Tässä on koontia Lukkoon liittyvistä huhuista sekä omaa pohdintaa.
Daniel Salosen sopimuksen julkaisun yhteydessä Sahlstedt vahvisti hänen olevan toinen kahdesta edustuksen maalivahdista. Nuorelle ja lupaavalle maalivahdille tarjotaan siis reilu näytönpaikka. Muuten Sahlstedt on kommentoinut ensi kauden maalivahtitilanteesta, ettei toista maalivahtia ole kiinnitetty (pari viikkoa sitten) ja todennäköisesti päätös menee toukokuulle. Vaihtoehtoja voivat olla nykyinen kaksikko Lethemon ja Ortio sekä on huhuttu Raannan paluusta Lukkoon. Itse puoltaisin Ortiolle jatkoa. Osoitti playoffeissa olevan huippumaalivahti Liigaan, on kehuttu joukkuekaveri ja varmasti hyvä sparraaja nuorelle Saloselle. Lethemon loukkaantui keväällä ja pelasi paluun jälkeen polvituella. Todennäköisesti menee keväällä leikkaukseen ja siitä toipumisennuste on kysymysmerkki. Itse en jaksa uskoa, että Raanta palaisi enää Lukkoon.
Puolustuksessa runko on erinomainen. Toiveissa on, että erityisesti Gelinaksen viereen löydettäisiin tasapainottava pakkipari. Tämän kauden pakistosta tekisin jatkon Petersille. Ei täysin vakuuttanut ja varsinkin alkukausi oli hankalaa. Muodosti Viitasalon kanssa hyvän parin ja potentiaalia Petersissä voisi olla parempaan pelaamiseen. Moni Lukon kannattaja itse mukaan lukien toivoisin Välilälle mahdollisuuksia edustuksessa. U20-tason ikäänkuin pelattu läpi. Ervastilla on sopimus ensi kaudesta. Voisi kuitenkin olla hänen itsensä kannalta parempi, että päätyisivät purkaa sopimuksen ja vaihtaisi joukkueeseen, jossa pääsisi suurempaan rooliin. Kauden aikana lainat Vaasassa ja Mikkelissä olivat onnistuneita. Lämsän aikana ei ole ottanut kehitysaskeleita.
Hyökkäykseen varmoina tulijoita pidetään Topias Haapasta ja Aarne Intosta TPS:stä. Haapasen sopimus tarkoittanee, ettei Ikonen jatka Raumalla, mikä on ymmärettävää ja sääli, kun pelasi erinomaiset playoffit. En jaksa uskoa, että Intonen tulisi Lukkoon nelosen keskelle vaan taistelee 2. tai 3. ketjun sentterin paikasta.
Jonkin verran on huhuttu Hakulisen paluulla Raumalle. Viime viikolla huhupuolelle ilmeistyivät Robert Leino ja Ryan Lasch, jotka niminä ovat hyvä signaali, mutta joiden siirtymiseen en jaksa uskoa. Kevään mittaan on huhuttu jatkoihin liittyen, että Khodorenko ja Krannila voisivat jatkaa Raumalla. Tosin erityisesti Krannilaa on kovasti tuotu Tampereelle niin jää nähtäväksi, miten käy.
Lämsä jatkaa päävalmentajana. Tulopuolella on huhuttu Moisasen siirtyvän Lukkoon. Roolista ei ole varmuutta. Hämäläisestä ja Vuoriosta on kirjoiteltu, etteivät jatkaisi valmennuksessa. Katsellaan.
Ari Moisanen korvaa Mikael Vuorion maalivahtivalmentajana.
– Kyllä minä olen kauan vähän toivonut, että pääsisin takaisin Raumalle. Olen kuitenkin sydämeltäni aina ollut Lukko-ihminen, niin aina vähän on kausien sivussa kotiin kaivannut. Moisanen kertoo.
– Tietenkin Moisasen päärooli on toimia maalivahtivalmentajana ja keskittyä maalivahteihimme, mutta hän tulee osallistumaan myös pelin eri osa-alueisiin, esimerkiksi puolustus- ja alivoimapellin, Sahlstedt kertoo
Tiedotteessa ei oteta kantaa ylivoimapelaamiseen. Itse olisin toivonut sille osa-alueelle uusia näkemyksiä valmennukseen.
Itse näen, kun Moisasen paluu Lukkoon lisää Raannan kotiinpaluun todennäköisyyttä.
Yksi asia, mikä teki Raannan päätöksestä vielä mutkattomamman, oli se, että Ari Moisanen teki myös paluun sinikeltaisiin pitkän tauon jälkeen.
– Viime vuosien aikana on ollut vähän turbulenssia oman pelin kanssa ja nyt on hienoa saada taas apua ”Moselta” ja revittyä vielä yhdessä itsestäkin ihan huippupelit irti ja sitä kautta auttaa joukkuetta voittamaan, Raanta kertoo.
Myös urheilujohtaja Sahlstedt nostaa tämän asian esiin.
– Tietenkin siitä on hyötyä, että ”Analla” ja ”Mosella” on yhteistä historiaa. Helppo uskoa ja luottaa, että he löytävät nopeasti sen yhteisen sävelen, mitä heillä on joskus ollut ja sitä kautta tehdä kitkatonta työtä yhdessä, Sahlstedt tuumaa.
Anton Olsson ja Onni Korkka jatkavat Lukossa vuoden sopimuksilla.
Olsson on iso ja vahva puolustaja, joka liikkuu hyvin. On edelleen todella nuori ja potentiaalia löytyy hyvin paljon. Ja oli jo viime kaudella esimerkiksi alivoimalla tärkeä palanen, Sahlstedt aloittaa.
– Mitä me olemme nähneet, niin “Ollella” on kaikki elementit kehittyä hyväksi kahden suunnan puolustajaksi, urheilujohtaja jatkaa.
– Korkka otti viime kaudella steppejä eteenpäin ja oli selkeästi luotettavampi puolustussuuntaan. Hyökkäysominaisuudet tulevat ihan luonnostaan, mutta nyt kun kehitystä on tullut puolustamiseen, niin ilman muuta hän ansaitsi jatkosopimuksen, Sahlstedt kertoo Korkan kehityksestä.
– Toivotaan, että ensi kaudella kehitystä tulee vielä lisää ja tulee varmasti tappelemaan vakiokokoonpanon paikasta entistä kovemmin, Sahlstedt jatkaa.
Olssonin ja Korkan jatkojen myötä Lukolla sopimus seitsemän puolustajan kanssa ensi kaudesta.
Lukko julkaisi eilen tämän viikon pelaajalistan. Huominen Styyrmannin kuula liittynee Lenni Hämäläisen jatkosopimukseen.
Tosiaan Lenni Hämäläisen jatkosopimus julkaistiin tänään.
– Hänen kanssaan on tehty pitkään töitä, ja tähän mennessä kehitystarina on ollut hieno. Tietysti toivotaan, että kehitystä tulee lisää ja miksei tuolla työnteolla tulisi. Ollaan todella iloisia siitä, että Lenni on meillä ja toivon mukaan vielä monta vuotta eteenpäinkin. Hienoa, että on tällainen pelaaja joukkueessa, Sahlstedt päättää.