Polkupyörävarkaudet

Kannattaa kyllä napata kuvat runkonumerosta ja itse pyörästä talteen vaikka kännykällä. Helpottaa selvittelyä jos huono tuuri käy.

3 tykkäystä

Se on kuulkaas koko kierroksen verran pitkävetoa tiedossa tänään. Tuuri näyttäisi olevan kohdallaan :stuck_out_tongue: Vai onko se nyt jo käytetty? :slight_smile:

3 tykkäystä

Tee myös lotto, plussattuna. Kerran jollakin kaverilla oli jäänyt polkupyörä Jyväskylän kirkkopuistoon eikä hän ollut edes muistanut lukita sitä. Kun meni etsimään, niin pyörä oli yhä siinä, mihin oli jättänyt. Se oli jo ihme. Pyörävarkailla ei ollut varmaan tullut mieleenkään, että sieltä voisi löytää lukitsemattoman pyörän.

1 tykkäys

Pari vinkkiä vielä, ainakin mitä itse ehkä tekisin varmuuden vuoksi.
Ensinnäkin ottaisin sen ilmoituksen nyt heti pois ilmoitustaululta (olet luultavasti jo ottanut), jossa puhelinnumerosi on, kun pyöräsi on kerran löytynyt. Tämä, koska se pyörän ottanut saattaa myös nähdä sen ja ottaa numerosi ylös ja koittaa numeron perusteella saada henkilöllisyytesi tietoon. Saattaa onnistuakin, jos numerosi ei ole salattu. Toiseksi kysyisin isännöitsijältä, että kenen autopaikka siinä on, mistä pyörä löytyi. Samalla tekisin isännöitsijälle selväksi, ettei saa paljastaa henkilöllisyyttäsi, jos meinaa jotain kysellä joiltain. Jos isännöitsijältä ei saa tietoa, että kenen autopaikka siinä on, niin katsoisin kävellessäni ohimennen siinä olevan auton rekisterinumeron ja laittaisin tekstarilla esim. jonkun operaattorin FIND -palveluun, jolla saisi auton omistajan nimen.
Se pitää tosin muistaa, että välttämättä pyörän ottanut ei ole juuri tuon autopaikan haltija, vaan voi olla laittanut sen siihen myös sattumalta, mutta todennäköisyys on suurempi, että sen autopaikan haltija on juuri sen pyörän ottaja kuin että se ottaja olisi joku muu tietty.

Itse pyrkisin ainakin ylivoima-asemaan eli tässä tapauksessa, että tietäisin tuon autopaikan haltijan henkilöllisyyden ja hän ei tietäisi omaani. Näkee ainakin vähän, että missä kerroksessa henkilö asuu ja jos tulee vastaan, että minkälaisesta ihmisestä on kyse, kiltti mummeli pikkupuudelin kanssa vai joku epäilyttävän näköinen.

1 tykkäys

Kuullostaa karkki vai kepponen pilalta :grinning:. Ei vaan hienoa, että löyty ja vielä ehjänä. Itse laittanu kaikkiin pyöriin mielästi hyvät tunnisteet ja niistä dokumentit. Ja lisäksi hirtän ketjulla kiinni.

Tuskinpa tekijä on tiennyt kenen pyörää on viemässä. Nappasin lapun tosiaan pois samalla hetkellä, kun pyöräni sain takaisin. Tuskin siitä nyt turhan moni on ehtinyt numeroani nappaamaan. :smiley:

Ilmoitukseeni sisältyi myös varoitus muille taloyhtiön asukkaille siitä, että seurailevat toimintaa alakerrassa. Oman pyöräni olen nyt pelastanut sisällä kämppään asti.

Pahaa ei ehtinyt tapahtua - korkeintaan koin henkistä tuskaa. Toisaalta sen enempää salapoliisin leikkiminen, kuka on pyörän pyrkinyt viemään - ei ole mielestäni niin relevanttia. Hän ei kuitenkaan ehtinyt toteuttaa sitä, mitä aikoi.

Ja suunnitelma ei ollut kovin intensiivinen, koska pyörän spotannut rouva kertoi, että pyörä oli ilmestynyt ruutuun torstai-iltana, kun hän palasi töistä. Eli tapahtuma-aika on nyt saatu rajattua pienemmäksi - se menee keskiviikko-torstai välille.

Nyt on kuitenkin lauantai ja pyörä ei ollut ehtinyt lähteä tuon kauemmas, että suunnitelma on ollut vähintään hämärä. Voihan kyseessä kuitenkin olla ihan sellainenkin yksinkertainen asia, että joku on ollut tyytymätön minuun ja päättänyt tehdä pikku jäynän. Tähän minulla on syyllinenkin tarjolla, kun eräs toisen rapun naapuri on pariinkin kertaan ojentanut minua pyörästäni. Hänen mielestään pyörän satulaan tulee nousta vasta kauempana tiellä - minä nousen polkimille jo takapihalla.

Hän olisi looginen vaihtoehto tähän “pikku jäynä” -juttuun.

1 tykkäys

Niin, voihan tuokin olla mahdollista. No tee, miten itse parhaaksi näet.

Oli muuten kannaltasi tosi hyvä juttu, että teit itse kaikkesi pyörän löytymiseksi.:+1:
Viranomaistaholta et apua saa polkupyörävarkauteen:
Poliisi ottaa kyllä ilmoituksen vastaan, kirjaa sen järjestelmään ja lopettaa tutkinnan saman tien tekemättä mitään.

1 tykkäys

Tänään tuli palattua polkupyörällä baanalle ja siirrettyä se mahdollisimman kauas tästä taloyhtiöstä. Matkalla tuli muutama ihan mielenkiintoinen ahaa-elämys:

Koko juttu muuttuu entistä hämärämmäksi. Kohta täytyy lopettaa teoretisointi, mutta silmällä en todella erottanut mitään “muutoksia” tai puutteita pyörässä.

Ajaessa kuitenkin huomasin, että jarruja oli vähän modattu - käytännössä levyjarruja oli löystytetty niin paljon, ettei niillä jarruttamisesta meinannut tulla mitään. Silmällä en myöskään huomannut tätä, mutta etujousi oli laitettu lukkoon (normaalisti se on auki itselläni.) Ihmettelin, kun tuntui vähän perseessä meno enemmän kuin yleensä.

Lopulta alkoi pelottaa matkalla niin paljon, että oli pakko hypätä alas pyörästä ja tarkistaa, ettei vaan ollut pyörän renkaita löystytetty. Sitä ei sentään oltu tehty. Vähän oli myös satulaa laskettu alemmas.

Koko jutussa - tällä otannalla - tuntuu olevan harvinaisen vähän järkeä. Tuntuu enemmänkin lähinnä kiusaamiselta ja kohdistukselta kuin se, että olisi ollut aito tarkoitus varastaa.

Naurahdin vähän, kun joskus tuntuu, että ärsytän porukkaa foorumilla niin nyt on tosiaan jollakin mennyt ihan face-to-face kans tunteisiin :smiley:

4 tykkäystä

Olipa mielenkiintoinen ja opettavainen keissi @peterra lla. Ja onneksi päättyi onnellisesti.
Asia on ollut tapetilla myös työkaverillani jonka kesällä ostettu pyörä varastettiin taloyhtiön pyörätelineestä johon oli melko vahvalla ketjulla köytetty. Muihin pyöriin ei oltu kajottu. Todennäköisesti ns. tilaustyönä tehty kun ei halpa fillari ollut. Mutta tässä tapauksessa tulikin ongelma runkonumerosta. Pyörä oli ostettu xxl:stä ja ostokuitti tallessa jossa runkonumero niinkuin pitää tai tässä tapauksessa piti olla. Kun teki rikosilmoituksen niin poliisilta tuli bumerangina takaisin että tällä runkonumerolla on useampia pyöriä?!?! Siitähän soppa syntyi. Runkonumero oli siis kuitissa väärä. Oli jokin pyörän sarjanumero tai vastaava. No asia kuitenkin eteni xxl ja vakuutusyhtiön väliseksi selvittelyksi ja korvauksen loppujenlopuksi pyörästään sai. Siinä samalla tarkastivat myös vaimonsa pyörän joka oli hieman aikaisemmin ostettu samaisesta liikkeestä niin kappas olikin sama runkonumero virhe kuitissa.
Joten tästä oppineena kannattaa itsekin tuo runkonumero tarkistaa ja kuvata.

3 tykkäystä

Kyllä mä tossa näen edelleen ainakin yrityksen varastaa fillari. Joku on testannut miten jousitus toimii ja sopiiko runko itselle tai minkä kokoiselle?

Yritys varastaa on silti kokonaisuudessaan heikko. Toiminut kyllä todella hitaasti, jos aikoo onnistua.

Tai sitten on savolainen varas. Kyllä tässä kerkiää…:wink:

Yhtä kaikki edelleen hyvä fiilis siitä, että oli nyt sitten hidas varas tai ei niin minä olin silti nopeampi saamaan omaisuuteni takaisin - siitä toki ylpeä :slight_smile: Vein naapurin rouvalle kukkia :slight_smile:

13 tykkäystä

Kyllä mä tosta tekisin analyysin että kyse on ihan kiusanteosta ollut. Ei pyörävaras noin lähelle sitä pyörää jättäis, eikä ainakaan jarruja löystyttäisi. :thinking: Tai sitten on ollut tosi omaperäinen varas, mistä niistäkään tietää. :joy:

Tai sitten joku on myynyt sun pyörän jollekkin toiselle. Sanonut vaan, että” se on siellä varastossa, hae sieltä. Avaimen saat lukkoon, kun ehdin etsiä sen”.

Sisäinen salaliittoteoreetikkoni epäilee pyöräjäynästä tätä tyyppiä. (Epätodennäköisempi skenaario on se, että naapurin rouva on keksinyt yhden kaikkien aikojen ovelimmista tavoista saada kukkia. :slight_smile: )

7 tykkäystä

Mites jos veisit sille toisen rapun naapurille postilaatikkoon lapun, joka mukamas on jaettu kaikille muillekin. Toki voit varmuuden vuoksi jakaa koko rappuun, jos haluat. Lapussa teksti, että ”Kiitokset vinkeistä, pyöräni on löytynyt ja on tällä hetkellä poliisilla tutkittavana. Myös erään naapurin toimittama kuvamateriaali mahdollisesta polkupyörän anastaneesta henkilöstä on poliisin hallussa.”

Jos ei muuta, niin saisi tuo naapuri mietittävää. Ehkä rutina pyörän käytöstäkin loppuu.

Edit: tai laita lisäksi lappuun, että loukkaannuit kaatuessasi pyörällä, koska sen jarruja oli löystytetty…

6 tykkäystä

Jättäisin ehkä sen naapurin omaan arvoonsa, enkä lähtisi minkäänlaiseen kanssakäymiseen tuollaisen henkilön kanssa. Kehveleillä riittää aina aikaa ja energiaa hankaloittaa muiden elämää erilaisilla kikoilla. Saattaa tuntua vähän luovuttamiselta, mutta pitkässä juoksussa helpottaa varmasti omaa elämää.

5 tykkäystä

Yritän ratkaista tehtävän: Peterra on itse jättänyt pyörän ulos tultuaan baarista.

Ei onnistunut tämä rikospähkinän ratkaisu, koska @peterra jo kirjoitti, että pyörä löytyi parkkialueelta, jonne hänellä ei edes ole avaimia päästä.
Mutta melko suuret mittakaavat sai tämä case täällä, vaikka pyörä onnellisesti kuitenkin omistajalle palautui.

2 tykkäystä

Pakko myöntää, että on joskus tullut seuraavana päivänä etsittyä pyörää kaupungilta monestakin paikkaa, kun on reteenä tullut ajeltua taksilla kotiin ja aamulla tajunnut lähteneensä liikkeelle pyörällä :sunglasses:

3 tykkäystä