Parhaat keikat ja keikkamuistot

Slayer Farewell tour 8.12.2018 Nordiksella. Lauteilla myös Megadeth ja Lamb of God.

Ilta oli jotenkin maaginen Tomin äänestä lähtien.

4 tykkäystä

PMMP areenalla oli kova. Ja tuossa tuli vähän semmoinen sukupolvikokemuskin, kun olin rontti parikymppisten lasteni kanssa keikalla ja osasivat kaikki biisit ulkoa.

2 tykkäystä

Lempäälä Mantaalitalo, 83-84 on jäänyt mieleen. Eka keikka yleisölle, laulajamme veljen bändin tauolla. Vedettiin kaikki kolme biisiä jota oli reenattu.
Toinen on rockin sm-karsinnat 1985, Narvan nuorisoseuraintalolla. Tulipahan paiskattua juttua tuomaristossa toimineen Matti Pellonpään kanssa.
Kolmas onTullikamarin pakkahuone, toukokuussa 1989.
Rockin sm-karsinnat, hieno fiilis ja isot puitteet .

Tossa nyt muutamia. Onhan näitä myös missä on ollut yleisössäkin.

8 tykkäystä

Erehdyin pahemman kerran, ja menin perustamaan ketjun samasta aiheesta, onneksi jäsen @a1r6 kertoi, että tällainen on jo olemassa.

Itsellä siis ehdottomasti Foo fighters Provinssissa 2008, sekä Eminem 2018 Tukholmassa. Eminemin julisteet koristaa vieläkin seiniä, ja oli mulla joskus junnuna sen kuvakin lompakossa. :joy: Saatoin muutaman kyyneleen tirauttaa, kun encoressa pamahtaa Lose yourself ja 65 000 ihmistä laulaa mukana.

Tähän Tukholman keikkaan on myös tarina, jonka jo nyt vuosia myöhemmin ehkä tällei anonyymisti uskaltaa jopa kertoa.

Olin viettämässä iltaa kaikkien aikojen parhaassa tamperelaisessa ravintolassa, Doriksessa. DJ pamautti loppuillasta soimaan juurikin Lose yourselfin, jolloin sanoin kaverille, että olis kyllä unelmien täyttymys nähdä livenä tää äijä, mutta Suomessa sitä ei tuu koskaan tapahtuun. Kaverihan innostui ajatuksesta, ja nopeella googlettamisella selvis, että sehän on perkele huomenna Tukholmassa!

Liput tottakai loppuunmyyty, joten järjetön someralli käyntiin. Yks puolituttu sit laittoi, että hänellä on kaks VIP-lippua, mitä ei itse pysty käyttämään, kun oli perheessä tapahtunut jotain. Olin pahoillani, mutta silti niin iloinen. Maksettiin itsemme kipeiks niistä lipuista, pyöreesti kuussataa yhteensä.

Doriksessa tuli pilkku, me tilattiin taksi pihaan ja lähdettiin Turkuun. Kuskina oli erittäin viehättävä nuori nainen, jonka kanssa etupenkillä istuneella ystävälläni synkkasi samantien. Synkkasi niin hyvin, että Urjalan kohdalla auto vedettiin levähdyspaikalle parkkiin, ja meikäläinen ulkoistettiin hetkeksi. Siinä sit istuin nurmikolla, join kaljaa ja annoin nuorenparin tehdä lähempää tuttavuutta.

Päästiin Turkuun, aamulaivalla Tukholmaan, parit kaljat keskustassa ja sit Friends arenalle kuudenkymmenenviidentuhannen ihmisen sekaan päät nyökkyen. Keikan jälkeen tottakai baariin jatkoille, ja taas aamulaivalla takas Suomeen.

Kauheen krapulan siitä sai, mutta tekisin koska tahansa uudestaan.

13 tykkäystä

Roger Waters The Wall, Hartwall Areena 2011
Depeche Mode, Hartwall Areena 2010
Patti Smith, Pori Jazz 2014
Deep Purple, Tampere 2022

2 tykkäystä

Siellä olin minäkin. Oli hyvä esitys.

Herbie Hancockia näin livenä Pori Jazzeilla 2017, ja Zappaa Nordenskiöldinkatu 11-13:ssa 1988.

Pari kertaa Pekka Pohjolaa Tavastialla, ainakin Pewit albumin julkaisun aikoihin.

Incognito oli joskus Espoossa, 2007 tai 2009 muistaakseni.

3 tykkäystä

Tämän pääsin minäkin kokemaan. Jätti kyllä jäljen. Hauskana muistona sekin, että puoliso oli melko pitkälle raskaana ja koitettiin takkien kanssa tehdä kaverille äänivallia mahan ympärille. Mahdollisesti toimi, koska progea ei kuuntele. Ainakaan vielä.

U2 360° Tour, Olympiastadion 2010.
Deep Purple, Hakametsä, 2009
Roxette, Hartwall Areena, 2014
Rammstein, Ratina, 2019
Matti & Teppo, Hartwall Areena, 2019

3 tykkäystä

Jos nyt yks pitää mainita niin 2017 The Cirkus Helsingissä ja Backyard Babies ja lämppärinä uraansa alotteleva Shiraz Lane🤘

AC/DC Stiff Upper Lip Tour - Helsinki 2000
Therapy? - Ruisrock 2004
Motörhead - Seinäjoki 2007
U2 360° Tour - Helsinki 2010

Eminem - Bellahouston Park, Glasgow, 08/2017

Queen + Adam Lambert: The Rhapsody Tour - Nokia Arena, Tampere, 07/2022

Paha laittaa paremmuusjärjestykseen mutta kärki viisikko.

Phil Collins ( Lontoo 1997)
DR Feelgood ( ylioppilastalo Tampere 1977, eka keikka itsellä ja jäänyt täry- ja verkkokalvolle)
ZZ Top. (New York, 2010, oli lämppärinä?)
Eric Clapton ( Tampere)
Ed Sheeran ( Helsinki Malmi)

1 tykkäys

Keikkakokemuksia yhteensä vain reilut 10, mutta tässä helmet:

Boycott - Linnanmäki, Helsinki 1987. Mahtavan energinen keikka, todellinen yllätys.
Deep Purple - jäähalli Helsinki 1987. Odotettu keikka ja täytti odotukset loistavasti.
Whitesnake - jäähalli Helsinki 2004. Hyvä keikka ja huomattavasti parempi kuin myöhemmät.

Näkemättä jääneet jotka myöhemmin harmittaneet:
Yngwie Malmsteen - Helsinki 1988 loppuvuosi tai 1989 alkuvuosi, armeijasta ei saanut lomaa
Dr. Feelgood - Hanko 2003, pikku kuppila ja vapaa ilta mutta esikoinen kolautti itseään alkuillasta ja piti palata perheen pariin

2 tykkäystä

Paikalla! Ja oli hyvä! Vieläkö joskus jossain?

Toinen erittäin hyvä muisto:

Mark Knopfler, O2 Arena Dublin, Irlanti. Toukokuu 2015.

3 tykkäystä

Hartwall areenalla ja Ratinassa muutamia keikoja on koettu mutta paras muisto on vuodelta 1975 kun Hurriganes oli Smiling Sunilla.

8 tykkäystä

Paljon on tullut keikkoja ja festareita nähtyä niin ei niistä nuorempana nähdyistä ole jäänyt mieleen kuin Suede -99 Provinssissa. Myöhäisemmistä Ultra Bra Provinssissa -17 ja PMMP ihan juuri Nokia Arenassa.

Edit. Suede-keikasta tekee vielä erityisen, että kävin yhden päivän lipulla omalla autolla Seinäjoella katsomassa tuon aikana, jolloin sober curious ei ollut ilmiö.

2 tykkäystä

Tastä tuli mieleen tyttären yliopistoaikaa Jyväskylässä. Perustivat siellä Ultra bra coverbändin nimeltään Minä En Ole Kala. Bändi sai lyhyen voimassaoloaikansa aikana kulttimaineen siellä. Taidettiin kolme keikkaa itsekin käydä katsomassa. Paikat oli täynnä jengiä ja bailasivat mukana. Viimeistä keikkaansa jopa Ultra bra mainosti sosiaalisessa mediassa. Tytär oli yksi solisteista.
Ja kun tässä kehumaan aloitettiin niin pojan ex- bändin Chapter Two:n keikat ja etenkin keikka Taubertal festivaalilla Saksassa. Ihan huippuveto vaikka sälli solistina oli kuumeessa. Paikalliset oli aivan pähkinöinä.

5 tykkäystä

Olen muistaakseni ekan kerran nähnyt Ultra Bran livenä Jyväskylässä Lutakossa, vuosi oli varmaan -95.

1 tykkäys

Aivan huikea ja mieletön keikka vaikka itse olinkin kuuden vanha! :smiley: Harmi kun Waters mennyt möläyttelemään tyhmyyksiä sosiaalisessa mediassa.

2 tykkäystä

Aiettä komeeta! Minäkin olin kuuden vanha ja kyllä Pink Floydia mulle syötetty siitä asti kun itse olin mahassa :smiley: Nro 1 mulle!

1 tykkäys

Jonkin verran keikkoja käyny kattomassa genrejen laidasta laitaan. En ny mitään ihan hirveitä massahommia, mutta jotain ny kuitenki.

Paras muisto (toistaseks) muodostu viime lokakuulta Prahasta, jossa pääesiintyjänä oli Powerwolf. Erikoisvieraana Hammerfall ja lämppärinä Wind Rose. Ihan järjetön kattaus tämmöselle power metalin ystävälle. Ja keikka, se oli jotain sanoinkuvaamattoman hienoa.

Wind Rose alotti ja lavasteet oli sellaset tosi hienot, muttei mikkään isot. Seuraavana Hammerfall ja lavasteet kasvo aavistuksen. Lopulta pääartisti Powerwolf ja lavasteet ei jättäny kylmäks ketään; tulta, savua, valoo ja saatanan iso leditaulu upeilla yhtyeeseen liittyvillä liikkuvilla grafiikoilla. Kaiken kruunas huippuunsa ajotettu kisakunto, jota oli miellyttävä ylläpitää 3e mukeilla. Soittopaikkana Fortuna-areena oli akustiikaltaan kyllä todella, todella hyvä.

Reissuun osu vielä sellanen siisti juttu, että 69Eyes tuli samalla lennolla, kun me. Joku sitte katto, että onko niillä joku keikka ja olihan niillä; Devils-levyn 20-vuotiskiertueen avauskeikka paikallisella rokkiklubilla. Eikun sinne pääkeikkaa edeltävänä päivänä ja tarttee sanoo, että on toi 69Eyes vaan kova livenä. Harmi vaan, kun siellä paikalliset oli aika maltillisia käsiensä kanssa. Meinaan siellä olis saanu moneen biisiin tosi rytmikkäät menot, kun väkee oli kuitenkin ellei täys tupa, niin ainaki melkein.

3 tykkäystä