Ei tässä vielä ole kukaan mitään voittanut. Mukava toki kettuilla Ilves-tutuille, että ette edes Pelsuja pysty kotona voittamaan.
Osa kaksi eli eniten joukkueista pelanneet pelaajat:
Pelicans:
Jasek ja Bryggman pelaa aika härkäiset minuutit härkämäisesti hyökkääjinä, mutta Utunen on noussut Pelicansin luottopakiksi (=Hyvä siirto uralla - luottoa löytyy).
Jasek (21:27)
Utunen (21:23)
Bryggman (20:44)
Ilves:
Lancasterista otetaan kaikki irti - ei ole enää puhetta Pendon koirankopista (=oli siis vaivan vuoksi sivussa aiemmin). Masin on ollut hyvä scouttaus Ilvekselle. Tänään ykköspakkiparille kuitenkin molemmille -1…
Tikka ärsyttää, vääntää, kääntää, vielä kerran ärsyttää ja vielä naputtaa päälle… ykköshyökkääjän minuuteilla. Pitäisikö kääntää tunteita napsu alemmaksi ja keskittyä olennaiseen (…tuskin mahdollista tässä tapauksessa).
Lancaster (23:15)
Masin (20:44)
Tikka (20:27)
Kysymys kuuluu missä on Kotiola ja Haapala?
Päivän video:
Tikka, Jasek, Blood ja tiputanssi…
Joo ei Pelicans missään nimessä mikään baarijengi ole. Koko kausi mennyt kärjen tuntumassa ja joukkue on joukkue isolla J:llä. Siihen Niemelän hieman omalaatuinen pelikirja minkä pelaajat ovat ostaneet ja siihen sitoutuneet täysin niin kova joukkue on vastassa.
Sitten yksilötaitoa löytyy Jasekissa, Kangasniemessä ja Bartosak maalissa niin ei ihme että ovat voiton päässä finaaleista.
Saa nähdä miten Ilves pystyy käsittelemään tilanteen. Paineet on valtavat.
Pelsu taas on jo nyt yllättänyt monet/kaikki, että ollaan tässä tilanteessa. Joukkueen tila on varmasti hyvä ja nyt siirrytään heidän kotikaukaloon ja halli tulee olemaan luultavasti täynnä. Tuomaritoiminta kääntynee jonkun verran Pelsun puolelle.
Mielenkiintoinen sarja.
Oli muuten kovaa tekemistä Utuselta tänään kovassa paikassa kun Ilvesmylly jauhoi 5-3 yv:tä. Jos Pelicans Lahdessa sarjan katkaisee niin tuo 5-3 av olisi kyllä sarjan käännekohta.
Tämäkin sarja on vielä pahasti kesken. Toisaalta tämä ottelu vähän puolisilmällä seurattuna toisti samaa kaavaa kuin edellinen, mutta Pelicans kykeni pelaamaan lopun paremmin.
Toki Ilves-fanit varmaan näkee paljon omien ”munattomuutta” ja tietynlaista viimeistä puristusta tai juuri nimenomaan viimehetkellä puristusta on nähtävissä, mutta Pelicans on hyvä. Ennenkaikkea Pelicansin maltti on Ilvestä parempi, tällä hetkellä. Ilves ei ole huono, mutta viimeinen silaus hyökkäyspelaamisesta on pari peliä ollut hukassa.
@salmela61 ymmärrän turhautumisen, mutta sarja on vielä kesken. Haluan kuitenkin muistuttaa, että voittamistakin on opiskeltava ja siihen pitää kasvaa. Ilves sai vielä viime vuonna paineettomuutta, mutta tänä vuonna jopa kannusta on puhuttu ääneen. Slogan on ollut jopa ”lähempänä kuin koskaan”. Tähän on vielä hyvä mahdollisuus.
Tappara sai vuosia ivaa Hopeatoffeesta. Kuitenkin, vaikka tosissaan hekin mestaruutta joka kausi yritti, sieltä ammennettiin oppia. Pää ylös vaan, viimeistä summeria ei ole vielä soitettu. Nyt pitää Ilveksenkin mennä nauttimaan tilanteesta ![]()
Pelicans on jo käynyt jo kerran pitkän sarjan läpi ja selvinnyt Game Sevenistä… onko tästä kokemuksesta hyötyä?
Ero on siinä, että Ilveksen on laitettava kaikki peliin tai tulee noutaja - onko tällaiseen helpompi asennoitua, kuin tilanteeseen missä pitää lyödä sarja poikki kotona? Finaalia tässä vaiheessa sarjaa ei kannata enää miettiä vaan erä kerrallaan ja voitto kerrallaan.
Toki viimeisten kymmenen vuoden kokemuksella ei voi muuta sanoa kuin, että ei tässä vaiheessa kautta enää helppoja pelejä ole ja sitä vaikeammaksi vain menee, mitä lähempänä loppua sarja on.
Tsemppiä siis Naapurille ja Lahteen - parempi voittakoon.
Niin, tähän peilaten en oikein ymmärrä tätä Pelicansin riemumarssia finaaleihin. Ja joo, sarja on kesken, mutta siltä se nyt näyttää. Toki eivät hekään mestaruutta tule voittamaan, mutta finaaleihin kuitenkin. Todennäköisesti.
Tässä vielä että Tappara ennen menestystä sai vääntää useamman tiukkaakin tiukemman Game sevenin. Joskus voitettiin mutta turpaankin tuli. Se on sitä kokemusta pankkiin.
Ilves on vielä menestystaipaleensa alussa ja siellä homma on toiminut kuin junan vessa mutta nämä vaikeat hetket on juuri niitä missä mestarijoukkueet hiotaan.
Pari pointtia tähän: 1) teillä on vielä välierä kesken 2) yhtäkään finaaliottelua ei olla vielä pelattu.
Näin sivusilmällä peliä kun seurasin niin alkoi näkymään entistä vahvemmin se että Ilves ja sen kärkiukot on sulamassa henkisesti vähään samaan tapaan kuin IFK:n “tulosyksikkö” Tapparaa vastaan… Pelissä on vauhtia ja kemioita mutta ne viimeiset ratkaisevat liikkeet ja reagoinnit ovat loistaneet poissaolollaan näissä Pelicans-peleissä. Toinen merkittävä merkki tuosta Pelicansin henkisestä niskalenkistä on pelin ulkopuoliset käyttäytymiset kuten nyt esimerkiksi se että Tikka voisi keskittyä pelaamaan omalla mailallaan niin voisi ehkä saada jotain aikaankin mutta nyt hänestäkin näkyy jo isosti turhautuminen mikä sinänsä ei ole uutta hänen kohdallaan. Pelicans on saanut Bloodin johdolla sellaisen niskalenkin että kova on temppu nousta tuosta. Pelicans pelaa hyvää kiekkoa ja pojat nauttii kentällä joka sekunnista eikä hammasta purra vaikka tulisi tiukkojakin hetkiä pelin sisällä. Minun sympatiani menee lahden suuntaan tässä sarjassa!
Aina täytyy vähä koetella. Ilves voi tästä aivan hyvin vielä mennä jatkoon. Jopa kahdella selkeellä voitolla. Mutta hyvin kyllä Pelicans taistelee. On muuten ihmeellisen iso muutos pelillisesti ekalla erätauolla. Pelicans oli aivan purjeessa lähes koko ekan erän ja sitte yhtäkkiä täysin pelissä mukana ekan erätauon jälkeen. Konnasta vähä ihmettelen sitä, kuinka se näyttää hermostumisiaan. Alkaen siitä pleksin rikki lyömisestä. Usein näyttää hakkaavan mailaa ja soimaavan itteään. Oon aika lunkina kaverina pitäny sitä kovissaki paikoissa, mutta kai se vaan ärsyttää ku ei oo tyytyväinen omaan peliinsä.
Maalivahdeista sanon vaan sen, että Malekin maaleja ei kumpikaan tänään ollu. Mutta se, miten veskari osallistuu peliin ns. kolmantena pakkina, vaikuttaa varmasti kenttäpelaajiin paljo. Jos toinen huutaa neuvoja, kertoo mitä tekee, luo rauhallisuutta ja toinen vaan torjuu, on siinä iso ero, vaikka molemmat torjuis yhtä hyvin. En tiedä, mikä Ilveksen maalivahtien kanssa on totuus, mutta on se paljo muutaki ku torjuminen se veskarin työskentely. No tänään ei Ilves kaatunu maalivahtiin, jos yhtäkään maalia ei saa edes 5-3 yv:llä.
Ilveksellä oli koko talven aika korkee maalimäärä verrattuna maaliodottamaan. Joku toimittajaki muistaakseni kirjotti, että joskus niillä lukemilla on tapana tasaantua. Nyt Ilves luo paikkoja, mutta viimeistelee huonolla prosentilla. Onko tää nyt vaan kylmää matematiikkaa?
Mutta Ben Blood! Uskomaton “comeback”. Pelas pitkään sitä tärkeetä alivoimaa, pelas viimisen minuutin, oli molempien Pelicansin maalien aikaan kentällä. Anto pientä poikkaria vähä kaikille ohi luisteleville ja näytti olevan fiiliksissä. Hieno tarina!
Kirjoitan uuden käsikirjoituksen sarjan loppuun (inspiraatioksi Tappara-Ilves-sarja kaudelta 2016-17):
Ilves on köysissä Lahessa kolme täyttä erää. Pelicans menee johtoon ekassa erässä ja Ilves tasoittaa pelin ylivoimalla kolmannessa erässä. Pelin tasoittaa yllättäen Kontiola, jota tänään haukutaan. Edetään jatkoeriin, joissa Pelicans kolisuttaa ensin kahdesti ylärimaa ja lopulta Jarno Koskiranta pystyy kertaalleen toimittamaan kiekon maaliviivalle, mutta Eronen ehtii luutia sen viime hetkellä pois. Videokelaus, ei maalia. Kolmannessa jatkoerässä Suomi syöttää oikealta siiveltä viivaan, Tikka tekee maskia ja Lööf läväyttää lötää pönttöön Bartosakin längistä. Ilves saapuu latautuneena game 7:n lauantaina ja pyssyttää Henrik Haapalan & Eemeli Suomen maaleilla itsensä 3-0 johtoon ensimmäisessä erässä ja puolustaa pelin loppuun asti voittaen Pelicansin 3-0. Finaaleihin game 7:n kautta.
Siellä on kypärän alla melkoiset menestyspaineet. Ura loppuu tähän kauteen ja viimeinen sauma voittaa mestaruus.
Nyt se on purkautunut negatiivisesti.
Ilves oli viime vuonna sympaattinen altavastaaja - tänä vuonna paineet pitää kestää. Pelicansilla ei ole kuin voitettavaa ja he nauttivat tästä.
Ohhoh, en olisi uskonut millään Pelicansin pystyvän Nokia-areenalla kahdesti voittamaan. Tänäänkin oltiin köysissä useasti, mutta niin vain selvittiin voittajana ulos tästä trilleristä. Nyt sitten Lahdessa paikka taputella homma pakettiin, mutta vähän on kutina, että lauantaina pelataan Game 7. Hieno sarja ja todella hienoa aikaa eletään! Kevät 2023 ei Lahdessa unohdu.
Kiitos tästäkin muistutuksesta ![]()
No ei vaan, hieno tarina olisi tuo, mutta kun näitä tämän sarjan otteluita miettii, niin en näe samaa valitettavasti.
Luulen käyvän niin, että Ilves menee tällä kertaa 2-0 johtoon nopeastikin ja Hervannan suunnalta kuuluu iso huokaisu. Pelikaanit yrittää kolmannen erän lopussa ilman maalivahtia ja tekee saman kuin Tappara aikoinaan Kärppiä vastaan ja tekee lyhyen ajan sisään 2 maalia (toisen tekee Jämsen ja toisen Blood). Jatkoja pelataan pitkälle toista erää ja pelikaanit rankaisee 23 sekuntia ennen loppua Salmelan pohkeen kautta ja irrelevantti pronssipeli kutsuu.
Olihan Ilvekselle paikkoja ekassa erässä mutta sen jälkeen… Katsokaa esim. Sebokin toimintaa jo keskialueelta asti omalle maalille Pelsujen ekassa maalissa. Näillä suorituksilla ei voitoista tarvi haaveilla. Kapteeni Amerikka pakottaa eikä maltti riitä kun yrittää toivotaan toivotaan syöttöä 0-1 tilanteessa ja Ilkka kiittää.
Kaksi hienoa tarinaa. Veikkaan, että todennäköisyydet on silti kumpaakin meitä vastaan ja kummallakaan ei oo oikea käsikirjoitus hyppysissä. Lupaan silti tarjota sinulle oluet, jos tulette finaaliin vastaan ja minun tarinana on lähempänä oikeaa ![]()
Totta. Tappara pelasi 2014 ja 2015 keväinä molempina kausina 20 pudotuspeliä. Välierät ja finaalit meni molempina vuosina game seveniin. Kärppiä vastaan pelatut 14 finaaliottelua noina kausina ratkesi kaikki maalin erolla ja näistä peleistä puolet eli 7 peliä vasta jatkoajalla.
Kyllä sillon tuli kynsiä pureskeltua vähän eri tahtiin, kun nyt Hifk sarjassa😅