Ruokakauppojen vertailua

En tiedä mitä ihmiset oikeen kaupasta hakee, kun itselleni ei ole Prismoissa (niissä parissa joissa käyn) sattunut tilannetta, että jokin hakemani tuote olis loppu. Parkkeeraus onnistuu mielestäni ihan yhtälailla niin Cittarin kuin Prismankin parkkiksella tai parkkihallissa. Lähi Prismalle ei edes autolla tarvi mennä; muutama sata metriä kävelyä ja se on siinä. Kassoille pääsee Prismoissa yleensä nopeasti, mikä mielestäni ei Cittareissa onnistu. Jokunen kassa auki ja jokaiselle jonoa. Molemmissa kaupoissa käyn, mutta kyllä Prisma vie ehdottomasti voiton.

5 tykkäystä

Tää on vähän laajahko käsite. Oman kokemukseni mukaan (tähän nyt vedän isosti sen mukaan, että olen ollut tiskin toisellakin puolella kyseisessä puljussa) niin kyllä ihmisillä on niin erilaiset tarpeet ja tottumukset kulutuksessa, että joku tosi keskeinen tuote toiselle voi olla aina loppu - ja toisen lempparit löytyvät aina. Ei niitä oikein voi yleistää.

Toisaalta Citymarketeissa homma on kauppiasvetoista ja Prismoissa homma on ketjuvetoista. Prismoissa saatavuushaasteet koskevat kollektiivisesti isompaa porukkaa aina - eli jos joku tuote on yhdestä Prismasta loppu niin usein syyllinen siinä, että se on loppu varastolta ja täten kukaan muukaan ei sitä saa.

Kauppiaat ovat monesti hieman vanhanaikaisempia kuin ketjua. Ketjussa se ketjukonsepti antaa asiakkaiden mielessä jonkin verran anteeksi puutteita, mutta kauppiaat ovat omalla maineellaan vastuussa asiakkaille. Silloin, kun olin hetken kauppiaalla töissä niin huomasin, että hänelle ainakin oli oikein henkilökohtainen kriisi, jos joku tuote pääsi loppumaan. Kauppias mieluummin tilasi liikaa ja heitti roskikseen kuin otti riskin, että tuotteet loppuu.

S-ryhmällä luotetaan siihen, että se asiakas kokeilee pari Prismaa ja pari S-markettia ennen kuin hyppää kilpailijalle. Kauppa on haastava, kun luottoasiakkaan menettäminen kilpailijalle on iso taloudellinen tappio. Yleensä se lähin “luottokauppa” tulee ihan suoraan siitä, kuinka lähellä asuu. Heidän täytyy mokata aika kovasti, että lähdetään kauemmaksi kilpailijalle. Tällaista kilpailijalle menetettyä asiakasta ei enää saa helposti takaisin.

Aikanaan oli omassa lähimarketissa remppa ja rempan ajan asiakkaat siirtyivät asioimaan Lidliin. Lidl oli rempan jälkeenkin kauempana, mutta aika harva enää palaa.

1 tykkäys

Kalevan Prisma on ainakin aina tukossa autoista samoin kuin kaikki liittymät kaupalle, jotka on suunniteltu aivan päin honkia. Ei ollenkaan mukavaa ajaa tuonne, eikä lupaa hyvää kun väkimäärä vaan lisääntyy vuosi vuodelta. Plussaa parkkihallista, mutta sekin on aina tupaten täynnä.

Turtolan Cittari on kaikin puolin miellyttävämpi kauppa. Harmi vaan, että bonusjärjestelmässä käviää 200-300€ vuodessa Prismaan verrattuna, jos tuonne keskittää.

Ihan normituotteita joita ostimme joka viikko.
Jostain syystä hyllyjä ei oltu täytetty. Lopulta siihen kyllästyi ja vaihdettiin kauppaa.

Lidl Plus -etuohjelma on Suomessa parhaillaan testivaiheessa. Jos testi sujuu hyvin, Lidl ottaa etuohjelman käyttöön kevään aikana.
Lidlin mallissa etukortti on sähköinen ja sitä käytetään kännykkäsovelluksella. Sovelluksen kautta voi kassalla käyttää esimerkiksi kuponkialennuksia.

1 tykkäys

Selvisi vihdoin miksi niihin myymälöihin ängetään räkkikaupalla rautaa… :roll_eyes:

Paljonkohan hinnat nousee tuon takia.

Lisäksi juju: enemmän ostavat saavat enemmän tarjouksia.
Itse olen käyttänyt Lidliä juurikin siksi, että meikäläisen pieni talous saa samat alennukset kuin suurperhe. Huono muutos.

5 tykkäystä

Kumpi kauppa on mielestäsi parempi.

• K Citymarket
  • Prisma

0 voters

Tämähän on vähän hankalasti asetettu kysymys. Meillä on tossa lähikauppakeskuksessa nämä vierekkäin. Cittari ehkä parempi, mutta asioin hintojen takia Prismassa. Vastasin Prisma lähinnä asioinnin takia! :smiley:

10 tykkäystä

Prisma, koska Cittariin on parisataa metriä pidempi kävelymatka.

5 tykkäystä

Tää on kyllä paha. Eniten tulee käytyä Prismassa ylivoimaisesti, mutta Cittari tuntuu silti ehkä paremmalta.

3 tykkäystä

Cittari on tosiaan kaikin puolin mielyttävämpi asioida useimpien mielestä, mutta Prisma tulee vuodessa halvemmaksi, joten käyn siellä. Mitä tuohon kyselyyn nyt vastaa?

3 tykkäystä

Prisma. S-ryhmällä parempi bonusjärjestelmä.

5 tykkäystä

Citarissa halvemmat hinnat ja parempi tavara(hinnat viime vertailu) ennemmin pirkkaa kuin raimbowia. Citari kotoisampi, prismassa pitkiä käytäviä silmänkantamattomiin enkä löydä sieltä mitä haen(johtuu tietty kun en käy siellä usein). Lidl toinen hyvä vaihtoehto ja siellä selvästi halvimmat hinnat.

Mainetta Manseen.

4 tykkäystä

Lidlin suomalaiset asiakkaat saivat torstaina ladattavakseen uuden asiakasetuja ja -palveluja tarjoavan Lidl Plus -mobiilisovelluksen. Sovellus tarjoaa rekisteröityneille käyttäjilleen muun muassa alennuskuponkeja, ja palvelutarjonnan on määrä laajentua lähitulevaisuudessa.

1 tykkäys

Käytin tänään Lidl Plus -sovellusta ensimmäistä kertaa.

Käyttö oli varsin simppeliä:

1. Lataa Lidl Plus -sovellus, ja tässä yhteydessä myös rekisteröidyt. (Luin käyttöehdot läpi ja mielestäni ihan samaa kamaa K- ja S-ryhmien bonusohjelmien kanssa).

2. Aktivoi sovelluksesta käyttöön ne kupongit, joita aiot käyttää tulevan kauppareissun yhteydessä. Yksi heti saatavilla olevista kupongeista on 5€ tervetuliaisalennus. Jokaisella kupongilla on rajoitettu voimassaolo.

3. Avaa sovellus kassalla ja valitse Lidl-kortti. Kassalla on erikseen suht selkeästi merkitty lukija, jolle näytät puhelimesi näytöllä olevan QR-koodin.

Lidlin järjestelmä jyvitti tervetuliaisalennuksen varsin ovelasti useammalle tuotteelle (minimiostos 20€, joten siinä menee raja). Kaikkiaan säästin noin 9€ (eli lähes 30%) alla olevista ostoksista.

5 tykkäystä

Mä en saa sitä sovellusta jostain syystä ladattua puhelimeeni…

Edit: no nythän se olisi aktivoitavisssa… kotona latasi ja latasi… käytiin kylillä välillä ja nyt pelittäisi.

Nonni, nyt on sitten liitytty Lidl Plus -etuohjelmaan. Ainoa pikkuongelma oli lähimmän eli suosikkiputiikin rekisteröimisessä. Kartta avautui ja putiikki näkyi siinä, mutta en huomannut heti skrollata kartan alapuolelle, jossa tarvittava painike oli. Koetin pari kertaa tökkiä Lidlin logoa kartalla… :wink:

1 tykkäys

Samantien Lidl Plussan tervetuliaisvitonen on jo käytetty. Uskokaa tai älkää, olin ennen kahdeksaa Lidlin portin takana odottamassa kaupan avautumista. Superlauantai ja tuulettimia tarjouksessa! Aiemmin jäin jo ilman ja nyt halusin nähdä millainen tapahtuma tuo on.

Osaavaa porukkaa kyllä oli paikalla. 7.50 olin ehkä eka paikalla. Muutama ukkeli roikkui kahvilan kulmalla, mutta he olivat kai “statisteja”, olivat vaan aikaa kuluttamassa. 7.55 oli sitten jo parikymmentä paikalla ja 7.58 lähes 40 ihmistä oven takana. Tunnelman keventämiseksi ennen starttilipun heilahdusta, heitin parit jutut porukoille. No, portti avautui ja mulla olis ollut mahdollisuus mennä ekana, päästin kuitenkin pari hätäisintä edelle. Mutta kun tuotteiden luona oltiin, olin ehkä sijalla 20. Hyvin olivat miettineet reittivalinnan ja pitäneet vauhtia hyllyjen välissä. Itse en sentään kehdannut juosta, mutta kyllä sitäkin tehtiin.

Sain kuitenkin hyvin haluamani, minitornituulettimen ja kuutiomaisen air coolerin. Sivussa ehdin avustaa erästä vanhaa rouvaakin valkoisen minitornin löytämisessä. Piti vaan katsoa ettei siinä auttaessa omat ostokset jo viety. En nyt siinä kovin ehtinyt muiden tekemisiä katsoa, mutta kyllä siellä joku reipas mies näytti keräävän tornituulettimia siihen lattialle omaksi kasaksi ihan koko suvulle. Ostorajoitus oli vain tyyliä “ei jälleenmyyjille”.

No, se oli semmoinen Lidlin Superlauantain aloitus. Tänään täytyy vielä käydä ruokaostoksilla, ehkä jopa samassa paikassa. Jos vaan saadaan ostoslista siihen mennessä kuntoon. Mutta nuo tuulettimet Lidlissä viedään tosiaankin yleensä käsistä. En tiedä miten noita ostajia aina riittääkin. Ja kun nyt helteistäkin jo päästiin. :wink:

Ja Lidlin sovellus pelitti kassalla ok. Aika lähelle lukijaa kännykän sai laittaa ja joku bling sieltä minusta kuului. Saas nyt nähdä tuleeko tuota aina käytettyä. Eikös siinä ainakin kuitit tule sähköisinä talteen.

Edit. Digikuitit on tosiaan sovelluksessa tallessa ja kaksi raaputusarpaakin on jo saatu. Molemmilla tuli -25% jotain suklaapatukkaa tms. Taitaa jäädä hyödyntämättä. Joku saattaa kysyä niistä tuulettimista, että mitä ihmettä itse teen kahdella uudella. No, tänään vien yhden vanhan romuihin, 20v ikää, muoviosat alkoi pettämään. Ja yksi pieni ilmanjäähdytinkuutio saattaa mennä jälkikasvulle, joten joku peruste hankinnoille oli. :)l

3 tykkäystä