Ruokakauppojen vertailua

Kyllä kohtuu tihee verkosto tulee tänne Janka, Linnainmaa ja sit viä Suorama Kangasala.

Lidl pitää pintansa edullisimpina ruokakauppana.

S-ryhmä on kaikessa hiljaisuudessa lopettamassa halpuutuksen, joka näkyy jo nyt Prismojen hintatasossa.

S-mafia ja suuri osuushuijaus voivat siis edelleen hyvin. S-ryhmä kontrolloi hintoja haluamallaan suunnalla ja tavalla, koska tuotteiden katteissa on puristamisen varaa. Nyt tuo 2017 aloitettu toiminta kuopataan kaikessa hiljaisuudessa ja ilmeisesti katteisiin on palautettu ilma takaisin.

1 tykkäys

S ryhmä on pikkuhiljaa nostanut niiden tavaroiden hinnat takaisin vanhalle tasolle mikä oli ennen “halpuutusta”. Sääliksi käy niitä yrittäjiä jotka joutuivat tuohon mukaan.
Sillä NY tavarat makaa kaupan hyllyllä kun kukaan ei halua maksaa vanhaa hintaa.

S-ryhmä täytyisi lyödä palasiksi vaikka lainsäädännön voimin. Aivan liian vahva toimija harvaan asutussa maassa. On toki muitakin ongelmallisia aloja, ei tämä nyt ainoa laatuaan ole.

S-ryhmä vaan on kaikista surullisin esimerkki:

• kontrolloidaan tuottajia ja pakotetaan käytännössä “ota tai jätä” -diileihin
  • henkilökunta voi todella huonosti - ei ole edes firman intressi parantaa työntekijöiden asemaa, tekevät ison osansa siinä, että Suomessa syntyy köyhien työtä tekevien oma yhteiskuntaluokka
  • katteessa on liikaa tilaa kaikelle muulle kuin markkinoille. S-ryhmä käytännössä päättää ensin markkinoinnin nimissä tiputtaa hintoja - kunnes se päättää markkinoita vastaan nostaa katteensa takaisin samalle tasolle, jolla se oli ennen muutosta.

Ymmärrän totta kai tässä samalla sen, että eivät hinnat ole “muuttumattomia” mutta normaalissa markkinatilanteessa kaupoilla ei voi olla varaa vain päättää, paljonko he nostavat omaa osuuttaan.

2 tykkäystä

Kyllä aika hyvin saa tuotteet koriin valikoida jos Cittarin saa halvemmaksi kuin Prisma. Ainakin täällä pöndellä uskallan empiirisen kokemuksen perusteella sanoa Cittarin olevan kalliimpi.

Itse en kovin usein jaksa Lidl käydä. Jotenkin se valikoima ei vain ole mieleeni ja liian suppea ruoan osalta. Paistopistellä ja vissyillään Lidl toki dominoi.

Cittarissa mulla menee heti kuuppa jumiin kun aina jos jonkun tuotteen tavallaan haluaisi ostaa ja huomaa sen olevan tarjouksessa, niin se on esim. vähintään joku 4kpl pyykinpesuainepulloa 10e. Tekee mieli kävellä heti ulos kun menee niin ihon alle.

8 tykkäystä

Lidl saa hinnat sillä alas kun tarjonta on todella suppea versus Prisma tai Citymarket.
Kaikki ostoskori vertailut pitää suorittaa niin että kyseiset tavarat ylipäätään löytyy Lidlistä eli ei kerro ihan kaikkea.

2 tykkäystä

Ei kai sellaista absoluuttista vertailua voi edes suorittaa.

Kulutustottumukset on kuitenkin jokaisen henkilökohtaisia. Kaupan valinnassa hintaa korkeampia kriteereitä ovat valikoima ja saavutettavuus. Esimerkiksi itselleni ei oikeastaan ole mitään merkitystä, missä kaupassa käyn, mutta autottomana en kuitenkaan viitsi kovin kauas lähteä ja esimerkiksi täällä kylällä, jossa asun on tasan yksi vaihtoehto.

Tampereella (kun siellä ennen asuin) suosin lähes järjestäen Lidliä, mutta en hinnan vuoksi vaan sen takia, että se on helpompaa. Kun valikoimaa ei ole jokaiseen lähtöön niin tulee käytettyä rahaa hiukan askeettisemmin ja jääkaapista löytyy perustarvikkeita tuon reissun jälkeen. Tuntuu, että K- ja S-kaupan valikoimat tekee ainakin itseni hulluksi ja tulee tartuttua kaikkeen, mitä en oikeasti tarvitse ja henkilökohtainen ruokahävikki kasvaa.

Asiakkaista vain pieni osa seuraa hintoja. Ja vaikka kuuluisi siihen segmenttiin, joka seuraa hintoja niin siltikin yleensä säästetty aika voittaa. En rehellisesti jaksa käydä kuuden tai seitsemän kilometrin kauppareissuja toisessa päässä kylää.

Lidlin kaltaisia vaihtoehtoja tarvitaan Suomeen paljon lisää. Se, mitä emme tarvitse, on S-mafian ja K-mafian ketjuja, jotka vaan laajentavat ketjuaan asiakkaasta välittämättä.

2 tykkäystä

Millä tapaa Lidl asiakkaista välittää verrattuna K-ryhmän kauppoihin tai S-ryhmän kauppoihin?

Lähikauppani on S-market ja ainakin siinä kaupassa ottavat huomioon valikoimassa asiakkaiden toiveita. Itsekin olen tiettyä tuotetta valikoimaan toivonut ja hetken päästä se sieltä jo löytyi.
K-kaupat ovat mielestäni jopa vielä joustavampia valikoiman suhteen.

4 tykkäystä

Lidl ei ole missään vaiheessa ilmoittanut välittävänsä asiakkaista, koska he ovat rakentaneet oman toimintansa kohtalaisen helpon pohjan päälle:

1. yksinkertainen valikoima
  2. edullinen hinta
  3. satunnaisia eriä jotain muuta, joka ei edes peruskauppaan kuulu (esim. joskus löytänyt hauskoja liikuntavaatteita Lidlistä)

Koska Lidlillä ei ole kanta-asiakasohjelmaa niin se ei rakenna toimintaansa asiakkaiden ympärille kuten S-mafia ja K-kauppa kertovat tekevänsä. Lidl myös maksaa 5 % korkeampaa palkkaa työntekijöille eli aika simppeli konsepti.

Hauskintahan tässä on se, että K- ja S-ketjut kovasti hinkkasivat vastaan, kun Lidl rantautui Suomeen ja pitkään vastustivat about kaikkea, mitä Lidl keksii. Jossakin vaiheessa tilanne kääntyi päälaelleen, kun he huomasivat, että markkina alkaa ohentua molemmilla, kun Lidl on joiltakin osa-alueilta yksinkertaisuudellaan parempi kuin he.

Päällehän tuota muutosta ei välttämättä asiakkaalle asti näy, mutta itse käytännössä koko Lidlin voittokulun kaupassa työskennelleenä uskallan sanoa, että muutos näkyi aika monessa. Silloin kun aloitin kaupassa niin oli vielä “kilpailuetuna avarat ja kivat käytävät” ja “kaikki hyllytetään siististi erikseen omille paikoilleen hyllykartoille.” Kun Lidl sitten alkoi voittaa, kun huomattiin, että ei asiakkaita kiinnostanutkaan ne kauniit hyllyt ja se, onko ne hyllytetty ilman pahveja vai ei vaan sitä kiinnostikin se tuote :smiley:

4 tykkäystä

Just tuossa poikkesin Turtolan Cittarissa. Olihan siellä turkasen halpaa. Ostin 2 painavaa kassillista ruokaa ja rahaa meni 31.76€. Tuohan alkaa jo hipoa Lidlissä käyntejä. No, ostin mm. 1.3 kg C-leikatun lohifileen 5.99€/kg. Ei tommosta tietysti joka päivä oo. Ja olihan siinä pvm. semmoinen että pari palaa tuossa nyt vaimo paistelee ruuaksi. Loppu meni pakkaseen.
21 tuotetta näyttäis listassa olevan eli aika hyvin, vai mitä!? :wink:

3 tykkäystä

En silti osta tätä kommenttiasi.

Itse arvostan kuluttajana laadukasta ja kattavaa valikoimaa sekä joustavaa kassatoimintaa. Lisäksi kykyä reagoida yksittäisen asiakkaan valikoimatarpeisiin. Näissä Lidl ei pärjää millään, ainakaan minun kokemusteni perusteella.
Ainoa missä Lidl pärjää jollain tapaa valikoimassaan on kesäajan grilliruuat.

4 tykkäystä

Kuten kaikki muutkin tässä ketjussa - voit jatkossakin viedä rahasi juuri siihen kauppaan, johon haluat :slight_smile:

Minä puolestani toivon, että saamme Suomeen LISÄÄ Lidlin kaltaisia toimijoita, jotka hajottavat kahden ketjun halua laajentaa omaa ketjuaan yli kaikkien tarpeiden ja terve kilpailu alalla on myös hyväksi asiakkaille.

Kaupan ala on Suomessa hyvin haastava, koska kyseessä on ala, jolla vallitsee Duopoli ja käytännössä Suomi ei ole ulkomaisille ketjuille kovin houkutteleva. Duopoli työntää kilpailun aika nopeasti minimiin, koska he voivat omalla markkinasiivullaan ajaa muut toimijat alas.

Jos sanon asian niin, että kaikki ymmärtävät: haluan vaihtoehdon, joka ei liity mitenkään Keskoon tai S-ryhmään, joka pystyy esimerkiksi mainitsemassasi asiassa (valikoima) kilpailemaan heille. Myös bonusjärjestelmät, joilla kerätään asiakkaasta tietoa ja hän vielä MAKSAA siitä enemmän, että saa luovuttaa tietonsa yrityksen käyttöön - niistä pitää luopua myös.

3 tykkäystä

Lienee aika vahva mutuilua vai onko kokemusta? Tuttavapiirissä on kokemus ihan toiseen suuntaan, joten joko tapahtuma on nyt mutua tai yksittäinen poikkeama. Faktana siitä on turha täällä julistaa.

4 tykkäystä

Omalta osaltani kokemusta :slight_smile: Mutta kokemus tietysti on mutuilua. Olen iloinen kaikkien iloisten työntekijöiden puolesta, olivat sitten töissä Lidlissä, Keskolla tai S-ryhmällä :slight_smile:

1 tykkäys

Näin varmasti teenkin. Harmittaa vain se, että syytät ketjuja siitä, että he eivät huomioi asiakkaita. Tähän annan eriävän mielipiteen, niin sitten ei enää edes keskustella tuosta, vaan viedään keskustelua pois tuosta väitteestä. Mutta tällaista se on.

On totta, että lisääntyvä kilpailu kaupan alalla hyödyttäisi montaa tahoa. Mm. tuottajia sekä kuluttajia. Se, että mistä tänne näille markkinoille keksittäisiin uusia toimijoita onkin sitten vähän vaikeampi asia. Markkinapaikat on myyty täyteen ja ketjuja ei ole ostettavissa.

1 tykkäys

Jokainen asiakas osaa itse päättää oman odotustasonsa, tyytyväisyytensä ja kokemuksensa. Minä tulen jatkossakin liputtamaan näitä kahta isoa vastaan niin usein kuin vain mahdollista - en ole koskaan saanut huonoa asiakaspalvelua kaupassa, koska työntekijät ovat lähes poikkeuksetta paikassa kuin paikassa hyviä. Mutta en silti myöskään voi sanoa, että “Ässän kassat pieksee Lidlin kassat pystyyn” eli hyviä tekijöitä löytyy vähän sieltä ja täältä. S-ryhmä puolestaan toimii kokonaisuutena niin epäeettisesti ettei se missään nimessä ole yhdenkään työntekijän vika, että näin on. Muutos lähtee vähän kauempaa kuin asiakasrajapinnasta.

Täytyy toivoa, että sitä kilpailua jossakin vaiheessa tulee lisää. Nyt toistaiseksi mennään näin, mutta ei se tilanne minua miellytä.

Tämä Ilveksen mies on ainakin S-mafian orja. Myöntäen toki sen, että s-ryhmä on aika inhottava monopoli. Mutta itse olen siitäkin huolimatta keskittänyt kaiken sinne mistä saa bonusta. Sähköt, vakuutukset, polttoaineet jne jne. Bonukset menevät suoraan rahastoihin talteen ja silläkurin minäkin, joka on mestari hukkaamaan kaikki rahansa, on onnistunut sievoisen summan saamaan rahaa säästöön. Ja on siihen syynä sekin, että tuo prisma on liki naapurissa, niin tuntuisi tyhmältä ajella kauemmaksi kauppaan. Lisäksi lidliä vastustan jo ihan periaatteesta. Minä en Aatun kauppaan mene. :joy:

2 tykkäystä

Ainakin itselle muodostui aikanaan kaikesta vastustavasta kirjoittelusta sellainen käsitys S-ryhmän halpuutuksesta, että se oli kokonaan maataloustuottajan selkänahasta pois. Tilastojen mukaan asia ei ollut aivan noin yksiselitteinen.

Ruuan raaka-aineiden hintoihin vaikuttaa useampi tekijä, kuten satokausi, maailmanmarkkinat, sekä tuotantokustannukset.
Samoin teollisuuden tuottajahintojen taustalla on monta muuttujaa; tuotanto- ja markkinointikustannusten lisäksi myös tuontielintarvikkeet haastavat kotimaista elintarviketeollisuutta.
Voitaneen kuitenkin sanoa, että raaka-aineiden tuottajahintojen pysyminen alhaisina on yksi tekijä jatkuneen halpuutuksen takana. Jonkinasteinen poikkeus tähän näyttäisi olevan liha.

1 tykkäys

Koska tässä keskustelussa nyt on jo syvennytty siihen puoleen niin lienee tässä vaiheessa enää turha kieltää asiaa:

Pirkanmaan osuuskauppa tarjosi minulle työn ja toimeentulon vuodesta 2008 aina vuoden 2016 loppuun. Tältä osin tietysti olen tässä keskustelussa jäävi. Olen pyrkinyt pitäytymään niin paljon kuin mahdollista koko keskustelusta, mutta tänään näköjään ei sitten luonto antanut periksi. Nykytilanteessa voin kuitenkin onnekseni sanoa, että olen vuodesta 2017 tehnyt aivan toisenlaista asiakaspalvelutyötä ja olen hyvin onnellinen siitä muutoksesta. Sekään ei ole salaisuus, että työurani loppu aiheutti minulle todennäköisesti pysyvät traumat yhdestä isosta ryhmästä, joten suosittelen tältäkin osin suhtautumaan kommentointiini hyvinkin suurella varauksella kuten Oijennus esimerkillisesti tekee.

Ainakin meille tuo halpuutus myytiin aika suoraan sillä, että se otetaan suoraan kaupan omasta katteesta. Jopa laskelmia tuotiin ja oma käsitykseni asiasta on edelleen se, että todella otettiin kaupan omasta katteesta ainakin alkuun. Ongelmaksi vaan muodostui noiden halpuutuksien kohdistaminen, joka tavallaan nosti yhden brändin yli muiden, koska oli halu halpuuttaa juuri niitä tuotteita, jotka ovat suosittuja. Tästä tuli aika paljon kähinää alihankkijoiden puolelta - tietysti myös tuottajien puolelta.

Oma ajatusmaailmani on edelleen se, että kaupan voidessa mielivaltaisesti leikata omaa katetaan - tässä tapauksessa laskelmatkin nähtyäni olen edelleen sitä mieltä, että katetta oli lähtökohtaisesti liikaa - silloin kate ei määräydy vallitsevan markkinatilanteen mukaisesti vaan kyseessä on kaupan mielivalta. Tämän hautaaminen puolestaan kertoo siitä, että joko S-ryhmä on saavuttanut tavoitteensa eli hävitty markkinasiivu on voitettu takaisin ja hintaa päästään korottamaan. Tämähän muuttuu suoraan kaupan voitoksi.

1 tykkäys

Tältä ruokakorien hinnat siis näyttävät tuoreessa HS:n vertailussa.

Karkeasti voisi sanoa, että Citymarket ja Prisma ovat vaihtaneet paikkaa, ja S-ryhmän halpuutus näyttää tosiaan päättyneen. K-ryhmän hintahaitari on edelleen kaikkein laajin ja Herkku jatkaa kalliina “premium-ruokakauppana” siitä huolimatta, että S-ryhmä sen osti.

Ruokakorivertailussa pitää toki huomioida, että kaupat pyrkivät tyypillisesti kilpailemaan juuri perustuotteiden hinnoilla. Voitto tehdään muualla. Tämä on suurin syy siihen, miksi suosin Lidliä, sillä se karsii heräteostokset minimiin.

7b916f4b562043b0be3eb555827339fb

1 tykkäys