Pelicansin Antti Tyrväisen taklaus Tapparan Juho Rautaseen 22.09.2018

Enpä usko että tätä edes tutkitaan, lieneekö otteluvalvoja ollut sitä mieltä että 2+10 oli oikea tuomio. Ainakaan en ole nähnyt twiittiä & tai tiedoitetta että päävideotuomari olisi pistänyt tämän eteenpäin. Kupari sai 1 ottelun kiellon lauantain kierrokselta, eilen twiittasivat että tutkintaan menee. Siihen nähden että Pelsut pelaavat jo huomenna, niin itse veikkaan että tämä oli Tyrväisen osalta sitten tässä

4 tykkäystä

Tämä ei Tyrväisen kohdalta juurikaan ollut tässä. Ei mene kauaa, ku tää kohelo on taas otsikoissa.

14 tykkäystä

Ihmetyttää jos/kun ei mennyt tutkintaan, jos kerran päähän osui edes osittain.

1 tykkäys

Noh, kunhan Rautanen pelaa huomenna, niin tämän voi jotenkin hyväksyä. Tämä tapaus on hyvä muistaa loppukauden ajan, kun vastaavia ylikovia osittain päähän kohdistuvia taklauksia nähdään.

Tervetuloa Tampereelle, Antti.

Välillä jää vähän sellainen fiilis näistä kurinpitojutuista ja siitä, mitä asioita tutkitaan ja mitä asioita ei, että Liiga on jotenkin helposti “johdateltavissa.”

Jos tästä Tyrväisen touhusta olisi kohistu vähän enemmän somessa niin varmaankin olisi jotain tutkintaa tästäkin tullut.

Nyt, kun vaan Tapparan pelaaja loukkaantui niin ei ilmeisesti ole edes tarvetta tiedottaa. Ville Nieminen myös käytti media-aikansa tehokkaasti ja sai Liigan huomiota ohjattua muualle.

Noh, inhimillistä toimintaa. Minun kantani on, että on aina parempi epäselvässä tilanteessa tutkia ja julkistaa sitten “ei tuomiota” kuin se, että ei tutkita ollenkaan.

14 tykkäystä

Joo, parempi se olisi tutkia caset liian usein, kuin liian harvoin. Varsinkin, kun nyt on tilannehuoneet ja videot viimesen päälle. Helppohan se olis nopeesti katsoa tilanteista, notta meneekö jatkotutkintaan vai ei.

Ja ikävä kyllä nuo nimet selässä vaikuttaa myös. Nyt kolattiin vaan joku Rautanen. Jos olis vastaavassa tilanteessa esim Kuusela tai JMJ ajeltu, niin varmasti olis mennyt tutkintaan ja mediahuomio olisi ollut isompi.

9 tykkäystä

Jos kolaajana olisi ollut Saravon Pekka niin ei olisi tullut kuin 2 minuuttia. Nää on näitä

2 tykkäystä

Missä mennään Liiga tämän kanssa? Joko siellä pyöritellään filmejä vai jäikö kokonaan huomiotta kun ip-lehdet eivät noteeranneet?

1 tykkäys

Tyrsky on Pelicansin nelosen laidalla tänään.

Tää on kyllä aina huikea argumentti puolusteluista taklauksille. Mä en kyl vastaavia muista Saravolta. Ajattele jos taklaaja olisi ollut Tanus niin Tappara olisi saanut ylivoiman, kun olisi itse pyllähtäny.

1 tykkäys

Eikös ne Liigan uudet linjaukset tälle kaudelle ollut, että taklaus on päähän kohdistuva vaikka eka kontakti olisi muualle ja siitä liike jatkuu osuen kupoliin ja että se loukkaantuuko pelaaja vai ei, ei vaikuta tuomioon?

No, ei nyt mennyt kauhean hyvin kurinpidolta tämä. Tämä on kyllä hanurista; tietty määrä aivotärähdyksiä pelaajalle ja ura on siinä. Ei siinä paljon laskeskella etät tuliko joku niistä törkytaukaluksen seurauksena vai ei niin törkeän taklauksen seurauksena. Ja huonolla säkällä ura päättyy siihen ekaan aivotärähdykseen, ihan se ja sama millaisen taklauksen seurauksena se tuli.

2 tykkäystä

@Anselmo mun mielestä tuossa taklauksessa oli ehkä moitittavinta tuo vauhti, jolla Tyrväinen tilanteeseen tuli. Itse taklaus ei ollut tuon idiootin rumimpia, joten pidin tuomariston tuomiota jokseenkin hyväksyttävänä. En myöskään ole koskaan pitänyt siitä, että loukkaantuminen on automaattinen ulosajo eli mielestäni tässä kohtaa tuli Liigaan järkeä.

Onhan tässä vuosien varrella nähty ihan kauheita suihkukomennuksia, kun vastus on loukkaantunut ja itse taklaus on ollut puhdastakin puhtaampi. Liigalta oikeita linjauksia.

Noh, kunhan Levonen palaa kaukaloon niin taas päästään arkeen kiinni. Levonen heittää jokaisesta loukkaantumisesta ulos joka tapauksessa.

1 tykkäys

Onko tässä nyt taas joku idiootti sääntö jos Lahtelainen ottelu valvoja ei vie hommaa eteenpäin niin asiaa ei käsitellä?

Voihan Tappara viedä keissin suoraan kurinpitoryhmälle, mutta se maksaa oliko nyt 5000e, ja Liigan TJ:llä on oikeus myöskin, mutta tämä ei ole sellainen keissi jossa TJ käyttää veto-oikeuttaan.

Juu, lähinnä moitin Liigan kurinpitoa tuon ekaa kohdna pohjalta, että kyseessä päähän kohdistuva vaikka eka kontakti olikin muualle. Oliko? Kurinpitoon ja jos kurinpito toteaa, ettei aiheuta toimia, niin vähän vähemmän mussutusta.

Nimenomaan; ei lähellekään törkeimpiä Tyrväiseltä. Tosiasia kuitenkin se, että aivotärähdys voi päättää uran vaikka taklaus olisi ollut ihan ookoo jos olisi ollut vain vähän vähemmän vauhtia. Siksi just niin ärsyttävä tapaus, pikkusen malttia ja oltaisiin vältytty koko keskustelulta. Ja kun näitä vähän liikaa vauhtia, veti vaikka näki että vastustaja huonossa asennossa jne. tapauksia sattuu järjestäen muutamille samoille nimille.

Voihan päätös tulla myön tilannehuoneen kautta, mutta vaikka oman joukkueen pelaaja loukkaantukin niin en nää tuossa pelikiellon aineksia vaikka kaveri loukkaantukin. Voi olla että kun kupoli kolahti laitaan/pleksiin niin seurauksena aivotärähdys joka on harmillinen, mutta niitä välillä tuossa pelissä tulee myös sellaisista iskuista. Ja @Anselmo oma mielipide, että toivottavasti noista ei hirveesti jaella mitään, koska jos pelaaja taklaa puhtaasti vaikka avojäällä ja vauhdin seurauksena päät kolahtaa vaikka yhteen niin, ei niistä voi mun päättelykyvyn mukaan rangaista.

Samaa mieltä tästä, itse taklaus ei ole mitenkään niin törkeä, mutta vauhti on älytön ja täten myös äärimmäisen moitittava. Eihän päähän kohdistuneista taklauksista mikään sääntö heitä suoraan ulos, vaan se on minimissään 2+10. Viime kaudellahan oli käytössä se sääntö että jos taklattu pelaaja loukkaa itsensä päähän kohdistuneen taklauksen seurauksena, tuomiona on automaattinen ottelurangaistus

Vaikka yleensä sanotaan että nimi vaikuttaa ja tarkoitetaan, että tyrväiset ja kankaanperät on leimattu niin, että saavat helpommin rangaistuksen, niin tässä saattaa hyvinkin olla käänteinen nimen vaikutus. Miska Siikoselle tai Casimir Jurgensille olisi ollut helppo laittaa yhden pelin kakku (mikä mun mielestä tästä kuuluisi), mutta kun on niin uhottu historian korottavia vaikutuksia rangaistukseen, niin annapa nyt sitten Antti Tyrväiselle joku kuusi peliä tällaisesta. Siinä mentäisiin jo liikaa pelaajien epätasa-arvon puolelle.

6 tykkäystä

Mietin myös itse tätä aspektia. Jos nyt ajatellaan tosiaan, että tuo on vaikka 1-2 pelin arvoinen teko, niin Tyrväisen kertoimilla se pitäisi kertoa 3-4. En oikein tiedä onko sekään oikein? Toisaalta onko sekään oikein kanssapelaajille ja pelille ettei edelleenkään osaa rajoittaa tekemisiään.