Vaihtuvuutta tulee olemaan tämän ja ensi kauden välillä. Sahlstedt myönsi Lukon podcastissa, että vaihtuvuutta on enemmän kuin mihin joukkueen rakentamisessa pyrkii. Kuluneeseen kauteen verrattuna ulkomaalaisten määrä tulee vähenemään, sillä ensi kaudella Lukossa pelannee 6-7 ulkomaalaista. Podcastissa Sahlstedt kertoi, että ensi kauden joukkue on yhtä puolustajaa ja yhtä tai kahta hyökkääjää valmis. Lukko oli budjetoinut enemmän playoff-kotipelejä kuin pelattiin, niin se vaikuttaa puuttuviin hankintoihin. Ovat kuulemma lähtökohtaisesti kärkikenttien pelaajia.
Lukko on hyvästellyt 12 pelaaja kauden päättymisen jälkeen. Viitasalo ja Beuacage eivät olleet näiden pelaajien joukossa. Ovat siis hyvin todennäköisesti jatkamassa Lukossa. Beuacagen siirtyessä Lukkoon sopimuksessa oli optio molemmilla osapuolilla. Lisäksi Lukolla on sopimus Jasu Mensosen kanssa. Mensosesta Sahlstedt totesi, että halutessaan voivat pyytää pelaamaan Lukkoon.
Medissa varmoina tulijoina Lukkoon pidetään Peetro Seppälää ja Santeri Virtasta. Jatkoajan keskustelupalstalla on ennakoitu, että Ruotsista siirtyisi Lukkoon myös toinen pelaaja. Lisäksi on Ville Heinola mainittu potentaalisena paluumuuttajana, mihin en jaksa itse uskoa.
– Beaucage oli meidän paras maalintekijä ja jo senkin takia tietysti tärkeä pelaaja, mutta ”Bucky” on myös todella kokonaisvaltainen pelaaja; hän oli joukkueen ahkerin taklaaja, hyvä riistämään kiekkoa ja raastoi kyllä joukkueen eteen illasta toiseen, Sahlstedt aloittaa.
Viime kauden 24 maalista teki 14 maalia ylivoimalla. Lukon kannalta on hienoa, kun viime kaudella toimineesta ykkösylivoimasta Ruohomaa-Beaucage-Stenqvist-Saarela nelikko jatkaa.
Nuutti Viitasalo jatkaa Raumalla kevääseen 2028 asti. Jatkosopimuksen myötä täyteen tulee neljä kautta Raumalla. Kaudella 24-25 muodosti Petersin kanssa hyvän parin ja kuluneella kaudella Olssonin kanssa. On hyvää jatkuvuutta, kun molemmat Olsson ja Viitasalo jatkavat Lukossa. Molemmat ovat tärkeitä pelaajia Lukon alivoimassa.
Urheilujohtaja Sahlstedtin kommentteja:
– Jos tilastoja luetellaan, niin meidän kolmanneksi tehokkain pakki ja paras plusmiinus-tilastossa, niin kyllä jo näilläkin tiedoilla ansaitsi jatkosopimuksensa ehdottomasti. Ja selkeästi on huomannut myös sen, että meidän kannattajamme pitävät Nuutista, joten hyvä asia kaikin puolin, että hän jatkaa Raumalla kaksi seuraavakin kautta.
Viitasalon Nacho-koira pääsi mukaan Lukon someen julkaisemiin sopimusvideoihin.
Lukko on käyttänyt optiot puolustaja Jirko Tukiaisen ja hyökkääjä Daniil Trakhtin kanssa. Molemmat pelasivat kuluneella kaudella pääosin TUTOssa. Kuitenkin sekä Trakth että Tukiainen tekivät liigauran avausmaalit viime kaudella.
Maalivahti Jooa Sammalniemen voimassa olleeseen sopimukseen lisättiin seuran optio kaudelle 2027-28. Tulevan kauden Sammalniemi pelaa vuokralla IPK:ssa.
Puolustaja Viljami Vuorisen kanssa on tehyt 1+1-vuotinen sopimus, jossa on seuran optio kaudelle 2027-28. Tulevan kauden Vuorinen on vuokralla TUTOssa.
– Mulle jo pidemmältä ajalta tuttu pelaaja; pääsin häneen tutustumaan jo C–B-ikäisenä ja on todella fiksu ja määrätietoinen kaveri kyseessä. Vuosien varrella ollaan oltu yhteyksissä ja ehkä odotettu, milloin voisi olla sopiva hetki. Nyt sitten molemmin puolin koettiin, että tämä on se oikea hetki ottaa Santeri Raumalle, Sahlstedt avaa kaksikon historiaa.
Lukon urheilujohtaja Kalle Sahlstedt kertoo, ettei ollut ensimmäistä kertaa kanadalaispelaajan perässä.
– Olen seuraillut häntä jo AHL:ssa aikaisemmin ja kauden 2023–24 jälkeen olin ensimmäisen kerran yhteyksissä Félixin kanssa, mutta silloin hän päätyi loppukesästä Växjön riveihin. Nyt, kun tiesimme, että hänen sopimuksensa Ruotsissa päättyy, niin oltiin uudestaan yhteyksissä ja tällä kertaa kaikki meni hienosti maaliin, urheilujohtaja Sahlstedt pohjustaa.
Raumalle LMG Finlandin kummipelaaja saapuu innoissaan ja kertoo, että oli käynyt keskusteluita entisten ja nykyisten Lukon kanadanranskalaisten kanssa ennen sopimuksen allekirjoittamista.
– Olen kuullut paljon hyvää joukkueesta ja olen erittäin innoissani ensimmäisestä vuodestani Suomessa ja Raumalla, hyökkääjä aloittaa.
– Kävin erittäin hyvät keskustelut Kallen ja kanadanranskalaisten kanssa, jotka ovat pelanneet siellä tai pelaavat edelleen. Kaikissa keskusteluissa nousi ainoastaan hyviä asioita esiin niin kaupungista, joukkueesta kuin koko organisaatiostakin. Nämä keskustelut tekivät päätökseni helpoksi, Robert kertoo ja viittaa keskusteluihin muun muassa Alex Beaucagen ja Thomas Gregoiren kanssa, joista jälkimmäisen kanssa hän pelasi samassa joukkueessa QMJHL:ssa.
Onneksi. Rosterin puolesta Raumalla pitäisi olla enemmän mitaleita kaulassa, mutta Tomi “sulaakuinlumikeväisin”, Lämsä onneksi vetää penkin takana tehtaan takuulla vihkoon.