Punnerrushaaste

Juu en ottanut sitä krittiikkinä millään muotoa. Hyvä että toit ammattilaisen näkökulman asiaan. Minusta olisi mukava, että haaste saisi osallistujia vaikkapa sitten oman suoritustasonsa mukaan. Mutta ajatuksena olisi kuitenkin, että siinä olisi haastetta ja tavoitteita. Ja ai haasteen tarkoitus olis tuoda se oma tavoite julkiseksi, jotta se toimisi motivaattorina.

Minulla on tavoite saada yläkroppa eri lihaksineen taas kuntoon tämän kotona löhöilyn ja padien räpläyksen jäljiltä. Otti tuo tämän päivän sata kroppaan ihan toivotulla lailla mutta huomenna jatketaan. Ei mun kroppa tuosta rikki mene.

1 tykkäys

Joo, meinasin kysyä kanssa, että voiko vetää eka toisella kädellä viiskyt ja sitten toisella viiskyt… :wink:

5 tykkäystä

Mää voisin kokeilla tota sata/päivä. En lähde mitään maksimia kokeileen tänään, koska edellisestä kerrasta ku oon punnertanu, on ehkä 10 vuotta ja nyt ku repis, seuraava viikko menis lihakset kipeenä. Intin jälkeen olin 1,5 vuotta kickboxingissa ja sillon tuli punnerrettua. Muistan, kuinka kerran myöhästyin parin muun kanssa reeneistä ja valmentaja (Nurmen Pertti), joka taitaa vieläki vaikuttaa seurassa ja sivumennen sanoen oli ihan uskomattoman kovakuntonen äijä, huikkas vaan että myöhästyneet 100 punnerrusta. Se sitte ährättiin siihen reenien alkuun ja menihän se vapisevin käsin ja viimiset 20 aika epäpuhtaita, mutta se oli viime vuosituhannella.

Jos tänään tekis vaikka 5x20 ja kattois, miltä huomena kädet ja rintalihakset tuntuu. Varaan kuitenki ittelleni oikeuden “unohtaa” joku päivä tai keskeyttää koska vaan haasteen.

Edit. 2x20 tehty. Olis varmaan menny 40 yhdelläki kertaa, mutta parempi näin. Jossain kohtaa vielä 20 ja illalla toi 2x20 uudestaan.

3 tykkäystä

Jos ette ole vuosiin punnertaneet, niin älkäää lähtekö heti 100 jahtiin. Lupaan todella kipeet paikat. Tehkää vaikka 10 ja huomenna sama ja sitten pikkuhiljaa nostakaa määrä sataan vaikka viikossa tai kahdessa. Maailmasta ei aika lopu. Hyvää hyvyyttäni minä vain.

9 tykkäystä

Mä aloitin vuoden alusta 10kpl aamuin ja illoin. Tämän jälkeen olen lisännyt toistoja 2/kuukausi. Nyt siis menossa 16kpl aamulla ja toiset 16 illalla (ja aika usein sama määrä myös päivällä). Kehitystä on tapahtunut melkoisesti ja tekniikka parantunut + paikat pysyneet kunnossa. Hitaasti kiiruhtaen; vielä en ole viitsinyt testata montako oikeasti menisi hampaat irvessä. Onnea muille haasteeseen!

3 tykkäystä

Saapa nähdä, miltä huomena tuntuu. Oon mää jotain satunnaisia punnerruksia sillon tällön tehny ja vähä jotain muutaki “jumppaa” joskus. 80 tehty, ni kyllä mää vielä yhden 20 sarjan teen. Tuleeko huomena välipäivä, sen näkee sitte. Ei noi 20 punnerruksen sarjat pahalta kyllä oo tuntunu.

2 tykkäystä

En ole vuosiin punnertanut ja nyt kaksi viikkoa takana 100 punnerrusta per päivä. Mikään paikka ei kertaakaan ole ollut kipeä. Liekkö sali touhut aikaan saanu sen

Lisään nyt sen että olen tehnyt sarjoissa tuon 100 punnerrusta/päivä. Ekat päivät 5x20. Sit 30x3 ja kerran kymppi. Nyt menee 2x40 ja kerran kaksikymmentä. Ens viikolla tarkoitus tehdä 2x50

3 tykkäystä

100 meni, mutta ei kerralla :laughing:

3 tykkäystä

Täällä tehty jo varmaan 7kk kolmen kerran setit : 50 vatsaa, 50 punnerrusta. Voin sanoa, että tuntuu, ja vipalla kiekalla tuntuu 40 punnerruksen kohdalla, että ei vain jaksa, mutta menee menee.

2 tykkäystä

Hienoa kun on rohkeita ilmoittautunut mukaan. Se on tosiaan aika paljon lähtötasosta kiinni kuinka monta tekee kerralla ja montako sarjaa. Pääasiahan on, että asettaa tavoitteen, jossa kehittyy koko ajan.

Jos ei ole paljoa punnertanut, voin sanoa pari vinkkiä, eli alkuun ja loppuun huolellinen lämmittely: käsien pyörittely molempiin suuntiin sekä liikeradat eteen ja taakse olkapäiden tasolla, ködet koukistettuina sekä suorina.

Itse suorituksessa on hyvä löytää riittävän nopea tahti. Itse teen voimakkaan ulospuhalluksen joka kerran laskeutuessa. Liian paljon näkee sellaista, että hengitys unohtuu ja sitten kun lihakset ei saa happea, liike loppuu ja tulee paikat kipeiksi. Se oikea hengitys kannattaa opetella.

No piti illan viimeiseen ottaa kaksi ylimääräistä että sain 50 täyteen Nim. Yllytyshullu p.s. Maanantait pidän kyllä vapaata liikunnasta (eihän 10 - 16 km lenkkiä lasketa?); otan sitten vaikka viikolla kiinni

1 tykkäys

Toinen olkapää leikattu pari vuotta sitten,eikä kuntoon tullut sillain mitä odotettiin,no tehdään sit yhdellä kädellä :smiley:. No piti sitä yrittää ja unohtaa samantien. :smile:

3 tykkäystä

Mä lähden kanssa testaan tätä, ettei Tapparalaiset ole ensi syksynä ainoita sikaniskoja hallilla. :grin:

10 tykkäystä

Syksyllä on vaara, että tosi fanit tunnistaa hallilla uskomattomasta ylävartalosta ja alla heiluu ohuet jalat🤣

12 tykkäystä

Tuli vedettyä eka satku tässä työnlomassa pois alta. Vedin 5x20 sarjoina. Meni kyllä jopa yllättävänkin kevyesti mokoma. Huomenna taidan vaihtaa 4x25 sarjoihin.

3 tykkäystä

Hienoa!
Kannattaa rauhassa vaan kokeilla tuntemuksia. Itse halusin aloittaa eilen kokeilemalla lähtötason ja vedin kahdella sarjalla, mutta omaa kroppaa kuuntelemalla päätän, otanko jonain päivänä kolmella sarjalla.

Vaikka haasteen jakaa päivän ajalle neljään tai viiteen sarjaan, se ottaa lämmittelyineen sen n. kolme minuuttia per sarja. Että ajallisesti ei ole kyseessä suuri satsaus.

Punnerrus yksinkertsisen oloisena liikkeenä on kohtuu monipuolinen vatsa- ja selkälihaksia myöten ja vaikutukset näkyy ja tuntuu henkilöstä riippuen päivissä tai viikossa. Väitän että esim hartiajumit aukeavat muutamassa päivässä (kunhan huolehtii lämmittelyt jne).

Itsellä tämän päivän sarjat vielä aloittamatta, koska kroppa on aamu-uninen😆

2 tykkäystä

Kyllä näin. Itse taidan nuo ma, ti ja ke päivien rästit vedellä tässä aikani kuluksi vielä, kun ei liiempää kiirettä ole tässä töissä. :grin:

2 tykkäystä

Luonto pitää huolen omalta osaltaan, että ei pääse laiskistumaan vaikka punnertaisikin. Pihalla odottaa kohtuulliset lumityöt.

1 tykkäys

Lähden mukaan 50 päiväpunnerruksen sarjaan. Alkuviikon rästejä en taida tehdä. Parina karanteenipäivänä kokeilin punnerrella ja näyttää että 20-25 menee kerralla. 50 useilla sarjoilla ei liene liikaa. Katsotaan nyt montako viikkoa jaksaisi haasteen tahdissa mennä.

Kuinka moni on muuten kokeillut jossain puistoissa/ulkokuntosaleilla olevaa apinakiikkurataa. Siis niitä tikapuita, joissa voi roikkumalla edetä puolalta toiselle. Intin esteradoissakin tuttu. Syksyllä koitin enkä päässyt mihinkään. Nyt olen silloin tällöin niissä yrittänyt edetä ja alkaa jo vähän sujua. Kyllä se nuorena oli helppoa, mutta kun ikää on 60+, niin jostain syystä muuttunut haastavaksi.

2 tykkäystä