Itse käyn silloin tällöin “heräteostoksilla” mm. Motonetissa. Sellaisessa tämä sovellus voisi toimiakin, kun bongaisi kaikkea kivaa ja tarpeellista kotisohvalta.
Tosin hypistelyt jäisivät väliin joten ei täysin korvaisi aitoa tapahtumaa.
Todennäköisesti taustalla on jonkinlainen markkinatutkimus. Eipä tuo itsellenikään kovin houkuttelevalta saati tarpeelliselta kuulosta, mutta ei parane koskaan aliarvioida sitä, mitä joku kuluttaja saattaa kokea tarpeelliseksi.
Avainkysymys on varmaan se, onko kaupassa käyminen funktionaalista vai viihteellistä toimintaa - verkkokauppa, jossa on lista tuotteista täyttää ainoastaan funktionaalista tarvetta, jolloin asiakkaan aikaa säästetään ja joku muu hoitaa kaupassa juoksemisen. Jos asiakas puolestaan haluaa shoppailla, johon ainakin pääsääntöisesti liittyy funktionaalisten tarpeiden lisäksi paljon muutakin (kuka shoppailee ruokakaupassa, mutta Prisma sen jo mahdollistaa?) eli olisiko tavoite saada asiakas laittelemaan niitä KT-tuoteperheen tavaroita enemmän sinne koriinsa?
Ei varsinaisesti kauppojen vertailua vaan tuotteen hinnanmuutos vuodessa.
Leivässä huomaa hyvin tuon inflaation mitä tuotantoketjun kulujen nousu on aiheuttanut. Pirjon Pakarin leivät joita syön Riivi Ruis, Riivi Kaura, Riivi Kippari.
Vuosi sitten paketin jossa 4 palaleipää sai 2,19e hintaan. Jokusen kk päästä hinta nousi 10c ollen 2,29e.
Vuoden 2022 alun tapahtumien (Ukrainan sota, Venäjän pakotteet jne) inflaation ansiosta k.o. leipien yksikköhinta on tällä hetkellä 2,59e.
Me olemme kaksi vuotta käyttäneet ruokaostosten kotiinkuljetusta, enkä usko, että tästä ikinä palattaisiin takaisin. Kaupassa on joskus kiva käydä hakemassa täydennyksiä, mutta perussetti tulkoot kotiovelle.
Mutta, on meillä käynyt mielessä, että olisi kiva “nähdä” mitä hyllyillä on, eli jotenkin pääsisi haahuilemaan kaupassa ja saamassa ideoita. Siksipä avasin juuri linkkisi innokkaasti, mutta ei siellä ollutkaan sellaista innovaatiota virtuaalikaupasta mitä olisin kaivannut. Tuollainen saunojen ja myytävien asuntojen esittelytila ei ole sitä, mitä kaipaisin. Ehkä jos tuossa virtuaalimallissa voisi jotenkin tietokonepelimäisesti lennellä ympäriinsä, niin ehkä sitten.
Aina ei vain oma kekseliäisyys riitä siihen, että osaisi listoilta löytää muutakin mielenkiintoista, kun juuri sen mitä tarvitsisi.
Itse en ruokaostoksia kotiin tilaa, kun harvemmin on tarvetta millekään isommalle satsille, lähikaupalla pärjää.
Mutta, itseä on aina askarruttanut, että mahdetaanko tilauksiin laittaa esim. vihanneksista ja hedelmistä ne rupisimmat yksilöt, jotka itse ostoksiaan tekevät jättävät ottamatta.
Tuossa maaliskuun lopussa kun olimme emännän kanssa molemmat Koronassa, niin tilasimme ruokaostokset kertaalleen Sokokselta ja silloin hedelmät ja vihannekset olivat hyvälaatuisia kaikki.
Perustarvikkeet meillä tilataan valmiiksi niin ettei tarvitse kun noutaa kaupalta.( s-ryhmä)
Olen palveluun erittäin tyytyväinen, eipä tarvii itte sukkuloida kaupassa. Tietysti jos jotain spessua grillitavaraa halutaan niin käydään sitten ne hakemassa.
Olen huomannut että on ihan viikonpäivästä kiinni kuinka pitkillä päiväyksillä tuotteet tulee.
Pääosin tuoretuotteet on hyvänlaatuisia.
Viinirypäleitä en enää ”etänä” osta, kerran oli sellanen homepaakku paketin keskellä. Toki samanlaisia olen itsekin kerännyt useamman kerran kiireessä.
Mikäli kotiinkuljetus olisi vaihtoehtona käyttäisin sitä ja säästäisin sen puoli tuntia kallista aikaa.
Toki jos kotimatkan varrella pysähtyy noutamaan niin eipä tuossa mene kun max 5 minuuttia ja kärryllinen tavaraa on auton perässä.
Tämän kahden vuoden kokemuksella sanoisin, että Lielahden Sittarista ainakin saa ihan hyviä vihanneksia ja hedelmiä. Totta kai sinne on osunut huonojakin joukkoon, mutta niin käy kyllä itsekeruussakin. Enemmän on ottanut päähän eräs kerta, kun ostokset päätyivät väärälle ovelle ja joidenkin pakasteiden kylmäketju katkesi ja piti itse kantaa laatikot perille asti. Reklamaatioihin ei vastattu.
Asiakkaat eivät näytä kelpuuttavan itsepalvelukauppoja.
Tosin menestyäkseen näiden pitäisi pystyä kilpailemaan hinnalla ja olemaan selvästi peruskauppoja edullisempia, johon ne ilmeisesti eivät pysty. Valikoima on myös toinen tekijä.
Tuolla säästäminen ja sijoittaminen ketjussa on ihmetelty @Sardion 200€ tai alle kk ruoka menoja. Oma johtopäätökseni on se että yksi iso asia mikä tuon mahdollistaa on @Sardion käyttämä kauppa eli Lidl. Näin ainakin viestistä ymmärsin ettäbpääasiassa hän käy vain Lidlissä. Väitän että jos hän kävisi koko kuukauden jossain muussa kaupassa olisi ruokalasku huomattavasti suurempi.
Teeppä @Sardion testi ja käy vaikka 2 viikkoa jossain muussa kaupassa ja kerro täällä palstalla mikä oli vaikutus rahan menoon. Olisi mielenkiintoinen tosi elämän hinta vertailu testi.
Rajatumpi valikoima, niin jää vähemmän mahdollisuuksia rönsyilyyn kaupassa. Sama ero kuin meet nälkäisenä vs kylläisenä kauppaan. Ei tuu niin paljon heräteostoksia ruokapuolella.
Hmm, itse en näe mieltä edes puhua mitä jonkun ihmisen kk ostokset on ruokakauppaan, koska tuossa ei ole mitään vertailupohjaa.
Olen minäkin joskus parikymppisenä laittanut kaljottelun ruokailun edelle ja mennyt kuukauden puurolla, kananmunilla ja riisillä. Ei mennyt montaa euroa ruokiin, mutta eipä sellaisella viitsi elää pidemmän päälle. Toki jos haluaa tai on pakotettu, niin sitten sinne kauppaan ei mene x-summaa enempää rahaa.
Kyllä jos meikäläinen menee ruokaostoksille Citymarketiin tai Prismaan, niin heti on laskun loppusumma +30% Lidliin nähden. Ja tämähän ei johdu (pelkästään) Lidlin halpuudesta, vaan juuri heräteostoksista.
Isot marketit on suunniteltu luomaan tarpeita ja lisäksi siten, että asiakas joutuu kävelemään koko helvetinmoisen hallin läpi. Matkalla tulee sitten näitä “oho, täällä on tämmösiäkin” -herätteitä.
Kaapaisee matkalla vaikka lihatiskistä “tarjouksesta” jonkun 25€/kg (norm. 29,90€) maksavan pippuripihvin ostoskärryyn, kun Lidlissä pippuripihvejä saa -30% lapulla jollain 15€/kg (norm. 22€) hinnalla. Tai ostaa isosta marketista pakastepizzoja 2kpl 5 eurolla tarjouksesta, kun Lidlissä on italialaisia puu-uunipizzoja 4 eurolla 2kpl ilman, että on edes tarjous kyseessä. Ero hinnassa 20% ja Lidlin laatu ei häviä yhtään. Nämä nyt vaan tällaisina heittoina, mistä se hintaero salakavalasti muodostuu.
Sen eron tajuaa oikeastaan vasta sitten, kun alkaa käydä vain Lidlissä. Lidlin valikoima on hyvin rajallinen ja “luksustuotteita” on vähän.
Jos nyt miettii Lidliä ja muita ruokakauppoja, niin ainoa oikeastaan mitkä tarvitsee hakea muualta kuin Lidlistä on hevi-osasto. Hevi-osasto on paljon suppeampi kuin vaikka S-Marketissa tai K-Marketissa. Muutoin Lidlin tuotteilla pärjää aivan täysin. Itseä jopa hieman ärsyttää kun S- ja K-ryhmässä on joitain tuotteita ihan tajuton eri määrä. Miksi pitää olla vaikka 10 erilaista luonnonjogurttia tarjoilla, kun parilla erilaisella tuotteella pärjää? Täällä on tällä hetkellä 7 henkinen perhe ja aivan täysin pärjää Lidlin tuotteilla, jos ei hevi-osastoa laske tai vauvan vaippoja (jotkaa eivät kaikille lapsille ole soveltunut).
Ja pakko ehkä nostaa vielä olut sekä kahvi valikoima, jotka pitää kyllä noutaa muualta kuin Lidlistä pääsääntöisesti.
No ei itsellä ainakaan fiiliksen tai lämmön puolesta tarvitse muualle mennä ja yleensä myös kassalle pääsee jouhevasti. Tietty jos kaikki pitää tapahtua samalla sekunnilla, niin sitten voi olla myös muualla liian hitaita kassoja.
Tuossa vastaat itsellesi. Tuotteissa on eri tavaraa eli ainesosia ja ominaisuuksia, joiden perusteella minä ainakin teen aika paljonkin ostoksia. Sekä pakotetusti että oman valinnan myötä.
Minä pidän laajasta valikoimasta ja tykkään kokeilla erilaisia ainesosia kokkailussa. Hifistelen… liikaakin.
Mulla on sama mielentila. Tosin tämä on enemmänkin kahvien kanssa, tykkään että on varaa mistä valita ja sitte toisinaan jos vastaan tulee kahvilaatu mistä en pidä, sekoitan sen johonkin toiseen (miksaan siis 2 kahvilaatua keskenään) ja saatan yllättyä kuinka hyvää tuli. Tämä hifistely toki suodatinkahveilla, emmä papuja sentään saatika pressoja.
Joka tapauksessa mitä laajempi valikoima ruokakaupassa, sen parempi ainakin minulle. Turtolan Citymarket toimii lähes lähikauppana ja siellä nykyään pääsääntöisesti tulee asioitua. Aiemmin lähikauppoina oli parin vuoden ajan Partolan Citymarket ja Prisma.
Plussaa siitä että nämä puljut on läpi vuorokauden auki, 24h aivan loistava keksintö.