Ei pystykään. Noi vertailusivustot vetää niin ison siivun välistä, että hotellit yleensä antavat “alennushinnalla” omilta sivuiltaan. Sama juttu on näiden pizza onlinen yms. kanssa. Tavallaan näppäriä, mutta veloittaa kohtuuttomasti yrityksiä. Näille jyrkkä ei!!
Vanhempani ovat nykysellään ns. vanhainkodissa ja nyt kun olen käyttänyt säännöllisesti vanhempieni erään ryhmittymän omistamaa etukorttia äidin pyynnöstä, niin pelko persiissä minkälainen poliisikuulustelu on tulossa, kun he eivät ole ns. ostokunnossa itse ja joku kuitenkin kerryttää bonuksia.
Ei tarvi jännittää. Ei noita toimijoita kiinnosta.
Järvenpään Cittarille kova tunnustus:
Kävin tutustumismatkalla kesällä, ja olihan se miellyttävä kauppa. En nyt varmaan maailman parhaaksi olisi osannut arvioida kuitenkaan. Mutta sushi oli hyvää, niin pizzakin. Ja paras detalji: sipsi- ja dippihyllyn vieressä oli kylmäkaapissa kermaviiliä. Nerokasta, näin pitäisi olla joka kaupassa.
Tykkään itse K-kaupoista enemmän, koska tuntuvat olevan huomattavasti persoonallisempia, kauppiaansa näköisiä. Ja etenkin isoissa tunnutaan panostettavan myös tuotteiden esillepanoon. S-ryhmän kaupat ovat vähän sellaisia toistensa kopioita, eli tietää aina mitä saa - mikä on sekä hyvä että huono asia. Tykkään kuitenkin siitä, että K-kaupoissa on useammin jotain kauppakohtaisia erikoisuuksia ja tulee useammin vastaan uudenlaisia tuotteita. Ainakin pk-seudulla tiettyjen Citymarketien täytetyt patongit / sushit esimerkiksi saattavat olla “juttu”, jonka perässä kauppaan tullaan kauempaakin.
Hintataso on K-kaupoissa kokemuksieni mukaan korkeampi, mutta juuri tuo persoonallisuus, yllätyksellisyys ja inspiroivuus kompensoivat korkeammat hinnat, ja siksi käyn itse mieluummin Keskon kaupoissa.
Sen verran, että olen hintatutkimuksia nähnyt 20 vuotta kolme kertaa vuodessa ja lähes poikkeuksetta Cittarit ja Prismat ovst olleet prosentin sisäll .,mielikuvat ovat ihmeellinen asia ja siinä S onnistuu paremmin hintamielikuvan osalta. Hieno homma tämä Jaken Cittarin voitto. Lisäksi tuo lisää Pirkkalan Cittarin arvoa, koska se on ihan kannassa kii.
Järvenpään perinteikkämmälle Citimarketille voitto on kaksipiippuinen juttu: odotukset on nostettu kivikoviksi ja se tietää helppoa pettymystä. Menestyksen saavuttaminen ei ole helppoa mutta jatkuva menestys; se on oma lajinsa. Voi olla vaikeuksia parantaa, koska Suomi mm. on oman maantieteensä vanki. Talvella vihannesten-, kasvisten ja yleisemminkin tuoretuotteiden taso väistämättäkin laskee jyrkemmin kuin etelämmässä ja parempien logistiikkaketjujen päässä muualla. Joudutaan tekemään väkisinkin kompromisseja. Ja kyllä Yhdysvalloissa parhaissa kaupoissa valikoiman laajuus on jotain ihan muuta kun Suomessa on mahdollista saavuttaa, kokoero ja voluumiefektin ero on niin suuri.
Järvenpään kaupan saavutus on kyllä aika uskomaton ja hieno on kauppiaan henkilökohtainen urapolku-ja siihen liittyvä tarina. Tämä palkittu kauppa ei aina ole ollut hyvä vaan vielä kymmenisen vuotta sitten se oli aika perustasoinen Citimarket kunnes sitä alettiin voimaperäisesti kehittää ja tulosta ei voi pitää kuin loistavana lähtökohtiinsa nähden. Erityismainintana suomalaisittain innovatiivinen ravintolatoiminta fyysisesti kaupan sisällä.
Tuoreimmassa hintatutkimuksessa Cittari oli siis yli 10% halvempi kuin Prisma. Aiemmin ero on ollut toisinpäin.
CM on tosiaan myös visuaalisesti paljon mukavampi kauppa asioida. Prismasta tulee mieleen 80-luku ja vanhanaikaisuus.
Itsellä niin pienet ruokamenot että en juurikaan käy prismassa tai cittarissa. Ne on liian isoja kauppoja aikaa tuhraantuu sielä ihan turhaan. Yleensä käyn 1-3 päivän välein lähi K-marketissa ja ostan sieltä vähäiset ostokseni. Sitten ehkä 1-2 kuukauden välein käyn Lidlissä isommilla ostoksilla halvempien hintojen perässä.
Näin olen itsekin kokenut, jotenkin citari vaan vetää enemmän puoleensa. Kala ja kanatarjouksia paremmin ku prismassa ja jotenkin tutummat tuotteet, pirkat sunmuut…
K-Citymarket Pirkkala on eilen valittu Suomen parhaaksi Citymarketiksi. Tätä olen hehkuttanut ja näin näyttää olevankin.
Kaupan juomaosasto valittiin myös parhaaksi. Käykääpä tutustumassa kauppaan fiilistelellen. Voin vaikka oppaaksi lähteä, sillä tuonnen nuo nurkat suhteellisen hyvin ![]()
![]()
E: Juuri tuli viesti Pirkkalan sittarista likalta: Jaken sittari on maailman paras, mutta meijämpä on Suomen Paras ![]()
Kauppalehden tuorein tutkimus: Lidl halvin ja Prisma ihan kannoilla. Onkohan hinnoissa huomioitu jo S-Etu alennus? Jos ei, Prismahan on sitten ”heittämällä” halvin sillä itelläkin ale% luokkaa 4%.
Tähän on esitettävä vastalause. Nimittäin mm. Tahmelan K-Marketista sekä myös Lielahden Citymarketista löytyy loistavaa Club Maten granaattia, mutta Pirkkalan Citymarketista en ole tuota ikinä löytänyt. Mikään osasto ei voi käyttää tuollaista titteliä jos ei granaattia löydy ![]()
Hesarin tuore tutkimus: Lidl halvin, Cittari kakkonen, Prisma kolmonen. Iholla menevät nuo kaksi koko ajan, kuten olen aikaisemmin kertonut.
Lopetimme Prismassa käynnin kun siellä ei ole yleensä tavaraa hyllyssä. Citymarketista löytyy. Harmi kun Prisma muuten oli hyvä.
Itse käytän cittaria monesti sen takia että siellä on rauhallisempaa kuin Prismassa.
Just poikkesin DUO:ssa S-Marketissa. Päällimmäinen ajatus oli, että aika tyyristä on. Jatkan Lidlissä, Turtolan Cittarissa ja DUO:n K-Marketissa käyntiä. Se on meidän kannalta paras ja edullisin ratkaisu.
S-Marketissa tuli nyt käytyä kun fondue-juusto (valmis) oli vähän huonosti saatavilla. No, tuo löytyi kyllä nyt melko kohtuuhintaankin, ranskal. President 450g á 5.98€. Lidlistä ostan aina kun on saatavilla, hinta 4 euron pinnassa.
Duon Lidlissä on hiukan liian kansainvälinen meininki mun makuun.
En nyt tosin ole aikoihin poikennut mutta tuskin se miksikään on muuttunut.
Minä maksan nykyään itseni (myös tänään) kipeäksi K-supermarket Kangasala. Rahaa menee paljon pieniinkin ostoksiin, mutta autottomana lähikauppa voittaa aina. Ei yksinkertaisesti jaksa käydä kaukana kaupassa. Lidlissä säästää, mutta se hoituu vasta kun pyöräilykeli palaa.
Onhan tuo totta. Itselläkin välillä aavistus että sillä hetkellä asiakkaista 90% on muualta. Mutta olenpa siellä päässyt avittamaan esim. kiinalaisia, intialaisia yms. yleensä nuoria ostosten teossa.
Tässä kyllä kerran 80v (?) vietnamilaismummo tarvitsi apua. Päädyin siihen että jotain paperista hän tarvitsi. Kielitaitonsa oli täysin olematon omansa ulkopuolella. Jossain vaiheessa kiskaisin taskustani virttyneen paperinenäliinani esiin ja hänellähän alkoi silmät loistaa. No, lopulta selvisi että talouspaperia hän oli vailla ja löysinkin hänelle hyvän ja taloudellisen ratkaisun, 4 rll 1.25€. Hyvä ettei kaulaan kapsahtanut.
![]()
Itse havainnut saman.
Viikoittaiset/päivittäiset ostokset teen työmatkan varrella olevissa pikkukaupoissa. En säästäisi isossa marketissa käymisen avulla mitään, koska kulutan vähän ja mukaan pitää laskea kiertoreitin aiheuttama bensankulutus. (Oma mielenterveys painaa vaakakupissa myös, pikkukaupasta pääsee äkkiä pihalle).
Tasaisin väliajoin teen hyökkäyksen isoon markettiin tarkoituksenani täyttää kaappeja kaikenlaisella, mikä säilyy, ja minkä suhteen voi tulla jopa säästöä kun hankkii marketista. Esim. makaronia, deodoranttia, vanupuikkoja, talouspaperia. (Lisähuom. tietyt tuotteet haen samalla periaatteella aina Lidlistä).
No, market-hyökkäykseen liittyy se, että useimmiten haluan samalla ostaa sellaisia tuotteita, joita ei pikkukaupoissa ole valikoimassa. Mutta etenkin tällaiset tuotteet ovat jo vuoden tai parin ajan olleet aivan-liian-usein Prismasta loppu. Tai oikeastaan kahdesta Prismasta.
Koska minulla on lähes sama matka kahden Prisman lisäksi yhteen Citymarketiin, olen ryhtynyt suosimaan tätä Citymarketia. Siellä on aina ollut hyllyssä kaikkea tarvitsemaani, ja lisäksi parkkeeraaminen on tuhannen kertaa mukavampaa kuin Prismoissa.
Mutta minun ei tosiaan tarvitse - enkä voikaan - välittää nopeasti pilaantuvien tuotteiden paljousalennuksista, perhepakkauksista tmv.