Miten pitkään pitäisi pysytellä oksennustaudin jälkeen eristyksissä? Ettei levitä sitä muihin.
Norossa sääntö on käsittääkseni “kun kakka on kovaa”.
Tarttuvuus pitäisi loppua oireiden loputtua. Mutta ainakin norovirus elää pinnoilla parikin viikkoa. Eli voit mennä muualle, kunhan peset käsiä, mutta kotiisi ei kannata kutsua ketään. Kokemusta on (
).
Kaikki pinnat kannnattaa pestä tosiaan esim laimennetulla kloorilla ja tietty petivaatteet etc kaikki pesuun. Noroon kun ei tule mitään varsinaista vastustuskykyä niin voi saada myös uudelleen.
Voi olla hieman hölmö kysymys mutta kysytään pois. N. 5v sitten kyynärpääni murtui kahteen osaan ja ei ollut kaukana että kirjoittaminen, mailapelien pelaaminen jne. olisivat jääneet haaveeksi. Käsi kuntoutui tuolloin käytännössä normaaliksi mutta viime aikoina se on alkanut tuntumaan tavallaan omituiselta ja toimimaan hieman eri tavalla kuin leikkaamaton käsi. Onko yleisesti tuollaista vielä mahdollista kuntouttaa jotenkin ns. täysin, samanlaiseksi kuin ennen onnettomuutta vai olisiko tuo pitänyt saada kuntoon jo leikkauksen jälkeisessä kuntoutuksessa? Käsi siis toimii käytännössä normaalisti eli ei ole isoa ongelmaa mutta hieman on alkanut vaivaamaan ja mietityttämään pitäisikö asialle tehdä jotakin.
Vaikeaa ottaa kantaa tällä tiedon määrällä. Pitäisi melkein tietää mitä aikanaan leikattiin, mitä kuntoutuksessa saavutettiin ja miten se nyt oireilee (tarkemmin kivut, liikerajoitukset jne).
Yleisellä tasolla voisin sanoa, että jos ymmärsin oikein, että käden toiminta on vasta viime aikoina alkanut huononemaan, ei kyse ole välttämättä kuin välillisesti leikkaukseen liittyvistä ongelmista ja siitä, että biomekaniikka muutoin vähän erilainen. Uskoisin, että lääkärikäynti/ fysioterapia asian voisi hyvinkin ratkaista.
Okei, kiitos paljon tästä. Itsekin tiedostin että informaatio on aika vajavaista mutta lähinnä pääajatus oli tuo että onkohan sille enää mahdollista mitään tehdä kun tuosta kuntoutusjaksosta on niin kauan aikaa. Mutta tuon tiedon valossa täytyypä varata aikaa fyssarille/ihan lääkärille ja konsultoida siellä tarkemmin. Vasta viime aikoina se on tosiaan alkanut ns. oireilemaan joten ei liene kyse mitenkään suoraan tuosta leikkauksesta, siitä on aikaa.
Aina on mahdollista tehdä, joko lääketieteen tai oman toiminnan kautta. Hyvälle ystävälleni sanottiin parikymppisenä, että et pysty enää laskettelemaan selkä operaation jälkeen. Kaksi välilevyä poistettiin ja kaverini oli todella surkeana tilanteesta.
Sinnikäs kaverini teki kaiken mahdollisen ja vähän enemmänkin selän kuntouttamiseksi ja on lasketellut vuosikymmeniä tuon lääkärin arvion jälkeen.
Ota rohkeasti asia esille lääkärin kanssa ja katso millä hommeli saadaan kuntoon.
Eilen menin tunaroimaan kinttuni kanssa typerästi. Lähdin ns. puutuneella jalalla vastaamaan puhelimeen ja jalka puolitunnottomana vääntyi ihme asentoon ja koko miehen keijukainen ryminällä tantereeseen. Nyt on toisen jalan isovarvas sen yläpuoli ja sisäsyrjä aivan turvoksissa, ei kärsi astua, kuin tukea ottamalla ja levossakin jalkaa särkee, eikä edes crocsia saa jalkaan. Täällä tuppukylässä sain ajan vasta huomiselle lekurille ja röntgeniin. Onkohan kinttu mahdollisesti murtunut?
Vaikea sanoa. Voi se varmaan olla venähdyskin.
Minulla on pari kertaa nilkka muljahtanut mutta ei murtunut. Isovarpaaseen ei silloin kylläkään sattunut.
Kannattaisikohan siihen laittaa jotain sidettä?
Minulla oli venähtäneessä nilkassa liimaside. Parina aamuna jalalla oli vaikea astua aluksi mutta kävellessä se vertyi eikä kipu enää paljon tuntunut. Toivotaan, ettei sinulla ole murtumaa.
Olisikin vain venähdys. Vahvasti ottaa pannuun kyllä tällainen oma tumpelointi.
Outoja rytmihäiriöitä ollut viime viikkoina ajoittain. Kestävät kerrallaan noin 10-15 min. Sydän hakkaa kovalla tahdilla, tulee outo olo samalla. Paniikkihäiriötä jo epäilin, mutta ei oikein sovi siihenkään muottiin.
Kantsii mennä lääkäriin heti jos sydänoireita, epämääräisiäkin.
Nyt heti tutkituttamaan mistä on kyse. Syitä voi olla monia, mutta tärkeintä on selvittää asia.
Ja jos murtuma oikeesti, niin kyllähän se sattuu ihan helvetisti. Ainakin mulla aikanaan. Venähdyksiä ollut useita, ei ne oo ollenkaan niin pahoja.
En ole lääkäri, mutta voin veikata: Sulla on eteisvärinä, eli flimmeri. Se on sydämen toiseksi paras rytmi. Lääkäri määrää sulle betasalpaajaa.
Oon taitava siirtämään lääkärille menoa. Jospa nyt kuitenkin täytyy. Olin katsomassa futismatsia muutama päivä sitten, yhtäkkiä alkoi ankaran tiheä sydämen väpätys. Silmissä hiukan jo sumeni. Meni ohi vartin päästä. Oli pelottava kokemus. Olin jo lähdössä kentän laidalla olevaan ambulanssiin.
Sopii hyvin suomalaiseen käyttäytymiseen mitä kerroit. Niin kuin sanoin, nopeasti seilvitettävä mistä on kyse ja sitten asia kuntoon.![]()
Olet varmaan jo hieman vanhempaa saapumiserää kuin poikani, jolla todettiin hieman ennen koronaa synnynnäinen SVT eli supraventrikulaarinen takykardia. Asia johtui ylimääräisestä sähköradasta sydämen kammiossa ja aiheutti tykytysoireita. Kaverin sydän läpätti menemään itsekseen monta kertaa päivässä yli 160 bpmin, mutta kun oli synnynnäinen vika, niin poika ei itse nähnyt asiassa mitään erikoista.
Onko nämä oireet ilmestynyt nyt vasta vai onko ollut mitään viitettä aiemmin jotta tämä voisi olla syynä sinullakin?
Edit. Tässä lisää tietoa sydänliiton sivuilta.
Mulla on helvetin korkea kipukynnys, mutta nyt suihkukin otti tuohon kinttuun, niin kipiää, että piti vääntää pienemmälle teholle. Noo huomenna ollaan viisaampia.