Todellisesta ilmataistelukyvystä noiden tilastojen takana me tavalliset pulliaiset ei tiedetä mitään, joten asiaa pitäis kysyä joltakin F-18 kuskilta, joka hänkään tuskin asiaan totuudenmukaisesti vastaa. Perinteinen dog fight on melkolailla kylmän sodan aikainen juttu ja tappelu perustuukin lähinnä ammu ja unohda periaatteeseen.
Super Hornet ei tule varmasti olemaan Suomen seuraavan hävittäjä. Enkä itte usko että se on myöskään “uusi” Gripen E. Luonnollisesti seuraavan hävittäjän hankinta muutenkin on korkeamman tason politiikkaa, testaamista ja hintakehityksen seuraamista, joten siihen keskusteluun ei kannata edes lähteä ja niille höpinöille on täysin omat palstansa.
Jos ilmasota Ruotsia vastaan käytäisiin Suomen taivaalla, niin häviö tulisi, koska It ampuisi Gripeneitä Sergeillä. Niillähän osuu vain sellaiseen kohteeseen, johon ei saisi osua. (kuten Henden mainitsema lennokki.) Omat koneet putoaisivat varmasti myös.
Koska tämä alkaa menemään jo liian vakavaksi, niin kevennetään tunnelmaa tällä vanhalla kuvalla. Kuva on jostain syystä kulkenut rahapussissani armeija ajoista lähtien. En ole hennonnut poiskaan heittää.
Kyllä se vaatii myös osaamista. Itse ammuin hiton hyvin tarkkuuskiväärillä ja pistoolilla, mutta rynkyllä en osunut edes metrin päähän. Diopteritähtäin ei vain sopinut itselleni (joku selitys pitää keksiä…). En käsitä mikä siinä oli. Toivottavasti kahden viikon päästä selviää, että osaako sitä vanhanakaan ampua paremmin.
Itsellä vähän sama ongelma, mutta toisin päin. Rynkyllä osuin hyvin, mutta pistoolilla touhusta ei tullut yhtään mitään. Syytä en osaa sanoa vieläkään😀
Täytyy sen verran lesoilla, että olin ensimmäisissä ammunnoissa Rovalla, kun moista tornia eka kerran viriteltiin brittikoirien toimesta. Olis yks juttu kerrottavana moisen värkin tehosta vs. 57mm itäinen versio, mutta antaa olla. Itäisen vehkeen performanssi oli perseestä.
Tänään on tullut istuttua veksissä 07:30-09:15, jonka jälkeen päätin mennä lattialle torkkumaan. Puolentunnin ruokatauko toimi jumppatauosta. Veksin lattia on varmaan erikoisin paikka jossa olen nukkunut. Sitä se varmaan tulee pitkään myös olemaankin.