Pilkunviilaus- ja yhdyssanaketju

Tämä on hauska ketju. Täällä kun vähän kuittaa meidän asiantuntijoita, niin sitten korjataan viestiä.

Se on sellaista. Idea on ketjussa hyvä, mutta myös vaarallinen.

@Armas menikö viestissäni paljonkin pieleen?

Totta kai korjataan viestiä, jos aiheellisen huomautuksen teet aikaisemmasta muotoilusta. Jos saa aiheesta palautetta niin miksei sitä viestiä korjaisi?

Ja sen verran vielä @H_Mellanberg, että pidin viestistäsi, josta lainasin palasen :smiley: En siis halunnut ojentaa tai antaa palautetta sinulle kirjoitetusta kielestä. Halusin vain nostaa esille, kuinka paljon tässä meidän ihanassa suomen kielessä on noita pilkkuja :smiley:

1 tykkäys

En ottanutkaan ojentamisena, mutta hyvänä huomiona. Kirjoitan työkseni uutiskirjettä kerran kuussa ja saan sääntöjään tuota samaa palautetta kielentarkistajaltamme (onkohan tämä muuten yhdyssana). Tai oikeastaan enää en edes saa, koska hän on katsonut pääsevänsä helpommalla vaan pilkkomalla omatoimisesti mun massiiviset virkekertymät suoraan lyhyempiin päälauseisiin. :joy:

1 tykkäys
Kielioppi vai dialogi edellä?
  • Kielioppi
  • Dialogi

0 äänestäjää

Ei ole oikeastaan tapana lähteä korjailemaan, enkä yleensä edes lue viestejä sillä tavalla. Töissä saa korjailla ihan tarpeeksi. Viestin sisältö ei ole muutenkaan sen oikeinkirjoituksessa - varsinainen oikeinkirjoituksesta kuittailu on halpamaista puuhaa (Peterrakaan ei sitä tuossa tehnyt).

Peterralle heitin, koska arvelin, että hän arvostaa tuollaista puolihuumoria.

3 tykkäystä

You misspelled soromnoo, hope this helps.

4 tykkäystä

@peterra Henrik Haapalan ketjussa:

järjestäen kieltäytynyt

Kielioppikeskeisenä kaverina halunnet huomautuksen siitä, että todella usein väärin kirjoitetun sanan oikea muoto on järjestään.

1 tykkäys

Näin tosiaan näyttää olevan. Kieliopillisesta orientaatiostani huolimatta aion jatkossakin käyttää paremmin hämäläiseen murrekantaan sopivaa järjestäen, vaikkakin se voi johtaa tahattomaan komiikkaan.

Tieto sinänsä oli minulle uusi :slight_smile:

Niko Ojamäen eilisestä haastattelusta pisti silmään yksi kohta, koska kielipoliisius. Aamulehden kirjoittama taisi olla.

”Runkosarjan voitto oli meille selkeänä missiona kymmenen viime kierrosta. Pidän ykkössijaa aika isona näyttönä joukkueen tasosta. Ohi-pelit ovat vähentyneet kevään mittaan selkeästi. Tältä pohjalta kelpaa lähteä loppusuoralle.”

Eikö se ole ohipelit, eikä ohi-pelit?

5 tykkäystä

Jos joku on kieltäytynyt järjestään niin mihin hänen järki sitten on annettu?:thinking:

1 tykkäys

Yhteiskunta ja maailma ovat joskus niin kovin ahdistavia, että on parempi keskittyä kielioppiin ja oikeinkirjoitukseen. Olen nyt viimeisen kahden päivän aikana törmännyt monta kertaa yhteen virheeseen, josta olen kirjoittanut tänne jo aiemmin, mutta teenpä tällaisen hauskan interaktiivisen visan:

Kumpi on oikein? (äänestäjät eivät näy)

kaksikymmentäkaksi vuotta
  • 22-vuotta
  • 22 vuotta

0 äänestäjää

kaksikymmentäkaksivuotias
  • 22-vuotias
  • 22 vuotias

0 äänestäjää

Eli yhdyssanat yhteen yhdysmerkin (lue: viivan) kanssa kun niissä on numeroita, muuten sitä viivaa ei kirjoiteta.

4 tykkäystä

Teoriassa sain molemmat oikein, mutta odotapas kun taas päästään kirjoittamaan vapaata tekstiä niin johan nämä taas on sitten väärin. Teoria ja käytäntö ei täällä kohtaa :smiley:

3 tykkäystä

Tuotokseni tälle palstalle on köykäinen, mutta äikästä jotain tiedän. En siis rupea pätemään, mutta kertaan säännön, josko se olisi jollekulle mieleen.

Eli Tappara kaikkine taivutuksineen isolla: Tapparassa, Tapparaa, Tapparalla…
Johdokset aina pienellä: tapparalainen, tapparamainen, tapparalaisuus…

Eli silloin kun puhutaan Tapparasta jääkiekkojoukkueena, alkukirjain on iso. Kun taas jostain muusta Tapparaan liittyvästä asiasta, pieni.

9 tykkäystä

Mites Tapparafani?

Tai itse kirjoitan Tappara-fani (yhdyssanan ensimmäinen osa on erismimi?)

Juuri noin kuin tuossa alhaalla kirjoitit: erisnimi isolla ja väliin yhdysmerkki: Tappara-fani, Tuomas-ope, Markku-eno. Näin se säännön mukaan menee. Toki jos joku nyt kirjoittaa Tapparafani, niin en minä siitä pelihousujani revi.

3 tykkäystä

Jos pelihousut pysyvätkin ehjänä niin mites liputuksen kanssa? :laughing:
Liputusketjussahan tätä samaa asiaa jo puidaan.

Olen aika nätisti lippujen kanssa. Jonkun kirosanaoksennuksen olen joskus liputtanut, mutta muuten pidän näppini yleensä erossa. Enkä noin muutenkaan viitsi hirveästi oikeinkirjoitusta täällä valvoa - tuossa tapauksessa vain oli mielestäni jonkinlainen kysymys, ja vastaan kyllä mielelläni.

3 tykkäystä

Hienoa alottaa näin?

1 tykkäys

Kyllä sen voisi, vaikka hän taitaa olla Merilä - median lahja Suomen musaskeneen biisillä Iltapäiväpoika :sweat_smile:

2 tykkäystä

Hyvä korjaus. Parempia näin, että ei mene asiat sekaisin.