Kännykällä kirjoittaminen on kyllä ihan sieltä itsestänsä.
Ikäväkseni joudun toteamaan, että en voi muokata viestiä, kun kyseisessä ketjussa on omat rajoitteensa.
Oikeinkirjoitus 25% luokkaa. Ylivoimaprosenttina olisi hyvä, mutta…
Ihan oikein tuo on kirjoitettu. Kyse hänen tyttöystävästä Braedynista, ei Bradysta.
Ai on? En ole niin seurannut tuota lentopallo keskustelua. Käsi ylös virheen merkiksi
Mietin kyllä tuota vikittely hommaa, mutta nykypäivänä…
Edit: Sorry @TapparaCom
Tuus nyt @Armas tai joku paljasjalkainen tamperelainen, kertoon, voiko sanoa Pyynikissä? Hervannalla vs. Hervannassa, Pispalalla vs. Pispalassa. Pyynikillä vs. Pyynikissä. Inessiivi, elatiivi, illatiivi, adessiivi, ablatiivi, allatiivi…
No siis Pyynikissä on lauseteknisesti ok, mutta merkitys on eri: Pyynikissä ei ole mitään vikaa. Myös se olisi ok, jos olisi vaikkapa hotelli nimeltä Pyynikki: asun hotelli Pyynikissä. Siitä ei taida olla tässä kuitenkaan kyse. Se sen sijaan ei ole ok, että joku sanoo olevansa Pyynikissä ja tarkoittaa sillä Tampereen Pyynikkiä. Kyllä se on Pyynikillä. Adessiivilla ja muilla ulkopaikallissijoilla siis mennään.
Mites keski-suomen ikuinen kompa, ainakin lehdistössä Laukaassa vai Laukaalla?
En minä vain tiedä! Täytyy kysyä joltain paikalliselta. Aina silloin tällöin joku erehtyy luulemaan, että näissä on joku logiikka, mutta pah. Kun matkaa Pohjanmaalle, saa huomata, että voi käydä joko Alastarolle tai Ylistaroon - tai toisinpäin, en minä muista.
Laukaassa! Terveiset keski-suomesta!
Googlettamalla löytyy mainio sarjakuva Asterix Laukaassa.
Olettekos muut huomanneet, että nyt on tullut vahvasti muotiin sanan kanta monikkomuoto. Esim. “EU selvittää ensi kuussa kantojaan ilmastonmuutokseen”. Näin tuntuu olevan aivan järjestään, vaikka omana kouluaikanani korostettiin nimenomaan yksikkömuodon käyttöä.
Mennee samaan perusteettomien monikkojen laariin kuin lyyrikat (mieluummin sanoitukset, lyriikka tarkoittaa runoutta) ja mediat (media on jo monikko, yksikkö on medium).
Noihin on joku logiikka, mutta en tiedä mikä. Kaveri on viikkolehdessä toimitussihteerinä (eli korjaa toimittajien jutut) ja joskus otin hänen kanssaan esille, että ilmeisesti paikalliset saa päättää, että miten taivutetaan (esimerkkinä oli paikallisten Ylitorniolla vs. muun maan Ylitorniossa) ja oli sitä mieltä, että ei paikalliset päätä, joku muu kuvio on.
En muista, että miten tämä hänen mukaansa menee, mutta otan asian uudestaan esille, kun olen jutuissa.
Suomen kielen puolella vallitsee aika vahva konsensus siitä, että paikannimien sisä- ja ulkopaikallissijojen käytössä ei logiikkaa juuri ole. Toki on joitain tendenssejä, jotka liittyvät esim. luonnon muodostelmiin paikannimissä, mutta noin yleensä logiikka on aika olematonta.
Näitähän ei varsinaisesti enää päätetä, ellei nyt puhuta jostain täysin uudesta asuinalueesta. Yleensä paikka on nimineen kuitenkin niin vanha, että nimen taivutus on vakiintunut eikä sen alkuperästä ole enää tietoa. Sikäli siis ainoa oikea konsti paikannimen taivutukseen on luottaa paljasjalkaisiin.
Eli siis logiikkaa ei ole muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, mutta yhteinen syntytapa voi toki olla. Jos nyt kuitenkin kehittäisin paikan nimeltä Järväs, niin eipä tuohon kukaan osaisi sanoa, miten se taivutetaan - Järväässä, Järväksessä, Järväksellä, Järväällä? Tätä siis tarkoitan logiikan puutteella. Ja koska kyseessä on minun keksimäni kunta, paljastan sen taivutuksen, joka on tietenkin epäsäännöllinen: asun Järväänä, olen siis järväkäs.
Kotuksella on aiheesta kaikenlaista, mutta tässä on yksikin kolumni.
Olipa hyvä kolumni, kiitos!
On olemassa myös Asutusnimihakemisto, josta voi aina tarkistaa, miten taipuu. Esimerkiksi: https://kaino.kotus.fi/asutusnimihakemisto/index.php?a=listaus&hakunimi=Pyynikki
Haettu: Pyynikki
Nimi 1/1
Pyynikki : Pyynikillä
Kaupunginosa, harju
Sijaintikunta: Tampere
Maakunta: Pirkanmaa
Vinkkaan tämän seuraavalla kerralla, kun joku kehtaa väittää asuvansa Kyöstissä tai Partolalla.
Hauska hakemisto, kiitos linkistä!
Vähän petyin, että ei ollut Mouhijärvessä.
Sentään luopiolainen, eikä luopio.
https://kaino.kotus.fi/asutusnimihakemisto/index.php?a=listaus&hakunimi=Luopioinen
Olen melkoisen vaikuttunut, se osasi taivuttaa Mustassalahdessa