Pilkunviilaus- ja yhdyssanaketju

Piste tuossa kyllä näkyy, mutta oliko lauseen oikeasti tarkoitus jatkua?

Veikkaan, ettei ollut tarkoitus jatkua, koska nykymuotisanontatapa.

2 tykkäystä

Otetaas äänestys asiasta. Ärsyttääkö tuo koska-rakenne?

• Ärsyttää
  • Ei ärsytä

0 voters

En vastaa ollenkaan, mutta tulen jatkossakin kirjoittamaan omalla tavallani. Yritän kaikkeni, että jokainen jotenkin ymmärtää tekstini, mutta toisaalta jos juuri tänä päivänä nää isoimmat murheet täällä niin kelpaa mulle.

2 tykkäystä

Minua tuo ei ärsytä ja olen sitä todennäköisesti joskus käyttänytkin täällä. Tiedän vaan, että jotkut muutkin suhtautuvat siihen rakenteeseen jopa jyrkän vihamielisesti. Kiinnostaa saada osviittaa siitä, kuinka suuri se osuus on (tämän ketjun lukijoista). Joten vastatkaa, olkaa hyvät.

Minulle tuo on tehokeino, ei kielioppivirhe.

Tehokeino, joka on ilmaantunut kirjoitettuun kieleenkin, koska puhekieli. Varmaan jotain sukua aggressiiville. Tuo nyt minuakaan ärsytä. Mutta hyvä on osata kirjoittaa kieli opin mukaista tekstiäkin, sillä esi merkiksi yli oppilas tutkinto lauta kunta voi rangaista, jos äidin kielen kokeessa Abiturientti käyttää tälläisiä teho keinoja.

4 tykkäystä

Minua ärsyttää jonkin verran, kun sana tällainen (tämän lainen) kirjoitetaan väärin.

• Hopeinen kuu luo merelle siltaa. Ei tulla koskaan voisi kai tällaista iltaa.
  • Hopeinen kuu luo merelle siltaa. Ei tulla koskaan voisi kai tälläistä iltaa.

0 voters

1 tykkäys

Tavallaan joo, mutta tämänkin ymmärtää. Vokaaliharmonia kun ei ihan taivu tuohon oikeaan muotoon, niin sitä pitää vähän harjoitella. Samaa sarjaa lapsena käytetyn sanan jäätölö kanssa, vaikka siinä oikeakaan muoto ei riko vokaaliharmoniaa.

Mitä tulee oikein lausumiseen, olin ainakin viiden ellen peräti kuuden, kun opin oman nimeni. Muistan sen hetken nimittäin eskarissa, kun sai kirjoittaa oman nimen taululle, ja meikäpoika sitten rinta rottingilla raapusti, että Tuamas.

Koska-rakenteesta: ei häiritse. Kieli kehittyy, ja lopulta ainoa oikea auktoriteetti sen käytössä on, ei Kotus, vaan sen käyttäjät. Siihen on kaltaiseni kirpunnylkijän tyytyminen. Pian on varmaan ok sanoa myös mä en osaa pelaa, vaikka se tällä hetkellä puistatuksia aiheuttaakin.

Tuttuni Tiina Sinnemaa (nimen käyttö ok, koska viittaan julkiseen tekstiin) teki gradunsa tästä rakenteesta: Tässä. Linkki vie Tampereen yliopiston Trepoon.

3 tykkäystä

Mutta jos joku laulaa joskus tämän laulun

käyttäen siinä sanaa tälläistä, niin Patrik Vauhkonen kääntyy hauvassaan.

1 tykkäys

Aika usein koronaviruksesta käytetään kirjoitusmuotoa Koronavirus tai Korona-virus, mutta kyllä se oikeasti on pienellä alkukirjaimella ilman viivaa. Eipä viruksen nimi ole Korona.

3 tykkäystä

Pitkäperjantain pilkunviilaukset. Palstalla käytetään järjestään väärin sanaa “järjestäen”.

Alla kymmenen viimeisintä haun löytämää viestiä, joissa kyseinen sana esiintyy. Jokaisessa tapauksessa oikea muoto on “järjestään”. “Järjestäen” sopisi esimerkiksi virkkeeseen “opettaja komensi oppilaat jonoon järjestäen heidät pituuden mukaan”.

• “Tapparan verkkoon on tehty maaleja ottelusta toiseen järjestäen.”

• “Testeillä voi pyyhkiä persettä, koska liigapelaajat järjestäen käyttävät kypäriään väärin.”

• “Ylivoima heikkoa ja vikat erät on pelkkää kilpikonnaa ja järjestäen vastustajat lopussa rankasee.”

• “Jokunen hyvä maalipaikka saatiin ihan ykkös-sektorista, mutta järjestäen vedot meni joko ohi tai syliin/suoraan räpsään.”

• “Varsinkin toisesta erästä lähtien on melkein järjestäen Tappara vetänyt himmeemmällä vääntöhalulla.”

• “Yleisesti tuli tästä tämän päivän kokoonpanosta mieleeni se, että järjestäen Tapparan kokoonpanossa on seitsemän puolustajaa ja 12 hyökkääjää.”

• “Ja on historiallisesti ilmeistä, että lähes järjestäen kaikki korkeimmat ylitykset viime vuosikymmeninä on tehty halliolosuhteissa.”

• “Tappara on oikeastaan lähes järjestäen ollut noissa peleissä aika huono.”

• “Sitten vedot menivät järjestäen ohi.”

• “Ylivoima on järjestäen katkennut kesken tehtyyn maaliin.”

11 tykkäystä

Kirveli korvaa, kun Sami Hoffrén muistaakseni jossain Total NHL Foreverissä puhui ensin änhooällästä ja sen jälkeen enbiieistä. Yritä päättää, onko ne änhooäl ja änbeeaa vai eneitsel ja enbiiei, mutta älä sekoita! Varsinaisia hahmoja ovat myös ne, jotka sanovat enhooel tai enhooäl.

Miten sanot, jos on pakko valita kirjainlyhenne eikä esim. änäriä? Esimerkkilause: “Mielestäni paras palloiluliiga on…”

• Änhooäl
  • Änhooällä
  • Enhooäl
  • Enhooällä
  • Enhooel
  • Eneitsel

0 voters

• Änbeeaa
  • Enbeeaa
  • Enbiiei

0 voters

• Enefel
  • Änäfäl
  • Ännäffäl
  • Ännäffällä

0 voters

Jalan mittaista ellipsoidia kannetaan tosin Ännäfällä-nimisessä sarjassa.

Mulla änhooäl ja änhooällä vaihtelee, kuten taitaa tehdä myös ännäffäl ja ännäffällä. Eeooäs.

5 tykkäystä

Haavi vai haave?
Intohimoinen kalastaja tai paatunut realisti voisi sanoa, että haaveilen haaveista.
Asia ja kirjoitusasu eri, mutta taivutus silti sama.

1 tykkäys

Oliko Lukon tilanne tuolloin todellakin niin heikko, että joutuivat ovenkin meiltä hommaamaan? :thinking: :wink:

24 tykkäystä

Okei, nauroin, mutta itsellekin sattuu näitä. Kait.

3 tykkäystä

Taisipa sanoa tuolla ylempänä @Armas että minulla on tapana käyttää näitä väärin lähes toistuvasti. No, en edes piruuttani korjaa :wink:

7 tykkäystä

Miksi ei ole vaihtoehtona: Änpeeaa… Ei tuollaista pehmeää peetä kukaan osaa lausua :wink:

1 tykkäys

Jos tässä kutinan aiheuttaja oli se kuti, eli luoti/ammus, niin silloinhan ampumahaava alkoi/syntyi kudista.
Ampumahaava alkoi kudista. Ei ole enää millään muotoa vitsi.

1 tykkäys