Ruokakauppojen vertailua

Itse teen myös ostokseni lähes pelkästään Lidlissä ja kommentoisin tuota Hevi-osastoa niin, että oman kokemukseni mukaan esim. Lidlin kurkut ovat aina parempia laadultaan, kuin Prisman/K-markettien, joissa käyn satunnaisesti.

Nää on näitä. Joku haukkui “Prisman avokadot” ja sanoi, että Citymarketissa on parhaat. En ole asiaa kokenut näin. Siinä ollaan samalla sivulla, että kauppojen välillä laatu vaihtelee. Kurkkujen kanssa ei kuitenkaan ole Prisma–Citymarket-välillä ollut mitään häikkää. Nyt keväällä oli pätkä, kun suomalainen kurkku oli kaikkialla raa’an oloista. Oli varmaan siirrytty viljelyssä sisältä ulos tms.

1 tykkäys

Mä suosin kotimaisia. Niin tässäkin aiheessa.

6 tykkäystä

Samaa mieltä. Vähän kuin keskustelisi ”miks sä sinne alakatsomoon menet kun täältä ylempää näkee halvemmalla?” Tai ”miksi mennä halliin katsomaan kun tv:stä näkee”

3 tykkäystä

Kyllähän lidlistä tulee selvästi halvin ruokakassi jos perusemmeillä selviää mutta eihän Lidlin lihoista voi puhua samassa lauseessa esim. Pirkkalan CM:n valikoimaan ja laatuun missä on aina tarjouksessa jotain laatulihoja. Varmasti tulisi käytyä Lidlissä useammin jos gluteenittomia tuotteita olisi enemmän.

Tuli muuten mieleen että ruoka muuten kuuluu samaan kategoriaan kuin esim. lomamatkat, kännykkäliittymät ja tv paketit. Mitä halvempi on automaattisesti parempi, laadusta viis.

Vertailin omia perusostoksia maaliskuu vs heinäkuu. Maitotuotteet pomppii silmille +30%. Huippuna maitorahka +63% ja Margariini +44%.

Tästä tuli mieleen, että sain tuossa kollegalta hommattua peuraa hintaan 12€/kg. Sisäfilettä, ulkofileetä, paisteja ja jauhelihaa. 25kg sain ja nyt on pakastamisessa hetkeksi tavaraa. En pidä hintaa pahana.
Se mitä ehkä haen takaa on se, että kannattaa kysellä lähituottajilta ja mahdollisesti tutuilta. Saattaa löytyä hyvää tavaraa melko edullisesti.

5 tykkäystä

Omat kokemukset on myös täältä Tsadista, että Lidl on edullisempi kuin S ja K.

Olen myös oppinut huomaamaan, että heräteostoksilta välttyy, jos suunnittelee omat ruokansa vikkotasolla ja käy sen suunnitelman mukaan ostamassa kaupasta jääkaapin täyteen safkaa 1-2 krt viikossa, saa aika hyvin pidettyä ruokakaupan kulut hallinnassa huolimatta kauppaketjusta.

Sitä olen ihmetellyt, kun Saksasta ostin Fransiskanerin paikallisesta Lidlistä 0,85€ puolen litran tölkin, on täällä verotettuna samainen tölkki Prismassa 4,30€ -tasolla. Ei täällä rahti ja alkoholivero voi olla noin paljoa. Jos laskee panimolta ostettuna 0,50€ tölkki ja laittaa toisen puolikkaan euron kuljetuskustannuksiin, jotta saadaan tuontihinnaksi 1€/tlk. En ymmärrä miten paljon laitetaan väliin katetta, jotta saadaan loppuhinnaksi alkoholiveroineen 4,30€/tlk. Ehkä tuon perusteella Lidl-ketjulle riittää suomalainen keskikate yleensäkin erinomaisesti, jotta täällä kannattaa kauppaketjua pyörittää. Jos suomalainen hintataso ei tuottaisi riittävästi, olisi Lidl jättänyt tänne rantautumatta.

Toinen asia mitä ihmettelen on suurleipomojen ja lihatuotantobrändien ylläpitämät myyntibonusjärjestelmät, joiden kautta myyntitavoitteiden täyttyessä kauppias saa tuottajalta bonuksen, joka monesti on budjetoinnin yli tulevaa tuottoa. Isojen firmojen pyörittämä palkitsemisjärjestelmä syö pieniltä tuottajilta mahdollisuuksia päästä alueelliseksi markkinajohtajaksi laadulla jne. paikallisessa automarketissa. Kuka haluaisi myydä vuositasolla Möttösen palvaamon tuotteita isolla valikoimalla automarketissa, jos vaihtoehtona on myydä isoja bonuksia maksavien HK, Atria, Saarioinen jne. ”Isojen” tuotteita ja saada käärittyä myynnin oheen ekstraa.

Edit:vaihdettu Tamimainen veli-viittaus suoraan palstakirjoittajalinkkaukseen palautteen pohjalta.

@Oijennus mainitsema pientuottajien suora kontaktointi tilamyynnin tms. kautta olisi suoraan tuottajaa tukevaa ja ehkä jopa laadullisesti parempi satsaus jonkin perusruokatarvikkeen hankintaan. Ehdottomasti lämpenen tuollaisille vinkeille👍

5 tykkäystä

Täältä voi tukea ihan palstalaisen lähiruokatuotantoa.

https://tappara.co/t/grillaaminen-ja-ruuanlaitto/2696/927?u=a1r6

3 tykkäystä

Prismassa tulee käytyä ihan siitä syystä, että se on halvin kauppa. Toki jos ei pysty pitämään näppejä erossa heräteostoista, niin voi tulla kalliiksi. Lidl ei muutenkaan sytytä, sillä sieltä ei saa kuin puolet tuotteista mitä ostoslistaan kuuluu. Joka tapauksessa joutuisi käymään toisessa kaupassa.

2 tykkäystä

Tähän on pakko tarttua. Minusta Lidlin hienous on juuri sitä, että siellä on sitä luksusta. Hangosta Rovaniemelle, aina samalla hinnalla.

Jotain juttuja, joita ennen Lidliä ainoastaan kalliilla Stockmannin ruokaosastolta, mutta nyt oikeasti koko maasta:

  • Pakastetut etanapannut
  • Pakastettu hummeri
  • Viininlehtikääryleet
  • Valkoinen parsa
  • Vähän eksoottisempi liha (strutsi, kenguru,…)
  • Currywurst
  • Espanjalaiset perunamunakkaat

Tekisi mieli lisätä myös makkarat ja juustot mutta niitä tunnen tai seuraan vähän huonosti.

Minulla on tässä tarkasteluvälinä 20 vuotta. Ja Lidlin hommaan kuuluu, että noita tuotteita on hyllyssä vain silloin tällöin. Mutta silti olen sitä mieltä että Lidl tuo nimen omaan luksusta arkeen.

12 tykkäystä

Kyllä kyllä,meikäläinen odottaa aina Baijerin-viikkoja kieli ulkona, nam!
Vieläkin löytyy jääkaapista pari Schweinehaxea edelliseltä Baijeri/Alpenfest-viikolta.

1 tykkäys

Vastailen HK vs pientuottajat asiaan. Näitä myydään siksi kun ihmiset vaan ostaa sitä HK:n ja Atrian keskikertaista bulkkia siinä missä kaarretaan kesälomalla ABC:n pihaan tai syödään “Rossossa”.

Kannattaa käydä K-taloissa ja paikallisissa kuppiloissa/liikkeissä niin saa paikallisten tuotteita samaan rahaan.

Voi kun olisikin sellainen ajantasainen karttapalvelu minne ulos myyntiä harjoittavat tuottajat voisivat lisätä täppänsä ja kuvauksen tuotannostaan. Olisi mukava esim. mökkilomalla vain avata karttasovellus, asettaa säde esim. 25km ja sitten katsoa tarjonnan mukaan mitä paikallista hankkisi aterioiden rungoksi. Näin kotonakin ollessa sellaista tulisi hyödynnettyä varmasti.

Itse kauppa asiaan. Näinä maataloudelle vaikeina aikoina minun isoin kriteeri on ollut hevi, maito ja lihatuotteiden osalta se joutsenlippu. Jos haluamaani tuotetta saa kotimaisena niin se ajaa ulkomaisen edelle 100/100 tai jää kokonaan ostamatta. Jos tuotetta ei saa kotimaisena, niin sitten valitsen mieluisimman ulkomaisista tuotteista. Näin kun toimin niin ei se Lidl olekkaan merkittävästi halvempi.

Minun käyttämä K-Supermarket on alueen merkittävin junioriurheilun sponsori, tämän lisäksi kauppias ottaa ja pitää valikoimissa myös alueen tuottajien tuotteita mm. paikallisen kanalan munat. Tämö kauppa on myös alueen kallein, mutta em. seikkojen takia n. joka kolmas kauppareissu suunnataan tuonne. Muuten ostetaan mistä ostetaan kotimaisuus edellä.

5 tykkäystä

Ylämaankarjan lihaa myyvät suoramyyntitilat ympäri Suomea löytyy nytkin helposti täältä:

7 tykkäystä

Meillä on sama systeemi. Lisäksi kännykässä esim. Google Keep, jossa lista-templatet = esim. peruskauppalista. Kotona kopioidaan uusi lista, tsekataan puutteet / lisäykset ja rastitetaan loput pois. Kaupassa muutokset synkronoituvat eri käyttäjien välillä, tosin pienellä viivellä. (Eli Signal/tekstari tarvitaan vielä varmistuksiin.)

Onkohan täällä Pirkanmaalla enää mitään ruokarinkejä tms. suorahankintasysteemejä, kuljetuksilla tai ilman?

Meillä käytössä listonic, löytyy Android puhelimiin ja voi jakaa (eri listat eri tarkoituksiin) listat e-mail kautta, jonka jälkeen synkronoituu samalla hetkellä. Loistava systeemi.

Onkohan Tampereen lähialueilla missään sellaista pullo palautus masiinaa, kuin Pirkkalan prismassa? Saa siis kaataa säkkikaupalla kerralla tavaraa sisään…

Muistelisin että Turtolan Citymarketissa on vastaava.

5 tykkäystä

Kun muutakaan keksinyt näin pelipäivän aamuna, vertailinpa yhtä ja samaa kauppaa verkon kuittien perusteella.
Aikajakso marraskuu 21 - tammikuu 22 versus kesäkuu 22 - syyskuu 22
Sama kauppa, samat tuotteet ja pakkauskoot. Tuotteita 18kpl. Perusjuttuja, kuten jauhelihaa, kokolihaa, jogurttia, leipää, tuoremehua, kananmunia, juustoja, leikkeleitä ja mitänäitänyton.
Kausivaihtelun alaisia tuotteita (HeVi) en ottanut mukaan.

Muutama tuote laskenut, pääsääntöisesti noussut, kahvikapselit ennallaan.
Vertailukelpoinen hintojen nousu ajanjaksolla 13,95%

Sitten hyvällä sykkeellä päivän töiden kimppuun.

5 tykkäystä