Edellinen laite taisi olla lähes 10 vuotta käytössä?
Loppuaikana ei latausnopeudet olleet alkuunkaan mitä luvattiin.
Laitteen vaihto auttoi.
Tosin, se vaihto ei mennyt ihan mun toivomalla tavalla ja taisin siitä tännekin avautua.
Nyt mä tiedän kuitenkin miten seuraavaksi saan uuden laitteen Telialta ilmaiseksi ilman mitään määräaikaisia soppareita.
vielä toimii. En uskalla sanoa mitään tietoturvasta, mutta itse pidän sitä hyvänä, että noita reitittimiä silloin tällöin päivitellään firmistä myöten. Tästä voi keskustella tarkemmin @ljpp kanssa siellä toisessa ketjussa, kun hänellä tuosta on paremmin tietoa.
Vikkelästi noi modeemitkin menee eteenpäin ja ominaisuudet heikkenee. Mutta tuo nimenomainen haukkumani modeemi niin se nyt oli huono jo silloin uutena ja itse en koskisi pitkällä tikullakaan. Mikä tahansa melkein on parempi kuin tuo.
Modeemi on tavallaan kaksin laitetta - modeemi ja reititin. Jos minulta kysytään, niin suosittelen kaikissa tapauksissa erillistä modeemia ja reititintä. Vähän toki riippuu mikä ja kenen modeemi – skaala on laaja.
Edit: Varsinkin nyt, kun WiFi-teknologiassa on tapahtumassa sukopolvenvaihdos WiFi 5 → 6.
Tuo on hyvä purkki, eikä ole mitään kiirettä vaihtaa. WiFi 6 -purkit ovat kehittyvässä vaiheessa ja kohta yleistyy WiFi 6e, joka tuo 6GHz taajuudet mukaan soppaan.
Muutto edessä ja kaipaisin apua verkkolaitteiden valinnan kanssa.
Nykyisessä talossa on Elisan valokuidun perässä Ubiquitin Amplifi HD -reitin. Systeemi on toiminut pari vuotta aivan moitteettomasti ja firmware-päivityksiäkin on tullut purkkiin eli olen ollut tyytyväinen. Reititin on ollut sijoitettuna keskelle asuntoa ja se on on riittänyt kattamaan koko kämpän alueen eli noita mesh-tukiasemia ei ole hankittuna.
Uudessa asunnossa ei ole mahdollisuutta kiinteään yhteyteen, mutta operaattorien karttojen perusteella 5G:n pitäisi toimia alueella. Yhteyden pitäisi pyörittää sujuvasti suoratoistoja ja olla luotettava niin, että ei tarvitse jatkuvasti resetoida. WLAN-verkon kantavuutta tulisi myös kasvattaa nykyisestä eli mesh-tukiasemat lienee siihen sopivia. Laitevalikoima tuntuu 5G-puolella pikaisella perehtymisellä vielä suppealta ja kohtalaisen arvokkaalta, joten kaipaisin aihetta paremmin tuntevilta ideoita seuraavista asioista:
Mitä laitteita tarvitsen, jotta saan 5G-yhteyteen perustuvan laajennettavan ja luotettavan WLAN-verkon. Riittääkö 5G -reitin ja siihen perään WLAN-tukiasema?
Voiko nykyistä Amplifi HD:ta käyttää järkevästi WLAN:in jakamiseen uudessa setupissa
Kehittyykö tekniikka lähitulevaisuudessa niin nopeasti, että alkuvaiheessa voisi yrittää pärjäillä kännykstä jaettavalla netillä tai jollain 4G mokkulavirityksellä? Uusien laitteiden kohdalla ottaisin mieluusti sellaiset, jotka tukevat uusimpia standardeja.
Katseleppa torista Huawein 4G modeemeja, jos kattavuus hyvä. 5G liittymät kallita. Itsellä on nyt Huawei B715 ja on kivivarma laite. 5G vehkeistä ei ole vielä paljon kokemuksia, mutta Huaweihin luottaisin - osaavat tehdä modeemeja.
Huom! Langaton modeemi, oli se 4G tai 5G, pitää sijoittaa ikkunalle ja tukiaseman puolelle, jotta saa parhaan signaalin.
Olin miettinyt tuolle mobiilireittimelle erillistä ulkoista antennia ja sen nostamista TV-antennin kaveriksi talon katolle, mutta ilmeisesti kaikki reitittimet eivät noita ulkoisia antenneja tue. Onko tähän näkemyksiä tai mitään järkeviä perusteita puolesta tai vastaan?
Meillä on tuo b715 hyllyssä, en ole saanut aikaiseksi asennusta, kun pitäisi vetää yksi antenni piuha lisää suuntaavalle antennille(2 kpl). Vanha modeemi toimii yhdellä, zte: n boksi, mutta luulisin tuon Huawein toimivan paremmin tuon mimo antennin kanssa. 4G on ihan riittävä kaikkeen katseluun, jos masto ei ruuhkaudu.
Mulle myytiin erillinen sim-kortti. 4g 10e kuussa, nyt tarvis löytää siihen modeemi/reititin. Menis mökille, olen ennen jakanut nettiyhteyden puhelimestani, ja se on toiminut hyvin ylä-, että alakerrassa. Olisko jotain huokeaa ja toimivaa reititintä, johon laitetaan sim-kortti ja jossa on riittävä kantama? (varmaan n.15-20m, niin menee ohuiden seinien läpi?)
edit, lisäsin modeemi sanan, kun vähän olin tumpelo =)
Kaikissa riittää kantama tuon verran, puutalossa. Se mitä sinä haet on modeemi. Itsellä on tämä Huawei B715 ja on erittäin hyvä. DNA:n kivijaloista voi kysyä olisiko asiakaspalautuslaitteita halvalla.
Tuo taitaa olla kaksitaajuuslaite, kun b715 tykittää kolmella (LTE CAT9). Tässä asiassa enemmän on paremmin.
Muuten ei varmasti ole huono. Minulla oli vuosia b315 joka toimii kuin junan vessa. Konttorilla laitettiin kiinteistön netti b525:lla ja nyt kotona on vuoden ollut b715. Kivivarmoja kaikki.
Vielä vinkkinä kaikille - modeemeja kannattaa hintaopas.fi lisäksi kyttäillä Tori.fi puolelta. Monella yhteysmuoto vaihtuu esimerkiksi muuton takia, joten modeemeja löytyy paljon jälkimarkkinoilta. Laite ei käytössä kulu, joten uusi -40…50% on hyvä kauppa. Yksitaajuuslaitetta ei kuitenkaan kannata ostaa. Toki 5G on myös tulollaan, mutta liittymät ja rauta vielä kallista.
Olen ehkä ennemmin sanonut, mutta ostin omani vinkin perusteella DNA kivijalasta. Hinta 60€, päällä lappu “asiakaspalautus takuu 1kk”. Eivät noita mainosta, mutta takahuoneesta voi löytyä. Puhelinsoitolla löysin laitteen ja kävin hakemasa. Porukka tekee ja purkaa liityymäsopimuksia mm. win back -tarjousten takia joten tavaraa palautuu.
Näitä ei muuten myydä enää kuin DNA:n mobiililaajakaista-asiakkaille.
Onneksi on tori.fi mistä löysin itselleni Huawein B818:n. Olen ollut tyytyväinen ja tuoreessa TM:n testissä se todettiin etenkin taajama-alueella eteväksi laitteeksi.