy kotisi) #101

Lomakesä on luimuiltu. Nyt on päässyt taas vauhtiin. Maanantaista on tullut 8 tuntia eri treeniä ja huomenna 10 tuntia täyttyy. Vedettiin tänään Pyynikillä rytmiä ja päälle 10 x 250 metrin vetoja. Pari salitreeniä ja Pingistä. Ihan jees meno.

(aka Henkke) #102

Kova on kaverilla tahti. Hattu nousee!

Mulla oli selän kans probleemaa kesäkuussa ja treenit joutui pariks viikkoo laittaa tauolle. Heinäkuun tein pihahommia ja kivihommien teko niillä helteillä kävi hyvästä treenistä.

Nyt pari viikkoa ollut sorvin ääressä ja Golden six-treenit jatkuu kahdesti viikossa. Työkaveri teki vielä penkkiohjelman, minkä teen tohon bonuksena. Siihen sitten kaveriks milloin mitäkin aerobista, futis on ollut viime aikoina aika kivaa. Viime kerralla tosin meni nilkan nivelsiteet, eli juosta ei hetkeen pysty.

Maaliskuun alusta tähän päivään painoa pudonnut n. 9 kiloa ja voin rehellisesti sanoa, etten oo koskaan ollut näin hyvässä tikissä. Tästä on hyvä jatkaa!

Kesätreeni jatkuu: rullaluistimet jalkaan ja Kangasalle. 21,45 km. Aikaa meni 1h 30 min. Tykkäsin.

(Jyri Nikander) #104

Muutamana vuonna olen yrittänyt kesät kuntoilla porraskävely-, uinti- ja pyöräilylinjalla. Yhteensä muutama kerta viikossa. Tänä kesänä oli kyllä sen verran lämmintä, että uinti sai ison osan. Kun täällä Hämeenlinnassa asustan, niin erittäin tyytyväinen olen Ahveniston maauimalan kunnostukseen muutama vuosi takaperin, ei ole toki yhtä hieno ja monipuolinen kuin Tampereen Kalevan uusi uimala, mutta allasta päästä päähänhän siellä polskitaankin. Ja onhan noissa Ahveniston maisemissa mukava sitten kuivatella, maauimala kun on aivan järkyttävän hienolla paikalla mäen päällä.

No nyt talvella täytyy yrittää sitten ainakin vähän salilla käydä, uida hallissa ja toivottavasti keväämmällä sykkeet taas nousee katsomossakin sinne kohtalaisen liikuntasuorituksen lukemiin.

Elokuun loppuun mennessä tuli kesätreenihiihtokilometrejä 1132km.

Nyt kun kesällä on pohjaa luotu, niin nyt syyskuun alusta on alkanut varsinaiseen hiihtokauteen tähtäävä treeni jolloin mennään ns. kovaa pari kk, ja käydään jo lumellakin hiihtämässä. Tätä syyskuussa alakaa paria kk:ta ei voi enää kutsua kesätreeniksi, vaan kauteen valmistavaksi treeniksi.

Vaikka pelit jo alkoi niin syystreeni jatkuu. Tavoitteena on se, että päästään siedettäviin viikottaisiin liikuntamääriin ja monipuolistetaan sitä, mitä suusta tiputetaan alas.

Eilen tuli “vihalenkki” Tapparan tappion takia, pyöräily 20 km. Tänään sitten päiväpyöräily takaisin kotosalle samaiset 20 km ja pihahöntsät pikkuveljen kanssa aamulla. Meinasi kyllä olla vaikeaa pysyä siedettävällä syketasolla, elimistö vissiin jonkin verran rasittunut just nyt. Tuli pienet vaihteet ja hidas rullailu tutuksi. Kuitenkin vaan 5 min hitaampi aika kuin eilen.

(aka Henkke) #107

Pitkästä aikaa kävin juoksemassa. 40 minuutin Hiit-treeni Soppeenharjun pururadalla. Ylämäissä aina täysillä ja tunnustan, että meinas tulla suusta muutakin kuin hiilidioksidia.

Hyvä tatsi pysynyt urheiluun koko vuoden, keskimäärin 2 kovaa salitreeniä viikossa ja nyt oon ottanut yhden uintikerran viikossa tohon mukaan. Juoksua hyvin satunnaisesti. Jos jalat ei huomenna kiukuttele liikaa, niin tosta saattaa pian vaikka tulla tapa…

Pitkästä aikaa myös kartta kädessä. Viimeinen ylämäki oli liikaa, mutta muuten yllätin itseni. Reipas 6 km tuli painettua metsässä. N. 52 minuuttia meni.

Siellä rupeaa olemaan vähän hämärää jo kuuden maissa, joten vähän hankaloittaa.
Kohta on minun aika siirtyä taas matolle.

(Saattaen vaihdettava) #109

Mulla on ollut itseasiassa melko reipasta, säännöllistä salireenailua kohta 1-vuosi takana.
Käyn ulkosalilla (jossa on siis ihan oikeat säädettävät painot) 2-4 krt / viikko – oli helle tai pakkanen.
Talvisin tulee melkein sama olo kuin nuorempana ulkojäillä, melkosen raikas… ja kyllä siellä oikeasti tarkenee.

Kesällä oli itseasiassa paljon tukalempaa ja täyty pitää nesteytyksestä huoli.
Kesäsaleilun jälkeen lähdin yleensä ihan pienelle lenkille tuonne pyynikille. Tuli myös uitua aika paljon täällä keskustan tietämillä.

Kaiken salitreenailun tähtäimenä oli, että pyrkisin takasin salibandykentille eturistiside + duunihässäkkä tauon jälkeen. Huomasin jotenkin että ei tuo jalka taida vaan enää kestää, ja juoksukuntokin on vähän huono, joten näillä on nyt menty. Lisäksi tuntuma mennyt liian pitkän tauon jälkeen ja pelit ala-sarjoissa on oikeasti todella kovia.
En osaa tähän avata tuota saliohjelmaani, mutta sanotaan että 2-3 sarjaa teen jokaisen liikkeen.

Juoksukunto ei tule takaisin kuin juoksemalla ;).

(aka Henkke) #111

Mennee jo syystreenien puolelle, mutta upgradesin omaa treenaamistani ottamalla personal trainerin. Nyt viikko pt:n laatimalla treeniohjelmalla ja olen löytänyt lukuisia uusia lihaksia itsestäni, mitkä voi tulla kipeeks. Sen verran tuli uusia liikkeitä jaloille ja pakaroille, että hanuri ja reidet ollut tulessa ekasta treenistä lähtien.

Ohjelmassa kaksi koko kropan kattavaa salitreeniä ja vähintään yksi hiit-treeni viikossa. Ruokavaliota muokataan asteittain, ensimmäinen steppi on huomattava proteiinin lisäys.

Viikko sitten kävin kehonkoostumusmittauksessa ja asetin sen perusteella tavoitteet tuleville kuukausille. Lihasmassaa pitäis saada lisää ja rasvaprossaa jouluun mennessä 5 prosenttia pois. Lähtötilanne oli onneksi paljon parempi, mitä oletin.

Edit. Päivitin otsikkoa laajemmaksi. Kaikille suositeltavaa treenata muulloinkin kuin kesällä. :sunglasses:

Kesätreeneistä tähän ketjuun. Olen huomannut nyt, kun työ on entistä enemmän toimistoa 24/7 ja paljon paljon istumista, että minun kohdallani on pakko tehdä jotain. Pelkästään perusliikunnan määrä ei ihan riitä vielä itselleni siihen, että hyvä olo pysyisi yllä. Sairastuin tuossa muutama viikko takaperin ja nyt on ollut “puolikuntoista” niin on ollut kaikki liikunta tauolla. Tänään palauttelin liikuntaa mieleen 40 km:n pyöräilyllä, joka kyllä otti todella kovilla. Tämä oli muuten puhdasta hyötyliikuntaa, koska olin sopinut reissun Kangasalle tapaamaan kaveria niin siinä se pyöräily sit tuli sivussa. Sykkeet oli kyllä luvattoman korkeat, mutta takaisin tullessa olin jo oppinut jotain ja päästiin vähän inhimillisempiin lukemiin.

Aloitin nyt kokonaan uuden treeniohjelman, jonka tavoitteena on ainoastaan paremmin voiva minä. Koska minulle on vaikeaa pysyä ohjelmissa päätin ottaa pidemmän jakson ohjelman, joka jatkuu pitkälle kevääseen. Oikeastaan koko Tappara-kauden ajan. Automaattipohjainen juoksuohjelmahan tuo on, mutta sisältää nyt hyvin pientä lihastreeniäkin, jota lähetään ihan kotioloissa tekemään. Yritän myös opetella syömään enemmän ja laadukkammin, mutta siihen en voi sitoutua. Tavoitteena on ainoastaan saada kiloja alas ja paremmin voiva itseni esille. Jotta ohjelma olisi edes toteuttamiskelpoinen niin päätin, että optimoin sitä työvuorojen mukaan jo ennakkoon ja huomioin Tapparan pelipäivät niin sille liikunnalle löytyy loogiset raot. Pääpaino on siinä, että iltavuoropäivinä treenit on kevyempiä, jotta ne tulee tehtyä ja pidemmät lenkit menee viikonlopuille ja vapaapäiville.

On kyllä näköjään tälläkin ohjelmalla rankka startti, mutta maanantaista aloitetaan! =)

(Asuntoagentti myy kotisi) #113

Hyvä Peterra. Mitä enemmän treenaat sen paremmin jaksat ja pysyt terveenä.

Olen tuon pingpongi(kin) ottanut tosissaan, kun kerran aloitin. Viikonloppuna tuli reenattua 6 tuntia. Lauantaina järkkäsin seuralle leiripäivän 2 x 2 h ja tänään vain 2h. Huomenna 4 tuntia: aamulla 2 ja illalla 2,5, joka sisältää tunnin fysiikkatreenin (aika kovan, koska itse sen seuralle vedän :D) Tiistaina vain pari tuntia ja keskiviikkona ehkä 4, riippuen siitä, ehdinkö aamulla käymään.

Tavoitteeni on selkeä. Tulla paremmaksi ja kehittyä nopeammin kuin muut ikäiseni. Lähtötasoni ei 10 kk sitten ollut kovin häävi.
Tavoiteeni on saattaa peliasento sellaiseksi, että se ei kalpene kellekkään. Mielestäni palloon lyönti teknisesti oikein onnistuu vain hyvästä stänssistä.
Toinen tavoite on saada avaus tiskiin. Se tarkoittaa sitä, että aina kun vastustaja palauttaa pallon riittävän pitkänä riippumatta siitä, onko siinä ylä- tai alakierre, minä spinnaan pallon tiskiin. Minä en tökkimispeliin lähde. Se on luusereitten hommaa.
Kun nuo on kunnossa, perustan pelini erittäin nopeaan lähellä pöytään pelattavaan kontrapeliin. Eli nopeat palautukset jopa nousevaan palloon pöydän päältä tai heti sen jälkeen. Sittenpähän katotaan, kuka on nopein. Ja jos nopeudessa lähetään kisaamaan, niin siinä minua ei voita kukaan. Peli sinällään on toinen juttu :smile:

Tähän päälle vielä kuntosalit 3 krt per viikko.
Tällä vanhuus ei pääse yllättämään.

(aka Henkke) #114

Nostan hattua. Taisin jo kerran nostaa, mutta pakko nostaa uudestaan. Kovia treenimääriä!

Aloitin kesällä aamulenkit (reipasta kävelyä kovalla sykkeellä noin 1h), joten tällä kertaa ei jäänyt pelkäksi huuteluksi. Lisäksi vaihdoin treenin ajankohdan aamuun ja aloin herätä joka päivä klo 6, millä on ollut omaan olotilaan todella suuri vaikutus. En olisi iltavirkkuna ikinä uskonut, miten nopeasti aamurytmiin tottuu.

Ohjelmani on ma-ke-pe kuntosali (5x5 -ohjelma, koko kroppa) ja ti-to aamulenkki ja se on pitänyt pääsääntöisesti hyvin. Paino on parissa kuukaudessa tippunut 7kg ja rasvaprosentti (vaikken ole mitannut sitä) on tippunut niin alas, että lihakset erottuvat nyt selkeästi. Enkä ole edes tehnyt ruokavaliolle mitään, jos ei lasketa kasvislounaiden määrän lisäämistä.

Kyllä se vaan näkyy, että on tullut laiminlyötyä aerobista harjoittelua aiemmin ja keskityttyä pelkkään lihastreeniin. Olen nyt kokonaisvaltaisesti paremmassa fyysisessä kunnossa kuin koskaan.

Eikö olekin mahtava fiilis, kun tietää olevansa elämänsä kunnossa? Mä olin kesällä kanssa, kun pääsin puolimaratonin (ekan) juoksemaan elämäni aikana niin se fiilis maalissa oli uskomaton. “Mä en oo koskaan ollut näin hyvässä kunnossa!” :slight_smile:

Luulen, että tuon takia noita liikuntajuttuja jaksaa, että huomaa niin moneen asiaan sen vaikutuksen.

Onhan se. Menee vähän hehkuttamisen puolelle, mutta on siinä huima ero, miten nykyisin herää aamuisin virkeänä täynnä energiaa ja kun käy salilla/lenkillä ennen työpäivää, niin muiden availlessa vielä silmiä paahtaa jo itse täysillä töitä. Lisäksi jos on itsensä motivoinnin kanssa haasteita, niin aamutreeni sopii todella hyvin. Pitkän työpäivän jälkeen saattaa helposti luistaa treenistä, kun ei vaan (muka) jaksaisi, mutta aamulla sitä ongelmaa ei ole. Edellyttäen tietysti, että menee ajoissa nukkumaan.

Uskon kyllä vakaasti siihen, että ihminen tarvitsee sekä lihaskuntoharjoittelua että aerobista treeniä ja tutkimustuloksetkin puhuvat sen puolesta. Jotenkin sitä vaan on ollut aiemmin laiska tekemään mitään aerobista, kun lenkkeily on tuntunut tylsältä ja pallopeleihin ei ole ollut oikein seuraa saati aikaa. Tähänkin auttoi se, kun vaan alkoi tehdä, niin huomasi, ettei se niin tylsää olekaan. Tekosyitähän nämä kaikki “mutta kun se on niin tylsää” yms. vain ovat :wink:

(Asuntoagentti myy kotisi) #118

No, ei todellakaan mene. Toivottavasti muutkin tulevat tänne kertoilemaan liikkumisiaan. Kannustakoon se muitakin ottamaan itseään niskasta kiinni. Minä en voi käsittää, miksi ihmiset laiminlyövät liikkumistaan.

Tänne voisi vaikka pystyttää pienen haastekampanjan pimeään syksyyn.

Nyt kun pyöräilykausi alkaa loppumaan, niin harjoittelu siirtynyt salille ja jäähalliin. Salilla tulee käytyä ehkä sellainen 2-4 kertaa viikossa ja jäillä 2-3 kertaa viikossa. Työmatkaa yritän pyöräillä, mutta en osa siitä stressiä.

Keskiviikkona kuntotestiin. Maksimitesti kuntopyörällä.

Tahdon Portaissa on vielä tilaa.